InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?

Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?

Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk? Veel vrouwen zijn vaak bezorgd over ongewenst zwanger worden. Ook terwijl ze voorbehoedsmiddelen of anticonceptie gebruiken. Elke keer is het weer een opluchting als ze ongesteld worden. Want er kan altijd iets misgaan. Toch? In dit artikel zal besproken worden wat de kans is op een zwangerschap terwijl de pil wel geslikt wordt.

Betrouwbaarheid

De betrouwbaarheid van de pil wordt uitgedrukt met de term ‘Pearl-index’. Dit wordt ook wel het zwangerschapscijfer genoemd. De naam is afkomstig van de Amerikaanse bioloog Raymond Pearl. De Pearl-index geeft het aantal zwangerschappen op 100 vrouwen weer terwijl ze de anticonceptiepil gebruiken. Dit wordt gemeten over een jaar. De Pearl-index zonder anticonceptie is ongeveer 80 tot 90 vrouwen. Dit betekent dus dat vrouwen die geen anticonceptie gebruiken 80% tot 90% kans hebben om zwanger te worden. Maar wat is deze kans bij vrouwen die wel anticonceptie gebruiken? Theoretisch is deze kans 0,5%. Echter, in de praktijk is deze kans 0,2% tot 10%. 10% kans klinkt erg veel. Waardoor wordt deze kans veroorzaakt?

Verkeerd gebruik van de pil

Deze hoge kans van 10% wordt veroorzaakt door het verkeerde gebruik van de pil. Er zijn verschillende soorten van verkeerd gebruik van de anticonceptiepil.

Te laat beginnen

Vaak maken vrouwen de fout dat ze te laat beginnen met de volgende strip. Dit kan één of twee dagen te laat zijn. Wanneer je per ongeluk één dag te laat bent begonnen, neem dan twee pillen onmiddellijk in (je vergeten pil plus de pil van die dag). Wanneer je de pil meerdere dagen te laat in hebt genomen, houdt er dan rekening mee dat je onveilig is te geslachtsgemeenschap te hebben. Gebruik dus extra voorbehoedmiddelen, en bel zonodig je huisarts om verdere instructies.

Een pil vergeten

Misschien nog wel de meest voorkomende fout: De pil een dag vergeten te nemen. Het zal iedere pilgebruikster wel eens zijn overkomen. Wanneer je erachter komt dat je de pil bent vergeten, neem dan onmiddellijk je vergeten pil in. Neem de rest van je pillen gewoon op de normale manier in. Houdt er rekening mee dat je extra voorbehoedsmiddelen moet gebruiken. Kijk in de bijsluiter van jouw pil of dit het geval is.

Neem de pil op een vaste tijd in

Neem de anticonceptiepil bij voorkeur op een vaste tijd in. Tussen twee pillen mag niet meer dan 36 uur zitten. Het kan helpen wanneer je de pilstrip op een vaste plek neerlegt, bijvoorbeeld je nachtkastje. Wanneer je wakker wordt of naar bed gaat kun je zo een pil nemen.

Wisselwerking met andere geneesmiddelen

Sommige medicijnen kunnen een wisselwerking met de anticonceptiepil veroorzaken. Dit is onder andere bij veel soorten antibiotica het geval. Vraag daarom altijd aan je huisarts of dit het geval is en lees anders altijd de bijsluiter van het medicijn.

Diarree of overgeven

Wanneer je diarree hebt, kan de pil onveilig zijn. Slik de pillen gewoon door. Wanneer dit langer dan één dag aanhoudt, moet je extra voorbehoedsmiddelen zoals een condoom gebruiken bij het vrijen. Wanneer je binnen 4 uur moet overgeven, neem dan opnieuw een pil (het liefst uit een andere strip omdat je anders in de war raakt). Wanneer het overgeven langer dan 4 uur duurt, ben je onveilig en moet je dus extra voorbehoedsmiddelen gebruiken.

Toch een zwangerschap?

Het kan dus gebeuren dat je zwanger wordt terwijl je de pil slikt. Het komt echter statistisch niet vaak voor. Wees niet bang om zwanger te worden wanneer je de pil correct gebruikt. Wanneer het toch voorkomt dat je overtijd bent, ga dan langs je huisarts of doe een zwangerschapstest. Zo heb je zekerheid en hoef je niet constant angstig te zijn. Wanneer het blijkt dat je wel zwanger bent, zijn er verschillende opties waarvoor je kan kiezen.
© 2009 - 2014 Papillon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
De pil doorslikken en 10$ korting zwangerschapstest!.
Gerelateerde artikelen
Verminderde werking van de pilVerminderde werking van de pilDe pil is een zeer betrouwbare anticonceptie methode. Toch zijn er situaties waarin de werking van de pil minder is. Fac…
Ondanks anticonceptiepil toch zwanger: Hoe kan dat?Ondanks anticonceptiepil toch zwanger: Hoe kan dat?De anticonceptiepil is de meest gebruikte vorm van bescherming tegen zwangerschap door Nederlandse vrouwen. Ondanks pilg…
Pil vergeten en morningafterpilPil vergeten en morningafterpilEen pil wordt als vergeten beschouwd als deze meer als 12 uur te laat is ingenomen. Bij het vergeten van één pil is de k…
Qlaira, de nieuwe anticonceptiepilQlaira, de nieuwe anticonceptiepilAnticonceptie voorkomt dat vrouwen zwanger worden. De pil is de meest gebruikte anticonceptie. Er is nu een nieuwe antic…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeKinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeOvergeven en diarree is een veel voorkomende aandoening bij kinderen. Maar zeker niet minder gevaarlijk want deze kinder…

Reageer op het artikel "Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?"

