InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Uitblijven menstruatie na zwangerschap en prolactine

Uitblijven menstruatie na zwangerschap en prolactine

Uitblijven menstruatie na zwangerschap en prolactine Prolactine is de veroorzaker van het uitblijven van de menstruatie na de zwangerschap. Prolactine is een hormoon dat onder meer de melkproductie bij de vrouw stimuleert en activeert. Veel vrouwen ervaren dat zij na de bevalling niet of niet direct ongesteld worden. De menstruatie wordt namelijk geremd door prolactine. Desondanks is prolactine géén voorbehoedsmiddel en kan je wel degelijk zwanger raken! Na de geboorte van je kind kan het een tijdje duren voor je weer ongesteld wordt of menstrueert. Wanneer de eerste menstruatie zich aandient is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder het al dan niet geven van borstvoeding. Wat veel mensen ten onrechte denken, is dat je niet zwanger kan worden zolang je borstvoeding geeft en nog niet gemenstrueerd hebt. Dit is echter niet waar! Je weet nooit precies wanneer je eisprong weer plaats vindt na de zwangerschap, waardoor je ongepland opnieuw zwanger kan raken wanneer je geen voorbehoedsmiddelen gebruikt.

Prolactine

De naam prolactine is afkomstig van het Griekse woord prolactis, wat "voor melk" betekent. Prolactine wordt geproduceerd in de voorkwab van de hypofyse.

Wat doet prolactine?
Prolactine ondersteunt de werking van de oestrogene hormonen, progesteron, cortisol, insuline en schildklierhormoon op de melkklieren tijdens de zwangerschap en activeert de melkproductie wannneer de melkklieren er klaar voor zijn. Prolactine beïnvloedt de afgifte van vetzuren, eiwitten en lactose in de melk en bepaalt daarnaast het volume van de melkproductie.

Prolactine tijdens de zwangerschap en borstvoeding
De normale hoeveelheid prolactine buiten een zwangerschap om is verschilt van de hoeveelheid tijdens de zwangerschap.Tijdens de zwangerschap stijgt de hoeveelheid prolactine namelijk. Na de bevalling neemt het gehalte af, tenzij men borstvoeding geeft.

Prolactine en vruchtbaarheid

Borstvoeding geven is een onderdeel van de vrouwelijke cyclus van vruchtbaarheid. Prolactine onderdrukt de nieuwe eisprong om deze cyclus te voltooien. Wanneer de hoeveelheid prolactine echter afneemt, neemt de kans op een eisprong toe, en ben je weer vruchtbaar en dus loop je kans op een nieuwe zwangerschap. De eerste echte eisprong en daaruit voortvloeiende menstruatie wordt vaak voorafgegaan door een lichte bloeding.

Wanneer daalt de Prolactine?
Wanneer de voedingen van de baby niet meer dan vier uur uit elkaar liggen en men s'nachts ook voedt is de werking van prolactine tegen hernieuwe vruchtbaarheid het meest sterk. Wanneer de voedingen onregelmatiger worden of als er voedingen vervangen worden met ander voedsel keert de vruchtbaarheid vroeg of laat weer terug. De invloed van prolactine neemt dan af en de invloed van oestrogeen neemt toe.

Prolactine een betrouwbaar anticonceptiemiddel?

Hoewel vaak anders gedacht wordt, is prolactine niet zo'n betrouwbaar anticonceptiemiddel. Althans, niet in onze Westerse cultuur. In andere delen van de wereld wordt de baby enkel gevoed met moedermelk op regelmatige tijden. Daardoor kan het bij hen wel twee jaar duren voor zij weer opnieuw zwanger raken. In Westerse landen komt de menstruatie echter al veel sneller weer op gang. Hierdoor is prolactine géén betrouwbaar anticonceptiemiddel.
Gerelateerde artikelen
Hoe wordt prolactinoom behandeld?Hoe wordt prolactinoom behandeld?Door een prolactinoom is de hormoon huishouding in de war waardoor de vrouw verminderd vruchtbaar en de man minder seksu…
Aandoeningen aan de hypofyse: prolactinoomAandoeningen aan de hypofyse: prolactinoomProlactinoom is een tumor die overmatige productie van prolactine veroorzaakt, dat vruchtbaarheid en productie van moede…
Uitblijvende menstruatie; secundaire amenorroeDe definitie van amonerroe is; “het uitblijven van de menstruatie gedurende zes maanden bij een vrouw in de vruchtbare l…
Natuurlijke borstvergroting door massageWord je door je kleine borsten soms depressief? Geen paniek. Een natuurlijke borstvergroting is gratis en je hoeft er de…
De menstruatie blijft uit, wat is er aan de hand?De menstruatie blijft uit, wat is er aan de hand?Vrouwen menstrueren omdat in zevenentwintig dagen in het baarmoederslijmvlies niet een bevrucht eitje is gaan nestelen.…

Reageer op het artikel "Uitblijven menstruatie na zwangerschap en prolactine"

Reacties

Linda, 13-12-2012 21:05 #8
Ik heb een vraag…

Ik ben ruim 5 maanden geleden bevallen van een dochter. Vanaf dag 1 flesvoeding gegeven maar nog steeds niet ongesteld. Ook niet na een 10 daagse provera kuur.

