InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > PDD-NOS, pervasieve ontwikkelingsstoornis

PDD-NOS, pervasieve ontwikkelingsstoornis

PDD-NOS is een pervasieve ontwikkelingsstoornis, het is een vorm van Autisme. Het contact met anderen is wel een probleem, maar niet het probleem dat het meest op de voorgrond staat.

PDD-NOS

Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified. Oftewel een pervasieve ontwikkelingsstoornis - niet anders omschreven. Het kind heeft wel contact met andere mensen, er is een band tussen de ouders en het kind. Maar het contact met leeftijdsgenootjes is al een stuk moeilijker.

Pervasief betekent letterlijk doordringen. Het doordringen in verschillende gebieden is verstoord. Het kind is sociaal gehandicapt. De problemen worden groter, naarmate het kind ouder wordt en steeds meer in de buitenwereld moet gaan functioneren.

PDD-NOS is eigenlijk de restcategorie van het autisme, de kinderen hebben kenmerken van Autisme, maar niet genoeg om zo te worden genoemd. PDD-NOS komt voor bij 1 op de 200 kinderen. Vaak komt het voor in combinatie met ander stoornissen, zoals, ADHD, ODD, NLD, of een verstandelijke handicap.

Met PDD-NOS zijn er een aantal gebieden waar problemen zijn

De taalontwikkeling
  • de kinderen leren heel moeilijk op hun beurt te wachten
  • ze zijn vaak laat met praten, brabbelen weinig
  • ze nemen de taal vaak letterlijk, ze hebben moeite met woorden die een dubbele boodschap hebben
  • ze houden weinig rekening met de sociale spelregels van de taal

De motorische ontwikkeling
  • ze vinden het moeilijk om hun aandacht bij bepaalde dingen te houden waar ze geen zin in hebben
  • de motorische ontwikkeling is niet slecht, maar anders
  • de balancering van de motoriek is moeilijk voor ze
  • samenwerking van handen en/of voeten gaat vaak moeilijk

De zintuiglijke ontwikkeling
  • weinig gebruik en begrip van non-verbale signalen
  • overgevoelig zijn voor prikkels, of juist te weinig gevoelig

De denkontwikkeling
  • ze doen vaak iets en zijn vaak verbijsterd dat de ander het niet goed vindt of er anders over denkt
  • ze hebben moeite met verbeeldend denken
  • angstig voor veranderingen, fanatiek vasthouden aan routines
  • eenzijdige belangstelling tonen
  • ze voorspellen niet, ze maken geen gebruik van hun kennis om vooruit te lopen op wat komen gaat

De sociale ontwikkeling
  • ze kunnen zich slecht inleven in een ander
  • ze schatten onvoldoende in hoe ze bij een ander overkomen
  • ze melden weinig terug aan anderen, ze zien het belang er niet van in
  • ze willen vanwege de sociale druk niet graag in de belangstelling staan
  • de omgang met volwassenen is vaak makkelijker, want die zijn vaak voorspelbaar in hun gedrag

Diagnose

De huisarts kan u doorverwijzen naar de kinderpsychiater. De diagnose moet altijd door een (kinder)psychiater worden gesteld. Dat gebeurt na uitgebreid onderzoek. Daarna kan er ook gesproken worden over de behandeling en extra begeleiding.

Oorzaken

De oorzaak van PDD-NOS is nog niet helemaal duidelijk. Men vermoedt dat er een stoornis is in de ontwikkeling van de hersenen. Dat heeft als gevolg dat het verwerken van informatie moeilijker gaat, vooral op het sociale gebied.

Problemen

Door de PDD-NOS is het kind ernstig beperkt in het dagelijkse leven. Thuis, op school, bij vriendjes. Het hangt er natuurlijk ook vanaf in welke mate het kind problemen heeft. Door PDD-NOS kunnen kinderen erg onzeker en eenzaam worden. Zij begrijpen andere kinderen niet en andersom. Daarom is vrienden maken erg lastig.

Voor de ouders is het ook moeilijk, hun kind is anders. De buitenwereld heeft er lang niet altijd begrip voor. Vaak is het ook niet aan de buitenkant te zien, en krijgen de ouders kritiek op hun manier van opvoeden. Een kind met PDD-NOS heeft andere regels en begeleiding nodig dan een 'gewoon' kind. Dat is in een gezin met meerdere kinderen soms ook best moeilijk. Het lijkt dan alsof het speciale kind meer mag en meer aandacht krijgt. Door de PDD-NOS heeft het kind langer en intensiever begeleiding nodig van de ouders.