Reacties

Help?, 04-08-2014 23:33 #92
Juist de avond waarop ik mijn laatste pil nam om aan de stopweek te beginnen, scheurde het condoom. Moet ik mij zorgen maken? Ik heb de laatste pil genomen en ban begonnen met de stopweek, maar voel me toch niet zo ' veilig' nu…

Alieny, 01-07-2014 23:54 #91
Hallo ik neem de pil elke dag op tijd, over 3 dagen is mijn strip op dan heb k een stop week, maar ik heb soms krampjes in mijn buik weet iemand hier raad op?

Anoniemm, 01-01-2014 16:28 #90
Ik slik de pil al een tijdje en ik slik de pil ook correct. Ik heb onveilig seks gehad met mijn vriend, maar hij is niet in mij klaargekomen. Ik wordt niet ongesteld. Ik durf geen test te doen en ook niet naar de huisarts te gaan. Is er kans dat ik zwanger ben?

Sharona, 14-10-2013 09:53 #89
Ik ben een meisje en ik ben bang dat ik zwanger ben maar ik weet niet als ik wel of niet zwanger ben hoe kan ik bet beter aanpakken?

Anoniem, 10-09-2013 17:40 #88
Ik heb deze maand echt wel geknoeid met de pil. Nu zondag was mijn laatste pil en morgen moet ik normaal mijn maandstonden door krijgen. Maar voel mij al drie dagen echt slecht ben elke morgen misselijk en de hele dag voel ik me raar, moe en een vieze voorsmaak in mijn mond. Ik heb dit ervaring al gekend van mijn vorige zwangerschap. Wat moet ik doen om te weten of ik zwanger ben wanneer kan ik het beste mij laten testen?
Zou hier graag en antwoord op krijgen.

Tweede Op Komst, 06-08-2013 14:54 #87
Vorig jaar augustus kwam ik erachter dat ik al 14 weken zwanger was! Dit sloeg in als een bom (niet gepland maar super welkom). Ik was gewoon aan de pil, vergat m nooit en heb niet overgegeven ofzo. 3-3-2012 ben ik bevallen van een prachtige kerngezonde zoon! Nu zijn we 5 maanden verder en heb eergisteren een test gedaan want ik vertrouwden het niet, ik voelde me weer net als toen bij mijn eerste. Nu blijk ik weer zwanger te zijn! en weer was ik gewoon aan de pil. Weer niet helemaal gepland maar wel welkom! Morgen een afspraak maken met mijn verloskundige en hopen dat alles goed gaat met mn tweede helft wonder babytje.

Onbekend, 14-07-2013 11:55 #86
Ik ben 4 dagen nu gestopt met de pil omdat ik nu moet gaan menstrueren en ik ben nog niet ongesteld en ik heb gister gemeenschap gehad ik ben bang dat ik nu zwanger ben
Is dit een grote of kleine kans?

C., 13-06-2013 19:26 #85
Ik heb vorige week gemeenschap gehad met mijn vriend. De dag erna had ik de pil moeten nemen om 7 u 'smorgens maar ik nam hem drie uurtjes later, normaal is dir toch geen probleem en ben ik nog altijd veilig. Of is er enige kans op zwangerschap want de dagen ervoor en.erna heb ik ze stipt ingenomen.

Jesse Hermsen, 12-05-2013 12:25 #84
Ik heb afgelopen woensdag seks gehad zonder ´condoom en hij is in mij gekomen.
Ik slik gewoon zoals het moet de pil en ben heb de afgelopen twee maanden geen een keer vergeten. Ik heb hem soms wel 1 of 2 uur later ingenomen maar dat moet toch geen probleem zijn?
Woensdag was de eerste keer dat een jonge in me is gekomen en daardoor ben ik ook erg onzeker en maak ik me zorgen dat ik zwanger ben.
Ik heb nu sinds gister avond steeds een beetje het gevoel dat ik naar de wc moet terwijl als ik dan op de wc zit ik niet moet plassen of heel weinig. kan dat er iets mee te maken hebben?

C., 07-05-2013 23:01 #83
Hoi
ik heb geen pil genomen. we hebben sex gehad, maar hij is niet in mij klaar gekomen, kan ik dan zwanger raken?
groetjes

Esmeralda, 04-05-2013 19:09 #82
Hallo, vorige maand was de laatste dag van mijn pilstrip op maandag en deze maand op dinsdag want ik had een fout gemaakt vorige maand dus ben ik deze maand later begonnen met de pil. we hebben wel wat seks gehad maar weinig. alleen maar voorvocht. en ik zou vandaag ongesteld moeten worden maar ben het nog niet. wanneer kan ik een test doen?

Anoniem, 16-04-2013 21:26 #81
Hey, ik heb 5 weken geleden seks gehad met condoom, en ik slik de pil sinds een maand geleden. Maar ben de laatste tijd toch veel bijgekomen, ben ik zwanger? Ik ben erg bang!

Anoniem, 06-04-2013 15:13 #80
Hallo me vriendin en ik hebben en tijdje onveilige sex gehad toen was ze een keer de pil vergeten maar ze is wel gewoon ongesteld geworden dan kan ze echt niet zwanger zijn toch.

ik hoop zo snel mogelijk antwoord te krijgen
groetjes.

Magg, 03-04-2013 19:33 #79
Heeey
Ken ik zwanger zijn als i te veel naar de wc moet? Moet best vaak naar de toilet! Ben heel onzeker van gewordn!

Mjbontes, 03-04-2013 19:20 #78
Ik slik wel de pil, maar kken je alsnong zwanger worden als je de pil slikt?

Teyana, 31-03-2013 13:49 #77
Haay,

Ik ben net begonnen met de pil, maar mijn stopweek is nog niet begonnen.
Dan heb ik perongeluk de pil van donderdag in genomen ik heb hem gewoon vanf donderdag in genomen terwijl het vandaag bijvoorbeeld vrijdag is. Maar neem wel altijd netjes mijn pil in. Dus alleen mijn dagen lopen verkeerd, sinds die dag dat ik de pil slik heb ik het niet meer met condoom gedaan. Ben nu wel heel onzeker want heb las van mijn buik.
Heb ik nu kans op een zwangerschap of moet ik gewoon opgesteld worden?

