InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk?

Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk?

Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk? Heelwat mensen stellen zich de vraag of kanker erfelijk is. Ze maken zich ongerust omdat een familielid getroffen wordt door kanker en vragen zich af of ook zij ooit aan de beurt zullen zijn. Vermits ongeveer één op drie mensen ooit met kanker te maken krijgt, is de kans dus groot dat in jouw familie meer dan één persoon getroffen wordt. Een andere vraag die je vaak hoort is: is kanker besmettelijk?

Risico op kanker

Kanker is een ziekte die meer en meer voorkomt. In Europa krijgt zowat één op drie personen met deze ziekte te maken, wat relatief veel is. Binnen dezelfde familie is het dus goed mogelijk dat meerdere mensen ermee te maken krijgen. Ook veel oudere mensen worden getroffen door kanker: hoe ouder je wordt, hoe groter de kans dat je door deze ziekte getroffen wordt.
Maar wanneer een ouder familielid aan kanker bezwijkt, hoef je nog niet automatisch van erfelijkheid te spreken wanneer er even later ook een jonger familielid kanker krijgt.

Onderzoek naar erfelijkheid bij kanker

In de loop der jaren is er heelwat onderzoek verricht naar de erfelijkheid van kanker. De meeste onderzoeken konden geen duidelijke conclusies naar voren brengen in verband met de erfelijkheid van kanker. Nochtans werden er enkele interessante vaststellingen gedaan.

Genetische afwijkingen en erfelijkheid

Ten eerste kon onderzoek aan het licht brengen dat kanker te maken kan hebben met bepaalde genetische afwijkingen. Mensen die die bepaalde genetische afwijkingen hebben, lopen een grotere kans om kanker in hun lichaam te ontwikkelen. Nochtans kan daaruit niet afgeleid worden dat mensen met die afwijkingen automatisch kanker zullen ontwikkelen.

De kans om erfelijke afwijkingen over te dragen

Bovendien weet men dat de kans dat die erfelijke afwijking op het nageslacht wordt overgedragen ongeveer 50 % is. Wie drager is van die genetische afwijking heeft dus één kans op twee om die over te dragen op zijn kinderen. De kinderen hebben dus ook weer één kans op twee om die afwijking niet over te nemen, als je het positief bekijkt.

Kankergevallen binnen dezelfde familie

Medisch onderzoek door de arts
Als er in eenzelfde familie meerdere gevallen van dezelfde kanker voorkomen, dan kan de geneesheer de mogelijkheid van een erfelijke oorzaak gaan onderzoeken. Bij dat medisch onderzoek zullen heelwat vragen gesteld worden aan de patiënt, waarbij de verschillende gevallen van de kanker binnen de familie kunnen vergeleken worden.

Verbanden leggen tussen de verschillende kankergevallen
De geneesheer zal dan proberen om verbanden te leggen tussen de kankerpatiënten, door een schema te maken van de verschillende gegevens zoals bijvoorbeeld de leeftijd waarop de kanker zich heeft ontwikkeld, het type van de kanker en de graad van verwantschap van de patiënten. Aan de hand van de bevindingen die de geneesheer maakt, kan dan eventueel overwogen worden om verder onderzoek te verrichten op genetisch vlak.

Is kanker besmettelijk?

Niet alleen omtrent de erfelijkheid stellen mensen zich vragen, ook over de besmettelijkheid van kanker worden al eens ongeruste vragen gesteld. Wat dat betreft is het antwoord duidelijk: kanker is niet besmettelijk. Hierbij is het contact met de betreffende persoon van geen belang: ook bij een intieme contacten kan kanker niet overgedragen worden.

Lees verder

© 2009 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker komt steeds vaker voor. Bijna iedereen kent wel iemand die deze ziekte heeft. Maar wat is kanker precies? En wie…
Erfelijke borst en/of eierstokkankerErfelijke borst en/of eierstokkankerWanneer borst en/of eierstokkanker in de familie voorkomt, zijn er een aantal dingen die je doen kunt.
Retinoblastoom: zeldzame oogziekte bij kinderenRetinoblastoom: zeldzame oogziekte bij kinderenOnderzoek van het VU medisch centrum heeft uitgewezen dat kinderen met de erfelijke vorm van de oogziekte retinoblastoom…
Bijziendheid (Myopie)Bijziendheid (Myopie)Bijziendheid is als je niet goed in de verte kunt kijken. Ongeveer 20% in heel Nederland heeft er last van. Het ontwikke…
Diagnose kanker: Hoe nu verder?Diagnose kanker: Hoe nu verder?Als je hoort dat je kanker hebt, gaat er enorm veel door je heen. Er zijn veel verschillende soorten kanker, en gelukkig…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.com

Reageer op het artikel "Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk?"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!