InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Influenza A, varkensgriep of Mexicaanse griep?

Influenza A, varkensgriep of Mexicaanse griep?

Eind april is in Mexico een griepvirus uitgebroken. Dit griepvirus wat de naam H1N1 kreeg is van het influenzavirus type-A. In de volksmond werd het echter al snel varkensgriep genoemd. Het griepvirus zou via op mensen zijn overgedragen. Media en autoriteiten gebruiken inmiddels ook andere namen. Het RIVM vindt de naam Mexicaanse griep het meest toepasbaar, terwijl het WHO spreekt van Influenza A. Welke naam is nu correct? Afgaande op de feiten lijkt geen enkele tot op nu toe gebruikte naam goed of fout.

Varkensgriep

H1N1 is overgedragen van varkens op mensen. Een virus dat efficiënt en aanhoudend van mens op mens kan overgaan kan een wereldwijde griepepidemie veroorzaken. Dergelijke virussen ontstaan als een mens (of dier) besmet raakt met twee verschillende influenza virussen. Het genetisch materiaal van de virussen vermengd zich in de gastheer, waardoor een nieuw virus ontstaat. Ook vogels kunnen besmet raken met influenza-virussen. Aanvankelijk werd gedacht dat deze virussen niet op de mens konden worden overgedragen. In 1997 bleek in Hongkong anders, een griepvirus bleek instaat rechtstreeks over te springen naar de mens. Dit virus kreeg dan ook de naam vogelgriep. Vogelgriep heeft wereldwijd slachtoffers gemaakt. Vogelgriep maakte mensen die in aanraking kwam met zieke of dode vogels wel ziek. Vogelgriep werd echter niet van mens tot mens overgedragen, waardoor in 1997 geen echte grieppandemie ontstond. In veel andere gevallen vormen varkens een tussengastheer tussen de mens en vogels. Het H1N1-virus is een nieuw ontstaan virus dat genetisch materiaal bevat dat van oorsprong afkomstig is van een menselijke griepvirus, een varkensgriepvirus en een vogelgriepvirus. Deze nieuwe virusvariant wordt overgedragen van mens tot mens en zou daarom kunnen leiden tot een grieppandemie. Wanneer naar de genetische samenstelling van H1N1 gekeken wordt dan is de naam varkensgriepvirus niet juist. Het virus had dan met even veel recht vogelgriepvirus of mensengriepvirus genoemd kunnen worden. Gezien vanuit de gastheer, die het virus op de mens heeft overgedragen is de naam wel correct. Een vogelvirus vermengde zich met een varkensvirus. Via het varken werd het overdragen op een mens. Dit mens (of mensen) groep al een menselijk griepvirus bij zich. Bij de laatste besmetting vermengde de virussen zich en zo ontstond H1N1. De naam varkensgriepvirus of swine flu kan wel snel de suggestie geven dat besmetting bijvoorbeeld zou kunnen ontstaan door het eten van varkensvlees. Het eten van varkensvlees of het in contact komen met levende varkens vormt geen risico voor een besmetting met H1N1. H1N1 is een nieuw virus, dat wordt overgedragen van mens tot mens. Via varkens zou hooguit een nieuw ander virus kunnen ontstaan dat net zo gevaarlijk, de kans daarop is echter zeer klein. Voor H1N1 was de laatste uitbrak De Hongkonggriep. Deze griepepidemie brak uit in 1968 in Hongkong en heeft naar schatting 1 miljoen slachtoffers geëist. Hier was dus net als mogelijk met H1N1 sprake van een extreme pandemie. Moslims zijn dus ook zeker niet immuun voor H1N1, omdat zij geen varkensvlees zouden eten. Moslims beschouwen varkens als onrein, in zekere zin is dat terecht omdat varkens in staat blijken te zijn effectief griepvirussen over te dragen op de mens. Maar vogels cq Pluimvee kan dat dus ook.

Mexicaans griep

Het RIVM vond Mexicaans griep een betere benaming van varkensgriep. Vanuit historisch perspectief lijk dat terecht. Mocht H1N1 daadwerkelijk leiden tot een grieppandemie, waarbij veel dodelijke slachtoffers vallen, dan lijkt dit een goede naam. Eerdere grieppandemieën die de mensheid hebben getroffen zijn genoemd naar de geografische regio of het land waar de eerste uitbrak plaats vond. Zoals al vermeld brak in 1968 een een griepepidemie uit in Hongkong. Dit virus heeft naar schatting 1 miljoen slachtoffers geëist. Het virus van een variant op het virus dat in 1957 in Azië uitbrak. Dit virus werd de Aziatische griep genoemd. De Aziatische griep eiste naar schatting ook 1 miljoen dodelijke slachtoffers. De Spaanse griep in 1918 leidde niet alleen tot het einde van de eerste wereldoorlog, maar eiste wereldwijd 20 miljoen tot 100 miljoen doden.

