InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kinderziekte - Mazelen

Kinderziekte - Mazelen

Kinderziekte - Mazelen Ook wanneer kinderen ingeënt zijn tegen ziektes kunnen zij besmet raken met de ziekte. Mede om die rede is het belangrijk te weten wat de verschijnselen van kinderziektes zijn, wat zij inhouden, wat je er als ouder/verzorger aan kan doen en wanneer je onmiddellijk naar de dokter dient te gaan. Mazelen is een ziekte waar kinderen op vroege leeftijd twee maal tegen ingeënt kunnen worden. Door onder andere mutaties op het virus kunnen zij hier toch besmet mee raken. Aangezien kinderen vaak nog niet taalvaardig genoeg zijn om uit te kunnen leggen wat zij mankeren, zijn in dit artikel de belangrijkste punten aangaande de mazelen weergegeven, zodat je weet of een kind met de mazelen te maken heeft en wat je als ouder/verzorger er aan kunt doen.

Mazelen

Mazelen is een zeer besmettelijke ziekte die vaak herkent wordt wanneer er vlekjes van koplik (wittige vlekjes met een rode rand erom heen) ontstaan. De ziekte kom vooral bij kinderen voor. Ook volwassenen kunnen besmet raken. Zij ervaren de ziekte vaak nog heftiger dan kinderen dat doen. Mazelen zijn opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma. Op jonge leeftijd kunnen kinderen ingeënt worden met de BMR-prik (Bof, Mazelen en Rode hond). Deze vaccinatie bestaat uit twee fases. Het kind wordt ingeënt wanneer het 14 maanden oud en 9 jaar oud is. Na het eerste vaccin is het kind voor 95% beschermd tegen de mazelen. Na het tweede vaccin is het kind voor 97% beschermd tegen de mazelen. Bij het eerste vaccin kunnen kinderen last krijgen van bijwerkingen. Deze treden meestal op na 5 tot 12 dagen. Enkele bijwerkingen zijn een hard bultje op de plek van de injectie, hangerigheid, koorts, uitslag, een tekort aan bloedplaatjes (zelden) en pijnlijke gewrichten (zeer zelden). Ondanks dat kinderen zijn ingeënt kunnen zij besmet raken met de mazelen. Dit gebeurt voornamelijk wanneer er een mutatie van het virus heerst.

Ziekteverwekker

De mazelen wordt veroorzaakt door het mazelenvirus. Het mazelenvirus is een luchtwegvirus.

Manier van besmetten

Het virus verspreidt zich via kleine, in de lucht zwevende vochtdruppeltjes uit de neus, keel en mond van het zieke kind. De ziekte is besmettelijk vanaf 1 à 2 dagen voor het ontstaan van de eerste ziekte symptomen tot 4 dagen na het verschijnen van de huiduitslag.

Incubatietijd

Incubatietijd is de tijd tussen de besmetting en de doorbraak van de ziekte. De incubatietijd van mazelen is 10 tot 14 dagen.

Ziektesymptomen

  • Hoge koorts
  • Neusverkoudheid/stevige griep
  • Gezwollen klieren in de nek
  • Rode ogen (ontsteking van het oogbindvlies)
  • Vlekjes van Koplik (witte vlekjes met een rode rand) aan de binnenkant van de wangen
  • Vlakke vlekkerige rode uitslag, beginnend achter de oren en aan de haargrens, waarna het zich verspreidt over de rest van het lichaam

Ziekteverloop

Wanneer een kind de mazelen krijgt, ontstaat er hoge koorts. Het kind vertoont de symptomen die bij een heftige verkoudheid of griep horen. De lymfeklieren in de nek zwellen op. De ogen van het kind worden rood ten gevolge van een ontstoken oogbindvlies. Ook kan hij last krijgen van diarree. Na deze ziekteverschijnselen, zo’n 2 dagen later, lijkt de koorts te zakken. Is de temperatuur gedaald, dan stijgt deze weer en treden de “echte” mazelen op. In de binnenkant van de wang ontstaan witte vlekjes met een rode rand erom heen (vlekjes van koplik). Drie tot zeven dagen na de start van de ziekte wordt huiduitslag zichtbaar. Het is een grove vlekkerige uitslag. De uitslag begint achter de oren en rond de haargrens. Binnen 3 dagen heeft het zich verspreidt over het gezicht, de hals, de borst en de romp. Dit houdt een paar dagen aan tot de uitslag verdwijnt en de lichaamstemperatuur weer zijn normale warmte aanneemt.

Complicaties

  • Bronchitus
  • Middenooronsteking
  • Longonsteking
  • Hersenontsteking

Verzorging/Behandeling

Voor de mazelen is geen specifieke genezende behandeling. Er zijn wel extra maatregelen die genomen kunnen worden om de ernst van het ziekteverloop te beperken. Zieke kinderen en volwassenen die nog niet tegen het virus gevaccineerd zijn moeten zich binnen 72 uur laten vaccineren. (Let op: vrouwen die in verwachting zijn mogen niet ingeënt worden aangezien het vaccin een verzwakt levend wezen is.) Ook kunnen zeer jonge kinderen en zwangere vrouwen behandeld worden met een injectie van immunoglobunine, zodat zij beter bestand zijn tegen het virus. Het serum bevat extra proteïnen of antilichamen. Dit serum moet wel maximaal 6 dagen na besmetting toegediend worden. Wat rest voor de andere patiënten is een goede verzorging. Om de koorts te verlagen kan een paracetamol gegeven worden. Daarnaast is het verstandig om de kamer waarin het kind ligt schemerig te houden, gezien de oogbindvliesontsteking. Ook dient het kind voldoende te blijven drinken en eten (zacht voedsel).

Waarschuw de dokter bij:
  • Oorpijn
  • Snelle ademhaling
  • Sufheid
  • Aanvallen
  • Ernstige hoofdpijn
  • Overgeven

Melden bij de GGD?

Als een kind de mazelen heeft moet dit gemeld worden bij de GGD. De GGD kan ouders waarschuwen van (nog) niet gevaccineerde kinderen en kan hen de mogelijkheid aanbieden voor een extra vaccinatie.
© 2012 - 2014 Merelkuiper, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mazelen (rubeola)Mazelen is een zeer besmettelijke virusziekte. De ziekte gaat gepaard met koorts en huiduitslag. Het is een kinderziekte…
Mazelen: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakMazelen: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakDe kinderziekte mazelen is wereldwijd nog altijd een groot probleem. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat 50 tot 60…
Mazelen: symptomen, behandeling, epidemie, inentingMazelen: symptomen, behandeling, epidemie, inentingMazelen is een virusziekte die erg besmettelijk is en samengaat met een verhoogde lichaamstemperatuur en een specifieke…
Mazelen (Morbilli)Mazelen (Morbilli)Mazelen is een aërogene virusinfectie, dit wil zeggen dat het een redelijk overlevingsduur heeft in de lucht. Daardoor k…
Kinderziekte: mazelenBij de meeste mensen is het wel bekend dat mazelen een kinderziekte is. Toch kunnen ook volwassenen deze ziekte krijgen.…
Bronnen en referenties
  • www.mazelen.org
  • Nl.wikipedia.org
  • Pedagogisch medewerker; SAW3; Uitgeverij Angerenstein
  • Rondom het jonge kind; Penny Tassoni e.a.; Uitgeverij SWP Amsterdam

Reageer op het artikel "Kinderziekte - Mazelen"

Infoteur: Merelkuiper
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!