InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bloedverlies tijdens de zwangerschap

Bloedverlies tijdens de zwangerschap

Bloedverlies tijdens de zwangerschap Een vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreigende vroeggeboorte, een loslatende placenta of een placenta die het geboortekanaal blokkeert. Er kan ook sprake zijn dat de bloeding geen enkele relatie met de zwangerschap heeft. Hoe ernstig kan een bloeding tijdens de zwangerschap zijn? Wat kunnen de mogelijke oorzaken van de bloeding zijn? Een overzicht:

Bloedverlies begin van de zwangerschap

Een bloeding tijdens het begin van een zwangerschap hoeft niet altijd op een miskraam te wijzen. Heel veel zwangere vrouwen hebben bloedverlies aan het begin van de zwangerschap, zonder dat er een duidelijke aanwijsbare reden voor is, die na negen maanden bevallen van een gezond kindje.

Oorzaken bloedverlies begin van de zwangerschap

Oorzaken van bloedverlies aan het begin van een zwangerschap zijn vaak aandoeningen die niets met de zwangerschap te maken hebben. Gedacht moet worden aan:

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Een lichte tot zware bloeding, aan het begin van een zwangerschap, met behoorlijke pijn, meestal voorkomend in de week 6 of 7, kan het gevolg zijn van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Neem onmiddellijk contact op met je arts en/of verloskundige bij het vermoeden van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap! Is namelijk de buitenbaarmoederlijke zwangerschap inderdaad de oorzaak van de bloeding, is een operatie vaak noodzakelijk!

Miskraam

Een bloeding tijdens het begin van de zwangerschap, meestal voor week 16, betekent - hoe triest ook - vaak een miskraam. De kans op een miskraam is groter bij iedere zwangere vrouw boven de 35 jaar. Zwangere vrouwen van 42 jaar en ouder hebben 50% kans op een miskraam.

Oorzaak van een miskraam

Niet altijd wordt er een oorzaak gevonden van een miskraam. Oorzaken zouden kunnen zijn:

Risico vergrotende oorzaken van een miskraam

  • Als een of beide toekomstige ouders alcoholisten zijn,
  • Slechte zaadproductie met te weinig zink
  • Ongezond leven: roken, drinken, snoepen, niet bewegen, geen volwaardige voeding
Echter: vaak wordt de oorzaak van een miskraam niet gevonden!

Lichamelijke kenmerk en symptomen van een (dreigende) miskraam

  • Vaginaal bloedverlies,
  • Krampende buikpijn,
  • Menstruatieachtige klachten en pijn

Bloedverlies tijdens de zwangerschap na week 16 (tweede trimester)

Bloedverlies tijdens het middelste gedeelte van een zwangerschap kan duiden op een (dreigende) vroeggeboorte. Als je behalve bloedverlies ook baarmoedercontracties hebt (een "menstruatieachtig" gevoel, of een "harde buiken") onmiddellijk en met grote spoed naar het ziekenhuis gaan! Oorzaak is vaak een te zwakke baarmoederhals.

Bloedverlies tijdens de zwangerschap na week 26 (derde trimester)

Bloedverlies tijdens het laatste gedeelte van de zwangerschap kan echt heel ernstig zijn. Gedacht moet worden aan:

Algemeen advies voor zwangere vrouwen met bloedverlies

Iedere zwangere vrouw met bloedverlies - ongeacht de hoeveelheid - zou direct de huisarts en/of de verloskundige moeten bellen. Is de reden groot om aan te nemen dat de bloeding wijst op een:
  • Dreigende miskraam,
  • Placenta Praevia,
  • Dreigende vroeggeboorte,
  • Dreigende loslating van de placenta:
Onmiddellijk en met grote spoed naar het ziekenhuis!
Gerelateerde artikelen
Zwanger: bloedverliesZwanger: bloedverliesZwanger en bloedverlies: de schrik voor iedere zwangere vrouw. Het bloedverlies kan optreden na het vrijen, maar kan ook…
Bloedverlies tijdens de zwangerschap, een miskraam of niet?Bloedverlies tijdens de zwangerschap, een miskraam of niet?Bloedverlies tijdens de zwangerschap is de grote schik van iedere zwangere vrouw. Vooral in de eerste drie maanden, de t…
Zwanger worden na een miskraamZwanger worden na een miskraamEen miskraam, en nu? Een miskraam ontstaat meestal door een aanlegfout van het vruchtje. Na je miskraam wil je eigenlijk…
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Ongesteld en een positieve zwangerschapstestOngesteld en een positieve zwangerschapstestJe hebt een positieve zwangerschapstest in handen gehad en nu lijkt het alsof je toch echt weer ongesteld bent. Een onze…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Bloedverlies tijdens de zwangerschap"

Reacties

Ilse, 14-12-2014 18:22 #4
Ben 6 weken zwanger… vandaag betrekking gehad en vanmiddag ondekte ik een roze afscheiding met wat rode sliertjes… normaal of moet ik me zorgen maken… u is er precies niks meer aan de hand en heb ook geen buikpijn of dergelijke?

liefs!

Divinglady (infoteur), 03-03-2014 21:14 #3
Als verloskundige zou ik eigenlijk meer benadrukt willen zien dat je eerst de verloskundige moet bellen en niet op eigen houtje naar het ziekenhuis moet gaan. Er zijn nog veel meer, niet ernstige, oorzaken van bloedverlies tijdens de zwangerschap.

Sandra, 19-03-2013 10:54 #2
Heb 3 keren een miskraam achter de rug. Dokter heeft foto voor mijn baarmoeder gemaakt en bloedonderzoek gedaan en als resultaat was alles goed. Kan mijn leeftijd de oorzaak zijn? Ben 40 nu.

Roos, 29-02-2012 13:29 #1
Nounou. Dit artikel is wel wat kort door de bocht en dreigend. 1 op de 5 vrouwen heeft bloedverlies. De helft van de vrouwen met bloedverlies krijgen uiteindelijk een miskraam, maar pas na hele, hele ergepijnlijke wee-achtige krampen die toenemen en met verlies van weefsel en helderrood bloed, zoveel dat je het niet normaal kunt opvangen met maandverband of tampon. Dus meiden, maak je voorlopig geen zorgen, het is afwachten! je kan altijd bellen naar je huisarts of vk om ze je gerust te laten stellen of om een vervroegde echo te krijgen maar ontspan alsjeblieft en wacht gewoon rustig af.

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!