InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker wel of niet?

Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker wel of niet?

Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker wel of niet? Het is lastig om een goede keuze te maken wanneer er zoveel vragen over een vaccin onbeantwoord blijven. Veel meiden en ouders lopen met vragen over de veiligheid van het vaccin rond. Moet je het wel of niet doen? In dit artikel wordt geen advies gegeven over wat je het beste kunt doen. Wel worden verschillende kanten belicht zodat je hopelijk een betere keuze kunt maken. Vanaf februari 2009 krijgen alle meiden tussen de 12 en 16 jaar een oproep om een prik te komen halen die bescherming moet bieden tegen het krijgen van baarmoederhalskanker. Het gaat dan om de vorm van kanker die veroorzaakt wordt door het 'humaan papilloma' virus. Er zijn veel varianten van dit virus, maar dit vaccin beschermt tegen de 2 belangrijkste veroorzakers. Nu is het zo dat het gaat om een redelijk 'jong' vaccin. Hierdoor zijn er nog geen uitgebreide resultaten over de werking onder grote groepen mensen. Wel is er uitgebreid getest in laboratoria en wordt het vaccin al een jaar of 6 in Amerika gebruikt.

Belangrijk om te weten is dat veel informatie op internet is geplaatst door de fabrikant van het vaccin.

De volgende sites zijn van de producent van de vaccins. Het gaat hen om het geld en niet zozeer om eerlijke informatie.

www.beschermjedochter.nl
www.beschermjelijf.nl
www.ikwensjeeenlangleven.nl

De overheid heeft de site 'www.proventicon.nl', maar die verwijst naar de farmaceutiche industrie voor informatie.

Iets over het virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken

  • Baarmoederhalskanker kan worden veroorzaakt door een virus en vaccinatie tegen dit virus kan helpen baarmoederhalskanker te voorkomen.
  • 70 procent van de sexueel actieve volwassenen is in contact geweest met een variant van het virus.
  • Niet alle vrouwen krijgen baarmoederhalskanker wanneer ze zo'n HPV virus hebben opgelopen. Ook veroorzaken niet alle varianten kanker.
  • Het virus nestelt zich in de schaamstreek
  • Het virus wordt overgedragen via huidcontact en niet alleen bij geslachtsgemeenschap
  • Ongeveer 2 procent van de besmettingen met HPV 16 of 18 leidt tot baarmoederhalskanker. Meestal kan het afweersysteem van het lichaam het virus zonder hulp met succes vernietigen
  • Jaarlijks krijgen ongeveer 500 vrouwen baarmoederhalskanker.
  • Jaarlijks overlijden hier zo'n 200 vrouwen aan.
  • Door het vaccinatieprogramma hoopt de overheid dit aantal sterfgevallen te kunnen halveren

Hoe werkt het vaccin?

Het vaccin beschermt tegen variant 16 en 18 van het HPV-virus (ook tegen type 6 en 11, maar die veroorzaken genitale wratten). Om te zorgen dat het werkt krijg je 3x een spuit met verzwakte en onschadelijk gemaakte virussen verspreid over 6 maanden. Je lichaam gaat gedurende deze periode afweerstoffen opbouwen en dit zorgt er voor dat het virus, wanneer je daar echt mee in contact komt, geen kans meer krijgt en door afweerstoffen in je lichaam wordt gedood.

De categorie waar de inentingen bij plaatsvinden is gekozen omdat daar de minste kans is dat het virus al aanwezig is. Wanneer sprake is geweest van sexueel contact, kan het vaccin minder of niet werken. Vandaar de leeftijdsgroep van 12 tot 16 jaar. De spuit wordt in de arm gegeven.

Sexueel contact gehad voor de inentingen?
Inenting werkt alleen wanneer je het virus nog niet hebt opgelopen. Wanneer je wel sexueel contact hebt gehad dan is er een kans dat je besmet bent met het virus. Het vaccin helpt alleen wanneer je het HPV 16 of 18 virus niet hebt. Heb je 1 van de 2 vormen wel, dan helpt het vaccin bijvoorbeeld nog maar voor de helft.
Wanneer je het virus al hebt wordt er ook gesproken over een grotere kans op baarmoederhalskanker wanneer je gevaccineerd wordt.

