InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Een vleesboom: wat is het?

Een vleesboom: wat is het?

Een vleesboom kan vaak jarenlang verdoken huizen in een lichaam van een vrouw. Soms leiden vage klachten tot de ontdekking van deze ziekte. Een andere benaming voor een vleesboom is myoma uteri, waarbij myoma staat voor gezwel en uteri voor baarmoeder. Een vleesboom is een gezwel, bijna altijd goedaardig en slechts zeer zelden kwaadaardig. Het bevindt zich in de baarmoederholte, aan de binnenzijde verkleefd.

Vele vrouwen weten lange tijd niet dat er zich een vleesboom in de baarmoeder bevindt, ook al kan de vleesboom zo groot worden dat het wel lijkt dat de vrouw zwanger lijkt! Vandaar dat dit dan ook vooral bekend wordt bij een routineonderzoek bij de gyneacol(o)g(e) (bij het halfjaarlijks of jaarlijks onderzoek).

In bepaalde gevallen kunnen er zich toch gevaarlijke situaties voordoen, zoals bij een zwangerschap. Wanneer een vrouw zwanger raakt maar niet gekend is dat er zich ook een vleesboom ontwikkeld in de baarmoeder, kan men te maken krijgen met een vroeggeboorte, een baby die niet volgroeid is op het einde van de zwangerschap (en dus ernstige lichamelijke aandoeningen kan hebben)... Gelukkig is er nu de nodige apparatuur waarmee een situatie zoals deze vroegtijdig ontdekt kan worden.

Toch kunnen er zich klachten voordoen. Die laten daarom niet altijd rechtstreeks aan een vleesboom denken gezien de vaagheid van de klachten soms.

Eventuele klachten kunnen zijn (maar kunnen dan ook op eventuele andere gyneacologische problemen lijken):

  • pijn in de buikstreek
  • (hevige)(onverklaarbare) bloedingen
  • problemen met menstruatie
  • vruchtbaarheidsproblemen (een eventuele bevruchte eicel kan zich niet innestelen in het baarmoederslijmvlies)

Een behandeling kan bestaan uit:

  • hormonen die de groei van de vleesboom tegengaan zoals bepaalde pilsoorten (ook als voorbehoedsmiddel)
  • een operatie die dan weer kan bestaan uit:

  • het verwijderen van enkel de vleesboom
  • het verwijderen van de vleesboom én de baarmoeder (verwijderen van de baarmoeder=hysterectomie)

Veel zal afhangen van situatie tot situatie. Hoe ernstig is het, is er een kinderwens... Allemaal factoren waarmee rekening zal gehouden worden alvorens men tot een besluit en behandeling komt.
© 2007 - 2014 Lise, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?De baarmoeder is een zeer belangrijk orgaan omdat deze dee vrouw in staat stelt kinderen te krijgen. Er zijn echter dive…
Embolisatie rekent snel af met vleesbomenVleesbomen oftewel myomen: naar schatting 30 tot 40 procent van de vrouwen krijgt in haar leven één of meerdere myomen.…
Vleesbomen (myomen)Vleesbomen (myomen)Een vleesboom is een veel voorkomende maar goedaardige tumor of tumoren die langzaam in de spierwand van de baarmoeder g…
Vleesbomen (myomen) krimpen door geluidsgolvenVleesbomen (myomen) krimpen door geluidsgolvenSinds kort past men in het UMC in Utrecht een voor Nederland unieke therapie toe. Men gebruikt geluidsgolven en een ster…
Vleesbomen in de baarmoederVleesbomen in de baarmoederVleesbomen (myomen) zijn goedaardige gezwellen (knobbels) die uitgaan van de wand van de baarmoeder, en die uit spier en…

Reageer op het artikel "Een vleesboom: wat is het?"

Reactie

Ludovica, 27-10-2010 20:09 #1
Al ruim 2 jaar loop ik rond met 'n steeds dikker wordende buik en inderdaad lijk ik wel 5 maanden zwanger. Vleesboom in de baarmoeder? dat lijkt on waarschijnlijk aangezien die in 1989 weggehaald is. Morgen voor CT Scan en hopenlijk vinden ze wat. Kan 'n vleesboom ook op 'n andere plaats groeien in je buik? En wordt dat evt. door operatie weggehaald? Kijk uit naar jullie reactie!

Infoteur: Lise
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!