InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Gebroken hart syndroom

Gebroken hart syndroom

Gebroken hart syndroom Het gebroken hart syndroom komt voor bij mensen met groot liefdesverdriet, het verlies van een dierbare of bij grote schrik of angst. Het kan erg lijken op een hartinfarct en wordt hier nogal eens mee verward. Het hart zal zichzelf uiteindelijk herstellen. Hoe om te gaan met het gebroken hart syndroom?

Wat is het gebroken hart syndroom?

Het gebroken hart syndroom heeft gedeeltelijk met liefdesverdriet te maken, en is een ziekte van de hartspier. Het is een aandoening die zelden voorkomt en lijkt erg veel op een hartinfarct. Hierdoor kan de ziekte soms niet herkend worden. Van alle hartinfarcten die voorkomen, blijkt ongeveer 1 % te gaan om het gebroken hart syndroom. In werkelijkheid lopen meer mensen met een gebroken hart rond zonder dit te herkennen. Het verschil met een hartinfarct ligt hem in het feit dat bij het gebroken hart syndroom geen blijvende schade aan het hart wordt aangericht. Het hart herstelt zich vanzelf na enkele weken.

Wie krijgt het gebroken hart syndroom?

Vrouwen zijn gevoeliger voor het krijgen van het gebroken hart syndroom. Vrouwen reageren gevoeliger en sneller op situaties die stress opleveren. Ook zijn vrouwen langer met stressvol situaties bezig, het beheerst soms hun hele leven. In een stressvol periode zoals het verlies van een dierbare of verandering van leven, ontstaat er bij een vrouw vaak langdurige of diepe stress. In deze gevallen kunnen bloedvaten in sommige gevallen op een abnormale manier gaan reageren. De bloedvaten naar het hart toe worden smaller waardoor het hart minder bloed krijgt.

Dit is opmerkelijk, omdat normaal gesproken ten tijde van stress de bloedvaten wijder worden, zodat het hart meer bloed krijgt. Bij het gebroken hart syndroom werken de bloedvaten bij stress precies andersom. Waarschijnlijk komt dit door een teveel aan calcium die het hart wordt ingepompt ten tijden van stress. Adrenaline is hier de boosdoener van. Mannen kunnen ook te maken krijgen met het gebroken hart syndroom, maar in mindere mate dan vrouwen.

Van alle mensen die ooit een gebroken hart syndroom krijgen, is ongeveer negentig procent een oudere vrouw. Dit heeft te maken met de hormoonhuishouding: de productie van oestrogeen wordt tijdens de overgang flink lager. Hierdoor blijkt het hart kwetsbaarder te zijn.

Slechte hartfunctie en symptomen

Wanneer het gebroken hart syndroom optreedt, werkt het hart slechter dan men zou denken: voor nog maar twintig procent. Het gebroken hart syndroom kan heel plotseling op komen zetten, bijvoorbeeld wanneer iemand te horen krijgt dat een dierbare is overleden. Er ontstaat dan pijn op de borst, kortademigheid en men heeft de neiging tot flauwvallen. Hoewel er vaak wordt gedacht aan een hartinfarct, blijkt bij nader onderzoek dat er geen bloedprop te vinden is en dat de aderen schoon zijn.

Het gebroken hart syndroom ontstaat doordat er bij grote stress een verandering in het lichaam plaats vindt: de spieren van het hart raken verlamd door de verminderde bloedtoevoer. Ze sterven niet af, maar kunnen hun werk tijdelijk niet goed uitvoeren. De meeste mensen hebben niet lang last van het gebroken hart syndroom: na 48 tot 72 uur zijnd de meeste mensen gedeeltelijk hersteld, het hart werkt dan al weer voor zestig procent. Na enkele weken is het hart zodanig hersteld, dat deze weer voor honderd procent werkt. De stress kan wel langer aanhouden, maar het lichaam leert hier zelf mee om te gaan.

Gebroken hart syndroom behandelen en voorkomen

Mensen met een gebroken hart syndroom moeten geen bloedverdunners toegediend krijgen, ook niet wanneer ze deze al eerdere gebruikten. De kans op een beroerte is dan namelijk groter. Herstel is mogelijk door te rusten en afleiding te zoeken van datgene wat de stress veroorzaakt.

Een gebroken hart syndroom is niet te voorkomen. Het is onvoorspelbaar wie er wel of niet mee te maken krijgt. De een is gevoeliger voor stress dan de ander. Voeding of het gebruik van medicijnen lijkt hier geen invloed op te hebben. Wel is het belangrijk om oudere vrouwen die te maken krijgen met een grote klap in hun leven of vel stress, in de gaten te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Een hartaanval is de eerste doodsoorzaak bij vrouwen en de tweede doodsoorzaak bij mannen. Een hartaanval wordt vaak ver…
Pijn aan het hartPijn aan het hartPijn aan het hart komt bij veel mensen voor. Meestal wordt deze pijn gevoeld bij inspanning, inademen, uitademen, stress…
HartaandoeningenEr zijn vele hartaandoeningen, in dit artikel worden een aantal van deze aandoeningen kort besptroken, waaronder hartfal…
Syndroom van Tietze: pijn op de borstSyndroom van Tietze: pijn op de borstPijn op de borst: de meeste mensen denken gelijk aan een hartaanval of een ernstige hartkwaal. Zoek maar eens op het int…
Syndroom van Tietze: Hevige pijn op de borst en misdiagnoseDe ziekte van Tietze, ook wel het syndroom van Tietze of costochondritis genaamd, is een chronische ontsteking van het k…
Bronnen en referenties
  • Johns Hopkins Medicine: BROKEN HEART SYNDROME