Stephanie, 26-03-2013 11:31 #76
Hallo,

De afgelopen 2 maanden heb ik heel onregelmatig mijn pil ingenomen steeds vergeten soms wel een 2 dagen achter elkaar. en dat zo een 3 x. erg slecht ik weet het. Deze wil slik ik al ongeveer 5 jaar en ben altijd op dezelfde dag ongesteld geworden. Vorige maand heb ik de pil doorgeslikt omdat ik hem zo vaak was vergeten en ik door alle omstandigheden even geen zin had in de maandelijkse rotzooi. Nu had ik gisteren dus ongesteld moeten worden en tot nu toe ben ik dat nog steeds niet. Ik ben 3 jaar met mijn vriend samen wonen beide bij mijn ouders thuis maar zitten hierdoor dus nog niet te wachten op een kind eerst ons eigen huisje. Is er een mogelijkheid dat ik zwanger ben? En wanneer is het verstandig om te testen? Hoelang moet je daarmee wachten?

Lena, 28-02-2013 14:05 #75
Hallo, Ik neem een lichte vorm van de pil, soms hebben mijn vriend en ik seks zonder condoom en ik vraag me af of ik dan meer kans heb om zwanger te worden omdat ik een lichte vorm neem? Als we seks hebben zonder condoom doen we het meestal net voor of na ik ongesteld zal worden omdat er dan minder risico is om zwanger te worden. Is dat dan veiliger als ik dan seks heb zonder condoom of is het hetzelfde als ik seks heb zonder condoom wanneer ik het meest vruchtbaar ben?

Arjan, 14-01-2013 19:37 #74
Even een vraag, me vriendin heeft in haar stopweek geen menstruatie gehad en nu slikt ze weer de pil, en omdat we weekend seks hebben gehad voor haar stopweek, en zij heeft een zwangertest gedaan en was negatief, maar toch zij we bezorgd. Ze slikte de pil wel altijd op tijd. Kan ze misschien toch zwanger zijn?

Xxx, 30-12-2012 19:24 #73
Ik heb vandaag seks gehad met mijn vriend ik gebruik de pil altijd voordat ik ga slapen dus best regelmatig. Maar tijdens de sex scheurde de condoom. Ik weet nou niet of ik vanavond de pil moet innemen want wil snel zien wanneer ik ongesteld word. en er zit 2 dagen tussen voordat ik het ben. help me ben erg zenuwachtig en ik weet geen raad

Demi, 25-10-2012 22:19 #72
Hoi, Ik slik de pil al zo'n 3 jaar. Ik slik de pil altijd op een vast tijdstip en als ik diarree heb of misselijk ben en ik mocht toevallig seks gaan hebben met mn vriend heb ik altijd condooms bij me. Nou heb ik de pil doorgeslikt (heb ik al wel eens vaker gedaan) en word ik normaal altijd op woensdag/donderdag ongesteld. maar dit keer is dat niet het geval en heb ook geen menstruatieklachten en ik moet maandag weer met de volgende strip beginnen, maar wat als ik zondag/maandag nog niet ongesteld ben? Kan ik zwanger zijn?

Nathalie, 26-09-2012 10:18 #71
Ik ben bevallen in mei! Heb toen een minipil moeten nemen! Na 2 maanden mocht ik overschakelen naar men gewone pil 'diane 35'. In augustus heb ik men pil overgegeven en heb een andere pilletje ingenomen! Nu moet ik half september men regels normaal krijgen ma ik heb terug zwangerschapssymtomen. Wanneer kan ik het beste testen? Had al 1 gedaan maar was negatief! Ik vraag me dus af of je kan positief testen als je de pil nog neemt!

Xxx, 25-09-2012 00:42 #70
Ik slikt de pil nu al 8 jaar en altijd goed gegaan dus op tijd enzo. maar de laatste stopweek heb ik maar drie dagen klein beetje bloeding gehad! Ik heb wel een paar dagen antibiotica geslikt. Nu al begonnen met de nieuwe strip maar heb wel pijn in me tepels en last van me buik. Heb ook al zwangerschaptest gedaan maar is negatief, maar ik heb toch wel gevoel van zwangerschap. Heeft iemand ook zoiets meegemaakt?

Hanne, 26-08-2012 19:24 #69
Hallo,

Mijn situatie zal hier misschien wat vreemd lijken maar het zit zo, ongeveer tien dagen geleden heb ik een curettage moeten ondergaan door een gemiste miskraam. Mijn gynaecoloog adviseerde mij om een maand de pil te nemen om mijn lichaam sneller te laten herstellen. Ik ben met deze pil begonnen de dag na mijn curettage en heb deze 6 dagen genomen, toen begon ik te twijfelen en wilde mijn lichaam toch op zijn eigen tempo laten herstellen zonder extra hormonen te nemen. Nu is mijn vraag of ik een eisprong zal krijgen na die zes dagen of niet want het is nu de derde dag dat ik geen meer neem en heb nog geen bloeding. Mijn vraag is eigenlijk of ik nu zwanger kan geraken of gewoon een ontrekkingsbloeding ga krijgen zonder dat er sprake was van een eisprong. het lijkt me wat ingewikkeld maar ik hoop dat iemand me wat raad kan geven. Bedankt!

Angelique Berger, 07-08-2012 11:35 #68
Zowiezo moet je nooit 2 pillen tegelijk innemen!