Overdenking voor inenting:

  • Er wordt gespeculeerd dat het virus geen baarmoederhalskanker veroorzaakt, maar dat de langdurige infectie de kans op kanker groter maakt.
  • Het blijft noodzakelijk om regelmatig een uitstrijkje te laten maken. Monitoring van de resultaten van dit vaccinatieprogramma.
  • Men weet nog niet of en hoe lang het vaccin bescherming biedt. Hier loopt onderzoek naar.
  • Baarmoederhalskanker ontwikkelt zich in 10 tot 15 jaar. Zolang is het vaccin nog niet op de markt. De daadwerkelijke effectiviteit moet nog blijken
  • Wie heeft er belang bij dit vaccinatieprogramma? Er zijn zelfs gevallen bekend (Apeldoorn) van het krijgen van een IPOD wanneer je alle injecties hebt gekregen.
  • Er zijn alleen resultaten van het inenten van meisjes en vrouwen tussen de 15 en 25 jaar. Over het inenten van jongere meiden is weinig bekend. Risico's kunnen hoger, gelijk of minder zijn.
  • In Amerika is eerder een vaccin op de markt gekomen. De resultaten waren niet zo goed, en er waren meer bijwerkingen. Hierover is op internet veel negatieve informatie te vinden.

Bijwerkingen
Het vaccin is nog betrekkelijk nieuw. In Amerika komen de eerste resultaten van de middellange termijn (6 jaar) nu binnen.
Er zijn bijwerkingen waarvan men vermoedt dat het komt door dit vaccin. Zeker weten doen ze het niet. Het gaat dan om een aantal sterfgevallen en verlammingsverschijnselen, als extremen. Ook zijn er meiden na het inenten op de intencive care binnen gebracht en is er sprake van onvruchtbaarheid. Het kan zijn dat dit niks te maken heeft met het inenten. Men weet het eenvoudig weg nog niet. Belangrijk is het om te weten dat alle medicijnen bijwerkingen kunnen hebben. Lees maar eens een bijsluiter van bijvoorbeeld antibiotica, de anticonceptiepil en van ibuprofen. Allemaal medicijnen die we dagelijks innemen zonder stil te staan bij risico's. Schat de risico's van deze extreme bijwerkingen dan ook op de juiste waarde.

Bijwerkingen komen vaker voor bij mensen die al een ziekte hebben en/of medicijnen gebruiken.

Bijwerkingen die algemener voorkomen zijn:
  • jeuk bij de plaats van de prik
  • Rode vlek / uitslag
  • Koorts
Deze bijwerkingen zijn van korte duur.

Niet inenten.... wat dan?

Je hoeft je niet te laten inenten, maar dat heeft dus een risico. Wat kan je doen om toch de kans op baarmoederhalskanker te verkleinen? En daarbij... hoe groot is de kans eigenlijk?

  • Laat regelmatig een uitstrijkje maken. Je krijgt vanaf je 30e iedere 5 jaar een oproep.
  • Eet gezond
  • Heb geen wisselende contacten. Wanneer je partner de enige is (en was) waarmee je naar bed gaat en jij bent de enige geweest voor hem, dan loop je maar weinig risico het virus te krijgen.
  • Het gebruik van condoom maakt de kans op overdracht van het virus kleiner, maar je kunt het nog steeds krijgen.

Tot slot

Uiteindelijk worden alle betrokkenen voor het blok gezet: ofwel je neemt de risico's van de vaccinatie; ofwel je neemt de risico's van het niet vaccineren. Je kunt alleen een goede keus maken wanneer je voldoende informatie hebt. De overheid helpt hier in ieder geval niet bij. Daarbij is veel informatie op internet afkomstig van de fabrikanten van dit vaccin. Ook is er veel negatieve informatie op internet te vinden, waarvan de bron niet altijd duidelijk is. Laat je niet gek maken door de media, maar denk rustig over een juiste keuze na. Ik wens jullie veel wijsheid bij de keuze.

