InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoofdpijn, moe?

Hoofdpijn, moe?

Hoofdpijn, moe? Hoofdpijn, moe of duizelig, signalen van het lichaam die meestal ongevaarlijk zijn. Maar soms kunnen die klachten een waarschuwing zijn die men serieus moet nemen. Het hoeft niet per se te wijzen op een ernstige ziekte, maar toch is het raadzaam om bij bepaalde klachten een arts te raadplegen.

Wanneer naar de huisarts met hoofdpijn

Hoofdpijn is meestal ongevaarlijk, maar niet altijd. Het kan wijzen op andere mogelijk ernstige ziekten. Experts spreken dan van secundaire hoofdpijn. Als u de volgende symptomen bij u herkent, is het raadzaam binnenkort eens een afspraak bij uw huisarts te maken:
  • samen met de hoofdpijn treden ook spier- en gewrichtspijnen op;
  • uw hoofdpijn gaat gepaard met koorts en koude rillingen;
  • u kunt niet goed slapen en het ontbreekt u aan energie;
  • u bent voortdurend moe en heeft moeite om de dag door te komen.

Al deze symptomen kunnen op meerdere ziekten wijzen. Uw arts zal u daarop onderzoeken. Ook als er met betrekking tot uw hoofdpijn reeds een diagnose is gesteld maar de pijn na verloop van tijd verandert, is medisch advies zinvol. Wellicht heeft u een andere behandeling nodig.

Medisch onderzoek aanbevolen

Een medisch onderzoek is eveneens aan te bevelen indien:
  • de hoofdpijn steeds erger wordt;
  • de klachten steeds vaker optreden;
  • de hoofdpijn anders aanvoelt;
  • de gebruikelijke medicijnen niet meer helpen.

Onmiddellijk naar de dokter!

Bij de volgende waarschuwingssignalen moet u zo snel mogelijk contact opnemen met een arts:
  • bij een plotseling en voor het eerst optredende hevig stekende hoofdpijn. Dat kan wijzen op een hersenbloeding. Typerend daarvoor is pijn aan de achterzijde van het hoofd die uitstraalt naar de nek en het gebied tussen de schouderbladen. De pijn kan gepaard gaan met misselijkheid en braken;
  • bij hoofdpijn die met de tijd steeds erger wordt. Vooral bij mensen ouder dan 50, of mensen die ooit al aan kanker leden, kunnen dit de voortekenen van een hersentumor zijn;
  • bij koorts en koude rillingen in combinatie met een stijve nek. Deze symptomen kunnen op een hersenvliesontsteking wijzen;
  • als u moe bent, u zich duizelig en misselijk voelt, geheugenproblemen heeft en u zich moeilijk kunt concentreren. Als uw ledematen slapend of verlamd aanvoelen. Als u slecht ter been bent. Als al deze symptomen samen optreden, dan duidt dat op een verhoogde druk in schedel. Het kan ontstaan als gevolg van een hersentumor of omdat er van een schedelbeschadiging sprake is.

Secundaire en primaire hoofdpijn

Hoofdpijn kan een waarschuwingssignaal van het lichaam zijn:
  • het kan zijn dat u te veel gedronken of gerookt heeft?
  • of wellicht verdraagt u bepaalde voedingsmiddelen niet.
Maar in sommige gevallen kan de pijn ook op een ziekte wijzen. Deskundigen spreken dan van secundaire hoofdpijn. Dat is relatief zeldzaam: slechts in 8% van de gevallen zijn de klachten te wijten aan organische gebreken. Gaat het echter om "echte" hoofdpijn, dan spreken artsen van primaire hoofdpijn.

Onschuldige oorzaken van hoofdpijn

Het hoeft niet altijd een ziekte te zijn die secundaire hoofdpijn veroorzaakt. Het kan ook gaan om belastende stoffen uit het milieu, genotsmiddelen of medicamenten. De kater na een avondje stappen bijvoorbeeld, behoort tot de secundaire hoofdpijn.