I., 09-07-2012 17:36 #67
Hoi,
Ik ben nu al en tijdje aan de pil. Nu ben ik in de tweede week van de strip, op zondag, mijn pil vergeten. De woensdag erna hebben mijn vriend en ik voor het eerst seks gehad. Eerst deden we het zonder condoom, maar toen hij voelde dat hij als hij door ging klaar ging komen, hebben we een condoom gepakt en zijn we verder gegaan.
Kan ik nu zwanger zijn?
Ik ben echt heel bang. :$
Groetjes.

L., 26-06-2012 11:49 #66
Hoi
Ik ben de tweede pilweek de pil 1 dag vergeten. Ik heb de volgende dag 2 pillen ingenomen.
En ik heb de derde pilweek onveilig sex met mijn vriend gehad. Alleen hij is niet klaargekomen in mij. Kan ik dan zwanger raken?
Groetjes

Esmee, 22-06-2012 08:01 #65
Hoi,

Ik was vorige week maandag weer met mijn pil begonnen, die zaterdag had ik seks met mijn vriend. Die zondag was mn pil op dus ik was maandag meteen naar de apotheek gegaan voor de pil te halen. Die had ik meteen weer ingenomen. Ik lees nu op een site dat als je vloeiend wit hebt, dat dat een symptoom is van zwangerschap is, maar ik weet niet of dat waar is. Ik ben nu benieuwd of dat ik zwanger ben. Als ik de pil gewoon nu doorslik zonder te vergeten kan er toch niks misgaan, of wel?

Groetjes Esmee

N., 10-06-2012 18:01 #64
Ik slik nu zoon 5 tot 6 maanden de pil, in die maanden ben ik nog nooit de pil vergeten, hooguit 2x een paar uur de laat ingenomen. nu ben ik de laatste tijd erg moe, niet zoveel honger en er waren een paar weken dat ik echt om het uur naar de wc moest. ik ben wel elke maand ongesteld geworden, voor mijn gevoel begint me buik ook een beetje een andere vorm te krijgen, dit kan natuurlijk ook verbeelding zijn ofzo. maar toch vind ik het best wel eng. zal het kunnen zijn dat ik zwanger ben? ik wil wel een zwangerschaps test halen maar dat durf ik niet.

Anonymous, 04-06-2012 08:33 #63
Hallo, ik heb al een jaar de pil niet geslikt en ben er nu weer een week mee begonnen. Ik heb wel gelijk sex gehad de dag dat ik begonnen ben. Kan ik nu zwanger raken?

Anoniem, 11-04-2012 15:22 #62
Neem altijd mijn pil in, nu ben ik het afgelopen weekend 1x vergeten, en heb ik gemeenschap gehad met mijn man, sinds zondag heb ik veel honger, ben ik misselijk moe, hoofdpijn en een rare soort buikkramp. Is dit normaal? of ben ik nu zwanger?

Anjanie Sewgobind, 15-03-2012 21:49 #61
Hoi, Ik heb me laatste menstruatie op 3 maart gehad heb me pil doorgedronken tot 10 maart maar 11 maart was ik het vergeten en heb sex gehad. Later tot ontdekking gekomen. Wij besloten toch voor een baby. Daarna de pil niet gedronken tot heden. Kan dat zo zijn dat ik zo snel zwanger kan raken. Ben zo nieuwsgierig. Vraag graag om advies, want na 9 jaren weer een baby is toch een tijdje. Zijn er gevaren?

Charlotte, 25-02-2012 16:02 #60
Hallo,

Ik raakte zwanger terwijl ik de pil correct nam. Dit gebeurt blijkbaar zelden. dit is dan ook niet de eerste keer de eerste keer dachten de dokters dat door antibiotica gebruik was. jammer genoeg liep die zwangerschap verkeerd af. het kindje leefde niet. 1 maand later nam ik opnieuw de pil. en na drie maand dat ik mijn pil terug nam kreeg ik opnieuw men regels niet meer. Ik was opnieuw zwanger dit nu al 9 weken. ben super blij maar de pil werkt bij mij niet. dat hebben ze nu uit eindelijk ondervonden. dus in werkelijkheid kan het. maar dit is zeer zeldzaam maar ik ben er namelijk bij. maar het is zeker welkom en het zal een warme thuis krijgen

groetjes

Patries, 02-01-2012 18:29 #59
Hallo, even een vraagje weet iemand of het kwaad kan dat ik de laatste pil van het stripje voormijn stopweek hebt uitgekotst en in mijn stopweek wel onveilige sex hebt gehad. Of ik dan zwanger kan zijn of niet?
Groetjes

Amelie, 25-12-2011 10:58 #58
Ik ben nu reeds 3 maand overgeschakeld van Deso 20 op Micro 30, de apoth zei dat ik gedurende de eerst 7 dagen veilig moest zijn, maar ik heb pas de laatste pildag van die strip seks gehad. We hebben altijd seks zonder condoom, na deze periode van juist pilgebruik (!) kreeg ik netjes mijn regels. Ook vorige maand en deze maand kreeg ik mijn regels. Ik neem mijn pil steevast in als ik ga slapen en vergeet ze echt nooit. Mijn bloedingen zijn redelijk gelijk, (rood tot dieprood), deze maand was het niet zo heel veel in mijn maandverband, maar als ik moest plassen "kwam het wel mee". Ik heb enorm veel last van misselijkheid gedurende een week nu al, (zaterdag begonnen, zondag laatste pil en donderdag bloeding). Ik heb ook redelijk veel problemen met mijn darmen, het is niet echt waterige diarree, maar meer zachte brokken ontlasting. Mijn buik is ook enorm opgeblazen. Nu is mijn vraag, kan ik zwanger zijn, in acht nemende dat ik mijn pil stipt neem, de (al dan niet diarree) zeker 7 u na mijn pilinname plaatsvindt, maar die zachtere onlasting lang kan aanhouden, ik dikwijls misselijk ben, maar niet van geuren.
En dat ik deze periode na mijn laatste pilinname zondag (seks is geleden van de 2e dag van mijn pilstrip) op donderdag een bloeding kreeg, die donderdag-vrijdag- zaterdag normaal was, niet overdreven veel, en vandaag nog wat "overschotjes" bruin heb? Help? En ik zit dagelijks meerdere malen te duwen in mijn buik, maar hoe kan ik nu weten waar ik moet voelen om mijn baarmoeder te voelen?

