InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De ziekte van Lyme

De ziekte van Lyme

De ziekte van Lyme Een beet van een teek is vaak zonder gevolgen, maar soms doen zich symptomen voor die sterk aan Lyme doen denken. Wat zijn de symptomen, de diagnose en de behandeling van de ziekte van Lyme.
De ziekte van Lyme: kenmerkend met de verlammingsverschijnselen, soms met dodelijke afloop. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi, en vooral overgedragen door de teek. Ook contact met bepaalde diersoorten die besmet zijn met deze bacterie, zouden de bacterie over kunnen dragen, maar komt in mindere mate voor.

Herkomst van de ziekte

Vanuit de VS werd in de jaren 70 de ziekte ontdekt en onderzocht. Dit gebeurde in het stadje Old Lyme. De ziekte werd vernoemd naar het stadje.

Symptomen

Bij een tekenbeet verschijnt na enkele dagen tot weken een rode kring om de beet heen: dit is meestal een goede diagnose voor de ziekte van Lyme. Slechts bij de helft van de gevallen is de rode ring te zien, bij de andere helft blijft het verschijnen van deze typerende ring uit. Na enige tijd kunnen er griepachtige verschijnselen optreden zoals hoofdpijn, misselijkheid, spierpijn e.d. Deze klachten verdwijnen vaak ook weer, waardoor meestal gedacht wordt aan een gewone griep. Als de bacterie zich door het lichaam verspreidt, ontstaan er vaak meerdere klachten tegelijk. Dit kunnen o.a. zijn:
  • buikpijn; maagklachten, gebrek aan eetlust, obstipatie of diarree.
  • pijnlijke keel, luchtweginfecties, kortademig, hoesten.
  • sterke gewichtsveranderingen op korte tijd.
  • haaruitval en huiduitslag op andere plaatsen dan bij de tekenbeet.
  • plotselinge temperatuurverhoging, koorts en/of koude rillingen.
  • oorsuizen, overgevoelig voor geluiden, jeuk of pijn in het oor.
  • pijn in spieren, pezen of gewrichten, zwellingen in de gewrichten.
  • hartkloppingen, overslaan van het hart.
  • vergeetachtigheid, verwardheid, moeite met concentratie, oververmoeid.
  • prikkelbaar, agressief, angstig, somberheid, stemmingswisselingen.
  • spiertrekkingen, spierkrampen.
  • duizeligheid, licht in het hoofd, evenwichtsstoornis.
  • stotteren, slecht kunnen praten, woorden niet kunnen vinden.

De diagnose ziekte van Lyme wordt vastgesteld aan de hand van de ziektegeschiedenis en de symptomen. Daarnaast wordt er vaak een bloedtest afgenomen: echter is deze test niet altijd betrouwbaar. Wanneer de test negatief uitvalt, wil dit niet zeggen dat de patiënt geen ziekte van Lyme heeft. De infectie is vrij moeilijk vast te stellen.

Behandeling

De behandeling moet zo snel mogelijk plaats vinden. Er wordt een antibiotica kuur gegeven van maximaal 30 dagen. Toch kan het voorkomen dat na die dertig dagen de klachten niet verdwenen zijn of terug keren: men spreekt dan van chronische Lyme. De lyme-bacterie is moeilijk klein te krijgen: hij is zeer sterk en dringt tot diep in het lichaam door. Hij kan zichzelf in een beschermend omhulsel zetten wat hem beschermt tegen het immuunsysteem van de mens en tegen antibiotica. Verder is er ook nog een variatie van de bacterie die geen celwand heeft en daardoor niet herkend wordt door het immuunsysteem. Ook antibiotica, die normaal op de celwand inwerken, hebben hierdoor geen effect.

Voorkomen is beter dan genezen

Bent U gebeten door een teek, verwijder deze dan binnen 24 uur! De teek heeft enige tijd nodig om zich vast te hechten aan de huid, daarna begint hij pas met het uitscheiden van speeksel en het uitwisselen van de eventuele bacterie. Houdt na het verwijderen van de teek de huid goed in de gaten.

Een rode ring om de beet heen of een rode vlek, geeft vaak al de diagnose Lyme. In ongeveer de helft van de gevallen verschijnt deze vlek of ring, bij de andere helft doen zich vaak griepachtige verschijnselen voor. Noteer altijd de datum van de beet: dit is van belang voor het vaststellen van de ziekte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen Tekenbeten, ziekte van LymeDe laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat…
Wat te doen bij een tekenbeetEen teek is een klein insect dat zich voedt met bloed van dieren of mensen. Teken leven voornamelijk in bossen en struik…
De teek, een tekenbeet en de ziekte van LymeDe teek, een tekenbeet en de ziekte van LymeHet aantal teken en tekenbeten is de laatste jaren fors toegenomen. Als een kind lekker aan het dollen is op het gras, i…
Lyme: een onderschatte ziekteTeken zitten in het gras of in de bomen. Een teek in je huid opgedaan tijdens een wandeling in de natuur of tijdens het…
Help, een teek!Help, een teek!Het is weer zover; de zon schijnt en het is heerlijk weer om door het bos te wandelen. Eenmaal thuis ontdek je een beest…

Reageer op het artikel "De ziekte van Lyme"

Reacties

Eva, 13-02-2014 19:14 #2
Nadat ik al 8 maand klachten van vermoeidheid heb is er de ziekte van lyme vastgesteld door de huisarts via bloedafname. De dokter heeft mij 3 weken antibiotica voorgeschreven (doxylets 100 mg, 2x daags). Omdat ik lyme alleen van naam kende ben ik dit gaan opzoeken. Ik kom op veel plaatsen tegen dat wanneer lyme verder zit dan het stadium van de uitslag dat drie weken antibiotica niet voldoende is. Ik lees verschillende dingen. Infuus met behandeling/ 1 tot 4 jaar behandeling / Ook op het werk (sociale sector) hoorde ik net dat de behandeling van lyme langer dan een jaar duurt volgens verpleegkundigen hier op het werk. Hoe zit dit nu? Wat moet ik nu doen? Is 3 weken antibiotica voldoende?

Syn, 29-07-2011 18:16 #1
Waar komt de buikpijn bij lyme vandaan? Wat is de oorzaak en kun je volledig genezen als je pas na 2 jaar antibiotica krijgt (eerder niet ontdekt dat het lyme was). Reactie infoteur, 29-07-2011
Hoe langer er gewacht wordt met behandeling, hoe minder goed de kans op genezeing is. Deze kan dan overgaan in een levenslange ziekte. Artsen kunnen de diagnose lyme niet altijd goed vaststellen.

Buikpijn bij de ziekte van lyme is soms een gevolg van een co-infectie, een infectie dus tegelijkertijd met de ziekte van lyme is ontstaan.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 15-09-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!