InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk?

Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk?

Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk? Heelwat mensen stellen zich de vraag of kanker erfelijk is. Ze maken zich ongerust omdat een familielid getroffen werd door kanker en vragen zich af of ook zij - omwille van erfelijkheid - ooit aan de beurt zullen zijn. Vermits ongeveer één op drie mensen ooit met kanker te maken krijgt, is de kans groot dat in dezelfde familie meer dan één persoon getroffen wordt. Door middel van een onderzoek naar genetische afwijkingen kunnen aanwijzingen voor het risico op kanker aan het licht gebracht worden. Een andere vraag die je vaak hoort is: is kanker besmettelijk? Het antwoord op die vraag is een heel stuk eenvoudiger.

Risico op kanker

Kanker is een ziekte die meer en meer voorkomt. In Europa krijgt zowat één op drie personen met deze ziekte te maken, wat relatief veel is. Binnen dezelfde familie is het dus goed mogelijk dat meerdere mensen ermee te maken krijgen. Ook veel oudere mensen worden getroffen door kanker: hoe ouder je wordt, hoe groter de kans dat je door deze ziekte getroffen wordt. Maar wanneer een ouder familielid aan kanker bezwijkt, hoef je nog niet automatisch van erfelijkheid te spreken wanneer er even later ook een jonger familielid kanker krijgt.

Onderzoek erfelijkheid

In de loop der jaren is er heelwat onderzoek verricht naar de erfelijkheid van kanker. De meeste onderzoeken konden geen duidelijke conclusies naar voren brengen in verband met de erfelijkheid van kanker. Nochtans werden er enkele interessante vaststellingen gedaan.

Genetische afwijkingen

Ten eerste kon onderzoek aan het licht brengen dat kanker te maken kan hebben met bepaalde genetische afwijkingen. Mensen die die bepaalde genetische afwijkingen hebben, lopen een grotere kans om kanker in hun lichaam te ontwikkelen. Nochtans kan daaruit niet afgeleid worden dat mensen met die afwijkingen automatisch kanker zullen ontwikkelen.

Afwijkingen overdragen

Bovendien weet men dat de kans dat die erfelijke afwijking op het nageslacht wordt overgedragen ongeveer 50 % is. Wie drager is van die genetische afwijking heeft dus één kans op twee om die over te dragen op zijn kinderen. De kinderen hebben dus ook weer één kans op twee om die afwijking niet over te nemen, als je het positief bekijkt.

Kanker in de familie

Medisch onderzoek
Als er in eenzelfde familie meerdere gevallen van dezelfde kanker voorkomen, dan kan de arts de mogelijkheid van een erfelijke oorzaak gaan onderzoeken. Bij dat medisch onderzoek zullen heelwat vragen gesteld worden aan de patiënt, waarbij de verschillende gevallen van de kanker binnen de familie kunnen vergeleken worden.

Verband tussen kankergevallen
De arts zal dan proberen om verbanden te leggen tussen de kankerpatiënten, door een schema te maken van de verschillende gegevens zoals bijvoorbeeld de leeftijd waarop de kanker zich heeft ontwikkeld, het type van de kanker en de graad van verwantschap van de patiënten. Aan de hand van de bevindingen die de geneesheer maakt, kan dan eventueel overwogen worden om verder onderzoek te verrichten op genetisch vlak.

Is kanker besmettelijk?

Niet alleen omtrent de erfelijkheid stellen mensen zich vragen, ook over de besmettelijkheid van kanker worden al eens ongeruste vragen gesteld. Wat dat betreft is het antwoord duidelijk: kanker is niet besmettelijk. Hierbij is het contact met de betreffende persoon van geen belang: ook bij een intieme contacten kan kanker niet overgedragen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dementie: ErfelijkheidOnderzoek naar de erfelijkheid van dementie heeft de laatste tijd nieuwe inzichten opgeleverd. Erfelijke factoren zijn b…
Erfelijkheid en kankerKanker is een veelvoorkomende ziekte. In de meeste families worden wel één of meer leden getroffen door kanker. Dit kan…
Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker komt steeds vaker voor. Bijna iedereen kent wel iemand die deze ziekte heeft. Maar wat is kanker precies? En wie…
Het erfelijkheidsonderzoek bij borstkankerBorstkanker (ook wel mammacarcinoom genoemd) is een veelvoorkomende vorm van kanker in Nederland. Volgens de huidige sta…
Erfelijke borst en/of eierstokkankerErfelijke borst en/of eierstokkankerWanneer borst en/of eierstokkanker in de familie voorkomt, zijn er een aantal dingen die je doen kunt.
Bronnen en referenties
  • http://www.allesoverkanker.be/soorten-kanker (geraadpleegd op 23/05/2016).

Reageer op het artikel "Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk?"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!