Op een reguliere basisschool kan het goed gaan, maar niet zelden gaan deze kinderen naar het speciale onderwijs. Daar is een kind soms beter op zijn plek, de leerkrachten zijn ingespeeld op deze stoornis. Maar met behulp van een LGF (rugzakje), kan er op een reguliere school extra hulp worden ingekocht, waardoor het kind daar kan blijven.

Co-morbiditeit

Een kind kan naast PDD-NOS ook nog meerder gedrags- en ontwikkelingsstoornissen hebben, dan spreekt men van co-morbidititeit.

Behandeling

  • voorlichting
  • medicatie
  • opvoedondersteuning
  • begeleiding op school
  • cursussen voor de ouders en kind
  • gedragstherapie
  • sociale vaardigheidstraining

Financiële regelingen

  • TOG; tegemoetkoming onkosten gehandicapten, ongeveer 200 euro per 3 maanden, vrij te besteden.
  • PGB; persoonsgebonden budget, om extra hulp in te kopen.
  • LGF (rugzakje); een budget voor school om extra hulp in te kopen.

Lees verder

© 2007 - 2014 Coby79, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
PDD-NOS nader toegelichtPDD-NOS nader toegelichtPDD-NOS is een ontwikkelingsstoornis. Dergelijke stoornissen worden gewoonlijk al worden gediagnosticeerd in de eerste l…
Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen: ADHD, PDD-NOS en NLDOntwikkelingsstoornissen bij kinderen: ADHD, PDD-NOS en NLDEen ontwikkelingsstoornis is een psychische of neurologische aandoening bij kinderen en volwassen die een afwijking vorm…
Wat is PDD-NOS?Wat is PDD-NOS?PDD NOS is de afkorting van Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified, PDD NOS behoort tot de pervasieve…
Nieuw in DSM V: Temperament-disregulatie met dysforie (TDD)Nieuw in DSM V: Temperament-disregulatie met dysforie (TDD)In de voorlopige versie van de vijfde editie van het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), het al…
Bronnen en referenties
  • Vereniging Balans
  • www.pdd-nos.nl

Reageer op het artikel "PDD-NOS, pervasieve ontwikkelingsstoornis"

Reacties

Evita, 31-07-2011 18:24 #2
Waarom barst het internet van PDD-NOS bij kinderen. Altijd lees je over kinderen, kinderen en nog eens kinderen. Het stoort mij dat ik nergens iets kan lezen over PDD-NOS bij (jong) volwassenen. Het lijkt wel alsof deze niet meetellen, dit terwijl PDD-NOS niet zelden op latere leeftijd gediagnosticeerd wordt. Ik zou het fijn vinden om eens in contact te komen met mensen van mijn leeftijd en te lezen hoe PDD voor volwassenen mensen is omdat ik namelijk tot deze doelgroep behoor. Het is enorm vervelend dat er vrijwel niets over volwassenen te vinden is op het internet met betrekking tot PDD-NOS.

Wanneer ik google verzoek te zoeken naar PDD krijg ik tig resultaten die zich allemaal richten op kinderen. Waarom is er niet iemand op het idee te komen om in deze wars van sites een site te openen die zich richt op de (jong) volwassenen? Reactie infoteur, 02-08-2011
Hallo Evita,
U heeft gelijk dat bijna alle artikelen alleen over kinderen met PDD/NOS gaan en niet over (jong)volwassenen. Dit komt o.a. omdat daar niet zo veel over bekend is, er wordt veel minder over geschreven. Dat is bij veel ontwikkelings- en gedragsstoornissen het geval.
Er is een boek over PDD-NOS die ook over (jong)volwassenen schrijft: Een vreemde wereld, van Martine Delfos.
Vriendelijke groet, Coby

Heidi Visser, 23-07-2010 16:58 #1
Is er ook meer informatie over volwassenen met PDD-NOS. Want ik ben zelf 30 jaar en sinds 4 jaar geleden is bij mij ontdekt dat ik PDD-NOS heb. Erg laat dus. Alvast bedankt voor het lezen van dit berichtje.

Groetjes van Heidi Visser Reactie infoteur, 23-07-2010
Hallo Heidi,
Mijn artikelen gaan alleen over PDD-NOS bij kinderen, niet bij volwassenen. Misschien kunt u eens Googlelen op Martine Delfos, zij heeft veel over Autisme geschreven.
Vriendelijke groet, Coby

Infoteur: Coby79
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!