InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kinderziekte - De bof

Kinderziekte - De bof

Kinderziekte - De bof Kinderen zijn veel vatbaarder voor ziektes dan volwassenen. Zij hebben nog geen sterk imuunsysteem opgebouwd. Bij jonge kinderen kan het lastig zijn om te bepalen óf ze iets onder de leden hebben en wát zij dan onder de leden hebben. Kinderen kunnen dit nog niet goed aangeven. Als ouder en/of verzorger is het daarom belangrijk om te weten welke ziektes er zijn, welke symptomen zij vertonen en hoe je ze moet behandelen. In dit artikel lees je meer over de kinderziekte de bof.

De bof

De bof is een acute ziekte. Acute ziektes openbaren zich plotseling. Van de ene op de andere dag treden er een aantal symptomen van de ziekte op. Acute ziektes duren vrij kort, maar kunnen zeer ernstig zijn. De bof komt tegenwoordig niet meer vaak voor. Dit komt omdat de meeste kinderen hiertegen ingeënt worden (BMR-prik). Als een kind 15 maanden oud is kan hij deze prik krijgen.

Ziekteverwekker

De bof wordt veroorzaakt door een virus.

Manier van besmetten

Het virus verspreidt zich via kleine, in de lucht zwevende vochtdruppeltjes uit de neus, keel en mond van het zieke kind.

Incubatietijd

Incubatietijd is de tijd tussen de besmetting en het uitbreken van de ziekte. De incubatietijd van de bof is 14 tot 24 dagen.

Ziektesymptomen

  • Dikke wang(en) en hals
  • Pijn in of achter het oor, vooral bij het kauwen en het slikken
  • Droge mond
  • Koorts (soms)
  • Hoofdpijn (soms)

Verloop van de ziekte

Het kind heeft last van bovenstaande symptomen. De zwelling van de wang en de hals neemt na ongeveer 7 tot 10 dagen af en is met 2 weken geheel verdwenen. Het kind is hierna meestal volledig hersteld en levenslang beschermd tegen het virus. Het kan ook zijn dat het kind geen last heeft van de ziektesymptomen. Het kind is dan wel besmettelijk voor anderen en achteraf ook levenslang beschermd tegen het virus.

Complicaties

  • Orchitis een onsteking aan de zaadballen bij jongens in de adolescentie veroorzaakt het in zeldzame gevallen onvruchtbaarheid

Zeer zelden komen de volgende complicaties voor:
  • Meningitis
  • Hersenonsteking

Verzorging / Behandeling

  • Paracetamol tegen de koorts en pijn
  • Veel drinken

Waarschuw de dokter bij:
  • Ernstige hoofdpijn
  • Buikpijn

Melden bij de GGD?

Als een kind de bof heeft is het niet nodig dit bij de GGD te melden, tenzij het kind in aanraking komt met kinderen die nog niet gevaccineerd zijn.
© 2011 - 2014 Merelkuiper, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kinderziekte - De bof"

Infoteur: Merelkuiper
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!