InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Kruiden en voedsel voor zwangere vrouwen

Kruiden en voedsel voor zwangere vrouwen

Kruiden en voedsel voor zwangere vrouwen Er zijn kruiden en voedselsoorten die extra gezond zijn voor moeders en baby's. Als je in verwachting bent kan het verstandig zijn om enkele kruiden en groenten iets vaker in te nemen. Ook als je borstvoeding geeft kun je als moeder sommige theesoorten drinken waarbij zowel jij als de baby baat hebben. Weet jij welke kruiden en voedselsoorten je als zwangere vrouw veilig kunt eten en drinken? Deze kruiden en groenten hebben potentieel een positieve, medicinale werking voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Alle voedselsoorten zijn te koop in supermarkten, op de markt of in een biologische winkel.
Rooibos in bloei / Bron: Winfried Bruenken (Amrum) / Wikimedia CommonsRooibos in bloei / Bron: Winfried Bruenken (Amrum) / Wikimedia Commons

Inhoud:

Eet jij biologisch?

Ten eerste is het goed om op te merken dat een zwangere vrouw extra baat heeft bij biologisch eten. Als je uit potjes en blikken eet, of je eet verswaar uit de supermarkt, dan loop je redelijk grote kans pesticiden te eten. Alles wat de moeder eet heeft mogelijkerwijs invloed op de gezondheid van het ongeboren kind. Pesticiden kunnen mogelijk schadelijker zijn voor het kind dan voor de moeder zelf omdat het kind nog geen goed immuunsysteem heeft. Als je dan toch niet-biologisch fruit eet, is het belangrijk om ze in een pan met zout water te wassen, dan gaan de pesticiden en andere vuilstoffen sneller van de schil af. Pesticiden zijn niet gezond. Weston Price heeft baanbrekend wetenschappelijk onderzoek gedaan naar voedsel en zwangerschap. Zijn bevindingen komen erop neer dat het voedsel van de moeder sterk de gezondheid van het kind bepaalt. Biologisch eten zorgt voor sterkere nakomelingen dan westers eten in de vorm van een overmaat aan commercieel gekweekte gewassen, blikvoer, witmeel en veel suiker, zo concludeert Weston Price.

Rooibos

Rooibos is een theesoort die de laatste jaren erg populair is geworden. Er zit geen theïne in. Rooibosthee komt uit Zuid-Afrika. Lokaal wordt het medicinaal gebruikt door aanstaande moeders. Rooibosthee drinken bevordert de melkvorming in de moederborst. Daarnaast word je rustig van rooibosthee. Het doet ook darmkolieken afnemen. Via de moedermelk komen deze stoffen terecht in de baby die vervolgens ook minder risico op maag- en darmkrampjes krijgt. Zo is rooibos rustgevend en gezond voor moeder en kind.

Venkel en venkelzaad

Venkel is een lekkere groente. Ook venkelzaad is lekker. Je kunt het eten na een maaltijd voor een frisse mond of je kunt het gebruiken om een thee van te zetten. Hij smaakt een beetje naar anijs. Juist de stoffen, zoals anethol, die voor de anijssmaak zorgen zijn medicinaal van aard. Ze hebben diverse medicinale werkingen. Voor moeders is het belangrijk om te weten dat stoffen in venkel en venkelzaad de aanmaak van borstweefsel bevorderen. De borsten worden iets groter waardoor er meer melk wordt geproduceerd. Dat is vooral van belang voor moeders met relatief kleine borsten.

Veldje fenegriek / Bron: Ravi Khemka / Wikimedia CommonsVeldje fenegriek / Bron: Ravi Khemka / Wikimedia Commons

Fenegriek

Fenegriek is een kruid dat alleen na de 37e week van de zwangerschap mag worden gebruikt. Het is verstandig dit kruid slechts met mate te gebruiken. Er zijn een tweetal bijwerkingen van fenegriek, buiten het feit dat sommige mensen allergisch kunnen zijn voor een bepaald kruid of voedselsoort. De positieve kanten van fenegriek zijn dat het de bevalling vergemakkelijkt en dat het de aanmaak van moedermelk bevordert. Verder helpt het diabetes te voorkomen en is het een middel dat tot borstvergroting leidt op natuurlijke wijze. In fenegriek zitten stoffen die de aanmaak van bepaalde hormonen bevorderen. De twee bijwerkingen van fenegriek zijn dat ze en spontane abortus kunnen veroorzaken als je het voor de 37e week inneemt en dat je er misselijk van kan worden. Tegen dit laatste is de combinatie met gember, een medicijn in de fytotherapie een aanrader.

