InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hypothyreoïdie: symptomen, oorzaken en behandeling

Hypothyreoïdie: symptomen, oorzaken en behandeling

Hypothyreoïdie: symptomen, oorzaken en behandeling Hypothyreoïdie wil zeggen dat de schildklier te langzaam werkt, en dus te weinig hormonen aanmaakt. Het kan door allerlei oorzaken komen en heeft grote gevolgen voor je lichaam, waarbij extreme vermoeidheid wel de meest opvallende is. De arts kan medicijnen voorschrijven, thyroxinepillen. Het kan even duren voor de ideale balans van de benodigde hoeveelheid is bereikt. Zonder behandeling met medicijnen zullen organen beschadigen en uiteindelijk tot de dood leiden.

Wat doet de schildklier?

De schildklier is vrij onopvallend, maar produceert erg belangrijke hormonen. De schildklier hormonen spelen een grote rol bij de stofwisseling van het lichaam en hebben zo invloed op alle cellen en organen en regelen je temperatuur, gewicht en groei.

Mogelijke oorzaken Hypothyreoïdie

  • Infectie
  • Auto-immuunziekte
  • Aangeboren afwijking

En kan ook ten gevolge van een medische behandeling optreden als;
  • Bestraling hals of ziekte op een andere plek in het lichaam
  • Medicijngebruik
  • Radioactief jodium
  • Een operatie

Symptomen Hypothyreoïdie

Klachten ontstaan vaak langzaam en worden lang niet onderkend. De symptomen worden steeds erger.
  • Extreme uitputting
  • Concentratieverlies
  • Gewichtstoename
  • Vergeetachtigheid
  • Verstopping
  • Tintelende handen
  • Haaruitval
  • Afbrokkelende nagels
  • Droge en koude huid
  • Kortademigheid
  • Hartklachten
  • Slapeloosheid
  • Lusteloosheid
  • Depressief gevoel krijgen
  • Hevige of juist uitblijvende menstruatie
  • Lage en hese stem
  • Droge slijmvliezen
  • Slechter worden van ogen en oren
  • Spier- en gewrichtspijn

Behandeling hypothyreoïdie

Hypothyreoïdie kan met het medicijn thyroxine worden behandeld. Dit is een synthetisch hormoon, wat het in het lichaam ontbrekende T4 vervangt. De dosis wordt langzaam maar zeker opgehoogd, tot de goede balans is bereikt.

Schade aan organen door hypothyreoïdie

Doordat het vaak lang duurt voordat de diagnose hypothyreoïdie is gesteld, kunnen veel organen beschadigt raken. Ze kunnen zich vaak wel weer herstellen als het ontbrekende schildklierhormoon wordt ingenomen, maar dit herstel kan lang duren. Als het erg lang geduurd heeft voordat de diagnose gesteld is kan je hart blijvend beschadigd blijven.

Eventuele complicaties bij hypothyreoïdie

Als je hypothyreoïdie hebt, kun je ook andere auto-immuunziekten krijgen als reuma en diabetes. Als je ouder wordt kan de werking van de schildklier verminderen en bij vrouwen kan de werking van de schildklier beïnvloed worden door de puberteit en de overgang.

Ziekten die invloed hebben op de schildklierfunctie

  • Ziekte van De Quervain; dit is een virusinfectie aan de schildklier dat leidt tot keelpijn en een opgezette en pijnlijke schildklier. Door de infectie maakt de schildklier vaak korte tijd te veel schildklierhormoon aan en daarna juist te weinig. De ziekte gaat meestal vanzelf weer over.
  • Ziekte van Hashimoto; dit is een auto-immuunziekte en is een van de meest voorkomende oorzaken van hypothyreoïdie. Je lichaam maakt antistoffen tegen je eigen schildklier. De ziekte komt bij vrouwen tien keer zo vaak voor als bij mannen.
[B]

Lees verder

© 2011 - 2014 Wilmo, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Candidiasis en ThreelacCandidiasis en ThreelacEen candida infectie komt ongeveer bij 70% van de bevolking voor. Niet altijd zorgt dit voor problemen maar wel steeds v…
Postnatale depressie: symptomen, oorzaken & behandelingPostnatale depressie: symptomen, oorzaken & behandelingEen postnatale depressie is een depressie die optreedt bij vrouwen na een zwangerschap. Wat zijn de symptomen? Hoe ontst…
Claustrofobie; symptomen, oorzaken en behandelingClaustrofobie is een fobie voor kleine ruimten. Daarom wordt het ook wel "engtevrees" genoemd. Als je aan claustrofobie…
Prolactinoom: oorzaken, symptomen en behandelingProlactinoom: oorzaken, symptomen en behandelingEen prolactinoom is een tumor die teveel prolactine produceert. Deze tumor kan vele jaren groeien en de symptomen komen…
PTSS: symptomen & behandeling PTSSPTSS: symptomen & behandeling PTSSEen Post Traumatische Stressstoornis (PTSS) kan ontstaan na een traumatische gebeurtenis. De symptomen van PTSS zijn ond…
Bronnen en referenties
  • Boek De grote ontregelaar ISBN 9789066119642

Reageer op het artikel "Hypothyreoïdie: symptomen, oorzaken en behandeling"

Reactie

Van Anrooij, 19-07-2013 10:12 #1
Reactie (en vraag) op uw artikel.

Duidelijke uitleg, op mijn vraag vond ik echter geen antwoord. Ik lijd aan hypothyreoidie, mijn cardioloog constateerde een afwijking aan mijn schildklier en stuurde mij door naar een specialist. Ik slik nu medicijnen, leverthyrox, 2 dagen 75 en 5 dagen 100, mijn vraag is:
Ik moet afvallen, weeg 79kg bij een lengte van 172, maar het lukt me niet in gewicht af te nemen
Kan dit komen door mijn schildklierprobleem?
Vriendelijke groeten,
E. van Anrooij

Infoteur: Wilmo
Subrubriek: Ziekten
Special: Schildklierziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!