InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De gevolgen van een tekenbeet

De gevolgen van een tekenbeet

De gevolgen van een tekenbeet Tekenbeten zijn vaak onschuldig. Toch is ongeveer 10-25 % van de teken, afhankelijk van het leefgebied, drager van een bacterie die een ziekte bij de mens of dier kan veroorzaken.

Ziekte van lyme

Deze ziekte, die verlammingsverschijnselen veroorzaakt, wordt vaak overgebracht door de schapenteek, die in Nederland en België vrij veel voorkomt. De ziekte wordt veroorzaakt door de Borrelia-bacterie. In Europa is gemiddeld 10 procent van de teken besmet met de Borrelia-bacterie, in Nederland is dit gemiddeld 23.6 procent. Wanneer de teek binnen 24 uur wordt verwijderd, is de kans op besmetting bij de mens klein. Tot drie maanden na de beet moet de huid en gezondheid van de patiënt in de gaten gehouden worden: een rode ring binnen 1-6 weken om de beet heen, duidt vaak op de ziekte van lyme. Koorts, benauwdheid of kortademig en verlammingsverschijnselen moeten na een beet aan de (huis)arts gemeld worden.

Encefalitis

Hersenontsteking of encefalitis kan door de teek worden overgebracht en is een ontsteking van het hersenweefsel. Koorts, hoofdpijn, geheugenverlies, vermoeidheid, concentratieproblemen en misselijkheid zijn de symptomen. In één derde van de gevallen gaat de ziekte over in Hersenontsteking of Hersenvliesontsteking. Behandeling als de ziekte eenmaal optreedt, is niet mogelijk. De helft van de patiënten houdt blijvende schade eraan over, een enkele patiënt overlijdt aan deze ziekte. Andere varianten van deze ziekte zijn Russian spring-summer encephalitis, Tickborne encefalitis en Central European encephalitis. Deze virussen komen vooral voor in centraal en Oost-Europa, in Azië en Frankrijk, Oostenrijk en Finland.

Fièvre boutonneuse

Deze ziekte wordt veroorzaakt door de bacteriën van het geslacht Rickettsia. De ziekte kan hartontsteking veroorzaken met dodelijke afloop. De ziekte zou alleen in Zuid-Europa voorkomen, maar uit onderzoek blijkt dat ongeveer 20 procent van de Nederlandse teken zijn met deze bacterie besmet. De symptomen zijn veelal koorts.

Ehrlichiosis

bij mensen komt deze ziekte niet vaak voor: bij honden wat meer.De ziekte wordt vaak niet opgemerkt of minimaal, maar kan wel levensbedreigend zijn. Koorts, vermoeidheid spierpijn of huiduitslag zijn de symptomen. Omdat het veel op gewone griep lijkt, is het moeilijk de ziekte te herkennen.De ziekte komt over het algemeen alleen in Amerika voor.

Babesiosis

Babesiosis wordt door teken overgebracht en komt vooral voor op runderen en honden. De overbrenger is de schapenteek, dezelfde als de overbrenger van de ziekte van lyme. De ziekte komt zelden voor op de mens. De parasiet Babesia vernietigd de rode bloedcellen. De symptomen zijn koorts, hoofdpijn, spierpijn, kortademigheid, rode urine en soms ook bloedarmoede doordat de rode bloedcellen worden afgebroken. Bij mensen zonder milt kan de ziekte de dood tot gevolg hebben. In Nederland komt deze ziekte wel eens bij honden voor, er zijn besmette teken binnen Nederland te vinden.
© 2009 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen Tekenbeten, ziekte van LymeDe laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat…
Wat te doen bij een tekenbeetEen teek is een klein insect dat zich voedt met bloed van dieren of mensen. Teken leven voornamelijk in bossen en struik…
Help, een teek!Help, een teek!Het is weer zover; de zon schijnt en het is heerlijk weer om door het bos te wandelen. Eenmaal thuis ontdek je een beest…
Tekenbeet: hoe voorkom je het en wat te doen bij een beet?Het tekenseizoen is weer begonnen. Een tekenbeet kan verstrekkende gevolgen hebben voor je gezondheid. Het is onder ande…
Lyme: een onderschatte ziekteTeken zitten in het gras of in de bomen. Een teek in je huid opgedaan tijdens een wandeling in de natuur of tijdens het…

Reageer op het artikel "De gevolgen van een tekenbeet"

Reacties

A. J. de Kok, 27-11-2010 16:27 #2
Mijn vrouw heeft op beide onderbenen rodevlekken. Onderbeen en enkel. Bij een dubbel boedonderzoek is komen vast te staan dat dit een gevolg is van een teekbeet. Dit moet volgens ons zo'n 15 jaar terug zijn gebeurd. Volgt nu een antibioticakuur van ca twee maal 14 dagen.

M. Hofker, 05-10-2010 21:05 #1
In Juli ontdekte ik na ik wat struiken gesnoeid, op mijn been een teek en heb hem meteen verwijdert, Er kwam geen rode kring omheen en na enige dagen was het wondje dicht, Vanaf september voel ik mij niet zo als normaal, Ik heb lichte stekende hoofdpijn en het lijkt alsof ik griep heb en voel mij snel moe. Nachts transpireer ik hevig op gezicht, hoofd en hals en slaap slecht. Tevens lijkt het alsof er beestjes over mijn huid lopen en heb ik jeuk. Ik heb het aan mijn huisarts verteld, maar hij vond het niet alarmerend, hij wijdt dat aan mijn 80 jarige leeftijd. Ik vraag mij af of dat juist is. Reactie infoteur, 05-10-2010
Beste M.Hofkar,
In de meeste gevallen komt er in geval van lyme een rode kring om de beetwond heen, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.

Jeuk komt voor bij de ziekte van lyme, wel in mindere mate maar niet uitgesloten. In dit geval is het toch de gebeten plek die jeukt.

Indien je blijft twijfelen, kan je om een test vragen of je door laten verwijzen naar een specialist.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!