InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Medicijnen tegen astma: Welke soorten en opties zijn er?

Medicijnen tegen astma: Welke soorten en opties zijn er?

Medicijnen tegen astma: Welke soorten en opties zijn er? Astma is een erg vervelende, ongeneeslijke aandoening. De luchtwegen zijn chronisch ontstoken waardoor iemand moeilijk kan ademhalen. Astma valt niet te genezen maar wel te behandelen met medicatie. In dit artikel iets over de verschillende soorten medicijnen tegen astma.

Wat is astma?

Astma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Met de luchtwegen bedoelen we eigenlijk de lagere luchtwegen. Dit zijn de longen. De slijmvliezen in de longen raken geïrriteerd door prikkels en zwellen op. Tevens raken de spiertjes van de longen verkrampt. De slijmvliezen maken veel meer vocht aan dan in een normale situatie waardoor de ingang voor de lucht kleiner wordt. Hierdoor kan er moeilijker adem worden gehaald. Dit gaat dan vaak gepaard met hoesten en piepen.

Voorkomen van klachten

Astma is in zijn geheel niet te voorkomen, omdat het ongeneeslijk is. Toch zijn er een aantal manieren om de klachten van astma te verminderen of gedeeltelijk te voorkomen. Zo kunt u proberen huisstofmijt tegen te gaan, te ventileren, niet te roken en geen huisdieren te nemen die zorgen voor allergieën. Ook een gezonde levensstijl is belangrijk. Voldoende bewegen en sporten is goed voor de longen en de longinhoud. Medicatie kan astma evenwel tegengaan.

Medicijnen voor astma

Er zijn drie hoofdtypes medicijnen tegen astma. Dit zijn ontstekingsremmers, luchtwegverwijders en combinatiemedicijnen. De ontstekingsremmers gaan de ontsteking van de longen tegen. Deze bieden geen directe verlichting maar verlichting op de lange termijn. Dan zijn er nog luchtwegverwijders. Deze zorgen dat de spiertjes van de luchtwegen verslappen. Hierdoor kunt u weer beter ademhalen. Dit medicijn biedt daarom ook een bijna directe verlichting en is ideaal voor inspanningsastma. De combinatiemedicijnen het woord zegt het al verwijden de luchtwegen en gaan de ontsteking van de luchtwegen tegen.

Ontstekingsremmers

Ontstekingsremmers werken pas wanneer ze voor een langere tijd elke dag gebruikt worden. Wanneer u plotseling stopt met het nemen van de ontstekingsremmers, zal de astma zo de kop weer op kunnen steken. Ontstekingsremmers zijn er in twee vormen. Ze zijn te inhaleren en ze zijn oraal in te nemen. Meestal wordt de inhalatietechniek gebruikt. De orale ontstekingsremmers zijn alleen nodig bij een heftige benauwdheid.

Luchtwegverwijders

De luchtwegverwijders werken op korte termijn, ze gaan een astma-aanval direct tegen. Dit is echter wel een tijdelijk effect. De eigenlijke oorzaak, de ontsteking van de longen, wordt niet tegen gegaan zoals bij ontstekingsremmers. Wanneer erg vaak een luchtwegverwijder wordt gebruikt is het beter ontstekingsremmers te gebruiken. Ook luchtwegverwijders zijn er in twee soorten: langwerkende en kortwerkende. De kortwerkende luchtwegverwijders zijn erg geschikt bij een hevige astma-aanval. Ze geven directe verlichting. Hierna werkt het medicijn 4 tot 6 uren lang. De langwerkende luchtwegverwijder verwijdt ook de luchtwegen maar gaat daarnaast de slijmvorming in de luchtwegen ook tegen.

