InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van Vicks Vaporub

Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van Vicks Vaporub

Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van Vicks Vaporub Bij verkoudheid voelen we ons vervelend en zoeken we verlichting voor onze verkoudheidsklachten. Vicks Vaporub wordt gebruikt om te stomen en wordt op de borst gewreven om de luchtwegen weer vrij te maken. Is Vicks Vaporub wel zonder risico?

Verkoudheid

De meeste mensen zijn wel één of twee keer per jaar verkouden. Ze zijn besmet geraakt doordat iemand anders in hun omgeving verkouden was, want verkoudheid ontstaat slechts door een virus en niet door kouvatten of op de tocht hebben gezeten. Bij verkoudheid zoekt men verlichting voor de verstopte luchtwegen. Hiervoor gebruikt men vaak zelfzorgmiddelen zoals Vicks Vaporub.

Vicks Vaporub

Vicks Vaporub is een zalfje wat je kunt gebruiken om mee te stomen. Er wordt een lepel Vicks toegevoegd aan gekookt, stomend water, waarna men met een doek over het hoofd voorovergebogen over de kom met water gaat zitten (kijk uit met kokend heet water, zet de kom op een stabiele ondergrond en zit niet te dicht met het gezicht boven het hete water). De stoffen uit de Vicks zorgen ervoor dat de luchtwegen vrijer worden, zodat men vrijer kan ademen. Ook kan men Vicks Vaporub op de borst of op de rug smeren om (bijvoorbeeld gedurende de nacht) vrijer te ademen. Vicks Vaporub is samengesteld uit de volgende stoffen:
  • kamfer
  • tijm
  • eucalyptus
  • terpentijnolie
  • levomenthol (menthol)

De bijwerkingen van Vicks Vaporub

Vicks Vaporub is al een oud middel. Sinds jaar en dag wordt het product wereldwijd gebruikt. Hierdoor vergeet men wel eens goed de bijsluiter te lezen. Men is zo vertrouwd met het middel dat men geen nare bijwerkingen ervan vermoedt. Echter, er is een aantal punten waar men goed op moet letten bij het gebruik van Vicks Vaporub.
  • Vicks Vaporub is niet geschikt voor kinderen onder de 2 jaar. Vanwege de geringe ontwikkelingen van de longen kan er juist extra ontwikkeling van slijm plaatsvinden, waardoor de luchtwegen geblokkeerd kunnen raken. Hierdoor kan bij zulke kleine kinderen een levensgevaarlijke situatie ontstaan. Doordat de slijmvliezen al aangedaan zijn door een bacterie of een virus kunnen er ernstige ademhalingsproblemen ontstaan. Op de bijsluiter van Vicks Vaporub staat ook vermeld dat het niet geschikt is voor kinderen jonger dan 2 jaar.
  • Vicks Vaporub is niet bedoeld om in de neus te stoppen! De neus kan hier sterk door geïrriteerd raken en men kan bloedneuzen krijgen.
  • Vicks Vaporub is ook helemaal niet bedoeld om te slikken (alhoewel het incidenteel wel wordt gedaan). Het is hier helemaal niet voor geschikt en de bestanddelen uit Vicks zijn niet goed voor de gezondheid bij oraal gebruik.
  • Vicks Vaporub kan huidirritatie veroorzaken. Sommige mensen geven aan allergisch te zijn voor Vicks Vaporub. Na gebruik van Vicks Vaporub ontstaat er dan een jeukende uitslag op borst of rug, deze kan dagen tot wel een week aanhouden. Wanneer je last hebt van uitslag na het gebruik van Vicks Vaporub, gebruik het dan niet meer. Herhaald gebruik kan leiden tot ernstigere reacties tot aan flinke zwellingen van de huid toe.

Wanneer naar de dokter?

Bij een lang aanhoudende verkoudheid van rond de drie weken is het verstandig de huisarts te bezoeken. Ook wanneer er uitgebreide huidirritatie is ontstaan zijn door het gebruik van Vicks Vaporub is het goed de huisarts te raadplegen.
Houd Vicks Vaporub buiten bereik van kleine kinderen, heeft een kind er van gesnoept, raadpleeg ook dan de huisarts.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: verkoudheidVerkoudheid, het is een aandoening waar iedereen wel een last van heeft. De een heeft er vaker last van dan de ander, so…
Het nieuwe middel tegen verkoudheid: KalobaHet nieuwe middel tegen verkoudheid: KalobaEr is een nieuw middel tegen verkoudheid op de markt; Kaloba. Kaloba is een kruidengeneesmiddel van VSM dat de duur van…
Komt verkoudheid door kou?Komt verkoudheid door kou?Iedereen is wel eens verkouden en vooral in de herfst en winter komt het extra vaak voor. Krijg je dan verkoudheid door…
Kindje verkouden, verlichtingstipsAls je kind verkouden is, is dit natuurlijk heel erg vervelend. Vooral bij kinderen onder de drie jaar is een verkoudhei…
Huis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidHuis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidAls het weer ineens omslaat van warm naar koud zijn er veel mensen verkouden. Verkouden zijn is niets ernstigs, maar wel…

Reageer op het artikel "Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van Vicks Vaporub"

Reactie

M. Metten, 13-02-2012 20:42 #1
Eer doet een verhaal de ronde dat een vervelende hoest kan worden "opgelost" door Vics Vapo Rub voor het slapen gaan onder de voetzolen te smeren en er sokken over aan te trekken. Het hoesten zou hiermee binnen een paar minuten ophouden. Is dit bij u bekend en kan het kloppen?

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!