InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoe herken je een delier en wat kan je er tegen doen?

Hoe herken je een delier en wat kan je er tegen doen?

Hoe herken je een delier en wat kan je er tegen doen? Hoe herken je een delier en wat kan je er tegen doen? Een goeie vraag... In dit artikel staat het antwoord.

Een delirium kan binnen een paar uur, maar ook in een aantal dagen ontstaan. Het hangt een beetje van de situatie af hoe snel het ontstaat. Als iemand plotseling een zware operatie zal moeten ondergaan ontstaat een delirium sneller dan als iemand al maanden wacht op een lichte operatie.
Er zijn meerdere verschijnselen die vooraf kunnen gaan aan een delirium. Zo kan iemand ís nachts slapeloos zijn en overdag heel suf, ook krijgen sommige mensen hele levendige dromen of nachtmerries, zijn er corrigeerbare momenten van desoriëntatie, hebben mensen moeite met denken en zijn ze soms bang en geïrriteerd. Deze symptomen kunnen binnen één tot drie dagen overgaan in een volledig beeld van een delirium.
Als een persoon volledig delirium heeft krijgt hij last van:
  • Bewustzijnsstoornissen: De patiënt is niet helemaal helder, hij beseft niet wat er in zijn omgeving gebeurt, maar hij is niet in coma.
  • Aandachtsstoornissen: De patiënt is makkelijk afgeleid, of reageert bijna niet meer. Hij kan zijn aandacht moeilijk concentreren.
  • Gestoord denkproces: Als een patiënt delirium heeft, heeft hij meestal geen ziektebesef, hij kan niet logisch denken en ze zijn vaak achterdochtig.
  • Oriëntatie stoornis: De persoon heeft in het begin geen besef van tijd meer, maar later heeft hij ook geen besef meer van plaats en persoon.
  • Waarnemingsstoornissen: een patiënt kan illusies en hallucinaties krijgen.
  • Slaap- waakritmestoornis: Deze is altijd verstoord en vaak geheel omgekeerd.
  • Psychomotorische stoornissen: Vaak treden er stemmingsstoornissen op. Een persoon kan emotioneel heel labiel worden, hij kan radeloos worden, somber, vijandig, of prikkelbaar. Ook kan er een reflexverandering optreden. Bij een ernstig delirium en bij ouderen mensen kan incontinentie voor urine en fases voorkomen.

De ene persoon heeft een grotere kans op een delirium dan de andere. Dit hangt vooral van de lichamelijke en geestelijke toestand af. Personen die het grootste risico lopen om delirium te krijgen zijn:
  • Vooral oudere mensen
  • Mensen die geneesmiddelen gebruiken die psychoactief werken.
  • Mensen die andere medicatie voorgeschreven krijgen.
  • Mensen waarbij de activiteiten in het dagelijks leven veranderen
  • Mensen die ondervoed zijn
  • Mensen die meerdere stoornissen tegelijk hebben.
  • Mensen met cognitieve stoornissen (verstandelijk niet helemaal goed)
  • Mensen die meerder medicaties gebruiken

Om een delirium daadwerkelijk vast te stellen zijn er verschillende meetinstrumenten ontwikkeld.
  • Screeningsintstrumenten: Deze zijn geschikt voor het opsporen van delirante symptomen voordat formeel de diagnose gesteld is.
  • Diagnostische instrumenten: Deze zijn ontwikkeld voor het stellen van de diagnose.
  • Ernstmeetinstrumenten: Deze hebben als doel de ernst van een delirium te meten. Er worden punten toegekend aan de mate van verwardheid, cognitieve beperkingen en gedragsstoornis.

