Stress en de werkgever

Stress en de werkgever Maar liefst 29 procent van de werknemers heeft last van ernstige stress. Zij geven aan op minimaal vijf dagen per jaar niet in staat te zijn om efficiënt te werken. Het aantal mensen met ernstige stress neemt volgens een onderzoek van StressPulse elk jaar toe. Er zijn verschillende oorzaken maar de belangrijkste is wel de toenemende werkdruk.

Ziekteverzuim door stress

Stress onder het personeel is voor de werkgever een vervelend iets terwijl deze zelf hieraan het meest schuldig is, zonder dat die dat beseft. Bovendien kost stress vanwege het ziekteverzuim de samenleving een hoop geld. En zolang het aantal werknemers met stress elk jaar alleen maar toeneemt stijgen de kosten mee. Daarom is het belangrijk dat stress door alle betrokken partijen serieus wordt genomen en dat er maatregelen getroffen worden. Op de website werk.nl is meer over ziekteverzuim in het algemeen te lezen.

Wat zijn de oorzaken van stress en wat kan de werkgever doen:

Werkdruk

Werknemers raken vaak overbelast omdat ze niet kunnen omgaan met de hoeveelheid werk of het soort werk dat van hen wordt verlangd.
  • Geef medewerkers duidelijke functieomschrijvingen en zadel ze niet op met allerlei klusjes;
  • Zorg ervoor dat medewerkers begrijpen wat ze moeten doen en hoe dat uit te voeren;
  • Honoreer de behoefte aan een opleiding;
  • Ga na of flexibele werktijd de werknemer kan helpen om het werk beter te beheren.

Beleid

Werknemers kunnen wantrouwen hebben in het beleid als ze niet weten welke kant het opgaat. Een zwalkend beleid kan funest zijn dat tot stress leidt bij het personeel.
  • Houd medewerkers op de hoogte van wat er gaande is in de onderneming;
  • Overval hen niet op het laatste moment met nieuwe procedures en werkwijzen maar plan vooruit zodat wijzigingen tijdig kunnen worden opgepakt;
  • Zorg ervoor dat het takenpakket duidelijk en consequent is.

Inspraak

Medewerkers kunnen slecht gaan presteren als zij geen inspraak hebben hoe en wanneer het werk gedaan moet worden.
  • Betrek medewerkers bij de manier waarop het werk wordt uitgevoerd;
  • Raadpleeg de werknemers over de te nemen beslissingen;
  • Stel teams samen die verantwoordelijk zijn voor de resultaten;
  • Evalueer samen met de medewerkers de prestaties die zij verrichten;
  • Betrek werknemers bij toekomstige veranderingen zodat ze een reële bijdrage kunnen leveren.

Ondersteuning

Geef de werknemers de gelegenheid om over hun werk te praten. Als zij het gevoel hebben dat er niet naar hen geluisterd wordt kan dat leiden tot stress.
  • Geef medewerkers de gelegenheid om te praten over zaken die stress kunnen veroorzaken;
  • Luister zorgvuldig en toon betrokkenheid;
  • Neem de werknemer vooral serieus. Individuele stressgevoeligheid speelt een belangrijke rol;
  • Laat de werknemer niet bungelen door vage antwoorden.

Werksfeer
Iedereen heeft behoefte aan een goede werksfeer. Helaas komt maar al te vaak voor dat de chemie tussen mensen onderling niet goed is. Regels en discipline zijn onontbeerlijk voor de bedrijfscultuur.
  • Leg procedures vast voor wangedrag en slechte prestaties;
  • Geef de werknemers de gelegenheid om hun grieven en klachten kwijt te kunnen;
  • Pak ongewenst gedrag aan, bijvoorbeeld pesten en intimidatie, door duidelijk te maken dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd.

Toekomstperspectief

De meeste werknemers denken aan hun carrière en willen vooruit. Wees duidelijk met wat het bedrijf hen in de toekomst te bieden heeft. Niet iedereen zal promotie kunnen maken.
  • Beoordeel de werknemer op zijn/haar kwaliteiten;
  • Beloon bovengemiddelde prestaties;
  • Biedt de werknemer vooruitzichten maar doe geen beloften die niet waargemaakt kunnen worden.

Tot slot

Deze lijst is natuurlijk niet compleet maar slechts een indicatie waar een werkgever aan moet denken om stress te voorkomen of binnen de perken te houden bij zijn werknemers. Overbelasting, gebrek aan communicatie en visie kunnen voor veel stress zorgen. Het management heeft een zware taak om stress op het werk te vermijden. Tenslotte hebben alle partijen daar baat bij.
© 2010 - 2024 Bertvdw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Voordelen stressmanagement op het werkVoordelen stressmanagement op het werkStressfactoren zijn overal aanwezig op het werk. Iedereen op de werkvloer, de manager, de leidinggevende, de baas, maar…
Massage op je werk - Tegen spierspanning, werkstress en RSIHet met regelmaat ondergaan van een vitaliserende en ontspannende stoelmassage verbetert de concentratie, vermindert spi…
StressmanagementStressmanagementWat is stressmanagement? Wat is stress? Hoe herken je stress? Welke lichamelijke klachten kunnen een aanwijzing zijn dat…
Werkstress: Wat is werkstress?Werkstress: Wat is werkstress?Werkstress of arbeidstress, wat is het? Welke oorzaken zijn er dat werkstress ontstaat? Wat is de bron van alle werkstre…

Kanker: Is ons leefmilieu de oorzaak?Het slechte nieuws is dat het aantal kankergevallen de laatste jaren fors is toegenomen. Het goede nieuws is dat de mees…
Vleesbomen behandelen met ultrasoon geluidVleesbomen behandelen met ultrasoon geluidVleesbomen in de baarmoeder worden ook behandeld met ultrasoon geluid. Een ingrijpende operatie is dan niet meer nodig e…
Bronnen en referenties
  • Selwyndonia.nl
  • Burnin.nl
  • Carrièreblog.nl
  • Managing21.be
  • 1001tips.be
  • Foto's: archief Infonu en Flickr.com
Bertvdw (89 artikelen)
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Ziekten
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.