InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De bevalling of keizersnee

De bevalling of keizersnee

De bevalling of keizersnee Wat is nu een keizersnede, wat gebeurd er met je tijdens een bevalling ? het zijn de vragen van vele zwangere mensen die toch behoorlijk zenuwachtig zijn om wat er allemaal komen kan. Er zijn verschillende soorten bevallingen, als je op het einde van de zwangerschap zit, ben je natuurlijk zenuwachtig over de bevalling en hoe het in zijn werk gaat. Om je een klein beetje te helpen met de informatie staan hier verschillende soorten bevallingen.

Een normale standaard bevalling

Het begint met het breken van de vliezen of de weeën die beginnen, de baby kondigt zich aan. Je krijgt als eerste de ontsluiting, je lichaam maakt ruimte voor je kindje, zodat het makkelijk en minder pijnlijk naar buiten kan. De baarmoedermond opent zich langzaam centimeter voor centimeter. De baarmoedermond wordt week en verstrijkt.
Tussen de twee weeën ongeveer 10-30 minuten en duurt elke wee ongeveer 40 seconden tot 60 seconden. De samentrekkingen van de baarmoeder komen steeds sneller op elkaar en worden steeds pijnlijker, dit wordt volledige ontsluiting genoemd. De ontsluiting is in de volgende fases in te delen:
  • Beginfase: In de 0 tot 4 centimeter ontsluiting zal er om de 2 minuten een wee komen, die een minuut lang duurt, dit kan tot 2 dagen aanhouden, wat zeer normaal is.
  • Middenfase: Hier is ongeveer 4 tot 8 centimeter ontsluiting de weeën worden sterker en komen dichter op elkaar, zo gemiddeld om de 3-4 minuten .
  • Eindfase: Hier heb je ongeveer 8 tot 10 centimeter ontsluiting, je moet je concentreren op het opvangen van de weeën, als de ontsluiting 10 centimeter is, mag je persen.

Een ingeleide bevalling

  • Hierbij krijgt je een medicatie toegediend die de weeën opwekt, dit wordt vaak gedaan met kinderen die met 40 weken ng niet geboren zijn, of als er een andere medische reden voor is.
  • Het wachten op de weeën kan vervelender zijn dan een normale bevalling maar zal verder net als een natuurlijke bevalling lopen.

Een keizersnede bevalling

Als om een bepaalde reden wordt besloten een keizersnede te doen, mis je als moeder een natuurlijke bevalling. Een keizersnede, teleurstelt vele mensen. Deze operatie duurt ongeveer 45 minuten, de artsen maken een snee in je buik, hierbij kun je kiezen voor een narcose of een verdoving, de baby komt ter wereld via de buikwand. De meeste artsen, maken een bikini snede, deze snee is ongeveer 10 tot 15 cm groot, je baby zal geboren worden nu, daarna krijg je een medicatie ingediend dat er voor zorgt dat de baarmoeder samen trekt en ook de placenta geboren in.

Lees verder

© 2008 - 2017 Antrax, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bevallen met een KeizersnedeWanneer een normale bevalling niet mogelijk is, wat door verschillende oorzaken kan zijn, besluit de arts tot een keizer…
Informatie rondom de bevalling: de keizersnedeInformatie rondom de bevalling: de keizersnedeOngeveer twintig procent van alle bevallingen gaat via een keizersnede. Er lijken steeds meer vrouwen te bevallen met ee…
Bevallen met Epidurale of Spinale verdovingDe negen maanden zwangerschap zijn bijna voorbij. Tijd om na te denken over de voorbereiding van de bevalling. Bevallen…
De verschillende manieren van bevallenDe verschillende manieren van bevallenVroeger keek men er even hard naar uit, naar dat kleine warme hummeltje. Toen had men de keuze niet, hoe men wou bevalle…
Als de baby in stuit ligtBij ongeveer 3-4% van de zwangerschappen ligt de baby aan het einde van de zwangerschap in een stuitligging. Hoe komt he…

Reageer op het artikel "De bevalling of keizersnee"

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 24-07-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!