Om te voorkomen dat iemand daadwerkelijk een delier krijgt kun je onder andere invloed uitoefenen op de volgende factoren. Deze kun je ook gebruiken om een delirium te verminderen bij iemand die al een delirium heeft.
  • Compenseren van zintuiglijke gebreken door de persoon te voorzien van een bril/ gehoorapparaat.
  • Instellen van een loopprogramma of het driemaal daags uitvoeren van activiteiten die aansluiten op de bewegingsmogelijkheid.
  • Vermijden meer nieuwe medicijnen tegelijk in te voeren
  • Minimaliseren van het gebruik van immobiliserend materiaal als een verblijfskatheter en vrijheidsbeperkende middelen
  • Stimuleren van vochtopname om een goede vochtbalans te behouden
  • Gebruik van warme melk, kruidenthee, ontspanningsbandjes, muziek en massage om slaap op te wekken en angst te verminderen.
  • De persoon laten meehelpen in zijn verzorging
  • Lage duidelijke, kalme stem gebruiken en oogcontact houden.
  • Stimuleer familiebezoek en zorg ervoor dat de persoon steeds dezelfde zorgverleners ziet.
  • Werk infuusaansluiting of kateters weg of verstop ze onder kleding of lakens
  • Probeer de routine van de persoon in stand te houden.
  • Creëer een bekende omgeving door spullen van thuis te laten meebrengen
  • Zorg dat er een klok en kalender aanwezig zijn om de oriëntatie te handhaven.
  • Maak gebruik van licht om dag en nacht aan te geven.

Een delirium kan dus vrij makkelijk ontstaan. Meestal duurt een delirium een aantal dagen tot een aantal weken. Bij oudere mensen komt het wel eens voor dat een delirium een aantal maanden duurt of dat de persoon niet meer helemaal herstelt. Het kan zelfs gebeuren dat de persoon in coma raakt of komt te overlijden.
© 2007 - 2014 Natje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het delier: ernstige verwardheid bij ouderenEen delier is een plotseling optredende ernstige verwardheid. De mate van verwardheid is het ene moment erger dan het an…
Delirium door alcoholintoxicatie en alcoholonthoudingDelirium door alcoholintoxicatie en alcoholonthoudingEen delirium, ook wel delier genoemd, is een psychiatrische aandoening die gekenmerkt wordt door gestoorde cognitieve en…
Informatie over delirium (delier)Informatie over delirium (delier)Een delirium, ookwel delier genoemd, komt veel voor in de zorg. Vooral oudere, lichamelijk zieke mensen zijn hier kwetsb…
Een delier (delirium)Een delier (delirium)Een delier (delirium) komt regelmatig voor bij (oudere) mensen met een lichamelijke ziekte. Een erge verwardheid met ver…
Psycho-organische stoornissenPsycho-organische stoornissen zijn gedragsstoornissen. Bij deze stoornissen is er sprake van een niet-functionerend gede…

Reageer op het artikel "Hoe herken je een delier en wat kan je er tegen doen?"

Reacties

Margreet Ravenhorst, 10-09-2013 11:00 #3
Bij mijn moeder is een delier vast gesteld. Zij wordt hiervoor behandeld met haldoldruppels. Zij woont in een verpleegtehuis en sloopt alles wat los en vast zit. Als wij als kinderen op bezoek zijn loopt zij van ons weg. Zij loopt wildvreemde mensen te zoenen en noemt iedereen lieffie enz. Nu heeft zij vanaf januari 2013 verschillende herseninfarten en 1 hersenbloeding gehad. Is hier nu echt sprake van een delier of kan het ook een vorm van (vasculaire dementie) zijn? Het maakt ons als kinderen zo onzeker.

Willeke, 12-02-2013 13:50 #2
Beste mensen, ik doe de verpleegkundige opleiding en ga nu mijn laatste 1/2 jaar in met de differentiatie. Ik heb als onderwerp Delier in het verpleeghuis, omdat de diagnose Delier niet vaak wordt gesteld, maar meer wordt gedacht aan verslechtering van de onderliggende aandoening. Heeft u voor mij misschien meer informatie hier over?
Alvast bedankt
Willeke van Schaft

Maria de Kok, 22-05-2011 12:27 #1
Moet iemand met medicijnen hiertegen of hiervoor behandeld worden.
Ik herken alle symtonen bij mij 93 jarige moeder waarom arts of zorg niet
mvgr

Infoteur: Natje
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!