Reageer op het artikel "Gebroken hart syndroom"

Reacties

Natasja, 04-10-2015 17:22 #7
Heb zelf al jaren lang stress en veel verdriet van veel dierbaren die weg zijn gegaan en overleden
kort geleden op een naar noment ging mijn hart zo zwaar bonzen dat het pijn deed duizelig gevoel van overgeven en geen lucht krijgen en flauw vallen ik wou uitroepen help ik krijg zo nog een hart aan val. paar dagen later verloor ik 4 vrienden die me zo dierbaar zijn.me hart ging weer zo zwaar klopen als of die groot wert of zo en pijn dat je je hart vast grijpt dag later blijf dat zo pijn aan me lijf je voelt het hart zelfs slaan als je op bed licht en poging doet te rusten omdat alls wat je nog kan is huillen ivb verdriet. ben bij DR geweest ze hebben geluistert maar klonk normaal moet morgen wel ECG laten maken

Jade, 11-03-2015 08:48 #6
Bij welke leeftijd valt een vrouw in de categorie 'oudere vrouwen'? Ik ben net 55 jaar en heb de afgelopen jaren veel stress ervaren en ook liefdesverdriet. Ik heb tijdens die jaren regelmatig stevige pijn in mijn hart gevoeld en voel dat nu nog steeds. Wat adviseert u mij?

Fidah, 27-07-2014 04:55 #5
Soms denk ik dat ik nog altijd last van heb als ik aan haar denk. Ik wil daarom nooit meer met iemand zijn. Ik waardeer mijn emotionele eenzaamheid wel. Als kind was er niets anders voor handen dan dat. Dus ik voel mij er wel thuis.

Maria, 16-06-2014 23:23 #4
Mijn broer heeft een zeer emotionele scheiding mee gemaakt. zijn ex heeft hem zeker 5 jaar aan het lijntje gehouden. Zij beloofde iedere keer dat ze terug zou komen. Ze zat in het buitenland stiekem met een andere man, en mijn broer verzorgde de kinderen. Na al die jaren is ze niet meer terug gekomen. Mijn broer heeft toen 2 keer erge pijn op zijn borst gekregen is toen niet naar de dokter gegaan. Jaren daarna is bij hem geconstateerd dat hij ernstige hartfalen had. Helaas is hij op 64 jarige leeftijd daar aan gestorven. Wij denken dat hij aan een gebroken hartsyndroom is overleden. Kan dit?

Sassiekx, 15-01-2013 17:35 #3
Ik weet niet of ik dat syndroom heb, ik ben nog maar 14, en me vriend heeft het na een relatie van bijna 1 jaar uitgemaakt, en ik heb daar ontzettend veel last van. Misschien klinkt het een beetje onnodig om me er zoveel zorgen om te maken, omdat ik nog jong ben, maar we waren beste vrienden en verlieft, en nu is dat 'bam', in een keer over. Ik huil er vaak over, inderdaad pijn op me borst, leegte van binnen, maar moet ook bijna overgeven als ik me zo voel. Ik hoop dat mensen me begrijpen, ook al is het moeilijk te begrijpen, want ik ben nog zo jong.

Doreth, 13-09-2012 22:24 #2
Vorig jaar, november; diagnose broken heart syndrome
*ik ben 40, geen oude vrouw
*had geen stress, kwam onder de douche vandaan.
*had een stolsel in mijn hart, moest dus WEL aan de bloedverdunners (en gebruik ze nog steeds) en na een hartcatherisatie was er niets te zien om mijn hart heen
zelfs nu nog, bijna een jaar later is nog steeds te zien op het ECG, dat ik Tako Tsubo heb gehad. hersteld erg langzaam

dus ook een broken hart syndrome… maar dan wel even anders zoals hier boven

Vince, 20-10-2011 14:44 #1
Dit verhaal verklaard een heleboel van mijn syndromen van afgelopen tijd! Heb zelf al zitten denken dat het misschien iets met me schildklier was, maar dit sluit veel beter aan bij mijn klachten! Mijn dank hiervoor! Kan het syndroom ook aanhouden, door bijv. keer op keer in je leven tegen teleurstellingen aanlopen? Heb ook zelf psychische hulp gezocht bij GGZ, depressiviteit is het ook niet :s. Heb nu al geruime tijd last van deze klachten die aanhouden inmiddels. Alvast bedankt voor de genomen moeite. Reactie infoteur, 01-11-2011
Beste Vince,
Het gebroken hart syndroom kan inderdaad meerdere malen in iemands leven voorkomen. Hierdoor lijkt het in elkaar over te lopen. Vervelend dat je er zoveel last van hebt. Het GGZ, waar je zelf al terecht bent gekomen, kan jou misschien nog verder helpen. Ook is het fijn als je een goede vriend of familielid hebt waar je mee kan praten. Maar ook via het internet kan je vaak al je hart opluchten. Het zal de klachten wellicht iets kunnen verlichten.
Heel veel sterkte!

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 21-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!