InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Buikgriep: Griep, zomergriep of een voedselvergiftiging?

Buikgriep: Griep, zomergriep of een voedselvergiftiging?

Buikgriep: Griep, zomergriep of een voedselvergiftiging? Hoewel de naam anders doet vermoeden is buikgriep eigenlijk helemaal geen griep. Deze aandoening, die ook wel zomergriep wordt genoemd is een besmetting, die vaak wordt veroorzaakt door een virus, bacterie of parasiet. En de overbrenger daarvan is meestal voedsel. Een buikgriep is dus eigenlijk een vorm van voedselvergiftiging, die leidt tot maag- en darmontstekingen. Wat is een buikgriep, wat zijn de symptomen en wat kun je doen om besmetting te voorkomen en weer snel te genezen?

Wat is een buikgriep of zomergriep?

Een buikgriep of zomergriep is eigenlijk helemaal geen griep of influenza hoewel de benaming anders doet vermoeden. Het is een gastro-enteritis ofwel maag-darm infectie, die wordt veroorzaakt door een virus, bacterie (bijvoorbeeld salmonella) of parasiet, die meestal wordt overgedragen door voedsel. Een buikgriep is dus eigenlijk een voedselvergiftiging. Een buikgriep komt natuurlijk niet alleen in de zomer voor maar de kans dat bacteriën voet aan de grond krijgen in etenswaren is groter in de zomer, omdat de temperatuur dan relatief hoger ligt. Ook is de hygiëne in sommige vakantielanden soms niet optimaal in de keuken, wat de kans op besmetting doet toenemen.

Een fikse buikgriep houdt je wel even bezig en helaas overkomt het een groot deel van de mensen eens in de zoveel jaar dat ze meer zien van het toilet dan van hun vakantiebestemming. Je hebt meer kans om een besmetting op te lopen, wanneer je weerstand verzwakt is en de gevolgen kunnen dan ook erger zijn. Met name oude of zieke mensen moeten dus extra oppassen voor een dergelijke besmetting.

Wat zijn de symptomen van buikgriep of gastro-enteritis?

De symptomen zijn bij de meesten onder ons helaas vrij bekend:
  • Buikpijn en buikkrampen
  • Diarree
  • Misselijkheid en overgeven
  • Uitdroging
  • Koorts

De symptomen houden ongeveer tussen de 3 en 7 dagen aan, waarna in principe spontaan verbetering zou moeten optreden. Bij een verzwakt immuunsysteem of een andere oorzaak voor de klachten, verbetert de conditie niet na een week en is het zinvol om een arts te raadplegen om te kijken of er bijvoorbeeld via een antibiotica kuur een beetje kan worden geholpen om sneller te herstellen.

Behandeling van een zomergriep of maag-darminfectie

Meestal wordt aanbevolen om rust te houden. Vaak heb je geen zin om te eten maar als je wel honger hebt kan het zeker geen kwaad om wel te eten. Genoeg drinken om uitdroging te voorkomen is in ieder geval een belangrijke vereiste. Wat extra zoutinname kan, zeker bij veel diarree, geen kwaad. Het slikken van Norit of andere middelen is toegestaan maar zorgt er ook voor dat je niet goed kunt monitoren hoe het met je gaat.

Wanneer de toestand zich niet verbetert na een aantal dagen rust, zal een arts waarschijnlijk antibiotica voorschrijven. In het geval dat het zogenaamde "rotavirus" de ziekteverwekker is, bestaat er ook een vaccin dat kan worden voorgeschreven.

Voorkomen van buikgriep of zomergriep

Je kunt niet altijd voorkomen dat je een buikgriep krijgt maar je kunt wel oppassen met wat je eet en waar je dat doet. Koninginnedag staat bijvoorbeeld bekend om alle waarschuwingen dat je beter niet teveel voedsel uit de verschillende kraampjes kunt eten. De reden hiervoor is dat de etenswaren de hele dag ongekoeld buiten liggen en dat de hygiëne, waarmee met het eten wordt omgesprongen, ernstig te wensen overlaat. Ook worden bijvoorbeeld hamburgers niet goed doorbakken, waardoor bacteriën niet voldoende worden verhit en dus blijven leven.

