InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Verkoudheid, hoe kan je dit voorkomen en genezen?

Verkoudheid, hoe kan je dit voorkomen en genezen?

Verkoudheid, hoe kan je dit voorkomen en genezen? Verkoudheid is een acute oppervlakkige ontsteking van de slijmvliezen van de bovenste luchtwegen. Het wordt veroorzaakt door een virus en er zijn honderden verschillende verkoudheidsvirussen. Deze virussen komen via de neus het lichaam binnen en dalen af naar de neus-keelholte, waar de verkoudheid meestal begint. Veel mensen worden ieder jaar minstens één keer verkouden.

Symptomen van verkoudheid

We spreken van een verkoudheid wanneer de patiënt snotterig is, hoest, tranende ogen en keelpijn heeft. Reuk en smaak zijn vaak verstoord en bij volwassenen kan er sprake zijn van lichte verhoging. Bij kinderen komt koorts ook voor. De verschijnselen verminderen vaak na enige dagen en na een week zijn de meeste mensen weer volledig genezen.

Chronisch verkouden

Vooral bij kinderen lijkt het vaak alsof ze chronisch verkouden zijn. Dit is natuurlijk niet zo maar vooral kleine kinderen raken vaak besmet door het ene verkoudheidsvirus na het andere en dan lijkt het wel alsof ze doorlopend verkouden zijn. Hier is helaas niet veel aan te doen, door deze verkoudheden te ondergaan bouwen ze een beter immuunsysteem op.

Verschil tussen verkoudheid en griep

Griep wordt veroorzaakt door een ander en veel gevaarlijker virus namelijk het influenzavirus. Er is vaak sprake van flinke spierpijn, koorts, rillingen, hoofdpijn en algehele malaise (een algemeen gevoel van ziek zijn). De vaak hoge koorts kan wel 4 dagen aanhouden. Griep kan complicaties geven voor ouderen, diabetespatiënten, mensen met een hart-, nier-, of longziekte. Voor hen bestaat de mogelijkheid om een griepprik te gaan halen. Bij verkoudheid komen geen complicaties voor.

Verkoudheid voorkomen

De beste manier om verkoudheid te voorkomen is geen contact met andere mensen hebben, maar aangezien de meeste mensen geen talent hebben voor het kluizenaarsleven horen verkoudheden er gewoon bij. Je kan wel de kans verkleinen door niet te roken, veel handen te wassen, voldoende buitenlucht, goede nachtrust, veel bewegen, voldoende drinken en extra vitamine C wanneer er mensen in je omgeving verkouden zijn. In de herfst en winter treden meer verkoudheden op door het grote temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Hierdoor zal het lichaam meer werk hebben om zijn binnentemperatuur constant te houden en minder aandacht hebben voor het bestrijden van virussen. Ook stress en een ongezonde levensstijl kunnen de kans op besmetting doen toenemen.

Verkoudheid “genezen”

Wanneer de verkoudheid veel klachten geeft kan je Paracetamol gebruiken. Er wordt vaak geadviseerd extra vitamine C te nemen, veel te drinken (geen koffie en geen thee, kruidenthee mag wel), evt. Echinaforce van Dr. A. Vogel om de weerstand te verhogen of Cinuforce (in neusspray of in tabletten) ook van Dr. A. Vogel. Bij sommige mensen geeft stomen met kamille of menthol verlichting, bij jonge kinderen wordt aangeraden dit NIET te doen. Kleine kinderen ook geen Aspirine geven of andere pijnstillers met acetylsalicylzuur.
Nog een huis-tuin en keuken middeltje: pittig eten met veel uien en knoflook en bouillon drinken helpt bij verkoudheidsklachten.

Wat helpt bij keelpijn?

Gorgelen met zout water (1 theelepel in 300 ml warm water), sabbelen op een dropje of zuurtje, een grog met warm water, citroen en honing.

Wat helpt bij een verstopte neus?

Neusspray met fysiologisch zoutoplossing of Xylometazoline. Niet langer dan 5 dagen achter elkaar gebruiken. Bij langer gebruik kan de neusspray blijvende schade aan het neuslijmvlies veroorzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een verkoudheid?Wat is een verkoudheid? Een verkoudheid is een reactie van het lichaam op een infectie van de bovenste luchtwegen. binne…
Wat is verkoudheid? Koutje gevatVerkoudheid is een onschuldige ziekte die meestal vanzelf weer over gaat. Vaak wordt gedacht dat verkoudheid het gevolg…
Griep of verkoudheid?Griep of verkoudheid?Je voelt je niet zo lekker. Je neus snottert en je hoest wat. Men zegt dan al snel dat ze een ‘griepje’ hebben, maar dat…
Ontstoken luchtpijp: symptomen en behandelingOntstoken luchtpijp: symptomen en behandelingEen ontstoken luchtpijp wordt ook wel tracheïtis genoemd en wordt meestal veroorzaakt door een infectie als gevolg van e…
Bronnen en referenties
  • http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz40.html
  • http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/verkoudheid
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBR8a.htm
  • http://www.kennislink.nl/publicaties/griep-en-verkoudheid-vervelend-en-duur

Reageer op het artikel "Verkoudheid, hoe kan je dit voorkomen en genezen?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 12-02-2016
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!