InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Tips tegen verkoudheid

Tips tegen verkoudheid

Tips tegen verkoudheid Verkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loopneus of bent aan het hoesten. Het kan je uit je slaap houden, waardoor je overdag weinig energie hebt.

Symptomen verkoudheid

Verkoudheid heeft de volgende symptomen:
  • Keelpijn
  • Hoesten
  • Hoofdpijn
  • Verstopte neus
  • Oorpijn
  • Tranende ogen
  • Verlies van smaak en reuk

Verkoudheid voorkomen

Je kunt zelf geen dingen doen om verkoudheid te voorkomen. Wel kun je het besmettingsgevaar beperken. Gooi papieren zakdoekjes na eenmalig gebruik weg, houd je hand voor de mond bij hoesten om besmetting te voorkomen. Zorg voor goede voeding, ook al is je eetlust misschien verminderd.

Wat kun je doen tegen verkoudheid?

Hoesten

Als je last hebt van hoesten, kun je hoestdrankjes slikken. Deze werken echter niet altijd goed. Snuit niet te krachtig, dan wordt het neusslijmvlies geprikkeld, waardoor slijm in de oren of in de voorhoofdsholten komt.

Keelpijn

Keelsnoepjes en keelpastilles kunnen de keelpijn verzachten. Met name zuigtabletten zijn een aanrader tegen keelpijn. Tegen pijn en koorts kun je een pijnstiller innemen.

Voor keelpijn is het ook aan te raden om te gorgelen met zout water. Maar de pijn kan ook verminderen door koude dranken of het eten van een waterijsje. Verder helpt gemberthee ook.

Verstopte neus

Neusdruppels en neusspray helpen tegen een verstopte neus, maar ze mogen niet langer dan vijf dagen achtereen worden gebruikt, omdat ze blijvende schade aan het neusslijmvlieg kunnen veroorzaken. Als er meerdere gezinsleden verkouden zijn, moet je voor elk gezinslid een apart flesjes neusspray gebruiken.

Uien

Een gouden tip tegen een verstopte neus, zijn gesneden uien. Ja, echt waar. Verwijder de schil van een ui en snijd het ui in stukjes. De scherpe geur zorgt ervoor dat de verstopping zich oplost. Na verloop van tijd zul je merken dat het ademen beter gaat en dat de verstopping overgaat.

Zet het ui naast je bed, voor een betere nachtrust met minder verkoudheid. Van de geur zul je niet veel last hebben, omdat je reukvermogen verminderd is.
© 2010 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkoudheid genezenVerkoudheid genezenVerkoudheid is een infectie van neus en keel die veroorzaakt kan worden door meer dan 200 verschillende zeer besmettelij…
Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van neusspraysVerkoudheid: de werking en bijwerkingen van neusspraysVerkoudheid is een terugkerende ergernis voor veel mensen. Slapen gaat slecht door een verstopte neus, het eten smaakt n…
Tips tegen verkoudheid: ontstaan, complicaties, oplossingenTips tegen verkoudheid: ontstaan, complicaties, oplossingenDe winter is het seizoen van de verkoudheden: een waterige neus, hoofdpijn, en een vervelende hoest waar je maar niet va…
Wat te doen tegen verkoudheidWat te doen tegen verkoudheidIedereen is wel eens verkouden. Soms wel eens meerdere keren per jaar. Een loopneus, veel niezen, een zere keel.. dit kl…
Wat te doen bij een verkoudheid?Wat is een verkoudheid? Een verkoudheid is een reactie van het lichaam op een infectie van de bovenste luchtwegen. binne…

Reageer op het artikel "Tips tegen verkoudheid"

Reactie

Anne van Meerten, 16-05-2013 21:29 #1
Ik ben ook verslaafd geweest maar kijk, mijn ouders wouden geen nieuwe halen omdat ik er al zoveel op heb gemaakt alleen al, dus moest ik wel zonder en nu ben ik niet meer verslaafd en kan ik lekker ademhalen, tips: draag een sjaal buiten als je iemand ziet hoesten. Blijf uit de buurt!

Infoteur: Rebeccahoogers
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!