InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: ophoping van pleuravocht, pleura-effusie

Aandoeningen: ophoping van pleuravocht, pleura-effusie

Pleuravocht bevindt zich tussen de longvliezen. Normaal gesproken is tussen beide longvliezen een dun laagje vocht aanwezig wat beide longvliezen van elkaar scheidt. In sommige situaties kan een abnormale ophoping van dit pleuravocht tussen de longvliezen ontstaan. We spreken dan van pleura-effusie. Pleura-effusie wordt ook wel vocht achter de longen genoemd. Klacht van vocht achter de longen zijn benauwdheid en kortademigheid.

Inhoud

Wat zijn pleura (longvliezen)?

De pleura (of longvlies) is het sereuze membraan dat dubbelgeplooid rond elk van de longen zit. Doordat het dubbelgeplooid zit vormt het een sereuze zak die hermetisch gesloten is. De binnenste wand (membraan) van deze deze sereuze zak noemt men de viscerale pleura, en de buitenste wand de pariëtale pleura. De pleurale ruikte bevindt zich tussen deze twee membranen. Deze tussenruimte is gevuld met een dunne film pleuravocht, die het mogelijk maakt dat de membranen langs elkaar heen bewegen tijdens het ademen.
De hoeveelheid pleuravocht is normaal slechts enkele millimeters. De hoeveelheid pleuravocht kan toenemen door verschillende oorzaken. Verschijnselen die men kan krijgen bij toename van het pleuravocht zijn o.a.:

Oorzaken genoemd toename van het pleuravocht

1. Toename in de vorming van plauravocht;
Toename interstitieel vocht in de long
Toename intravasculaire druk in de pleura
  • Linker ventrikel falen
  • Rechter ventrikel falen
  • Vena cava superior syndroom
Toegenomen eiwitgehalte in pleuravocht
Afgenomen druk in de pleuraholte
  • Atelectase
  • Stugge long
Toename vocht in de peritoneaalholte
  • Ascites
  • Peritoneaal dialyse
Laesie ductus thoracicus

2. Afname resorptie pleuravocht;
Obstruktie lymfdrainage parietale pleura
Verhoogde systeem vaatdruk

  • Rechter ventrikel falen
  • Vena cava superior syndroom

Bij pleuravocht kun je onderschiedt maken tussen transudaat en exsudaat. In onderstaande tabel is te zien hoe men onderscheidt maakt tussen exudaat en transudaat :

TransudaatExudaat
Proteïne< 3mg/dl> 3mg/dl
Quotient proteine ascites/serum< 0,5> 0,5
Quotient LDH ascites/serum< 0,6> 0,6

Aan de hand van de bepaling of het pleuravocht transudaat dan wel exsudaat is kan men verschillende oorzaken noemen voor het ontstaan van een overvloed aan pleuravocht :

Oorzaken transudaat

  • Congestief hartfalen
  • Cirrose met ascites, is leververvetting
  • Nefrotisch syndroom, is afsterven van nierweefsel
  • Peritoneale dialyse
  • Mixed oedeem
  • Acute atelectase
  • Pericarditis, is een ontsteking van het hartzakje
  • Superior vena cava obstructie, is een verstopping van de bovenste holle ader
  • Longembolie

Oorzaken exudaat

  • Pneumonie
  • Pleuritis, is ontsteking van de longvliezen
  • Kanker (long)
  • Longembolie
  • Emfyseem
  • TBC
  • Bindweefsel aandoening (bv. reumatoïde artritis)
  • Virale infectie
  • Schimmel infectie
  • Rickettsial infectie
  • Parasitaire infectie
  • Asbest
  • Meigs’ syndroom
  • Aandoeningen van de pancreas
  • Uremie
  • Chronische atelectase
  • Chylothorax
  • Sarcoïdose
  • Medicatie
  • Post-myocard infarct syndroom
  • Ruptuur van de oesofagus

