InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat beschermt tegen EHEC?

Wat beschermt tegen EHEC?

Wat beschermt tegen EHEC? Duitsland beleeft de tot dusver zwaarste uitbraak van de gevaarlijke EHEC darmbacterie. Honderden mensen hebben zich waarschijnlijk in een korte tijd besmet en een aantal mensen is reeds overleden na een darminfectie met de bacterie. Bescherming tegen de infectie bieden vooral de reeds bekende hygiënevoorschriften.

Hoe kan je besmet raken?

De ziekteverwekker is erg besmettelijk: minder dan 100 EHEC bacteriën volstaan om een mens te besmetten. De bacterie wordt vooral gevonden in de uitwerpselen van herkauwers zoals geiten, runderen, schapen of herten. Direct contact met dieren is een bron van overdracht. Maar ook de consumptie van groenten en fruit kan leiden tot infecties omdat gewassen met mest bemest zijn. Het kan ook worden overgedragen van mens tot mens. De bacteriën worden met de ontlasting uitgescheiden en kleven bij slechte hygiëne aan de handen.

Hoe kan men zichzelf beschermen?

Op de eerste plaats wordt aangeraden om uit voorzorg af te zien van sla, tomaten en komkommers afkomstig uit Noord-Duitsland. Maar een garantie voor andere gebieden geeft dat niet.

Inmiddels zijn komkommers uit Spanje naar alle waarschijnlijkheid als bron geïdentificeerd. Onderzoek heeft aangetoond dat EHEC-patiënten deze voedingsmiddelen aantoonbaar vaker hebben gegeten dan gezonde vergelijkbare personen. Er zijn geen concrete aanwijzingen dat vlees of melk, die in samenhang met EHEC vaak als overdrager worden geassocieerd, de oorzaak van de uitbraak zijn.

Hoe zit het met groenten uit eigen tuin?

Ten aanzien van groenten uit eigen tuin lopen de meningen van de experts uiteen. Sommige voedingsbureaus maken geen uitzondering voor eigen geteelde groenten. Men kan immers nooit weten welke ziektekiemen zich daarop vasthechten. Ziektekiemen kunnen per slot van rekening overal in het milieu voorkomen. Ook gewassen uit eigen tuin moeten daarom voor consumptie goed gewassen worden.

Waarmee rekening houden ter bescherming tegen EHEC?

Zolang de oorspronkelijke besmettingshaard en de veroorzaker niet met zekerheid zijn vastgesteld, gaat men ervan uit dat de bacterie zich aan het oppervlak van levensmiddelen bevindt. Dat betekent dat de ziekteverwekker zich niet ín de komkommer bevindt, maar eróp:
  • daarom moeten levensmiddelen grondig gewassen worden;
  • ook moeten vlees en groenten in de koelkast gescheiden van elkaar worden opgeborgen;
  • het veiligst is het om alle levensmiddelen vóór het eten 10 minuten bij een temperatuur van ten minste 70 graden Celsius af te koken;
  • snijplank, bestek en servies, evenals alle werkvlakken, moeten na gebruik grondig met heet water en afwasmiddel en daarna met zuiver water worden gereinigd;
  • vaatdoekjes moeten worden uitgekookt of regelmatig worden vervangen;
  • regelmatig handen wassen verkleint de kans op infectie.

Hoe lang het duurt van infectie tot aan de uitbraak?

De zogenaamde incubatietijd is tussen de twee en tien dagen.

Hoe weet je of je besmet bent?

Een EHEC-infectie gaat gepaard met waterige en soms ook bloederige ontlasting. De betrokkene is vaak ziek, heeft buikpijn en moet braken. Bij 10 tot 20 procent van de patiënten ontwikkelt de kwaal zich tot een ernstige vorm van bloederige darmontsteking met hevige buikkrampen, bloederige ontlasting en soms koorts. Een besmetting kan echter ook zonder klachten verlopen en onopgemerkt blijven.

Wat doen bij concrete klachten?

Iedereen die diarree heeft, verliest veel zout en vocht. Om dat verlies te compenseren, moeten patiënten veel drinken. Wie ernstige symptomen vertoont moet onmiddellijk een arts raadplegen. Antibiotica helpen meestal niet bij een EHEC-infectie, ze kunnen de ziekte zelfs verergeren. Hoopvol voor de toekomst is wellicht wel dat Duitse onderzoekers momenteel een alternatief voor antibiotica hebben ontdekt.

Hoe bestrijden artsen de bacterie?

Te behandelen zijn alleen de symptomen, niet de infectie zelf. Patiënten krijgen infusen met zoutoplossingen om zout en vochtverlies te compenseren. Als de nieren aan de bacterie zijn blootgesteld, helpt alleen een nierdialyse.

Hoe lang blijft de bacterie in het lichaam?

De aanwezigheid van de E-coli-bacterie in ons lichaam is op zich niet vreemd, meestal ongevaarlijk en doorgaans zelfs gewenst. Maar de EHEC-variant die op dit moment voor zo veel opschudding zorgt, is minder onschuldig. Eén op de 10 patienten met deze bacterie kent ernstige complicaties zoals nieruitval, bloederige buikloop en hevige buikpijn. Mensen met een slechte lichamelijke conditie kunnen er in het ergste geval zelfs aan bezwijken. Maar normaal gesproken scheiden gezonde mensen de bacterie vanzelf weer uit, maar dit kan soms meerdere weken duren.

Meer weten over EHEC en de e-coli-bacterie?

Wie op zoek is naar betrouwbare en begrijpelijke informatie over het fenomeen EHEC en bacteriën in het algemeen, wordt aangeraden om de website van Gezondheidsplein.nl eens te bezoek. Deze website bewijst zich steeds meer als een vindplek van bruikbare medische informatie in de meest ruime betekenis.
© 2011 - 2017 Grosso_Modo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De EHEC bacterie: besmetting en symptomenDe EHEC bacterie: besmetting en symptomenDe EHEC-bacterie, ofwel Enterohemorragische E.coli valt onder de groep E-Coli bacterien welke veelvuldig voorkomen in de…
EHEC-bacterie: darmbacterieEHEC-bacterie: darmbacterieDe EHEC-bacterie is een darmbacterie die over het algemeen voor lichte klachten zorgt. In sommige gevallen kunnen de kla…
EHEC een levensbedreigende bacterieEHEC een levensbedreigende bacterieDe EHEC-bacterie dankt zijn naam aan dr. Theodor Escherich hij is de naamgever van de Escherichia coli afgekort tot E co…
Liever een virus of toch een bacterie: het verschilLiever een virus of toch een bacterie: het verschilWat is het verschil tussen een virus (de griep bijvoorbeeld) en een bacterie? Denk aan de EHEC bacterie of Salmonella ba…
Besmetting met E. coli-bacterie: EHEC bacterie voorkomenBesmetting met E. coli-bacterie: EHEC bacterie voorkomenHoe besmetting met E. coli-bacterie (EHEC) voorkomen en bestrijden? Escherichia coli (afgekort E. coli) is een doorgaans…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat beschermt tegen EHEC?"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 09-06-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!