Augustus 2009 Update:

Door de uitbraak van de Mexicaanse griep krijgen de meiden die voor een vervolgprik in september worden opgeroepen nog gewoon hun injectie.
De nieuwe groep 12-jarigen die voor hun eerste prik in september opgeroepen zou worden, wordt uitgesteld naar volgend jaar. Dit om mensen die een vaccin tegen de mexicaanse griep nodig hebben te kunnen helpen. Er is niet genoeg capaciteit om beide programma's te kunnen uitvoeren.
© 2009 - 2014 Rvermaat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vaccinatie tegen baarmoederhalskankerVaccinatie tegen baarmoederhalskankerIn Nederland worden meisjes vanaf twaalf jaar ingeënt tegen baarmoederhalskanker. De vaccinatie bestaat uit 3 prikken. N…
HPV vaccin in rijksvaccinatieprogramma of niet?HPV vaccin in rijksvaccinatieprogramma of niet?Jaarlijks krijgen ruim 600 vrouwen de diagnose baarmoederhalskanker en komen 200 à 250 vrouwen te overlijden als gevolg…
BaarmoederhalskankerWe willen allemaal in goede gezondheid oud worden. Helaas zijn er velen ziekten die dit ons bemoeilijken. Voor vrouwen i…
Vaccinatie voor je babyBijna ieder kind in Nederland wordt ingeënt tegen bepaalde, gevaarlijke ziektes. Dit wordt ook wel vaccineren genoemd. D…
Baarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, prognoseBaarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, prognoseBaarmoederhalskanker of cervixkanker is een van de kankersoorten die het meest voorkomt bij vrouwen. Per honderdduizend…
Bronnen en referenties
  • http://zembla.vara.nl/Voorpagina.1975.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=7459&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1974&cHash=92c8bcab92 De uitzending van ZEMBLA van 19-10-2008 geeft heel veel goede informatie.

Reageer op het artikel "Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker wel of niet?"

Reacties

Petra, 24-04-2014 22:57 #27
Mijn dochter is in mei 2012 ziek geworden, nu altijd moe! Keelonsteking op keelontsteking, na keeloperatie nu gelukkig iets beter. Uit het niets koorts en flauwvallen. Hele traject afgeweest, conclusie psychisch! Ja het zal wel. Als je een puber bent ga je echt niet in je bed liggen in het weekend als er iets leuks te doen is! Voor je lol van vermoeidheid lekker in je bed. Psychisch.
Als je goed gaat kijken op internet zie je best veel van deze verhalen. Tweede dochter kreeg dit najaar de oproep voor de inentingen baarmoederhalskanker. Ben niet helemaal overtuigd dat het hierdoor komt, maar haar heb ik niet in laten enten.
Die hele inenting is ook twijfelachtig hoor. Is het echt nodig? Als je cijfers leest van wie het krijgt! En nu krijgen ze ineens maar 2 inentingen meer in plaats van drie, als je vraagt waarom hebben ze geen goed antwoord.

Julia, 10-03-2014 10:21 #26
Ik heb ook een oproep gehad voor de prik, eerst wist ik heel zeker dat ik hem ging halen maar nu niet meer. komt omdat er allemaal enge dingen op internet staan, dat je er dood aan kan gaan, heel erg ziek kan worden enz. ik ben nu best wel bang, wat moet ik doen?

