InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Persoonlijke groei: God in de strijd tegen depressies

Persoonlijke groei: God in de strijd tegen depressies

Prominente wetenschappers tonen dat er een heilzame werking uitgaat van vertrouwen in God tegen depressies, angsten en stress. Degenen met een diep religieuze overtuiging kunnen makkelijker omgaan met stress dan de atheïsten nadat ze een fout hadden begaan. Geen enkele atheïst toont een lage bezorgdheid en geen enkele religieuze persoon toont een hoge bezorgdheid. God gebruikt het lijden om ons geestelijk fit te maken voor de verlossing.

Helpt geloof in het omgaan met stress?

Professor Michael Inzlicht van de Toronto Universiteit heeft onderzoek gedaan naar de hersenen die stress registreren. Hij heeft gekeken naar de factoren die hersengolven activeren, zonder te kijken naar religieus geloof. De mensen moesten zichzelf beschrijven als liberaal of conservatief. Dan werd hen gevraagd hun niveau van zelf-waardering te beschrijven. Geen van deze parameters correleerden met de activiteit van de 'stress hersengolven'. Slechts wanneer de onderzoekers vroegen naar een geloof in God en religie ontwikkelde zich een patroon. Degenen met een diep religieuze overtuiging konden makkelijker omgaan met stress dan de atheïsten nadat ze een fout hadden begaan. Geen enkele atheïst toonde een lage bezorgdheid en geen enkele religieuze persoon toonde een hoge bezorgdheid.

De wetenschappelijke waarheid over religie en psychologie

Sigmund Freud en Albert Ellis, de twee beroemdste psychologen, beweerden nog dat religie juist een slechte invloed heeft op stress. In de jaren 1990 kwam psycholoog Kenneth Pargament, met een onderzoek waarin religie een positief effect heeft op stress. Hij concludeerde dat vanuit een psychologisch standpunt bezien religie niet noodzakelijker wijs kwaadaardig is. Andere studies tonen aan dat met het toenemen van secularisatie de angsten toenemen.

Opium voor het volk

Sinds Marx zei dat religie opium voor het volk is, hebben veel mensen hun toevlucht gezocht in anti-depressiva. Vooral de laatste jaren is het gebruik ervan schrikbarend toegenomen. Deze medicijnen hebben vaak ook nare bijwerkingen zoals seksuele disfunctioneren, en ironisch genoeg zenuwachtigheid. Sommige medicijnen leiden zelfs tot coma of de dood.

Research on Judaism and Mental Health

Rabbijn Leib Keleman, Rabbijn Noach Orlowek, Dr. Pargament en David Rosmarin hebben een programma opgezet (op internet) om mensen met een depressie te helpen op basis van klassieke Joodse teksten die een schat aan informatie bevatten. Mensen die dus af willen van pillen en meer geloof hechten aan het Jodendom, kunnen dit programma volgen. Veel mensen zijn er al door geholpen. Wie het programma wil volgen kan de site bezoeken: Research on Judaism.

Geloof in God en de Exodus

Het Research on Judaism and Mental Health programma gaat van drie componenten uit:
  1. Het geloof dat God alwetend is (en dus weet wat u nodig heeft).
  2. Het geloof dat God alle kracht bezit (en daarom de fysieke realiteit kan veranderen).
  3. Het geloof dat God van u houdt (en dus in uw voordeel handelt).

De Exodus is heel belangrijk in het Jodendom. Niet alleen tijdens Pesach, maar het wordt elke dag in de ochtendgebeden genoemd en ook op Sjabbat. Het is een plicht de Exodus te gedenken. Waarom?

Het Joodse geloof in God kent twee delen:
  1. God schiep de wereld.
  2. God intervenieert in de menselijke geschiedenis

God intervenieert niet alleen op globaal niveau, maar ook in het persoonlijk leven van ieder mens. In het Jodendom is Exodus een code-woord voor het verreikende concept dat God op micro-niveau intervenieert. God verrichtte wonderen tijdens de Exodus. Hij schonk het Joodse volk water en voedsel in de woestijn. God was dagelijks bij de Joden en zorgde voor hen. De Seder-maaltijd die genuttigd wordt tijdens Pesach symboliseert zowel lijden als verlossing. God geeft ons lijden om ons geestelijk fit te maken voor de verlossing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Troost en religieTroost en religieGelovigen getuigen van de unieke kracht die zij bij lijden ondervinden vanuit hun geloof. Anderen zien religie eerder al…
Klachten bij magnesium tekortKlachten bij magnesium tekortHet is erg belangrijk om voldoende van het mineraal magnesium binnen te krijgen. Magnesium is natuurlijk tranquillizer,…
Religie en natuurlijke selectieReligie en natuurlijke selectieIn het boek De biologie van God doet A. Hardy een oproep tot verzoening van de Darwiniaanse natuurlijke selectie en gene…
De psychologische natuur en functies van godsdienstDe psychologische natuur en functies van godsdienstGodsdienst is een fascinerend vakgebied en dat is een reden om het te bestuderen. In de media alleen al lezen we dagelij…

Reageer op het artikel "Persoonlijke groei: God in de strijd tegen depressies"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 03-04-2009
Subrubriek: Ziekten
Special: Persoonlijke groei
Medische informatie…
Schrijf mee!