InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?

Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?

Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan? Iedereen kent het wel: Diarree. Helaas is dit een overlast wat vaak voorkomt en in de volksmond ook wel genoemd: spetterpoep. Diarree kan voorkomen uit verkeerde voeding of een buikgriep. Bij diarree neemt de buikwand minder vocht op waardoor men een dunne ontlasting krijgt.

Klachten

Meestal krijgt men eerst buikkrampen, en in sommige gevallen kan dit samen komen met braken en koorts. Bij de ontlasting zult u dan merken dat u een dunne waterige ontlasting heeft, juist dit is diarree. De diarree zal vanzelf overgaan en in de meeste gevallen duurt diarree zo'n twee à drie dagen.

Oorzaken

Als u spontaan last van diarree krijg is dit meestal door een virus of bacterie. Deze kunt u in uw lichaam krijgen door besmet water of voedsel. U kunt ook besmet worden als u in contact komt met iemand die al last heeft van diarree.

Er bestaat ook een chronische diarree, deze wordt meestal veroorzaakt door een ontsteking in de dikke darm, een spijsverteringsstoornis of een infectie. Teveel gebruik van laxeermiddelen kan ook uitlopen op een chronische diarree.

In enkele gevallen kan er ook diarree ontstaan als u begint met nieuwe medicijnen. Dit komt omdat uw darmen aan deze middelen moeten wennen. Dit zal meestal ook weer snel overgaan.

Voorkomen

U moet zorgen voor een goede hygiëne. Was naar elk toiletbezoek daarom uw handen. Slim is het ook uw groenten en fruit goed te wassen. Als u naar het buitenland gaat moet u ook voorzichtig zijn met onverpakt ijs en fris. Ook salades en fruit moet u daar goed in de gaten houden. Verder is het verstandig niet te vet te eten.

Wat kunt u eraan doen

Tegen diarree bestaat eigenlijk geen behandeling. U moet wel opletten dat u meer drinkt dan wanneer u geen diarree heeft, om een uitdroging te voorkomen. Als uw diarree samengaat met overgeven is dit nog belangrijker. Wel is het verstandig niet te veel in één keer te drinken.

Als u veel last heeft van uw buik kunt u voor verlichting een warme kruik gebruiken.

Wanneer naar de dokter

Soms is het met diarree wel verstandig om naar de dokter te gaan. Bijvoorbeeld bij het volgende:
  • Uw chronische diarree langer dan twee weken
  • Waterdun langer dan drie dagen
  • Bloed bij diarree
  • Niet meer plassen
  • Verstopping en diarree afwisseling

Bij kinderen onder de twee jaar moet diarree binnen twaalf uur minderen en anders is het verstandig naar de dokter te gaan. Bij ouderen boven de zeventig geldt dit na 24 uur.

Medicijnen

Medicijnen om de ontlasting te stoppen zijn niet verstandig. Deze zorgen namelijk niet voor genezing. Als het echt nodig is kunt u ervoor kiezen loperamide te nemen. Dit mag maximaal twee dagen gebruikt worden en alleen in echte noodgevallen. Dit kan niet tijdens zwangerschap of borstvoeding.

U kunt een drankje maken met ORS om te zorgen dat u niet uitdroogt. In ORS zitten vooral mineralen en suikers. Let op: met dit drankje zal de diarree niet stoppen. Het is belangrijk dat u eerst de bijsluiter leest.
© 2011 - 2017 Chrissie90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Diarree - Symtomen en behandelingDiarree - Symtomen en behandelingEr bestaat zowel acute als chronische diarree. Met diarree is het vooral belangrijk dat je niet teveel vocht verliest, z…
Buikgriep, wat zijn de verschijnselen?Buikgriep, wat zijn de verschijnselen?Buikgriep, wat zijn de verschijnselen? Buikgriep heeft verschillende symptomen. Zo komt bijvoorbeeld diarree, braken en…
Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts, hoofdpijn: oorzaak?Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts, hoofdpijn: oorzaak?Last van diarree, overgeven, buikkrampen (buikpijn), koorts en eventueel hoofdpijn? Mogelijk dat je last hebt van buikgr…
Buikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingBuikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingEen buikgriep is iets heel naars om mee te maken. Vaak lig je uren over te geven en stroomt daarnaast de diarree er aan…
Maagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre wordt ook wel gastro-enteritis genoemd. Het is een ontsteking van het maag-darmslijmvlies. Bekende vorme…
Bronnen en referenties
  • Apothekersgids "Diarree"

Reageer op het artikel "Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?"

Infoteur: Chrissie90
Gepubliceerd: 15-03-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!