InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Dementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactoren

Dementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactoren

Dementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactoren Dementie komt vooral voor bij mensen met een leeftijd van boven de 65, maar kan zich ook al op jongere leeftijd openbaren. Het risico op het krijgen van dementie is erfelijk bepaald, maar is ook afhankelijk van bepaalde ziektebeelden en de levenswijze. De ziekte van Alzheimer is in de meeste gevallen de oorzaak van dementie. Dementie valt vermoedelijk te voorkomen of uit te stellen door ook op hoge leeftijd actief te blijven, zowel lichamelijk als geestelijk. Doordat mensen steeds ouder worden, komt dementie ook veelvuldiger voor. Van de mensen boven de 80 jaar oud, is ongeveer 80% dement. Het voor zichzelf zorgen wordt steeds problematischer, zodat opname in een verpleeghuis nodig kan zijn. Het is niet altijd even gemakkelijk om de diagnose te stellen, het gebied tussen gewone vergeetachtigheid die bij ouderdom voorkomt en het begin van het dementeringsproces is maar klein. Als je dementie hebt, overlijd je meestal eerder dan gezonde leeftijdgenoten. Veel mensen met dementie overlijden al voortijdig ten gevolge van longontsteking, een hartaanval of een herseninfarct.

Dementie

Veroudering en vergeetachtigheid

Op oudere leeftijd gaat bij veel mensen het geheugen, herkennen van mensen en de woordenschat wat achteruit. Een deel van de mensen die vergeetachtigheid krijgt, ontwikkeld dementie. Bij dementie is er sprake van vergeetachtigheid, maar wordt de zelfstandigheid van mensen ook vaak minder.

Dementie, verschillende oorzaken

Dementie kent verschillende oorzaken;
  • Ziekte van Alzheimer is de belangrijkste vorm van dementie. De oorzaak van deze ziekte is onbekend. De ziekte kenmerkt zich door vergeetachtigheid, het vergeten van woorden en moeite krijgen met rekenen en het steeds meer problemen krijgen met de persoonlijke verzorging als aankleden. Als de diagnose ziekte van Alzheimer is gesteld, leidt dit meestal binnen 13 jaar tot de dood.
  • Afwijkingen in bloedvaten van de hersenen.Meestal veroorzaakt door kleine beroertes in de hersenen of door een grote bloeding. Deze vorm verloopt vaak meer plotseling met afwisselend perioden van verslechtering en verbetering.
  • Andere oorzaken; Dementie komt ook vaak voor bij de ziekte van Parkinson, schildklierproblemen, hersentumoren en slecht werkende nieren. Iemand met een ernstige depressie kan verschijnselen van dementie vertonen. Als de oorzaak van deze gevallen wordt aangepakt kan dementie in deze gevallen verdwijnen.

Verschijnselen van dementie

  • Geheugenverlies
  • Moeite krijgen met de uitvoering van de dagelijkse dingen, als aankleden, koken.
  • Woorden niet goed meer begrijpen
  • De weg kwijtraken, zich niet meer kunnen oriënteren
  • Gedragsveranderingen

Bij dementie die al vergevorderd is treden ook lichamelijke verschijnselen op als;

  • Incontinentie
  • Vermagering
  • Problemen met de mobiliteit
  • Slik- en kauwproblemen
  • Er treden veelvuldig infecties op

Risicofactoren voor het krijgen van dementie

  • Erfelijkheid
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Roken
  • Veel vet eten
  • Weinig bewegen

Depressie bij dementie

Bij beginnende dementie leidt 20 tot 40 % van de mensen aan een depressie. Ook wanen en hallucinaties komen voor.

Problemen voor de omgeving

Het verzorgen van een demente partner of vader/ moeder kan erg zwaar zijn voor de omgeving. Er is veel tijd en aandacht nodig en vooral als het gedrag en de persoonlijkheid veranderen, wordt het psychisch ook heel zwaar. Hulp thuis bij de verzorging, dagbehandeling of opname in een verpleeghuis of verzorgingshuis kan noodzakelijk worden. Voor verdere hulp kunt u terecht bij de huisarts of bij het Riagg.
Gerelateerde artikelen
Alles over Dementie1 op de 1600 vrouwen gaat dood aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot 1 van de 5 meest voorkomende vrou…
Dementie (hersenaandoening)Dementie is een hersenaandoening, waardoor alle mentale vermogens steeds verder achteruitgaan, tot uiteindelijk zelfstan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactoren"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!