Elza, 28-11-2011 21:56 #57
Ik slik nu ongeveeer sinds 3 weken de pil en ben gewoon begonnen op de 1e dag van mijn menstruatie. nu heb ik afgelope weekend voor de eerste keer seks gehad met mijn vriend maar we hebben het onveilig gedaan. nu kreeg ik vandaag last van hoofdpijn (na het niezen) en heb ik net een heel klein beetje overgegeven. Kan het zijn dat ik zwanger ben?

Anne, 12-10-2011 12:16 #56
Ik ben nu zo'n anderhalf jaar aan de pil en ik wil nu graag de pil door gaan slikken ik vroeg me af of het erg is als ik nu ineens de pil door ga slikken? en ik vraag me ook af of ik wel gewoon gemeenschap kan hebben in de week dat ik mijn pil doorslik?

Carla, 10-10-2011 16:43 #55
Ik ben nu zo'n 7 jaar aan de pil. Laatste paar weken veel last van diarree gehad (dit heb ik al een aantal jaren maar de laatste weken is het erger). Ik heb de pil doorgeslikt ivm vakantie, bij de 2de strip ben ik 1 keer vergeten te slikken. Sinds een paar dagen heb ik een raar gevoel in mijn buik en heb het idee dat de buik ook dikker wordt. (misschien verbeelding?) Zou ik zwanger kunnen zijn? Ik heb vanavond de laatste pil, maar ben zo nieuwsgierig!

Jill, 05-09-2011 06:09 #54
Ik had zaterdag mijn laatste pil van het doosje, dus betekende het voor mij om ongesteld te worden. Nou heb ik zaterdag, de dag dat ik mijn laatste pil slikte, sex gehad met mijn vriend met condoom. Maar nou is het zondag geweest, en is het al maandag, en ben ik het nog steeds niet. Wat zou er kunnen zijn?

Defaf, 04-09-2011 22:43 #53
Ik heb drie maanden de diane 35 pil gebruikt. daarna ben ik er mee gestopt omdat geen sex meer had.ik was maar drie dagen echt ongesteld geweest na het stoppen met de pil. en nu na 35 dagen ben ik nog steeds niet ongesteld geworden. is dit normaal? kan ik nu zwager zijn na dat ik maar een keer ongesteld ben geweest?

L., 24-08-2011 11:41 #52
Afgelopen vrijdagavond had ik onveilige seks (heel stom, ik was vergeten dat ik de pil te laat had geslikt die 2 dagen ervoor) en ik had gister eigenlijk ongesteld moeten worden, wanneer kan ik een zwangerschapstest laten doen bij de dokter? in de eerste 2 weken nadat je over tijd bent heb je toch nog niet genoeg hormonen in je bloed om aan te tonen dat je zwanger bent? ik ben echt ongerust

Charell, 23-08-2011 19:44 #51
Hallo ik heb al 8maanden met me vriend. Ik zit al 1jaar aan de pil, en ik ben elje keer best bang dat ik zwanger word. Ik slik me pil met soms 1uur verschil. Me vriend en ik hebbe geslachtsgemeenschap alleen we doen het zonder condoom. Maar hij komt nooit in me klaar omdat ik dat niet durf. Maar nu ben ik in deze vakantie in 1 week 3 kilo aangekome en ben heel moe en veel hoofdpijn. Kan ik zwanger zijn?

Corien25, 08-08-2011 09:03 #50
Beste dames,
De meeste denken bij het minste of geringste iets te voelen van zwangerschap, vaak komt dit echter pas na 6 tot 8 weken zwangerschap dat je misselijk word etc bij sommige zelfs helemaal niet hoe meer je gaat denken hoe meer je voelt je kan je wel druk maken maar het heeft geen zin dat kan de ongesteldheid alleen maar uitstellen, het enige wat helpt is een zwangerschapstest en dat is niet eng het niet doen is in de meeste gevallen pas echt onverstandig. En vaak als je de pil slikt duurt het echt wel even zelfs als je met de pil stopt dat je zwanger raakt, er is een kleine groep die zo heel snel zwanger raakt dus meiden maak je niet te druk dat kan altijd nog.

-A, 07-07-2011 00:52 #49
Ik heb nu 8 maanden een relatie en ik slik sinds twee maanden de pil. echt onervaren pilslikker duss, ik ben er ook echt niet goed in, ik kan ze niet op een bepaalde tijd innemen zonder te vergeten en ik ben nu bang dat ik ze vergeten ben en zwanger ben. misschien een overdreven reactie nadat m'n menstruatie 3 dagen wegblijft, maar ik ben echt bang dat ik zwanger ben. dus morgen haalt mijn vriend een zwangerschaptest. please laat hem niet positief zijn. PS hoe werkt zo'n test? er zit vast wel een gebruiksaanwijzing bij, toch?

C., 04-07-2011 23:54 #48
Hallo, ik slik al ruim 3 jaar de pil. En heb al ruim 5 maanden een vaste relatie. We hebben seks de laatste tijd doen we het soms nog maar veilig maar vaker zonder condoom. En iedereen in me omgeving zeg dat ik dikker word de laatste tijd. Kan het zijn dat ik zwanger ben? Heb afgelopen zaterdag me laatste pil genomen maar ben nog niet ongesteld geworden. Maar durf geef test te halen. Wat is slim om nu te doen?

