InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hersenkanker: Hersentumoren en uitzaaiingen naar de hersenen

Hersenkanker: Hersentumoren en uitzaaiingen naar de hersenen

Hersenkanker: Hersentumoren en uitzaaiingen naar de hersenen Er bestaan verschillende vormen van hersenkanker. Een hersentumor ontstaat in de hersenen zelf maar er bestaat ook hersenkanker ten gevolge van uitzaaiingen van kanker elders in het lichaam. De belangrijkste symptomen van kanker in de hersenen zijn hoofdpijn en misselijkheid. Daarnaast is er echter nog een groot scala aan symptomen mogelijk, want kanker kan zich ontwikkelen in verschillende delen van het brein. Wat zijn de symptomen van een hersentumor of uitzaaiing daarvan?

Wat is hersenkanker precies?

Onze hersenen vormen één van de belangrijkste organen van ons lichaam. Onze zintuigen, spraak en bewegingen worden natuurlijk allemaal aangestuurd door het brein. De rechterzijde van de hersenen stuurt de linkerzijde van het lichaam aan en omgekeerd.

Hersenkanker ontstaat wanneer zich ergens in het brein een kwaadaardige tumor ontwikkelt, die de zenuwcellen rondom zich verdringt en hiermee de functies van dat deel van de hersenen verstoort. Ook kan hersenkanker het gevolg zijn van een andere vorm van kanker, die via de lymfen en het bloed uitzaait naar de hersenen toe. Deze uitzaaiingen of metastasen komen in de hersenen terecht en groeien daar verder. Het effect is ongeveer hetzelfde, want ook hier wordt gezond weefsel verdrongen en verwoest door het kwaadaardige gezwel.

De oorzaken van primaire hersenkanker zijn vooralsnog niet bekend: De kans op het ontwikkelen van een hersentumor is iets groter wanneer hersentumoren in de familie voorkomen. Blootstelling aan specifieke chemische stoffen kan eveneens een oorzaak vormen maar voor de rest tast de wetenschap nog in het duister voor wat betreft de oorzaak van kanker in de hersenen. Hersenkanker komt helaas vrij vaak voor en komt even vaak voor bij vrouwen als bij mannen.

Wat zijn de symptomen van een hersentumor of uitzaaiingen in de hersenen?

Omdat ieder deel van de hersenen een verschillende functie vervult, kunnen de symptomen van primaire (hersentumor) of secundaire (metastasen) hersenkanker heel divers zijn. Wanneer er sprake is van een tumor in het deel van de hersenen dat onze emoties reguleert zal een patiënt andere klachten hebben dan wanneer een uitzaaiing terecht komt in het deel van de hersenen dat onze spraak aanstuurt.

In het algemeen zijn ernstige hoofdpijn en terugkerende misselijkheid of braken tekenen die kunnen wijzen op kanker in de hersenen. Ook kunnen er ten gevolge van de druk, die de hersenkanker uitoefent op de hersenen convulsies en epileptische aanvallen optreden.

Daarnaast kunnen neurologische problemen en plotselinge of progressieve veranderingen in lichaamsfuncties een teken van hersenkanker zijn. Voorbeelden van dergelijke symptomen en klachten van een hersentumor zijn onder andere:

  • Problemen met zintuiglijke waarneming (zien, horen, ruiken, proeven en tast)
  • Aantasting van spraak of begrip van geschreven of gesproken taal
  • Moeite met coördineren van bewegingen
  • Moeite met lopen of met het handhaven van het evenwicht
  • Zwakte of spasmen van spieren in het lichaam
  • Doofheid van of prikkelingen in armen en/of benen
  • Problemen met het geheugen of met het denken

Hoe ziet de behandeling van hersenkanker eruit?

Na het stellen van een diagnose met behulp van CT scans en MRI wordt er gekozen voor een chirurgische ingreep, medicatie, chemotherapie of bestraling of voor een combinatie van deze behandelwijzen. De behandeling zal specifiek worden afgestemd op waar de hersentumor zich bevindt en of dit een plaats in de hersenen is, die veilig operabel is of niet.

Wanneer er sprake is van uitzaaiingen in de hersenen zal de therapie worden afgestemd op het type kanker waar het hier om gaat. Een uitzaaiing bestaat namelijk niet uit hersenkanker cellen maar uit bijvoorbeeld borstkanker of longkankercellen. De uitzaaiingen zullen dus worden behandeld zoals ook de primaire vorm van kanker elders in het lichaam wordt behandeld. Soms moet nog worden gezocht naar waar er precies in het lichaam sprake is van kanker en wat dus eigenlijk de "veroorzaker" is van de metastasen in de hersenen.
© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uitzaaiingen bij kanker: Wat is het en wat zijn de gevolgen?Uitzaaiingen bij kanker: Wat is het en wat zijn de gevolgen?Vaak treden bij kanker uitzaaiingen op naar andere plaatsen in het lichaam dan waar de ziekte zich in eerste instantie o…
Overlevingskans bij kankerDe diagnose kanker slaat in als een bom. En dat is niet vreemd, want kanker is doodsoorzaak nummer één in Nederland. Het…
Een hersentumorEen hersentumorEen hersentumor kan goedaardig maar ook kwaadaardig zijn. De tumor kan groter worden waardoor het erg gevaarlijk wordt.…
Uitzaaiingen bij kankerUitzaaiingen bij kankerAls er tumorcellen worden losgelaten door het oorspronkelijke gezwel noemen we dit een uitzaaiing. Maar waar gaat deze u…
Botkanker: Vormen, symptomen en behandelingBotkanker: Vormen, symptomen en behandelingBotkanker kent vele uitingsvormen. Botkanker bij volwassenen is dikwijls een uitzaaiing van een ander type kanker, dat e…
Bronnen en referenties
  • Brain Cancer: Patient Education Manual
  • Brain Cancer: Symptoms, Causes, Diagnosis and Treatment
  • Brain Metastases: Metastasis to the Brain