Wat zou het toch kunnen zijn wordt steeds afgescheept met je lichaam is waarschijnlijk van slag… nou ik weet het niet meer?!?

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.

Pascale, 05-12-2012 00:02 #7
Ik heb mijn dochtertje bijna 8 weken borstvoeding gegeven, we zijn nu 3 maanden verder maar nog geen menstruatie. Prolactine is 41 wat houdt dit nu in? Komt de prolactine gehalte nu van het borstvoeding geven enz. of kan het zijn dat ik opnieuw zwanger ben, of kun je dat niet bekijken met de waarde van prolactine?

Kan iemand me helpen, wordt hier onzeker van!

Nicole, 01-10-2012 17:57 #6
Ik heb drie maanden borstvoeding gegeven. Daarna had ik binnen een week zeven dagen lang een lichte bloeding (ik dacht: de eerste menstruatie). Dat is nu twee maanden geleden en sindsdien niets meer, maar ik ben ook niet zwanger. Eigenlijk zou ik graag weer zwanger willen worden. Zou ik een maand de pil kunnen nemen om de cyclus weer op gang te helpen?

Christen, 30-03-2012 19:24 #5
Ik ben 3 maanden geleden bevallen van me zoon maar na 6 weken had ik weer geslachtsgemeenschap en nog niet gemenstrueert, maar sinds paar dagen voel ik me misselijk, moe en heb ik meer trek in eten. Ik heb ook aders en bobbeltje op me tepel en borst. Kan ik weer zwanger zijn?

Claudia, 05-12-2011 14:34 #4
Mijn kind is bijna 10 maanden, ik heb ruimj 7 maanden borstvoeding gegeven. Ben meteen aan de serazet pil gegaan en na het stoppen over gegaan op microginon 30. Ik hbe nu 2 stopweken gehad maar er is geen menstuatie gekomen. Kan dit kwaad en weten jullie hoe dit kan?

Cn, 07-09-2011 10:08 #3
Ik ben 9 weken geleden bevallen, op 6 weken naar gyneacoloog geweest, eisprong gezien, maar geen menstruatie. Gemeenschap gehad met condoom maar misgelopen (gescheurd), kan het zijn dat ik opnieuw zwanger ben? Reactie infoteur, 21-09-2011
Je zou inderdaad opnieuw zwanger kunnen zijn. De meeste vrouwen zijn pas enkele maanden na de zwangerschap weer echt vruchtbaar, zeker wanneer zij borstvoeding geven, maar er zijn altijd vrouwen die direct weer vruchtbaar zijn.

Eh, 07-08-2011 06:18 #2
Mijn dochter is nu 7 maanden oud. Ik heb haar helaas maar 3 maanden borstvoeding mogen geven… Maar mijn menstruatie is nog niet op gang!? Toen ik stopte met borstvoeding geven kwam mijn 1e menstruatie na 40 dagen. Maar nu na 50 dagen nog niks en ik ben niet zwanger heb een test gedaan. Voor mijn zwangerschap had ik trouwens een hele nette cyclus van 28 á 32 dagen. Hoe kan dit? Is het gewoon omdat mijn lichaam nog niet zijn cyclus weer heeft gevonden? Reactie infoteur, 09-08-2011
Waarschijnlijk komt het inderdaad doordat je lichaam nog enigszins in de war is en haar normale menstruatiecyclus weer terug moet vinden. Hierdoor kan je menstruatie de eerste tijd erg onregelmatig zijn.

Lc, 04-04-2011 14:11 #1
Ik ben 3 maanden geleden bevallen van mijn dochter, ik ben al aan de pil, ben na mijn bevalling maar 1 keer ongesteld geworden en ben nu bezig met mijn 2de strip pil. Ik zit nu op de helft van mijn 2de strip, maar sinds gisteren vloeide ik een heel klein beetje bruinachtig. Kan ik zwanger zijn terwijl ik nu toch aan de pil ben? Of komt het misschien door de seks? Ik voel trouwens ook een klein beetje menstruatiepijn. Reactie infoteur, 04-04-2011
Ik denk dat je menstruatie weer op gang aan het komen is na je zwangerschap, dit kan gepaard gaan met onregelmatig bloedverlies. Ik denk niet dat het door het vrijen komt, omdat helderrood bloed dan meer voor de hand zou liggen.

Infoteur: Melod
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!