Pauline, 12-06-2011 11:57 #47
Ik slik al 1,5-2 jaar de pil. Ik kwam erachter dat ik 6 dagen de pil heb geslikt in plaats van 7. Ik heb op het begin seks gehad met condoom, en even later afgedaan. Mijn vriend is niet in me klaargekomen en zei dat hij ook geen voorvocht had. Is de kans groot dat ik zwanger kan zijn?

Corine, 06-05-2011 13:00 #46
Ongeveer 20 dagen geleden ben ik bij de dokter geweest om voor het eerst de pil aan te vragen. ik ben meteen begonnen ermee. na 4 dagen gebruik ervan heb ik geslachtsgemeenschap gehad. ik ben de pil niet 1 dag vergeten.

nu heb ik veel last van duizelingen. ik ben bang dat ik zwanger ben. durf ook nog geen zwangerschapstest te doen. kan het zo zijn dat ik de pil veel langer had moeten slikken voordat ik begon met gemeenschap?

D., 27-03-2011 14:03 #45
Reactie aan Me 20-02-2011 19:28
Na je verhaal te hebben gelezen heb je eigenlijk wél een verhoging van zwangerschap. Je vertelt dat je dinsdag weer hoorde te beginnen met je nieuwe strip maar die heb je nooit genomen. Een stopweek mag nooit langer dan 7 dagen laten duren! In jouw geval duurde hij dus 8 dagen en heb je kans op zwangerschap, zeker nadat je onveilig sex hebt gehad woensdag (ik neem aan dat dat onveilig was tenzij je een condoom hebt gebruikt). Op dat moment had je binnen 3 dagen, dus woensdag t/m vrijdag een morningafterpil moeten gebruiken zodat je toch nog veilig bent voor geen zwangerschap. Advies is om een zwangerschapstest te halen in de periode of na de periode je ongesteld hoort te zijn, dan weet je het zeker.

Girl, 23-03-2011 23:09 #44
Ik heb seks gehad op de eerste dag van de stopweek en heb nadien mijn regels gekregen. Ik ben na de stopweek op de juiste dag weer begonnen met mijn pil in te nemen en ook de drie weken voor de stopweek heb ik dagelijks mijn pil genomen. Nu heb ik vandaag mijn laatste pil geslikt van de volgende strip dus al en wordt normaal zaterdag/zondag ongesteld. Toch heb ik een onzeker gevoel. Ik loop al een week of twee met de gedachte in mijn hoofd zwanger te kunnen zijn. Waarschijnlijk gewoon door seks in de stopweek te hebben gehad. maar toch maak ik me wat zorgen. Mijn buik staat namelijk echt erg hard gezwollen, meer dan normaal. Ik las ook ergens dat bij een mogelijke zwangerschap een lichte bloeding (zogenaamde innestelingsbloeding) kon voorkomen. Ik herinner me alleen niet meer of ik vorige maand opvallend licht(er) ongesteld was. (heb dat wel eens vaker, denk dat dit komt door de pil en het feit dat ik zeer intensief sport). Kan iemand me helpen?

Mattanja Dirks, 11-03-2011 11:42 #43
Wat voor een gevolgen heeft het pilgebruik als je zwanger bent en je de pil dus door slikt?

Me, 20-02-2011 19:28 #42
Hallo ik heb een vraagje, na mijn stop week zou ik dinsdag weer moeten beginnen met de pil, maar die ben ik vergeten in te nemen woensdag hadden gemeenschap en heb de pil van de woensdag na ons gemeenschap genomen, maar de gemiste pil van dinsdag heb k nooit genomen. De dagen derna heb k elke dag wel de pil genomen. Wat moet k nu doen? Nu heb k dus 1 pil te veel? En is de kans op zwangerschap nu veel groter? Help

N. Ssssa, 12-02-2011 20:24 #41
Hallo,

Ik slik nu al ruim 5jaar de pil en naar mijn weten op de juiste manier. Nu heb ik een vaste relatie en zit nu nog aan de pil, morgen moet ik de laatste slikken en dan stopweek, maar mensen om mij heen en me vriend zeggen al ruim 2weken dat ik een dikke buik heb/krijg en dat me borsten ook niet de maat zijn die ze normaal zijn.
Zelf zie ik dit ook. Maar me vriend en ik hebben veilige seks, ik slik de pil en we doen ook met een condoom dus veiliger dan veilig kan niet lijkt mij.

Maar bestaat er een kans dat ik toch ondanks dat zwanger bent?
Of hebben jullie zoiets wacht ff af of je ongesteld word volgende week en trek dan anders aan de bel.

Groetjes

Anoniem, 09-02-2011 21:06 #40
Hallo,
ik ben 17 jaar en slik nu 4 maanden de pil. Ik heb een vriend en heb daar ook seks mee. Nu heb ik in de afgelopen maand, de 4e strip, een paar keer overgegevn, dit was echter wel pas na 6 uur na het innemen van de pil. Nu ben ik in mn stopweek wel ongesteld geworden, maar ben ik af en toe wel misselijk. Is er een kans dat ik zwanger ben?

Meisje, 21-01-2011 11:27 #39
Hallo.
ik ben 18 en zit al 5 jaar aan de pil.
ik wordt normaal als ik zondag stop de woensdag of donderdag ongesteld wat ik al vrij laat vind.
nu heb ik deze maand heel erg onregelmatig de pil geslikt elke weer vergat ik der wel 1 of 2 en 1x zelfs 3 dagen.
ook heb ik wel sexueel contact gehad.
het is nu vrijdag en ben nu nog steeds niet ongesteld geworden heb soms wel het gerommel in me buik maar er gebeurt niks, en wordt het altijd sochtends.
zou ik toch zwanger kunnen zijn? het lijkt mij vrij sterk omdat sommige mensen 4 maanden stoppen met de pil en alsnog niet zwanger worden.
alvast bedankt.