Sesamolie

Sesamolie smeert gemakkelijk uit en trekt goed in de huid. Het bevat veel voedende stoffen voor de huid. In het algemeen is sesamolie veel beter dan baby-olie uit plasticflesjes. In sesamolie zitten allerlei mineralen en fytonutriënten die via de huid worden opgenomen. Sesamolie heeft een licht uv-beschermende werking van factor 4. Daarnaast kan sesamolie worden gebruikt als vaginale olie.

Artisjokken

Artisjokken is één van de weinige groenten die relatief veel foliumzuur bevat. Foliumzuur, in Nederland ook wel vitamine B11 en in België vitamine B9 genoemd, is belangrijk voor een baby. Een tekort aan foliumzuur kan leiden tot een hersenafwijking maar dat is erg zeldzaam.

Twee gembersoorten / Bron: Anna Frodesiak / Wikimedia CommonsTwee gembersoorten / Bron: Anna Frodesiak / Wikimedia Commons
Als een baby Arabische ouders heeft, wordt er soms een druppel mirre-olie op de babynavel gedaan na het afknippen. Dat is een traditionele manier om de navel sneller te doen helen.

Gember

De geneeskracht van gember is populair onder aanstaande moeders. Zwangerschapsmisselijkheid en -braken tijdens de zwangerschap zijn vervelende aandoeningen. Het kan zelfs ernstige vormen krijgen. In extreme gevallen kan wekenlang dagelijks zwangerschapsbraken tot een spontane abortus leiden. Gezond eten, dus geen snackvoer en veel verse producten, werkt op zich al goed tegen zwangerschapsmisselijkheid. Je kunt de misselijkheid extra tegen gaan door gemberthee te drinken en gember te verwerken in gerechten. Een andere manier is om zwangerschapsmisselijkheid met water drinken te bestrijden.

Kamille

Kamille heeft diverse positieve, medicinale toepassingen. Het werkt bijvoorbeeld tegen maagzuur. Voor de baby is het van belang dat kamille werkt tegen galkolieken, darmkolieken, maagkolieken en maagkrampen. Baby's hebben hier soms last van. Kamillethee kan helpen baby's gezond te houden. Een moeder die borstvoeding geeft kan zelf kamillethee drinken zodat de stoffen vanzelf in de maag van de baby terechtkomen. Bij flesvoeding kun je een mengsel maken met een kwart kopje lauwe kamillethee. Maak de kamillethee niet sterk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden: venkel of foeniculum vulgareKruiden: venkel of foeniculum vulgareVan venkel kun je de knollen als groente gebruiken en het blad en het zaad als kruid. De knollen kunnen op een heleboel…
Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingVrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingHet is tijdens de zwangerschap van groot belang dat de vrouw zeer bewust met haar voeding omgaat. De embryo moet alle be…
De geneeskracht van venkelzaadDe geneeskracht van venkelzaadVenkelzaad zit in sommige brood- en kaassoorten. Etherische olie op basis van venkelzaad komt voor in in vele farmaceuti…
Venkel, goed voor ogenVenkel, goed voor ogenVenkel is een knolgewas dat verwant is aan dille en anijs, wat ook te ruiken valt. Deze selderijachtige wintergroente he…
De ontwikkeling van je baby; 9 weken zwangerIn week 9 van de zwangerschap gaan veel zwangere vrouwen voor het eerst naar de verloskundige; soms zelfs al om een echo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kruiden en voedsel voor zwangere vrouwen"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 13-01-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!