InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Longkanker: oorzaken, verschijnselen en behandeling

Longkanker: oorzaken, verschijnselen en behandeling

Longkanker: oorzaken, verschijnselen en behandeling Longkanker is een vorm van kanker die in meer dan 90% van de gevallen verband houden met zelf roken of passief meeroken met een ander. Verder is het vaak beroepsmatig verkregen of komt het door het wonen in een gebied met veel luchtvervuiling. De diagnose wordt vaak pas gesteld als algehele genezing niet meer mogelijk is. Pijnklachten treden meestal pas op bij doorgroei van de tumor in andere weefsels, of als de tumor is uitgezaaid. Behandelmogelijkheden zullen per persoon en situatie worden bepaald.

Longkanker

Longkanker ontstaat als cellen in de longen op eigen houtje gaan delen en groeien, het controlesysteem van het lichaam werkt niet meer goed. De meeste vormen van longkanker worden pas vastgesteld als totale genezing niet meer mogelijk is. Bij meer dan 50% van de patiënten, waarbij de diagnose wordt gesteld, heeft de kanker zich al verspreid door het lichaam ( metastasen). Via de bloedbaan kan het uitzaaien naar botten, hersenen, lever en de bijnieren. Via de lymfebaan kan het uitzaaien naar de lymfeklieren. Longkanker kan worden onderverdeeld in kleincellige -carcinomen en niet kleincellige carcinomen. Kleincellige carcinomen groeien en verspreiden zich het snelst.

Enkele bekende oorzaken van longkanker

  • 90% van alle gevallen van longkanker komen door roken of passief meeroken
  • Luchtvervuiling
  • Larynxcarcinoom in de voorgeschiedenis
  • Blootstelling aan asbest, nikkel, chroom en straling
  • COPD patiënten hebben een grotere kans op longkanker, zeker als de COPD het gevolg is van roken
  • Erfelijke factoren
  • Laag caroteengehalte in de voeding

Verschijnselen van longkanker

  • Verandert hoest patroon. Veel patiënten die roken hebben al COPD en hoesten dus al veel. Een vermeerdering of verandering van het hoesten wordt daardoor vaak lang genegeerd.
  • Toenemende kortademigheid
  • Bloed ophoesten
  • Pijn op de borst, een gevolg van doorgroei van de tumor naar de longvliezen of in bot.
  • Gewichtsverlies
  • Extreme vermoeidheid
  • Vaak terugkerende of hardnekkige luchtweginfecties
  • Klachten ontstaan ten gevolge van doorgroei van de tumor of verspreiding ervan. De symptomen zijn dan afhankelijk van de plaats van de doorgroei.

Onderzoek na vaststellen longkanker

Om te bepalen of er verspreiding of doorgroei van de kanker is opgetreden worden er een CT-scan, een botscan en/ of PET-scan gemaakt. Daarna kan er in het betreffende gebied nog een punctie worden verricht.

Behandeling longkanker

Wat de eventuele behandeling van longkanker zal zijn hangt af van het stadium waarin de kanker zich bevindt en van het type kanker.

Behandeling niet kleincellige carcinomen:

  • Chirurgie; dit is alleen mogelijk als de tumor niet te ver is doorgegroeid en niet is verspreid in het lichaam. Verder moet de patiënt in een redelijke conditie zijn voor de operatie.
  • Curatieve radiotherapie
  • Palliatieve radiotherapie; de tumor wordt bestraald, gericht op het bestrijden van de klachten en het verbeteren van de kwaliteit van het leven.
  • Chemotherapie; de tumor wordt door bestraling teruggebracht naar een operabel stadium.

Behandeling kleincellige carcinomen:

  • Chemotherapie en hersenbestraling
  • Chemotherapie met radiotherapie en hersenbestraling

Doordat longkanker vaak pas laat ontdekt wordt, is de prognose vaak niet zo goed. Dit is echter voor iedere patiënt weer anders en zal door de arts van geval tot geval beken worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: longcarcinoom (longkanker)Klachten die passen bij een longcarcinoom (longkanker) zijn vaak klachten die in bij iedereen wel eens voorkomen. Het zi…
Leven met kanker: LongkankerLeven met kanker: LongkankerOngeveer 11.000 mensen per jaar krijgen longkanker (cijfers gelden alleen voor Nederland). Bij mannen komt prostaatkanke…
Longkanker (mesothelioma)Longkanker, in het Engels mesothelioma genoemd, kan een gevolg zijn van blootstelling aan asbest. Wat is asbest precies,…
Geneeskundige methodiek: Kleincellig longcarcinoomLongkanker kan kleincellig of niet-kleincellig zijn. Ongeveer 20% van de gevallen van longkanker is kleincellig. Deze vo…
Met vitamines B minder longkankerOnderzoek door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft uitgewezen dat mensen met veel vitamine B6 in het bloed mogelijk…
Bronnen en referenties
  • Boek: Longklachten ISBN 90 269 2881 5
  • http://www.amc.uva.nl/?pid=5800

Reageer op het artikel "Longkanker: oorzaken, verschijnselen en behandeling"

Reactie

Freddyslabbinck (infoteur), 20-07-2010 15:34 #1
Zeer nuttig en leerrijk artikel met veel waarheden.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 04-04-2016
Subrubriek: Ziekten
Special: Kanker
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!