InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Enkele ziekten van de nieren en urinewegen

Enkele ziekten van de nieren en urinewegen

Enkele ziekten van de nieren en urinewegen De nieren liggen ter weerszijden van de wervelkolom achter de buikholte ter hoogte van de laatste twee borstwervels en de eerste twee lendewervels. De functies van de nieren zijn de verwijdering uit het bloed van een aantal bij de stofwisseling ontstane schadelijke afvalstoffen, en de verwijdering van overtollig water en keukenzout uit ons lichaam. Vanuit de nieren gaat de urine via de urineleiders naar de blaas.

Nierstenen

Nierstenen zitten meestal in het nierbekken, maar kunnen ook in het eigenlijke nierweefsel ontstaan. Ze kunnen aanleiding geven tot het ontstaan van een niersteenkoliek, vooral wanneer kleinere steentjes uit het nierbekken de urineleiders ingaan. Er ontstaat dan een heftige peristaltiek van de urineleider die als zeer pijnlijk wordt ervaren. De pijn begint in de nierstreek (lendestreek) en straalt van daaruit schuin naar voren en beneden tot in de streek van de blaas.
De therapie van de niersteenkoliek bestaat uit het toedienen van een stof die de hevige peristaltiek in de ureter opheft. Wordt het steentje niet langs de natuurlijke weg afgevoerd, of is het hiervoor zonder meer te groot, dan is een operatie ter verwijdering van de steen noodzakelijk.

Nierbekkenonsteking

De wand van het nierbekken is ontstoken. De patient heeft hoge koorts met soms een koude rilling en een doffe pijn in de lendestreek. De urine bevat pus. Deze ziekte komt vooral nogal eens tijdens de zwangerschap voor. Vaak is de oorzaak ook een bemoeilijkte urineafvloed via de ureters door steenvorming of een tumor of er is sprake van een opstijgende infectie vanuit de blaas.
De therapie bestaat uit het toedienen van antibiotica en het wegnemen van eventuele urineafvloedbelemmerende factoren.

Blaasontsteking

Bij een blaasontsteking is de slijmvlieslaag van de wand van de urineblaas ontstoken. De patient heeft een matige temperatuurverhoging en klaagt erover dikwijls te moeten urineren, waarbij een pijnlijk schrijnend gevoel optreedt, vooral aan het eind van de lozing. Een blaasontsteking komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Blaasontsteking kan uit zichzelf weer over gaan. Veel drinken is van belang. Als medicatie kan een antibiotica worden gegeven.

Blaasstenen

Blaasstenen kunnen in betrekkelijk korte tijd ontstaan en wel zo groot worden als een kippeei. Vooral wanneer een verblijfscatheter aanwezig is bestaat er een gerede kans op het ontstaan van een blaassteen. Op de catheterpunt zet zich dan wat gruis af dat, als het loslaat en in de blaas terecht komt, het startpunt kan vormen voor het ontstaan van een blaassteen doordat zich steeds meer zouten op een groter stukje gruis gaan afzetten.
De therapie bestaat uit een operatie waarbij de steen verwijderd wordt.
© 2007 - 2014 Reits133, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nierbekkenontsteking: symptomen, klachten en behandelingNierbekkenontsteking: symptomen, klachten en behandelingWat zijn de symptomen nierbekkenontsteking? Veelvoorkomende symptomen van een (acute) nierbekkenontsteking zijn rillinge…
Nierbekkenontsteking: oorzaken, symptomen, behandelingNierbekkenontsteking: oorzaken, symptomen, behandelingNierbekkenontsteking of Pyelonefritis is een nieraandoening die vrij vaak voorkomt. Het wordt meestal veroorzaakt door e…
Nierbekkenontsteking: symptomen, diagnose en behandelingNierbekkenontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen nierbekkenontsteking treedt vooral op bij jongvolwassenen en personen van middelbare leeftijd. Officieel heet deze a…
Bloed in de urine: wat zijn de oorzaken van bloedplassen?Bloed in de urine: wat zijn de oorzaken van bloedplassen?Het is een erg vervelend gevoel als je opeens merkt dat er bloed in je plas zit. Bloedplassen kan verschillende oorzaken…
Hematurie: bloed in de urineHematurie: bloed in de urineBloed in het urine wordt ook wel hematurie genoemd. Hematurie kan een aanduiding zijn voor veel verschillende aandoening…

Reageer op het artikel "Enkele ziekten van de nieren en urinewegen"

Reactie

Romahn Rita, 14-04-2013 10:20 #1
Geachte ik heb over twee jaar een operatie gehad door een door gesneden urineleider en bij het laatste onderzoek blijkt dat ik op mijn linker nier een cyste bevindt van vier op drie en mijn linker nier een centimeter en vier millimeter kleiner is of mijn rechter kan dat later gevolgen hebben.

met vriendelijke groeten

Infoteur: Reits133
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!