A. Ssss, 14-01-2011 13:00 #38
Ik heb vorige week vrijdag en zaterdag seks gehad met mijn vriend. Ik moest die vrijdag weer beginnen met de pil, want ik was toen daarvoor net ongesteld geweest. Maar voordat ik de pil had ingenomen hebben we seks gehad. (hij is niet in me klaargekomen, maar er was wel wat voorvocht vrij in me gekomen) daarna heb ik de pil gewoon in genomen. Toen zaterdag hetzelfde verhaal, seks gehad met alleen voorvocht in mij gekomen. Toen gewoon de pil weer geslikt. Ik weet dat ik eigenlijk niet zwanger kan zijn. Maar ben een enorme zenuwpees en maak me toch een beetje zorgen. Omdat ik tevens ook seks in de stopweek heb gehad, zonder condoom. Wie kan me helpen? Pleas

L., 21-12-2010 17:00 #37
Ik ben twee weken terug ongesteld geweest. Tijdens mijn menstruatie heb ik geen gemeenschap gehad. Nu moest ik op zaterdag weer beginnen met de pil en die avond heb ik gemeenschap gehad met condoom! Alleen het condoom was toen gescheurd dus het sperma is alsnog in mijn lichaam gekomen. Toen was ik zondag avond de pil vergeten maar die heb ik de ochtend erna meteen genomen. Omdat ik me toch wel een beetje zorgen gemaakt heb ik daarna 7 dagen gevreën met condoom. Maar ik maak me toch wel een beetje zorgen. Kan iemand mij alsjeblieft helpen!

Apothekers Ass, 14-12-2010 20:58 #36
Het is mogelijk de stopweek zo nu en dan over te slaan. Er treedt dan geen menstruatie op. Wel is het mogelijk dat er gedurende de tweede pilstrip licht bloedverlies optreedt. Wanneer u de pil langere tijd achtereen gebruikt, zal dit bijna altijd gebeuren. Dit bloedverlies is niet verontrustend, maar wel onvoorspelbaar en daardoor hinderlijk. Wanneer hoofdpijn optreedt in de stopweek wordt wel geadviseerd drie strips achter elkaar te gebruiken en dan pas een stopweek in te lassen. Theoretisch zou het gebruik van de pil meer dan drie maanden achter elkaar zonder stopweek schadelijk kunnen zijn. De kans op bepaalde vormen van kanker zou erdoor kunnen stijgen. Voorlopig raden we het dus af om de stopweek helemaal achterwege te laten.

J. de Jong, 14-12-2010 20:42 #35
Het is niet heel goed om de stopweken over te slaan. Het zijn wel hormonen die je slikt, dus een aanslag op je lichaam. Ik ben juist blij als ik weer een stopweek heb, minder hormonen. Je bent nu eenmaal een meisje/vrouw dus word je ongesteld. Geen enkele vrouw vind dat leuk, maar het hoort erbij. Met de pil heb je al als voordeel dat je minder heftig ongesteld wordt als normaal. Mijn advies is, gebruik de pil gewoon zoals in de bijsluiter staat.

Anoniem, 13-12-2010 17:46 #34
Ik slik nu al een aantal jaar de pil, en heb 7 maanden geleden mijn huidige vriend ontmoet, en vanaf het begin hebben we eigenlijk al sex. Ik slik af en toe de pil wel eens 1 of 2 maandjes door omdat ik gewoon niet altijd ongesteld wil zijn. We gebruiken verder geen condoom. Is de kans op zwangerschap groter als je de pil doorslikt? Tot nu toe is er niks gebeurd, maar altijd fijn om het zeker te weten!

Roosje, 11-12-2010 00:52 #33
Hey Sandra,

als het goed is hoef je je geen zorgen te maken. Ikzelf wordt altijd 4 dagen nadat ik ben gestopt met de pil ongesteld.
Dus dan ben ik alleen 3 dagen ongesteld. Wel fijn hoor, in plaats van 5 -7 dagen. Ik zou zeggen, wacht maar gewoon af.

Sandra, 05-12-2010 16:16 #32
Hooi, ik slik nu net een maand de pil en mijn vriend en ik hebben een week gewacht voor sex en daarna hebben we 2 keer sex gehad maar nu hoor ik ongestelt te worden en over 4 dagen weer met de pil te beginnen maar ik ben het nu nog niet is er kans dat ik zwanger ben? ik heb geen pil vergeten of gebraakt of wat dan ook.

Monique, 14-11-2010 22:09 #31
Hoi wat als je een week ongesteld ben geweest toen een week niet en toen aan de pil bent begonen ik kan daar niks over vinden is dat een probleem als je em niet slikt in je ongesteldheid de aller eerste keer?
en waneer is de pil betrouwbaar?
wat als je sex hebt gehad en je bent de volgende dag aan de diaree?
bedankt ik kan er niet iets over vinden op t internet

Anoniem, 09-11-2010 08:52 #30
Melisa, ik zou bij de eerste keer de pil gebruiken nog niet gelijk zonder condoom seks hebben. Eerst meot je lichaam wennen aan de pil, waardoor hij de eerste keer nog niet veilig is. Zodra je ongesteld bent geweest en aan de tweede strip gaat beginnen kan het geen kwaad meer, en mag de condoom weg blijven!

Let op: Bij medicatie, diarree of braken is de pil niet betrouwbaar meer. Dan dus een condoom gebruiken!

Anoniem, 09-11-2010 08:44 #29
Bij de allereerste keer de pil gebruiken, is vrijen nog niet veilig. Je kan zelfs al eerder ongesteld worden dan dat de strip is afgelopen, want je lichaam is nog niet gewend aan de pil. Zodra je ongesteld ben geweest en dus aan de tweede trip gaat beginnen kun je met een gerust hart vrijen zonder extra veiligheid te hoeven nemen.