Tot andere onschuldige oorzaken voor secundaire hoofdpijnen behoren :

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn: diagnose en leven met hoofdpijnHoofdpijn: diagnose en leven met hoofdpijnHet is verstandig om met blijvende hoofdpijn naar de huisarts te gaan. Deze kan via een goed gesprek en het bijhouden va…
Hoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijnHoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijnHet kan voorkomen dat medicijnen tegen hoofdpijn door te vaak gebruik juist hoofdpijn veroorzaken. Er zijn dan meerdere…
Van hoofdpijn tot kopzorgenVan hoofdpijn tot kopzorgenWe hebben allemaal wel eens hoofdpijn. Dit is vaak een zeurend gevoel in je hoofd, die met een paracetamol wel te verhel…
Wat te doen bij hoofdpijnHoofdpijn kan door heel veel oorzaken komen. Lees hier wat voor soorten hoofdpijn er zijn, waardoor het komt, wat je er…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoofdpijn, moe?"

Reacties

San, 07-04-2016 14:04 #9
Laat je niet te snel afschepen met langdurige hoofdpijn. Ik ging van echt nooit hoofdpijn naar heel veel hoofdpijn compleet met duizeligheid, misselijkheid en pijn in de nek, vermoeidheid. Eerst werd het afgedaan als migraine en daarna werd ik naar allerlei therapieën gestuurd. Manueel therapeut, fysio etc… dat hielp allemaal niets, dus op naar de volgende therapeut om opnieuw te leren eten want als het niet vanuit mn nek kwam moest het wel aan mn kaken liggen! Ik liet het allemaal maar gebeuren. Uiteindelijk kreeg ik een hersenbloeding die te voorkomen was geweest door 1 simpele scan.

Bouke, 19-03-2016 01:20 #8
Kan t ook zijn dat je van de baarmoederhalskanker vaccin gronische hoofdpijn krijg?
Lees hieronder ook reacties en zijn allemaal meisjes

Raquelle, 01-03-2016 22:51 #7
Hoi,
Ik heb al 2 jaar last van hoofdpijn, duizeligheid, nekpijn etc. Ben er al mee naar de huisarts geweest, maar die zei alleen maar dat het niks ergs was. Maar ondertussen loop ik er nog steeds mee en het is echt vreselijk. Ik heb ook heel veel last van stress. Weet iemand wat het is ik kan het echt niet meer aan zo.

M., 12-11-2015 13:14 #6
Hallo
Ik heb echt al een hele tijd last van duizeligheid, het duurt altijd maar 30 seconde gevolgd door een hevige hoofdpijn. Ook ben ik vaak misselijk en ik ben continu doodmoe. Ik heb mijn bloed laten testen maar daar is niks mis mee. Het is echt heel vervelend, ook omdat ik pas 14 ben. Als ik duizelig wordt heb ik altijd het gevoel dat ik omval. Weet iemand wat het kan zijn?

Max, 30-03-2015 23:54 #5
Hoi! ik heb ook lang hoofdpijn gehad. dit kwam toen door een verkeerde houding en een verkeerd kussen waardoor je nek overbelast raakt. een ondersteunend kussen deed bij mij wonderen en kan niet meer zonder!

Rvsmdk (infoteur), 26-07-2014 23:40 #4
Vergeet zwangerschap niet. :-) Daar kan je ook hoofdpijn van krijgen.

Vera, 11-04-2014 15:14 #3
Ik heb al bijna 3 jaar last van hoofdpijn, moe, geen energie. Maar nog steeds geen idee wat het is of wat het zou kunnen zijn. Al 3x bloed laten prikken: niks. 2x huisarts: leer er mee leven zeiden ze, daar had ik dus ook niks aan.

Lona, 05-07-2013 15:50 #2
Hoi Tina.

hier heb ik dus ook de laatste twee weken last van. heb ook geen idee wat het is.

Tina, 15-02-2013 20:41 #1
Hallo, ik heb een vraag, ik heb al 3 weken lang last van hoofdpijn de ene dag is het erger dan de andere dag of dan is het 1 dagje weg, nooit langer.
Ook ben ik de laatste tijd snel moe (einde van de ochtend/middag) terwijl ik minimaal 8, 5 uur slaapt, en af en toe is de hoofdpijn zo erg dat me ogen bewegen pijn doet net alsof iemand er de heletijd op drukt.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? is het een ziekte of gewone hoofdpijn?
Ik zou graag meer te weten komen over deze symptonen
Alvast bedankt

Infoteur: Serkozy
Subrubriek: Ziekten
Special: Pijn
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!