Reageer op het artikel "Hersenkanker: Hersentumoren en uitzaaiingen naar de hersenen"

Reacties

Karel, 19-03-2012 00:17 #5
Mijn vrouw was jarenlang zelfstandige en bijna 65 ze zegde " stoppen nu en nog maar genieten van het leven " maar verwikkelingen men dacht longontsteking dan spuwde ze bloed en fluimen terug onderzoek longkanker de rechtse moest men wegnemen maar chirurg zegde het zal denkelijk nog niet zo slecht zijn voor u, honderden mensen leefden nog meerdere jaren met een long, dan ontsteking in de rug een lange en brede wonde men moest elke dag twee maal verzorgen wieken steken en een plakker in periode van 6 weken na operatie moest men opstarten met chemo maar de wonde was pas genezen prof wij zulen maar beginnen, maar 3 maal en men zegde " het werkt niet " laatste poging tabletten slikken maar direct braken en dan 2 dagen helse hoofpijn terug naar kliniek 2 maal bestralen resultaat weeral niks we moesten haar naar kliniek doen met rood kruis, aangepaste voeding braken stopte ja 10 dagen bleef ze er maar dan prof mevr slecht nieuws ( uitzaaiingen in uw hersenen ) we kunnen werkelijk niets meer doen voor u en ge zult niet lang meer leven ge zult moeten beslissen, wat ge gaat doen sterven in kliniek of thuis 8 - 8 - 2011 thuis is ze in mijn armen gestorven 66 was ze, huisdokter zegde mij ook hopeloos.

A., 15-02-2012 22:20 #4
Problemen met zintuiglijke waarneming (zien, horen, ruiken, proeven en tast)
Aantasting van spraak of begrip van geschreven of gesproken taal
Moeite met coördineren van bewegingen
Moeite met lopen of met het handhaven van het evenwicht
Zwakte of spasmen van spieren in het lichaam
Doofheid van of prikkelingen in armen en/of benen
Problemen met het geheugen of met het denken

5 van de 7 lijkt het of ik dat heb.

wat betekend dit nu? Reactie infoteur, 16-02-2012
Beste A.

Ga er allereerst vanuit dat deze klachten ook ergens anders op kunnen wijzen zoals bijvoorbeeld oververmoeidheid of burn-out. Als je je zorgen maakt ga dan naar de huisarts en vraag om een CT-scan van de hersenen in het ziekenhuis. Dat is de beste manier om je zorgen weg te nemen. Heel veel succes,

Sterretje999

Belinda, 21-04-2011 16:33 #3
Hoi Joke,

Ik zag dat de reactie al best oud is dus ik weet niet hoe het er nu voor staat, ik zit in ongeveer dezelfde situatie denk ik
Dus misschien krijg ik een reactie van je?
gr. Belinda

Ralph Starmans, 21-04-2010 14:22 #2
Dag Joke,
Mijn zus heeft hetzelfde aan de hand. Borstkanker geconstateerd in 2007 en kort daarop uitzaaiingen in de lever. Bestraling van borsttumor en lymfeklier oksel, tweetal chemo's en herceptin. Uitzaaiingen lever zijn in Leuven behandeld (RFA). Echter sinds een ruim jaar ook uitzaaiingen in de hersenen (inmiddels 3). Stereotactische bestraling, chemo in pilvorm (Xeloda) en Lapatinib (alternatief voor herceptin). Enige tijd geleden volledige bestraling van de hersenpan en ook dexa uiteraard. Sinds een week geleden 2 epileptische aanvallen. Vocht drukt nu heel erg.
Vóór de aanvallen deed ze nog alles zelf, ging overal naartoe (met de bus) etc. Ze is echt ongelofelijk sterk. Heeft nu ook medicamenten tegen de epilepsie. Belangrijk is dat ze de epilepsie weet te onderdrukken en dat de uitwerkingen van de bestraling (op het gezond weefsel) langzaam minder wordt.
Als je graag wilt, zal ik vragen of zij contact met je opneemt.
Gr. Ralph

Joke Reinhardt, 10-04-2010 22:07 #1
Ik heb borstkanker sinds januari 2008, ben behandeld met chemo, bestraling en herceptin, mijn linkerborst is geamputeerd. In oktober 2008 voelde ik me weer goed genoeg om 50% te werken en in januari 2009 zelfs voor 100%. Helaas kreeg in maart 2009 kreeg ik klachten met mijn evenwicht en in april bleek dat ik uitzaaiingen in mijn hersenen had, de prognose is niet goed maar de bestralingen en de chemo hebben voor uitstel gezorgd. Nu groeien de uitzaaiingen in de hersenen weer en krijg ik binnenkort opnieuw bestralingen en slik ik dexamethason. Ik hoop heel erg dat ik nog wat tijd krijg want ik ben er nog niet aan toe mijn dierbaren te missen. Ik ken geen mensen met hetzelfde ziektebeeld als ik, want ik ben wel benieuwd hoe zij ermee omgaan.

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!