Influenza A

Gezien H1N1 een influenzavirus type-A virus is lijkt weinig mis met deze benaming. De benaming lijk alleen nogal generiek gezien al hierboven genoemd griepvirussen van het type A zijn. Mensen kunnen besmet raken en ziek worden van nfluenzavirussen van het type A, B of C. Besmetting met type C leidt over het algemeen slechts tot een soort verkoudheid, voornamelijk bij kinderen. Type A veroorzaakt de meeste ziekte en sterfte. De term Influenza A wordt nu officieel gebruikt door de WHO (World Health Organization / Wereldgezondsheidsorganisatie).

Waarom naamgeving belangrijk kan zijn

De autoriteiten proberen paniekreacties onder de bevolking te voorkomen. Ook spelen economische belangen een belangrijke rol. De term varkensgriep kan leiden tot verwarring, zo worden in Egypte varkens geslacht om H1N1 te voorkomen. In Egypte houdt alleen de kleine minderheid van christelijke inwoners varkens voor consumptie. De term Mexicaanse griep zou grote en nadelige gevolgen kunnen hebben voor de economie van Mexico. Toeristen kunnen het land gaan mijden. Ook de export kan belemmert worden. Overigens kan de uitbraak van H1N1 en een mogelijke grieppandemie de gehele wereldeconomie treffen. De wereldeconomie is al kwetsbaar door de gaande zijnde kredietcrisis. "Zelfs een milde pandemie zal aanzienlijke gevolgen hebben voor de wereldeconomie", schreven Australische onderzoekers in een rapport in 2006, dat overgenomen werd door de Wereld Bank. Vorig jaar becijferde de Wereld Bank, dat een uitbraak zoals van de Spaanse Griep in 1918, de wereld 3,1 biljoen dollar kan kosten.

Nieuwe Influenza A (H1N1)

Vanaf 12 mei 2009 werd in Nederland de naam Nieuwe Influenza A (H1N1) ingevoerd. Nederland was het enige land dat nog de term Mexicaanse griep hanteerde, alle overige landen spreken al langer van Nieuwe Influenza A (H1N1).

Tijdens de journalistenbijeenkomst die op 12 mei plaatsvond op het RIVM, werd deze nieuwe naamgeving bekend gemaakt. Deze bijeenkomst was bedoeld om journalisten bij te praten over de laatste stand van zaken op het gebied van epidemiologie, virologie, bestrijding, klinisch beeld en vaccinontwikkeling.

Op dat moment zijn er wereldwijd ongeveer 6500 besmettingen vastgesteld en zijn 65 mensen overleden.
© 2009 - 2017 Basjobsen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Griep Check Mexicaanse Griep op het internetGriep Check Mexicaanse Griep op het internetHet NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) heeft een Griep Check ontwikkeld. Met de Griep Check kunnen mensen die denke…
Bronnen en referenties
  • RIVM

Reageer op het artikel "Influenza A, varkensgriep of Mexicaanse griep?"

Reacties

Basjobsen (infoteur), 02-06-2009 12:04 #2
Beste MRA,

Hartelijk dank voor uw reactie. Het door u aangehaalde, en volgens u ook niet bewezen, scenario is het meest waarschijnlijke scenario. In hoeverre dit voor Nieuwe Influenza A (H1N1) reeds bewezen is weet ik niet. Onderzoek naar griepvirussen en besmettingen uit het verleden hebben laten zien (op basis van DNA-onderzoek) dat dit een besmettingsroute is, die kan leidde tot een gemuteerd griepvirus, dat efficiënt en aanhoudend van mens op mens kan overgaan kan.

Een dergelijk virus, zoals Nieuwe Influenza A (H1N1) bevat dus DNA-materiaal van griepvirussen die voorkomen bij vogels, varkens en mensen.

Mocht de toekomst uitwijzen dat het in dit geval anders is gegaan, dan zal ik dit artikel uiteraard aanpassen.

groetjes,

Bas

Mra, 31-05-2009 14:43 #1
''Een vogelvirus vermengde zich met een varkensvirus. Via het varken werd het overdragen op een mens. Dit mens (of mensen) droeg al een menselijk griepvirus bij zich. Bij de laatste besmetting vermengde de virussen zich en zo ontstond H1N1'',

Wie zegt dat? Het RIVM? Wanneer heeft het RIVM dat gezegd? Hoe komt het dat ze dat zo goed weten, hoe dat precies is gegaan? En waarom staat er niet: 'mogelijk is het virus via een varken overgedragen op een mens'. Daar zijn tot nu toe namelijk helemaal geen bewijzen voor.

Infoteur: Basjobsen
Laatste update: 15-05-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!