InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Depressie bij jongeren kan zich anders uiten

Depressie bij jongeren kan zich anders uiten

Depressie bij jongeren kan zich anders uiten Vroeger dacht men dat depressiviteit alleen voor kon komen bij volwassenen. Inmiddels is bekend dat niet alleen jongeren, maar zelfs baby’s depressief kunnen zijn. De reden dat een depressie bij kinderen niet als een depressie herkend werd, is omdat een depressie bij hen zich vaak anders uit dan bij volwassenen. Ten onrechte worden sommige symptomen afgedaan als puberteitperikelen. Gemiddeld lijdt één op de twintig jongeren aan een depressie. Een depressie kan zich bij jongeren op twee manieren uiten. De symptomen van een depressie bij een jongere kunnen gelijk zijn aan de symptomen van een volwassene met een depressie, zoals somberheid en concentratieproblemen. Daarnaast kan een jongere zijn depressie verbergen door overmatig gebruik van drugs of alcohol of door het vertonen van agressief of crimineel gedrag.

Dat laatste is moeilijker aan te tonen, aangezien het vertonen van dat gedrag niet meteen betekent dat er daadwerkelijk sprake is van een depressie. Daarnaast moet er onderscheid gemaakt worden tussen depressiviteit en depressieve gevoelens. Iedereen heeft wel eens sombere gevoelens, maar een depressie is heel wat anders.

Depressie signaleren

Volwassen moeten vaak de depressie bij een jongere ontdekken. Jongeren kunnen hun gevoel negeren, denken dat niemand ze kan helpen of willen het zelf oplossen.

De kans dat het fout gaat wordt groter naarmate een jongere doormoddert met zijn depressiviteit. Zelfmoord is na verkeersongevallen de meest voorkomende doodsoorzaak bij jongeren.

Ontstaan

Een depressie ontstaat vaak door een combinatie van factoren. Als depressie in de familie zit, heb je een groter risico om depressief te worden. Een traumakan aanleiding zijn voor een depressie, maar een depressie wordt niet altijd veroorzaakt door een trauma. De werking van de hersenen kan ook een rol spelen bij het ontstaan van een depressie. Zo kan een tekort aan serotonine invloed hebben op je gevoel.

Jongens en meisjes

Meisjes zijn vaker depressief dan jongens. Een oorzaak kan zijn dat bij vrouwen minder snel serotonine aangemaakt wordt en dat de hormonen ook nog een rol kunnen spelen.

Meisjes uiten vaker door zich terug te trekken, terwijl depressieve jongens hun depressie vaker verbergen met agressief en crimineel gedrag.

Behandeling

Een depressie is goed te behandelen. In de meeste gevallen zorgt een combinatie van medicijnen en therapie voor een verbetering.
© 2007 - 2014 Jour, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Depressie en erfelijkheidWetenschappers denken dat de kans om een depressie te krijgen meestal in de genen zit. Genen zitten in onze lichaamscell…
Jongeren en depressieVoor jongeren in de puberteit voelt het leven soms net als een rit in een achtbaan. Ze zijn vaak boos, voelen zich ellen…
Puber schoolmoe?Puber schoolmoe?Is uw puber ook zo schoolmoe en depressief ? Wat zijn de oorzaken hiervan ? Net zoals wij worden zij eigenlijk constant…
Depressie: hoe krijg je een depressie?Een depressie kan iedereen overkomen, uit wat voor milieu je ook komt. Toch zijn er statistisch gezien bepaalde groepen…
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…

Reageer op het artikel "Depressie bij jongeren kan zich anders uiten"

Infoteur: Jour
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!