Goetschalckx Erwin, 25-02-2014 17:16 #25
Geachte,
mijn dochter wordt dit jaar 18 jaar en heeft de 3 prikken gehad. Na een tijd na de prikken begon ze te klagen van vermoeidheid.
Eind 2012 is heeft ze griep gekregen. Dit heeft haar vermoeidheid doen toenemen, zodanig dat ze 3 maanden niet naar school is kunnen gaan. Na verschillende onderzoeken in het ziekenhuis heeft men niet kunnen vinden wat de oorzaak van de vermoeidheid was. Een homeopaat weet het aan de inspuitingen tegen baarmoederhalskanker. Na die 3 maanden is naar school gegaan, maar nog steeds vermoeid. Sinds een paar weken zitten we terug in hetzelfde schuitje, weer griep en weer zwaar vermoeid. We zijn terug naar het ziekenhuis aan het lopen voor diverse onderzoeken maar tot hier toe zonder resultaat.
Hebben jullie weet van meerdere gevallen.

mvg

Silke, 17-02-2014 17:19 #24
Ik heb de brief gekregen en ik weet nog niet of ik hem wel of niet neem. Mijn moeder wil dat ik hem niet neem, maar heel veel vriendinnen van mij nemen hem wel. Ik weet niet wat ik moet doen.

Tess, 15-04-2013 19:40 #23
Ik moet hem woensdag halen, maar je hoort goede en slechte verhalen. Ik ben ook heel erg bang voor de prikken en de gevolgen en bijwerkingen. Ik weet dus ook niet meer zeker of ik het wel moet doen :(

Merel, 04-04-2013 21:24 #22
Ik heb gister mijn eerste baarmoederhalskanker prik gehad en het deed helemaal geen zeer. Nu nu heb ik een beetje spierpijn.

Meisje 13, 04-04-2013 13:06 #21
Hoi,
Maandag moet ik de baarmoederprik. Ik ben superbang dat hij pijn doet en durf ook niet te gaan. Doet de prik pijn hoelang moet hij erin? Ik ben bang dat ik straks de 2e & 3e niet durf.

Alvast bedankt.

Eenmoeder, 03-04-2013 23:04 #20
Let op. Dit is een artikel van 2009. Er zijn weinig goede updates gekomen. Want volgens mij weet niemand meer te vertellen omdat het nu jaren gaat duren voordat de bijwerkingen bekend zijn? Diana pil wordt geloof ik uit de handel genomen / des pil was ooit ook ideaal. Dus het zal jaren gaan duren voordat we weten wat de echte bijwerkingen zijn. Met andere woorden. De keuze is aan jezelf. Reactie infoteur, 22-05-2013
In de 4 jaar dat we verder zijn, zijn er ook geen nieuwe onheilspellende berichten bijgekomen, anders dan ik al in mijn artikel aangeef vraag ik me af waar uw waarschuwing naar verwijst. Dit artikel is nog steeds up to date gezien er geen aanwijzingen zijn om anders te adviseren.

Meisjevan12, 21-03-2013 22:16 #19
Ik heb ondanks een oproep ontvangen om de prik te gaan halen. Maar heb dat niet gedaan. Kan iemand zijn evaring met de prik delen. En zijn er gevolgen bekend? En hoe zit het met vruchtbaarheid? Misschien help dat alsnog in mn keuze. Mijn moeder en ik zijn er niet helemaal overuit omdat mijn moeder er geen voorstander voor is. Zelf zou ik het na deze (vooral negatieve) verhalen ook niet voor kiezen. Straks kan ik voor de rest van m'n leven geen kinderen meer krijgen?

Fleur, 13-03-2013 18:12 #18
Ik heb vandaga ook een prik gehaald, maar wat een schande hoe ze met je omgaan!
Die vrouw begonnen aan me trekken, en was vooral heel boss aan het doen.
Waarom?

Monique, 06-03-2013 00:12 #17
Hallo, op mijn 13e heb ik met de eerste selectie in Nederland ook de prikken gehad. Nou ben ik 18 en heel gelukkig met mijn aanstaande en gelukkig in verwachting. Ik heb al 2 miskramen gehad, wat nooit in de familie is voorgekomen en ben ook bang dat dit door de prikken komt. Mijn moeder kwam hiermee. Zelf wil ik hier ook graag onderzoek naar laten doen door mijn artsen, het zal wel niet zo moeten zijn dat meer meiden dit mee moeten gaan maken toch?