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pleuritis: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingPleuritis: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingPleuritis is een ontsteking van de pleura, de longvliezen. In de volksmond wordt pleuritis ook wel pleuris genoemd. Pleu…
Pleura-effusie: Vochtophoping tussen borstvlies en longvliesPleura-effusie: Vochtophoping tussen borstvlies en longvliesBij een pleura-effusie hoopt vocht zich op tussen het longvlies (buitenste oppervlak van de long) en het borstvlies (ple…
Thoracentese: Overtollig vocht in de pleuraholte verwijderenThoracentese: Overtollig vocht in de pleuraholte verwijderenEen thoracentese een onderzoek waarbij de arts de wand van een met vloeistof gevulde pleuraholte aanprikt en het vocht v…
Inspanningsfysiologie; inspiratie en expiratieInspiratie en expiratie zijn andere namen voor inademing en uitademing. Inademing en uitademing van lucht zijn constant…
Empyeem (pus of etter) in longen, vaak door longontstekingEmpyeem (pus of etter) in longen, vaak door longontstekingBij een empyeem verzamelt zich pus (etter) in de ruimte tussen de longen en de binnenkant van de borstwand (pleurale rui…
Bronnen en referenties
  • E. Rubin, Farber, JL, Pathology (1999), Lippincott-Raven, Philadelphia, New York
  • H. de Vries, de Jongh, TOH, Grundmeijer, HGLM, Diagnostiek van alledaagse klachten (2003), Bohn Stafleu van Lofhum, houten
  • EH van de Lisdonk, van den Bosch, WJHM, Lagro-Janssen, ALM, Ziekten in de huisartspraktijk (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen

Reageer op het artikel "Aandoeningen: ophoping van pleuravocht, pleura-effusie"

Reacties

Peter, 23-12-2008 07:10 #3
Op 25 oktober 2008 voel ik op eens pijn en druk gevoel in mijn borst, kort daarna ben ik naar de huisarts gegaan en die gaf mij een tabletten ibuprofen. Deze tableten geeft geen oplossing en kreeg ook benaudheid er bij na deze kuur, toen ben ik weer naar de arts toe en hij gaf mij een antibiotic tabletten voor week ( 5 dagen). na de kuur is mijn klacht heftigger geworden, toen ben ik naar andere arts gegaan omdat mijn arts niet aanwezig was en deze arts heeft mij gevraagd hoe lang ik deze klachten al gelopen en ik vertelde hele verhaal toen zeg deze arts er is iets met je longen hij weet niet wat. Toen heeft hij mij naar het ziekenhuis gestuurd en ik wordt direct opgenomen bliklt dat min rechter long vol zijn met vocht zitten d.m.v drain is de vocht eruit gehaald in totaal vijf en half liter voht uit mijn rechter long gehaald. Ik heb vier onderzoek is niets uit gekomen de laatste onderzoek was kleine kijk operatie d.m.v thoracoscopie, en daar heb ik zelf gezien er is een vocht beultjes ondekt en daar hebben ze een weefsel er uit gehaald en opgestuurd naar de LAB in Groningen ott en met heden heb ik nog geen uitslagen. Mijn vraag is, is er iemand die ongeveer met het zelfde klachten als ik gelopen heeft zo ja wat is de oplossing.

Noteboom, 01-11-2008 20:40 #2
Bouwt pleuravocht zich langzaam op of juist heel snel?. Hoeveelheid in bv 40 jaar of 4 weken? Hoe snel komt het terug na wegzuigen? bij hoeveel liters krijgt men last? Is de max. 7 liter?

A. van Driel-Wertwijn, 10-08-2008 16:29 #1
Mijn man heeft een slokdarmoperatie ondergaan (10 weken geleden) en heeft steeds een bacterie waardoor hij vocht in de pleuraholte heeft en wordt 3 x p.dag gespoeld, alleen het wil maar niet overgaan. Iedere keer komt er weer een nieuwe bacterie. Nu heeft de longarts besloten om hem te opereren en een permanente opening in de borst te maken die dan steeds schoon gemaakt moet worden.Volgens mij weet de arts het ook niet meer en wij hebben nog geen toestemming gegeven voor deze optie omdat we eerst willen weten of er iemand is die dit ook heeft en hoe de kwaliteit van leven met zo'n open wond is.

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 28-01-2012
Gepubliceerd: 13-10-2007
Subrubriek: Ziekten
Special: Ademhaling
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!