InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De fasen van de bevalling

De fasen van de bevalling

De fasen van de bevalling Ongeveer 90% van de gevallen begint de bevalling met weeën. 10 % van de bevallingen begint met het breken van de vliezen. Hieronder beschrijf ik de verschillende fases van een bevalling

De fasen

Fase 1
Dit is de voorbereidende fase. Hier zijn de weeën nog onregelmatig en duren kort. Je kunt vaak nog wel kleine dingetjes tussendoor doen. De eerste fase is ook het begin van de ontsluiting, de baarmoedermond wordt weker. Het kan per persoon verschillen hoe lang deze fase duurt

Fase 2
Dit is de actieve fase. Hier worden de weeën regelmatig en duren langer dan in de eerste fase ( ongeveer 1 minuut) en worden al moeilijk op te vangen. In deze fase kun je ook vast prettige houdingen gaan zoeken als de weeën te zwaar worden.Je kan bijvoorbeeld in bad gaan zitten ( niet als de vliezen gebroken zijn). Het is verstandig om wel iedere keer te blijven drinken en eet iets waar veel energie in zit. Ga ook wat vaker naar de wc. Bij een tweede of volgend kindje heb je meer kans op voorweeën. Hier komen de weeën regelmatig maar kunnen na een poosje ook weer afzakken. Als je denkt dat de bevalling begonnen is, is dit erg frustrerend.

Fase 3
Als de bevalling doorzet kun je alvast 2 kruiken vullen met kokend water en controleren of ze niet lekken. Om de ene kruik kun je vast de kleertjes voor de baby omheen wikkelen en om de andere kruik 2 hydrofiele luiers en een celstofmatje. Zo is alles lekker op temperatuur als je baby op de koude wereld wordt gezet. Zorg er ook voor dat de kamer waar je wilt bevallen lekker op temperatuur is.

Wanneer moet je bellen?

Als de weeën een uur lang om de 3-4 minuten komen en langer dan een minuut aanhouden dan moet je je verloskundige of gyneacoloog bellen. Als de vliezen breken let dan op de kleur van het water. Ben je nog geen 37 weken zwanger en je vliezen breken dan moet je meteen de verloskundige/gyneacoloog bellen. Dit geldt ook als het vruchtwater niet helder is (groen of bruin). Bij helder/roze vruchtwater kun je ook de verloskundige bellen. Alleen als het vruchtwater breekt en helder is maar het hoofdje was bij de laatste controle nog niet ingedaals dan moet je plat op bed gaan liggen en wachten tot de verloskundige er is.

Bij gebroken vliezen mag je niet meer in bad, geen seks meer hebben of een tampon gebruiken ivm besmettingsgevaar.

Wanneer moet je ook bellen

  • Als je helderrood bloedverlies hebt wat meer dan een maandverbandje vol is. Het verliezen van de slijmprop kan gepaard gegaan met wat rood/bruin bloedverlies, dit is normaal en hoef je niet voor te bellen. Bij alle andere soorten van bloedverlies moet je wel bellen.
  • Als je onzeker, angstig en ongerust en ongerust bent.
© 2008 - 2017 Mirjam, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De fasen van de bevalling"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 07-08-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!