Ik, 05-03-2013 20:04 #16
Ik weet het ook niet, maar wat zijn nou precies de gevolgen? Want kunnen de kinderen die je misschien krijgt, baarmoederhalskanker krijgen. En kun je hier zelf ook kanker van krijgen.
Graag antwoorden.

Groet

J. Bakker, 15-02-2013 07:51 #15
Ook wij worstelen met deze lastige afweging. Onze oudste dochter (15 jaar) heeft de prikken wel gehad en heeft de ziekte van hodgkin gekregen (lymfeklier kanker). Nu komt dit in de gehele familie niet voor. Volgens het Sofia ziekenhuis gewoon dikke pech. Ik hoor nu dat er een ware explosie is van soortgelijke gevallen in dezelfde leeftijdscategorie. Een verpleegster noemde dit opvallend! Het zal ongetwijfeld zo zijn dat deskundigen meteen zeggen dat dit niets met elkaar te maken heeft. Maar ik heb er vanaf het begin af aan geen goed gevoel bij gehad. Dit ter info.

Jenell, 04-02-2013 20:05 #14
Hallo, ik moet morgen de prik halen, maar ik zit in een moeilijke keuze! Ik zie veel negatieven dingen! Ik weet zeker dat ik de prik niet wil halen maar ik lees ook dingen dat je onvruchtbaar of een deels onvruchtbaar!

Alvast bedankt

Moeder van Een Puber, 03-01-2013 10:52 #13
Ik heb er voor gekozen mijn dochter geen inentingen te laten halen. Met het gevolg dat mijn dochter verontwaardigd was omdat haar vriendinnen hem wel kregen. Ik heb er zelf van begin af aan geen goed gevoel over gehad. Het is een experiment waarvan nog moet blijken wat de gevolgen zijn. Er gaan inderdaad veel verhalen de ronde… Een ding is zeker, de stoffen die in deze en meerdere inentingen zitten zijn niet echt gezond te noemen. Een voorbeeld daarvan is kwik. Wat ook weer zijn uitwerking op je weerstand heeft. Wat vaak vergeten wordt is dat je met een echt gezonde levensstijl al heel veel kunt voorkomen en een goede weerstand op kunt bouwen. Dus ik adviseer je goed te informeren (ga niet voorbij aan je eigen intuïtie) en een zoektocht te starten naar natuurlijke stoffen en voedingsmiddelen die je helpen te beschermen tegen ziektes zoals kanker. Reactie infoteur, 11-01-2013
Prima dat u kiest om uw dochter niet te laten inenten. Maar… we zijn nu al een paar jaar verder dat het nieuws was en tot nu toe is alle gevaar waar voor 'gewaarschuwd' werd en waar mensen bang voor waren niet uitgekomen.

U neemt de beslissing voor uw dochter. En wat wil uw dochter? Ze kan hier over meebeslissen als 12 jarige. Haar lijf. Stel dat ze later baarmoederhalskanker krijgt en de inenting door u onthouden is. U loopt kans dat u de schuld krijgt. Hopelijk gebeurd dit natuurlijk nooit! Het belang van een dialoog hierin en samen een keuze maken wil ik wel benadrukken.

Over gevaren: er zitten heel wat gevaren en bijwerkingen aan het gebruik van de anti-conceptiepil. Gaat u die daarom ook verbieden/niet gebruiken. Ik weet het is een wat kromme vergelijking omdat de pil een dadelijk aantoonbare werking heeft terwijl dit over langere termijn geldt. Dat is ook de reden waarom mensen nog steeds roken. De schadelijkheid hiervan wordt pas duidelijk over 30 jaar of zo.

Katrien, 11-06-2012 19:01 #12
Hallo,
nou ik heb een vraag.
ik heb de 1e prik gehaald en die deed heel pijn en ik kon mn arm de dagen erna niet meer zo goed bewegen. vandaag had ik de 2e prik maar ik ben niet gegaan omdat ik niet durfde. mijn vraag is dus. is het erg als ik de 2e prik en de 3e niet haal?

graag hoor ik van u

mvg Reactie infoteur, 11-06-2012
Net als bij veel vaccinaties is het belangrijk om een vervolg-vaccin te halen. Dit om de reden dat immuniteit wordt opgebouwd wanneer je vaker met het (verzwakte/onschadelijke) virus in aanraking komt.

