InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wiet voor medicinaal gebruik

Wiet voor medicinaal gebruik

Wiet voor medicinaal gebruik Momenteel is wiet in Nederland bij de apotheek verkrijgbaar. Deze wiet wordt onder toezicht van de overheid gekweekt. Als de werking van medicijnen ontoereikend is, kan wiet soms een uitkomst bieden. Wiet heeft namelijk minder ernstige bijwerkingen dan sommige medicijnen.

Inhoud:

Koningin Victoria

Marihuana heeft medicinale effecten. Koningin Victoria van Engeland is een beroemd cannabisgebruikster. Ze krijgt wiet op recept van haar dokter. Het werkt goed als pijnbestrijdingsmiddel. Daar werken chemische pijnstillers ook goed tegen, maar mensen met chronische pijnen moeten dan heel veel pijnstillers slikken. Er zijn geen pijnstillers op de markt zonder schadelijke bijeffecten. Dus als je dagelijks een pijnbestrijdingsmiddel nodig hebt, bieden de producten van de farmaceutische industrie geen uitkomst.

Apotheek

Wiet is tegenwoordig voor patiënten verkrijgbaar in de apotheek. Het heet mediwiet en is echter veel duurder dan de koffieshop-wiet. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid wou proberen de mediwiet goedkoper te maken. Inmiddels is er een nieuwe minister Klink die hopelijk deze ingeslagen weg voortzet. De wiet die in de apotheek verkocht wordt, is onder toezicht van de Nederlandse overheid gekweekt.

Bijwerking

Omdat wiet als medicijn wordt gebruikt zijn er allerlei wetenschappelijke onderzoeken naar de bijwerking van wiet gedaan. Als positieve bijwerkingen heeft het ministerie van Volksgezondheid gemeld: ontspanning, vrolijkheid, kalmte, rust en tevredenheid. Ook het gevoel van honger, beter kleuren zien en beter horen wordt genoemd. Een andere bijwerking is verminderd gevoel voor tijd en plaats. Bij te hoge doseringen zijn paniek -en angstaanvallen mogelijk. Ook duizeligheid, vermoeidheid en hoofdpijn komen voor bij te hoge doseringen. Deze bijwerkingen zijn lang zo ernstig niet als de bijwerkingen van farmaceutische pijnstillers.

Gevaar

Omdat het gebruik van wiet gevoelens versterkt moet je wiet nooit gebruiken als je depressief bent of een andere psychische aandoening hebt. Sommige mensen kunnen angstaanvallen krijgen zodat ze in een psychose terecht komen. Wiet en alcohol is een slechte combinatie. Ook wiet gecombineerd met slaapmiddelen kan slecht uitpakken en leiden tot vermoeidheid. Deelnemen aan het verkeer na gebruik van wiet is af te raden vanwege afgenomen reactie- en concentratievermogen.

Mondspray

Er wordt ook onderzoek gedaan naar een alternatieve vorm van inname van wiet. Het roken van wiet is natuurlijk ongezond. Engelse onderzoekers hebben in 2006 een mondspray ontwikkeld om cannabis in te nemen. Door het ministerie van Volksgezondheid wordt geadviseerd om er thee van te maken of het via een verdampingsapparaat in te nemen. Roken wordt afgeraden.

Buitenland

Een nadeel aan dit medicijn is dat je het niet op vakantie in het buitenland kunt gebruiken. Daar is het bezit van wiet een misdrijf. In sommige landen sluiten ze je er rustig een maand voor op. Hier ligt voor Brussel een mooie uitdaging: ervoor zorgen dat goede medicijnen in alle landen van Europa gebruikt mogen worden.

Wiet als medicijn:

  • MS: wiet helpt tegen krampen en spasmen.
  • Hiv/AIDS: medicijnen tegen aids hebben vaak als bijwerking misselijkheid en braken. Wiet heft deze bijwerkingen op.
  • Kanker: patiënten die een chemo-kuur ondergaan zijn vaak zeer misselijk. Wiet helpt daartegen.
  • Gilles de la Tourettte: wiet helpt tegen de tics van deze patiënten.
  • Oogstaar: het gebruik van wiet voorkomt staar waardoor hoornvliestransplantaties overbodig zijn.
  • Stress: wiet ontspant de geest en het lichaam
  • Cara: Doordat de spieren ontspannen kunnen cara-patiënten makkelijker ademen door gebruik van mediwiet.

Lees verder

© 2007 - 2014 Tom008, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cannabis voor medicinaal gebruikSinds 2003 is medicinale cannabis verkrijgbaar bij de openbare apotheek. Een beslissing die door veel mensen als positie…
De geschiedenis van nederwietDe geschiedenis van nederwietNederwiet is marihuana die in Nederland verbouwd wordt voor recreatief gebruik. Het kan zowel binnen als buiten worden g…
Van wiet afkickenVan wiet afkickenVan wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen…
Hennep (cannabis) levert niet alleen wietHennep (cannabis) levert niet alleen wietDe meeste mensen kennen hennep of cannabis als de plant waar wiet van gemaakt wordt om joints te roken. De hennepplant h…
Bronnen en referenties
  • http://mediwiet.nl/

Reageer op het artikel "Wiet voor medicinaal gebruik"

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!