InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alvleesklierkanker: verschijnselen en behandeling

Alvleesklierkanker: verschijnselen en behandeling

Alvleesklierkanker: verschijnselen en behandeling Een groot deel van sterfte aan kanker is te wijten aan alvleesklierkanker. Dit komt doordat deze vorm van kanker meestal pas ontdekt wordt als het te laat is. Alvleesklierkanker komt vaker bij mannen dan bij vrouwen voor, en mensen van het negroïde ras krijgen de ziekte eerder dan mensen van het blanke ras. Klachten die kunnen optreden bij alvleesklierkanker zijn buikpijn, rugpijn, gewichtsverlies, geelzucht, 'witte' ontlasting. Waardoor deze vorm van kanker ontstaat is nog niet precies bekend.

Alvleesklierkanker

Alvleesklierkanker

Alvleesklierkanker is een van de voornaamste oorzaken van kankersterfte. Alvleesklierkanker wordt vaak pas ontdekt als het al te laat is. Klachten treden vaak pas op als de ziekte al vergevorderd is. Een gezwel is bij lichamelijk onderzoek niet te voelen, omdat de alvleesklier diep in de buik zit, achter andere organen. Alvleesklierkanker komt vaker bij mannen voor dan bij vrouwen. Mensen van het negroïde ras hebben een grotere kans op het krijgen van deze vorm van kanker dan mensen van het blanke ras. Het grootste deel ( 95 procent) van alle gevallen van alvleesklierkanker gaat om een adenocarcinoom. Het ontstaat in de binnenbekleding van de alvleeskliergangen en kan daar jaren lang ongemerkt groeien.

Verschijnselen alvleesklierkanker

  • Buikpijn
  • Gewichtsverlies
  • Algemeen slecht welbevinden
  • Rugpijn
  • Geelzucht ( icterus)
  • Stopverf kleurige ontlasting

De klachten die ontstaan hangen af van de plaats in de alvleesklier waar het gezwel ontstaat. Zit het in de kop, dan kan het de uitwendige galgang afsluiten. De ontlasting wordt wit van kleur, doordat de gal de dunne darm niet meer in kan. De huid en het oogwit worden geel (geelzucht). Zit het gezwel in het lichaam of de staart van de alvleesklier, dan krijgt men vaak pijn in de rug.

Factoren die het risico op alvleesklierkanker mogelijk vergroten

  • Roken
  • Familiare aanleg
  • Leeftijd. De meeste mensen zijn tussen de 60 en de 80 jaar oud als ze de ziekte krijgen.
  • Geslacht. Mannen hebben meer kans op alvleesklierkanker dan vrouwen
  • Etnische achtergrond. De ziekte komt vaker voor bij mensen met een zwarte huidskleur.
  • Alcohol. Men denkt dat veelvuldig alcoholgebruik van invloed kan zijn. Dit is niet 100% bewezen.
  • Chronische pancreatitis. Sommige mensen die lijden aan chronische pancreatitis krijgen alvleesklierkanker.

Diagnose alvleesklierkanker

De diagnose kan gesteld worden door het uitvoeren van de volgende onderzoeken;
  • Echografie
  • Laparascopie
  • CT-scan
  • MRI

Als het vermoeden groot is dat er sprake is van alvleesklierkanker zal er weefsel worden weggenomen voor nader microscopisch onderzoek d.m.v.;
  • Echogeleide naaldbioptie
  • ERCP ( met een endoscoop)

Behandeling alvleesklierkanker

  • Operatief verwijderen van de alvleesklier. Als de tumor zich alleen in de alvleesklier bevindt, kan men hierdoor genezen. De operatie is zwaar en er is een kans op overlijden t.g.v. de zware ingreep.
  • Bestraling en chemotherapie. Dit is puur om de levensduur te verlengen, genezing vindt niet plaats.
  • Plaatsen van een endoprothese (stent). Als het gezwel niet verwijderd kan worden wordt soms een buisje geplaatst in de galwegen, de geelzucht neemt hierdoor af.

Lees verder

© 2010 - 2014 Wilmo, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Diagnose Kanker: Hoe nu verder.
Gerelateerde artikelen
Kanker: AlvleesklierkankerAlvleesklierkanker is een grote doodsoorzaak voor mannen tussen de 35 en 60 jaar oud. De prognose van alvleesklierkanker…
Leven met kanker: AlvleesklierkankerLeven met kanker: AlvleesklierkankerPer jaar krijgen 1.670 mensen met alvleesklierkanker te maken. Er bestaan verschillende vormen hiervan. Deze kanker word…
Alvleesklier: functie en aandoeningenDe alvleesklier heeft aan de ene kant een staart, en aan de andere kant loopt deze breed uit. De functie van de alvleesk…
Alvleesklierkanker: symptomen, oorzaken en behandelingAlvleesklierkanker: symptomen, oorzaken en behandelingAlvleesklierkanker wordt ook wel alvleeskliercarcinoom of pancreascarcinoom genoemd. De alvleesklier speelt een belangri…
Alvleesklierkanker: symptomen, diagnose en behandelingAlvleesklierkanker: symptomen, diagnose en behandelingAlvleesklierkanker is een zeer ernstige vorm van kanker. Jaarlijks worden ongeveer 2.200 mensen getroffen door deze ziek…
Bronnen en referenties
  • Boek Gezondheidswijzer maagdarmklachten

Reageer op het artikel "Alvleesklierkanker: verschijnselen en behandeling"

Infoteur: Wilmo
Subrubriek: Ziekten
Special: Kanker spijsverteringskanaal
Medische informatie…
Schrijf mee!