InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De 'R' in de maand - Keelpijn

De 'R' in de maand - Keelpijn

De 'R' in de maand - Keelpijn Bijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebben veel mensen er last van. Hoe komt dat eigenlijk, wat kan je er zelf aan doen en welke middeltjes helpen goed tegen keelpijn? Lees hier allerlei tips om de pijn te verzachten wanneer je keelpijn hebt.

De oorzaak van keelpijn

Keelpijn krijg je vaak wanneer je verkouden bent en je keel gaat ontsteken door een verkoudheidsvirus, wanneer je keel ontstoken is zwelt het slijmvlies op, wat er pijnlijk kan zijn bij het slikken van eten en drinken. Keelpijn kan een bacteriële oorzaak zijn of de oorzaak van een virus. Keelpijn kan ook ontstaan wanneer je rookt en wanneer je veel praat of schreeuwt. Een van de kenmerken van keelpijn is dat je veel pijn hebt bij het slikken, de klieren van je hals zijn opgezet en je keel ziet er rood uit.
  • Wanneer de oorzaak van keelpijn een virus is dan moet je de keelpijn uitzieken, er zijn geen medicijnen voor. Wel zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de pijn te verzachten, dit staat verder in dit artikel.
  • Wanneer de oorzaak van de keelpijn een bacteriële infectie is, is het belangrijk om veel te drinken zodat de keel gesmeerd blijft, antibiotica is niet nodig.

Hoe kom je van keelpijn af?

Vaak gaat keelpijn in één tot twee weken weg, maar dit is niet het geval wanneer je keelpijn hebt door het roken. Wanneer je keelpijn hebt door een verkoudheid is het verstandig contact op te nemen met je huisarts wanneer je koorts hebt dat na drie dagen nog niet over is, je moeite krijgt met slikken of drinken en je huiduitslag krijgt op je romp en op je gezicht.

Wat kan je zelf doen?
  • Drink veel koud water of neem af en toe een waterijsje, dit verzacht de pijn.
  • Zuig op een dropje, dit kan de pijn ook verzachten, zuigtabletten zijn niet nodig omdat een dropje even goed werkt.
  • Gorgel met Kamillethee of water waar zout in zit, het is niet lekker maar het helpt goed tegen keelpijn.
  • Rust veel wanneer je het gevoel hebt dat je dit nodig hebt, probeer ook zo min mogelijk te praten om uw stem te laten rusten.
  • Neem een paracetamol of een andere pijnstiller wanneer je erg veel last hebt van de pijn.
  • Geef je stem rust door te stoppen met roken wanneer je rookt.
  • Adem door je neus, de slijmvliezen drogen namelijk uit wanneer je door je mond ademt.
  • Slijm in de keelholte wordt vastgehouden door zoete melkproducten, hierdoor krijg je nog meer last van keelpijn omdat je vaker moet slikken.

Middeltjes die goed werken tegen keelpijn

  • Maak saladews met Mieriksworel, waterkers, tuinkers en Oost-Indische kers om je weerstand te verhogen, hierdoor ben je minder vatbaar voor een keelontsteking.
  • Drink veel thee met tijm, guldenroede, honing, peterselie en salie.
  • Gebruik een keelspray, dit is een homeopathisch middel dat de keel en keelholte verzacht wanneer je last hebt van keelpijn. Het zorgt voor veel rust in je keel, ook wanneer je last hebt van een kriebelhoest wilt deze spray goed helpen.

Behandelen van keelpijn

Keelpijn gaat vaak vanzelf over. Antibiotica helpt vaak niet omdat keelpijn vaak veroorzaakt wordt door een virus, en antibiotica helpt niet tegen virussen. Vaak worden de klachten van keelpijn na enkele dagen minder, wanneer je veel last hebt van keelpijn is het verstandig een paracetamol te nemen om de pijn te verminderen. Antibiotica kan gebruikt worden wanneer een bacteriële infectie de oorzaak is van keelpijn en de keelpijn niet over gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doen tegen keelpijn? Oorzaken en behandeling keelpijnWat doen tegen keelpijn? Oorzaken en behandeling keelpijnNu het weer stevig wintert, verschijnt ook die vervelende keelpijn weer op het voorplan. Door het gure, koude weer krijg…
Tips tegen verkoudheidTips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Wat te doen bij keelpijnWat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
Huismiddeltjes bij hoesten en keelpijnHuismiddeltjes bij hoesten en keelpijnVooral in de winter heeft vrijwel iedereen wel een keer last van hoesten of keelpijn. Vooral hoesten is een irritante kl…
Bronnen en referenties
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/keelpijn-keelontsteking-symptomen-slikken.php
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/Keel.php

Reageer op het artikel "De 'R' in de maand - Keelpijn"

Infoteur: Dazzeltje
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!