InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Oedeem tijdens de zwangerschap

Oedeem tijdens de zwangerschap

Elke zwangere vrouw heeft wel eens last van één of andere kwaal. Eén van die kwalen kan oedeem zijn. Op zich onschuldig, zolang er geen verhoogde bloeddruk met gemoeid is. Wat is nu oedeem en zijn er tips ter voorkoming? Een overzicht.

Wat is oedeem?

Oedeem is het vasthouden van vocht in het lichaam. Vooral tijdens de laatste zwangerschapsmaanden en tijdens warm weer kan een vrouw er wel last van krijgen. Oedeem is niet gerelateerd met een verhoogde bloeddruk ( = hypertensie ). Is dit wel het geval, dan kan dit wijzen op een toxicose (vergiftiging), ook wel (pr)eclampsie of zwangerschapsvergiftiging genoemd.

Op welke meest voor de hand liggende plaatsen komt oedeem voor?

  • handen
  • vingers
  • onderbenen
  • voeten
  • enkels

Is oedeem gevaarlijk of houdt dit gezondheidsrisico's voor mijn baby of mezelf in?

Zolang er geen verhoogde bloeddruk is, is er geen reden tot paniek. Er zijn geen gezondheidsrisico's voor je baby of jezelf.

Tips

  • véél water drinken. Het lichaam is dan beter in staat vocht af te voeren.
  • dagelijks een moment inlassen (vb een halfuurtje) waarbij je met je voeten hoger gaat liggen dan de rest van je lichaam. Ook kan je je matras aan het voeteneinde wat hoger maken.
  • wisselbaden met koud en warm water (bevordert de bloedsomloop)
  • op tijd de ringen en dergelijke van je vingers doen! Indien je vocht zou beginnen vasthouden en het is te laat, moeten de ringen mischien doorknipt worden. Ook bij ringen die je toch laat zitten maar wel knellen, kan er geen bloedtoevoer meer zijn naar je vingers toe.

Is er medische hulp nodig?

Indien de vochtophoping heel plotseling toeneemt of je hebt last van één van onderstaande kwalen, maak je best zo vlug mogelijk een afspraak met de vroedvrouw of gyneacoloog. Zij onderzoeken je dan verder en kijken na of er een verhoging van de bloeddruk is. Ook indien je niet echt zeker bent, kan een extra onderzoek nooit kwaad.

  • hoofdpijn
  • pijn bij kijken of kijken in het licht
  • misselijk, overgeven
  • verminder zicht
  • maagpijn

Zijn er bepaalde zaken de ik niet mag doen indien ik last heb van oedeem?

Neem in geen geval vochtafdrijvende middelen, ook niet als ze homeopatisch zijn. Een te plotse afname van het vocht kan problemen met de placenta teweeg brengen.
© 2008 - 2014 Lise, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: oorzaken van oedeemDe betekenis van oedeem is een opeenhoping van extracellulair vocht in weefsel, leidend tot een zwelling zonder toename…
Oedeem, wat is het en waarom krijg je het?Oedeem, wat is het en waarom krijg je het?Oedeem is een overmatige ophoping van vocht. Dit zit in het weefsel tussen de cellen van het lichaam in. Het ontstaat do…
Zwangerschapsvergiftiging: symptomen, oorzaken & gevolgenZwangerschapsvergiftiging: symptomen, oorzaken & gevolgenZwangerschapsvergiftiging is een ziekte die zich kan openbaren tijdens de zwangerschap of na de bevalling. Wat zijn de s…

Reageer op het artikel "Oedeem tijdens de zwangerschap"

Reacties

Ivo, 03-02-2013 13:01 #2
Bij een zwanger familielid in een ver land is vochtophoping in de ongeboren baby geconstateerd. 24 weken zwanger, vocht tussen lever en gal. Het is al een bolletje van 2 cm; dus enorm groot. De artsen ter plekke kunnen alleen kijken maar weten van geen behandeling. Kan iemand ons vertellen hoe zoiets in NL wordt aangepakt? Hartelijk dank alvast!

Nathalie, 08-10-2010 00:10 #1
Mijn vriend en ik zouden graag willen zwanger worden. Het ambetante is dat ik elke zomer rond loop met dikke voeten van het vocht! Nu moeten wij dus rekenen dat ik zeker niet hoogzwanger ben in de warme maanden… Nog al makkelijk hier in Belgie! Dan een warme zomer dan een natte:-)

Infoteur: Lise
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!