Ook op een vakantieadres moet je waken voor dit soort dingen. Eet niet op plaatsen, waar je de hygiëne in de keuken niet helemaal vertrouwt. Pas op met rauw vlees en eet niets van stalletjes buiten. Eet liefst ook geen mosselen of schaaldieren op andere plaatsen dan een erkend visrestaurant dat je vertrouwt.

Om te voorkomen dat je een salmonella infectie krijgt moet je oppassen met niet goed doorbakken kip en geen desserts met rauwe eieren erin verwerkt eten.

Besmetting van een colibacterie (ontlasting) krijg je doordat iemand zijn handen niet goed heeft gewassen na het toilet en vervolgens met etenswaren aan de slag gaat. Ook zonder dat dat gebeurt kun je zelf via toiletten en deurposten dezelfde bacterie oplopen. Als jij dan vervolgens met voedsel aan de slag gaat, kan je ook jezelf besmetten.

Zorg er dus altijd voor dat je eigen persoonlijke hygiëne goed is: Was je handen regelmatig, pas goed op met wat je aanraakt en gebruik geen handdoeken of drink niet uit glazen van andere mensen.
Gerelateerde artikelen
Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn met misselijkheid, overgeven, diarree en gebrek aan eetlust duidt vaak op een maag-darminfectie, veroorzaakt do…
Buikgriep symptomen: buikkrampen, diarree, misselijk en moeBuikgriep symptomen: buikkrampen, diarree, misselijk en moeBuigriep symptomen ontwikkelen zich vaak binnen enkele uren. Buikgriep symptomen zijn: (hevige) buikkrampen, maagpijn, m…
Vakantie verpest door zomergriepWie in zijn vakantie geveld wordt door zomergriep heeft daar minstens een aantal dagen en soms wel een week veel last va…
Maagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre wordt ook wel gastro-enteritis genoemd. Het is een ontsteking van het maag-darmslijmvlies. Bekende vorme…
Verschil tussen zomergriep en wintergriepIemand die griep heeft zal zich weinig bekommeren over het verschil tussen zomergriep en wintergriep. Voor beide soorten…
Bronnen en referenties
  • Gastro-Enteritis (Stomach-Flu): Causes, Symptoms and Treatment
  • Digestive disorders: Prevention of gastro-enteritis

Reageer op het artikel "Buikgriep: Griep, zomergriep of een voedselvergiftiging?"

Reacties

Hildegard, 28-01-2011 14:22 #3
Als iemand misselijk blijft en niks binnenhoudt/blijft spugen en/of diarree houden, twee tips:
1) Druivensuiker (ook tervoorkoming van deze vicieuze cirkel: na een tijdje is je bloedsuikerspiegel zo laag geworden, dat je sowieso kan blijven spugen. Dus beter daarvóór al wat druivensuiker nemen, met tussenpozen af en toe een beetje).
2)Cola (ja!): schud tot de prik eruit is en zorg liefst dat-ie lauw is.
Begin met een klein slokje: houdt de patient 't binnen, neem dan later weer één (of een paar). Beterschap!

Hassan, 19-07-2010 23:07 #2
Ja, dat heeft mijn broertje ook overgeven huilen, iets drinken overgeven, eten overgeven etc.
iemand een oplossing ofzoiets.!

B. Bouma, 05-07-2010 18:39 #1
Mijn dochtertje van 6 werd vanochtend rond 7 uur huilend wakker met flinke hoofdpijn (voorhoofd vooral) en heeft ruim 6 keer moeten overgeven. Niks kan ze binnen houden. Ik maak me zorgen. Ben bij de huisarts geweest en moet morgenmiddag terugkomen. Wat kan ik het beste doen? Ze heeft ongeveer 38 verhoging. Er zit helemaal niks in, wat duurt een dag dan lang. Graag zou ik iets meer lezen over wat ik kan doen. Vooral als ze zelfs drinken niet binnen houdt. Gr, van een ongeruste moeder :-(

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!