Haal je geen vervolgprik dan is is de kans groot dan je dus niet beschermd bent en dus nog steeds vatbaar voor het virus.

Nvt, 18-04-2012 17:03 #11
Het vaccin wat in NL gebruikt wordt is anders dan die in Amerika. dus vergelijken vind ik zeer kwalijk… Reactie infoteur, 04-05-2012
Dat is toch wat in het artikel staat? Dat er veel reactie kwam op een vaccin dat we hier niet gebruiken. In Amerika werd een ander vaccin gebruikt waar vervelende bijwerkingen aan toegeschreven zijn.

Jade, 22-03-2012 20:26 #10
Hoi,
ik heb vandaag voor het eerst de baarmoederhalskanker prik gehaald,
mijn zus heeft hem ook gehaald en ik dacht dan doe ik het ook gewoon en heb er verder niet echt over nagedacht, maar ik zei het tegen mijn vriendin en die doet het niet omdat er zoeveel bijwerkingen zouden zijn, en ik ben op google gaan zoeken en er staat eigenlijk alleen maar negatieve dingen op…
mijn vriendin zei ook dat je kinderen dan later een mogooltje zouden kunnen zijn en dat je misschien onvruchbaar of zoiets zou zijn, ik weet dus niet of het wel zon goed idee is geweest, Help…! Reactie infoteur, 11-06-2012
Niet te veel wijs laten maken door verhalen. Wil je echt weten hoe het zit ga dan op zoek naar betrouwbare bronnen. GGD / Artsen / internet (maar controleer je bron op betrouwbaarheid en hoe ze tegen vaccineren aankijken)

Cloe, 14-09-2011 17:35 #9
Is het erg als je 1 van de 3 spuitjes niet hebt gedaan? Want k heb de eerste & de tweede spuitjes gekregen maar de derde nog niet?

Anny van Ettro, 22-05-2011 18:11 #8
Ik vind het belangrijk dat meisjes ingeënt worden tegen baarmoederhalskanker. Het HPV virus is waarschijnlijk de oorzaak. Ik ben zelf slachtoffer van baarmoederhalskanker met uitzaaiingen naar de lymfeklieren. Ik heb een uitgebreide Wertheim Meigs operatie gehad en ook verwijdering van de lymfeklieren in de linkerlies. Het herstel erna is lang. Ik ben nog steeds jaarlijks voor controle onder behandeling van de Oncoloog-Gynaecoloog. Dus als je deze lijdensweg kunt voorkomen door een injectie, dan zou ik daar voor kiezen, maar die keuze heb ik nooit gehad in het verleden.

Krista, 21-04-2010 09:32 #7
Wie weet of er een relatie met onvruchtbaarheid bestaat?

Annemarie, 20-04-2010 13:33 #6
Op dit moment is onze dochter van 13 (geboortejaar 1997) nog niet sexueel actief. Staan nu echter wel voor de keus om morgen de eerste prik te halen (of niet). Zal er volgend jaar opnieuw een mogelijkheid zijn om aan het vaccinatieprogramma mee te doen (net zoals nu voor meisjes geboren voor 1997). Kortom zal er de komende jaren voor haar nog een mogelijkheid bestaan alsnog hiervoor te laten inenten? Reactie infoteur, 21-04-2010
Je zou bij de GGD kunnen informeren.

Verder vraag ik me af waarom je volgend jaar wel zou willen vaccineren en nu niet?
Daarbij zijn er tot op heden eigenlijk geen meldingen van rare voorvallen door de vaccinaties.