Alternatieven

Wanneer luchtwegverwijders, ontstekingsremmers of combinatiemiddelen niet helpen zijn er nog andere opties. Dit is bijvoorbeeld de astmapil of corticosteroïd-tabletten. Een nieuw soort medicijn Xolair genaamd, is een injectie van corticosteroïden. Ook bestaan er nog andere mogelijkheden. Dit is voor iedereen verschillend en in overleg met een arts passend voor een situatie. Daarnaast zijn er nog medicijnen die kunnen voorkomen dat een astma-aanval uitgelokt wordt. Dit kunnen anti-allergiemiddelen (anti-histamine), antibiotica of een griepprik zijn. Een prik tegen griep kan erg belangrijk zijn. Mensen met astma krijgen bij griep vaak hevige astma-aanvallen.

OntstekingsremmersCombinatiemiddelen van een ontstekingsremmer en een langwerkende luchtwegverwijderLuchtwegverwijdersCombinatiemiddelen van ipratropium met een andere luchtwegverwijder
Beclometason (Beclometason en Qvar), Budesonide (Budesonide en Pulmicort), Fluticason (Flixotide) en Ciclesonide (Alvesco).Salmeterol/Fluticason (Seretide), Formoterol/Budesonide (Symbicort) en Formoterol/Beclomethason (Foster)Kortwerkende : Salbutamol (Airomir, Ventolin, Salbutamol), Terbutaline (Bricanyl)Fenoterol/Ipratropium (Berodual), Salbutamol/Ipratropium (Combivent, Ipramol, Ipratropium/Salbutamol FNA).
Langwerkende: Ipratropium (Atrovent, Ipratropium, Ipraxa).
© 2009 - 2014 Papillon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
10$ korting astmaproducten!.
Gerelateerde artikelen
Chronische aandoening, astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Vooral van de lagere luchtwegen, namelijk de longen. Mensen met as…
De symptonen en de behandeling van astmaDe symptonen en de behandeling van astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen dat leidt tot een overdreven prikkelbaarheid van de luchtwegen. Een…
Ventolin; werking, toepassing en bijwerkingenVentolin; werking, toepassing en bijwerkingenVentolin is het meest gebruikte medicijn voor de behandeling van luchtwegvernauwende aandoeningen zoals astma en COPD. V…
Salbutamol: een medicijn bij astma en COPDSalbutamol: een medicijn bij astma en COPDTijdens een astma-aanval verkrampen de spieren van de luchtwegen, waardoor er ernstige benauwdheid kan ontstaan. Astma w…
COPD in de kiem gesmoordCOPD in de kiem gesmoordOp het moment zijn er in Nederland zo ongeveer 350.000 mensen met COPD en de verwachtingen zijn, dat er rond 2020 zon 5…
Bronnen en referenties
  • Astmafonds

Reageer op het artikel "Medicijnen tegen astma: Welke soorten en opties zijn er?"

Reacties

Nicole Janssen, 01-10-2012 14:07 #3
Mijn zoontje nu 9 gebruikt al jaren fixotide eerst als verstuiver [als peuter] nu sinds 3 jaar
de inhalator eerst de 100ml nu de 250ml we zijn gewoon bij de huisarts onder controlle is het wel goed voor hem om zo lang deze medicijnen te gebruiken en kan het zijn dat hij daarom last van zijn ogen krijgt? van -025 naar -1.25 in een half jaar!

F. Schreuder, 31-12-2011 18:21 #2
Kan je zonder veel problemen en Pulmicort en tabletten prednison gebruiken.
Pulmicort gebruik ik al jaren dagelijks en prednison pillen met regelmaat een afbouwende stootkuur

Saskia Krippendorf, 08-05-2011 21:28 #1
Mijn zoon van 9 jaar gebruikt al zeker 1 jaar singulair 1x daags en de ventolin 2x daags ivm astma en allergie. Hij heeft al langere tijd last van angsten en in de bijsluiter van de singulair wordt dit ook bevestigd. Tevens heeft hij problemen met het feit dat hij klein is qua lengte en heb ik van mijn huisarts begrepen dat de ventolin groeiremmend is. In overleg gaan we over een paar weken(na de extreme pollentijd) kijken naar een alternatief. Ik denk zelf aan een allergie pil op dagelijkse basis en de puf alleen gebruiken bij behoefte? Ik zou hier heel graag reacties op willen hebben met evt. adviezen.

Infoteur: Papillon
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!