InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Epileptische aanvallen

Epileptische aanvallen

Epileptische aanvallen Epilepsie is een aandoening waarbij een persoon getroffen wordt door vaker terugkerende aanvallen waarbij de motoriek, de beleving en het gedrag plotseling veranderen. Zo'n aanval kan gepaard gaan met bewusteloosheid en er is altijd een afwijking in de elektrische activiteit van de grote hersenen te meten.

Oorzaken voor epilepsie

Er zijn verscheidene oorzaken voor epilepsie, waaronder de volgende;
  • Geboortetrauma, iets dat tijdens de geboorte niet goed gegaan is,
  • Hersen(vlies)ontsteking,
  • Hersenbloeding,
  • Gezwel in de hersenen,
  • Ernstige hersenschudding.

Er zijn nog vele andere oorzaken te vinden voor epileptische aanvallen, maar grofweg kun je ze in bovenstaande groepen indelen.

Verschillende vormen van epilepsie

Epilepsie komt in verschillende vormen voor, die weer onder te verdelen zijn in 2 hoofdgroepen; Partiële aanvallen en Gegeneraliseerde aanvallen.

Partiële aanvallen
Een partiële aanval wordt ook wel een focale aanval genoemd. Het zijn aanvallen die zich afspelen in een bepaalde, aanwijsbare plaats in de hersenen. De aanval breidt zich niet uit, maar blijft beperkt tot een bepaald lichaamsdeel.

1. Eenvoudig partiële aanvallen;
Bij deze aanval is de patiënt volledig bij bewustzijn, er zijn alleen maar motorische verschijnselen.

2. Complex partiële aanvallen;
Bij een patiënt met dit type aanval is het bewustzijn (vaak gedeeltelijk) verstoord. De aanval begint met een zogenaamd aura, een vreemd gevoel onder andere in de buik. De aanval zelf bestaat uit automatismen, vreemde handelingen die meer dan 1 minuut duren. Hierbij kun je denken aan het tikken op tafel, kriebelen aan de neus, maar ook weglopen..

Gegeneraliseerde aanvallen
Dit type aanvallen begint in het midden van de hersenen. Het breidt in één klap uit naar de rest van de hersenen en de aanval gaat over de willekeurige spieren.

1. Tonisch-clonische aanvallen;
Dit staat bekend als de 'gewone' epilepsie, de vorm die iedereen direct in zijn hoofd heeft bij het woord epilepsie. Het begint met een tonische fase, waarin spieren verkrampen. Deze fase wordt gevolgd door de clonische fase, hierbij treden spiertrekkingen in armen, benen en romp op.

2. Absences;
Absences zijn bewustzijnsdalingen gedurende 1 tot 30 seconden waarbij een starre uitdrukking in de ogen waarneembaar is en soms lichte schokjes door het lichaam ontstaan.

3. Atonische aanval;
Bij deze aanval verslappen de spieren in één klap en is dus de kans op vallen heel erg groot. De aanval duurt maar enkele seconden, waarbij de patiënt wel buiten bewustzijn is.

4. Myoclonische aanval;
Enkele of in series optredende onbewuste spierschokken kenmerken dit type aanval.

5. Syndroom van West;
Heel kenmerkend voor dit syndroom zijn de salaamkrampen. Dit syndroom komt veel bij zuigelingen voor en tijdens de salaamkrampen buigen zij hun hoofd voorover, strekken ze de armen naar voren en buigen de benen, met de bovenbenen naar voren wijzend. Een aanval gaat gepaard met een korte daling van het bewustzijn.

Epileptische aanvallen gevaarlijk?

Epileptische aanvallen zijn meestal niet gevaarlijk, behalve als er een zogenaamde status epilepticus optreed. Dit houdt in dat aanvallen elkaar steeds weer opvolgen, met hele korte pauzes er tussen, vaak zonder bewustzijn van de patiënt. De absence-status kan ook gevaarlijk zijn, dit zijn herhaaldelijke absences. Bij een status epilepticus of een absence-status is het het beste direct een arts of 112 te bellen.

Lees verder

© 2007 - 2014 Lobke, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kind en epilepsieKind en epilepsieHeeft uw kind epilepsie? Of iemand in uw famillie of vrienden? En wil u daar meer over weten wat u moet doen? Hier vi…
Epilepsie: Een neurologische afwijkingEpilepsie is een ziekte aan de hersenen waarbij vaak een insult of aanval volgt. Je merkt pas echt wat van epilepsie tij…
Epilepsie: wat het isEpilepsie: wat het isEpilepsie is een aandoening in de hersenen, waarbij er aanvallen ontstaan door een tijdelijke verstoring van de elektris…
Epilepsie door hersenbeschadigingEpilepsie door hersenbeschadigingEpilepsie is een hersenaandoening waarbij er aanvallen ontstaan als gevolg van een tijdelijke verstoring van het elektri…
Absence is een vorm van epilepsieAbsence is een vorm van epilepsieLichte epilepsie komt soms voor bij kinderen. Bij 1 op de 2000 kinderen is er sprake van deze lichte epilepsie, ook wel…

Reageer op het artikel "Epileptische aanvallen"

Reactie

Sibel, 10-04-2013 19:55 #1
Ik heb al 6 aanvallen gehad in de afgelopen jaren en laatst kreeg ik een aanval ik kreeg schuim uit mijn mond en mijn lichaam ging trillen nu vraag ik kan ik epilepsie hebben?
Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden

Infoteur: Lobke
Subrubriek: Ziekten
Special: Verstandelijk gehandicapt
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!