InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Veel last van slijm? Flutter is alternatief voor Fluimucil

Veel last van slijm? Flutter is alternatief voor Fluimucil

Veel last van slijm? Flutter is alternatief voor Fluimucil Bijna iedereen moet af en toe wel eens slijm ophoesten, dat uit de longen afkomstig is. Zeker mensen met COPD hebben daar regelmatig last van. Kun je het slijm inslikken en wat zegt de kleur van het slijm? En welke middelen bestaan er nog meer om vastzittend slijm te bestrijden, nu het middel Fluimucil niet langer vergoed wordt. foto: de Flutter

Waartoe dient slijm in de longen

De longen zijn bekleed met slijmvliezen, die slijm afscheiden. Dit slijm reinigt en beschermt de longen door bacteriën te “vangen” en afvalstoffen te “vangen”. Ook houdt het slijm de longen gesmeerd en vochtig. Bij mensen met een chronische longziekte maken de longen extra veel slijm aan. Dat komt in de meeste gevallen omdat de longen geïrriteerd of ontstoken zijn. Zolang het slijm los zit, kun je het ophoesten.

Mag je het doorslikken

Het kan geen kwaad het daarna in te slikken. Het slijm gaat namelijk niet terug naar de longen, maar verlaat het lichaam met de ontlasting. Als het slijm dik is, hoopt het zich op in de longen. Het gaat daar vast zitten en dit belemmert de ademhaling: je wordt benauwd. Het lichaam reageert daarop met een hoestprikkel, maar het slijm is te dik en te taai om op te hoesten, waarbij je misschien moet kokhalzen of zelfs het gevoel hebt dat je kunt stikken. Door ophoping van slijm kunnen afvalstoffen ook niet meer worden verwijderd. Daardoor blijven bacteriën achter in de longen en neemt de kans op een infectie toe. Bij zo’n luchtweginfectie wordt het slijm groen of geel, terwijl het normaal wit of grijzig van kleur is. Neem bij groen of geel slijm contact op met de arts, o.a. als je COPD patiënt bent.

Fluimucil wordt niet meer vergoed

Fluimucil is een middel om vastzittend slijm gemakkelijker te kunnen ophoesten. Helaas wordt het middel vanaf 1-10-2010 niet meer vergoed. Minister Klink van Volksgezondheid heeft namelijk besloten dat acetylcysteïne (het werkzame bestanddeel in Fluimicil) Niet meer wordt vergoed, ook niet in de vorm van verneveloplosser. Het College Voor Zorgverzekeringen (CVZ) heeft namelijk geconcludeerd dat het middel onvoldoende werkt bij chronische longziekten. Ook andere slijmoplossers met het zelfde werkzame bestanddeel lacetylcysteïne, worden in de loop van 2010 niet meer vergoed. In de winkel kun je acetylcysteïne in bepaalde vormen echter gewoon kopen, vaak nog goedkoper dan in de vorm van Fluimucil. (Vraag je drogist of apotheek) Overigens heeft het Astmafonds bij de minister geprotesteerd tegen het stoppen van de vergoeding, echter zonder resultaat.

Alternatieven, zoals de Flutter

Via een fysiotherapeut kun je leren vastzittend slijm beter op te hoesten. Vaak met beter resultaat dan de slijmoplossende middelen. Soms ben je daartegen verzekerd, via de Zorgpolis. Extra pufjes met een luchtwegverwijder kunnen ook helpen, maar wel in overleg met de arts. Verder kun je baat hebben bij de Flutter. Dit is een klein apparaatje dat eruit ziet als een inhalator. De Flutter zorgt voor drukschommelingen, die het taaie slijm in de longen doen los trillen. De Flutter is geschikt voor alle mensen met een chronische longziekte die last hebben van vastzittend slijm. Veel zorgverzekeraars vergoeden het ding op voorschrift van de arts. En anders ben je voor 80,- klaar. (Zie oomsallergie.nl). Slijmoplossende activiteiten kun je het beste in de ochtend doen, zodat het slijm in de loop van de dag vrij komt.

Lees verder

© 2010 - 2014 Robbie, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoestpoli helpt mensen met chronische hoestHoestpoli helpt mensen met chronische hoestEen droge kriebelhoest of een stevige rochel. Bulderen als een zeehond of een akelig kuchje. De ene hoest is de andere n…
Verschillen astma en COPDIedereen heeft wel eens van astma en COPD gehoord. Het zijn beide aandoeningen aan de luchtwegen. Wat veel mensen niet w…
Hoestmiddelen: behandelen van hoestenHoestmiddelen: behandelen van hoestenIedereen heeft er weleens last van: hoesten. Hoesten wordt veroorzaakt door prikkeling van het slijmvlies van de luchtpi…
COPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD is net als astma een longziekte. De longen zijn beschadigd en er is sprake van een ernstig adem tekort en benauwdhe…
Bronnen en referenties
  • Luchtwijzer, Astma fonds

Reageer op het artikel "Veel last van slijm? Flutter is alternatief voor Fluimucil"

Reacties

Annemie, 02-01-2013 11:50 #2
Beste,
kunt u mij aanreiken waar er flutter aan te kopen zijn? Zijn er verschillende merknamen/fabrikanten?
Hartelijk bedankt, Annemie Weerts Reactie infoteur, 02-01-2013
U kunt het vinden op de site van menzis

https://applicaties.menzis.nl/zorgvinderservice.pres/zorgaanbiederzoeken.aspx

succes

Schuitemaker, 11-03-2010 16:59 #1
Geopereerd aan stemband kanker strottenhfd verweiderd heb stemprothese nam 3xdaaags fluimucil word erg kostbaar bij niet inname meer benouwd en slijm word taaier moeilijker op te hoesten. is flutter wat voor mij of is er een ander middel wat ik wel vergoed krijg zou het erg op prijs stellen een antwoord van u te ontvangen mijn verzekering is anderzorg bvb vr dank Reactie infoteur, 11-03-2010
Geachte Heer, Schuitemaker,
Ik kan u daar geen antwoord opgeven en adviseer u het te bespreken met uw arts en de vraag ook te stellen bij uw verzekeraar:

http://www.anderzorg.nl/web/VergoedingEnZorg/VergoedingenVanAZ/Geneesmiddelen.htm/

Als u deze link aanklikt vindt u meer informatie.

Succes

Infoteur: Robbie
Subrubriek: Ziekten
Special: Allergie
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!