Elise, 20-03-2009 20:02 #5
Hallo, ik moet volgende week donderdag prik halen. Ik weet het niet zo goed. Er staat echt van alles op internet: doe het wel, of doe het niet. Daar word ik dus ook niet veel wijzer van. Ik mag van mijn ouders zelf kiezen, maar mijn moeder hef er niet zo'n goed gevoel over omdat er vroeger ook een medicijn was uitgevonden wat geen succes was. Mijn gevoel zegt eigenlijk groot en deels wel. Maar ik reageer normaal ook al niet goed op prikken, laat staan als er 'zieken' zijn gevallen. Wat moet ik nu doen? wel of niet?:-( Reactie infoteur, 21-03-2009
Hallo Elise,

Helaas kan ik je geen advies geven in of je wel on niet de prikken moet gaan halen. Laat je niet van de wijs brengen door verhalen over andere medicijnen. Het gaat om een ander medicijn. Wanneer je informatie zoekt op internet, probeer dan altijd goed in de gaten te houden waar het artikel over gaat. Er zijn meer fabrikanten van een vaccin tegen baarmoederhalskanker, met andere stoffen in het vaccin. Gaan dus alle artikelen over het vaccin dat je eventueel zou gaan halen?
Probeer alleen naar de artikelen te kijken die goed onderbouwd zijn en niet zomaar als tegenstander zijn geschreven omdat ze graag ergens nee! tegen roepen.

Het is een lastige! Veel succes bij het maken van je keuze.

Nikki, 10-03-2009 20:32 #4
Ik moet morgen de prik halen. Ik wist eerst wel zeker dat ik hem wilde halen, want in mijn familie komt wel baarmoederhalskanker voor. Maar nu ik alles lees voer de bijwerkingen enzo… weet ik het niet meer zo goed. Ik denk dat de kans dat ik kanker krijg groter is dan de kans op die bijwerkingen, maar ik weet het dus niet zeker… Reactie infoteur, 11-03-2009
Vaak gaat het over een erfelijke vorm wanneer dit in de familie voorkomt. Daar beschermt dit vaccin niet tegen.
Wel beschermd het voor een bepaalde tijd tegen het virus.
Wat belangrijk is, dat wat je ook doet, je in de toekomst regelmatig uitstrijkjes laat maken.

Sterkte met je keuze.

Mii, Een Bang Meisje, 09-03-2009 09:53 #3
Ik heb gehoord dat er ook doden zijn gevallen en dat er ook een aantal in het ziekenhuis liggen door deze prik. ik moet vandaag een halen, maar ik zie er heeeeel erg tegen op, maar ik moet wel van mijn ouders :-( Is dit waar dat er doden en zo zijn gevallen? Help me want ik ben doodsbang! Reactie infoteur, 09-03-2009
Er gaan allerlei wildwest verhalen de ronte. Laat je niet gek maken. Het is met die verhalen niet duidelijk wat de oorzaak is geweest. Misschien waren ze al ziek? Wees maar niet bang voor zoiets. Wanneer de kans er was dat veel meiden dood zouden gaan dan zou de overheid dit programma niet starten.

Rvermaat (infoteur), 01-03-2009 21:52 #2
Tja, advies geven kan ik niet, juist omdat nog niet alles bekend is. Een vriendin bij de staf van de GGD geeft aan dat het veilig is, maar weet ook niet alles over hoe lang je beschermd bent bijv. Misschien is het goed om samen met je ouders het tv programma van Zembla over baarmoederhalskanker-vaccinatie te bekijken (even googlen). Nu door alle aandacht in de media en lobby vanuit de farmaceutiche industrie wordt het risico op baarmoederhalskanker veel groter gemaakt dan het risico in werkelijkheid is. Het is belangrijk dat je goed afweegt wat je zelf wilt. Praat erover met je ouders en beslis samen.

Tessa Schipper, 01-03-2009 20:52 #1
Ik ben nu 13 en ik heb gehoordt dat een meisje in Amerika is dood gegaan aan de prik en dat de verschijnselen op langeretermijn nog niet bekend zijn. Dus nu vraag ik me af: is dit nu niet gevaarlijk? Ik snap dat de risicos klein zijn maar ik heb nog wel mijn twijfels.

Infoteur: Rvermaat
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 27
Medische informatie…
Schrijf mee!