En let op: Door medicatie, braken of diarree wordt de pil minder betrouwbaar! Dan dus condoom gebruiken.

Melisa, 27-10-2010 21:20 #28
Ik ben nu ongeveer iets minder dan 1 week aan de pil, ik heb een vriend en we zouden graag seks met elkaar hebben maar het probleem is of we niet zeker weten of het wel veilig is als we seks gaan hebben doet hij een condoom om en ik ben aan de pil, kan ik wel seks hebben of moet ik nog wachten tot de pil echt werkt? en ben ik beschermd tegen zwangerschap?

Ashlyn, 15-10-2010 19:41 #27
Ik ben sinds anderhalve week weer begonnen met het slikken van de pil. Hoelang duurt het voordat de pil echt werkt? Want ik heb paar dagen na het slikken van de pil seks gehad en ben nu misselijk elke dag.

Kim, 13-10-2010 11:26 #26
Ik was dus ook gewoon aan de pil, maar heb paar dagen in die maand buikgriep gehad, en ben dus nu al 6 weken zwanger. Het was nog niet gepland maar het is echt wel welkom. Dus dames wil je nog niet zwanger worden let dan goed op met buikgriep tijdens de pil…

Carina, 06-10-2010 16:55 #25
De sinds 2 weken ben ik erg misselijk, heb ik hoofdpijn. Ik slik de pil gewoon zoals het hoort. Ook ben ik sneller moe, zie ik witjes etc. Terwijl ik nooit maar dan ook nooit ziek ben. Kan ik zwanger zijn?

Anoniem, 02-08-2010 22:53 #24
Ik gebruik de pil al anderhalf maand. Ik was 2 dagen laat begonnen daarom was het niet helemaal veilig. Ook ben ik het een paar keer in de avond vergeten in te nemen, dus deed ik 2 pillen in nemen. Stel dat ik toch zwanger ben en ik blijf de pil gebruiken. Wat gebeurt er dan?

D., 29-07-2010 18:46 #23
Hej Fiona, Ik zou gewoon een paar dagen afwachten. De kans dat je zwanger bent is namelijk echt heel klein omdat je wel gewoon bloedverlies hebt, maar als je het niet vertrouwt kan je altijd een testje halen. De huisarts bellen heeft niet zoveel zin denk ik;) Succes!

Fiona, 28-07-2010 00:20 #22
Ik heb mijn pil goed geslikt deze maand: normale tijden, niet vergeten en heb ook seks gehad zonder condoom. Nu moest ik vandaag uiterlijk ongesteld worden, ik heb ook wel bloedverlies, maar echt veeel minder dan normaal. Ik ben echt bang en moet de hele tijd huilen. Kan dit een teken zijn dat ik zwanger ben? Kan ik nu al een test doen? Of moet ik de huisarts bellen? Of is er niks aan de hand omdat ik wel een klein beetje bloedverlies heb? Ik hoop op een hele snelle reactie, want ik word gek geloof ik. Ik durf ook niet te bellen. Alvast bedankt!

Loes, 27-07-2010 20:02 #21
Waar ik benieuwd naar ben: stel dat je de pil doorslikt, en hem bij je tweede strip in de eerste week een keertje te laat in neemt, geldt dan hetzelfde als voor een normale 'eerste week'.

Overigens, wat zou er gebeuren wanneer je zwanger wordt en de pil gewoon doorslikt? Gaat het kindje dan dood, of raakt het beschadigd? Of is er dan niets aan de hand.

Liefs

Onbekend, 26-07-2010 22:46 #20
Ik ben tijdens mijn eerste strip een pil vergeten, omdat ik op vakantie ging heb ik de tweede strip er meteen achteraan geslikt (dit doe ik normaal nooit). Nu duurt het nog 2 weken voordat ik weer ongesteld moet worden, maar ik maak me zo'n zorgen. Ik heb last van misselijkheid en pijnlijke borsten en ben bang dat ik zwanger ben.
Mag ik nu al een zwangerschapstest doen (omdat ik dus nu na mijn eigenlijke menstruatie zit van de stopweek van de voorgaande pil) of moet ik perse wachten tot ik de tweede strip af heb?

Inge, 22-07-2010 17:25 #19
Hallo,

Laatst ben ik een keer de pil vergeten, en hebben geslachtsgemeenschap gehad. Mijn ongesteld kwam twee dagen later dan normaal.
Voor de zekerheid heb ik een zwangerschapstest gedaan, en deze was negatief. Echter heb ik veel last van moeheid, misselijkheid en gevoelige borsten.
Kan het zijn dat de test negatief aangeeft, omdat ik gewoon de pil doorslik? Dit heb ik me namelijk laten vertellen.
Ik hoop op een antwoord.

Just-me9 (infoteur), 04-07-2010 16:41 #18
Hello,

Ik slik nu al 4weken de pil, in me 3de week heb ik onveilig sex gehad. En ik gebruikte de pil op de juiste wijze.
Volgens de pil moest ik al ik dinsdag ongesteld worden, maar ben tot nu toe ben ik niet ongesteld geworden. Alleen was het wel voor dat ik de pil gebruikte me ongesteldheid niet altijd op tijd was. Heb voor dat ik de pil gebruikte 2x in de maand ongesteld geworden en daarna met de pil begonnen. Kan het zo zijn dat me ongesteldheid nog steeds in de war is of zwanger?

Lieke, 16-06-2010 20:01 #17
Hallo,

Ik ben in week 2 ziek geweest met diarree enz. Had toen net diarree binnen de 4 uur van de pil. Ik heb toen een nieuwe genomen. Ik ben in week 3 een pil vergeten en ik heb doorgeslikt. Er is nu toch geen kans dat ik zwanger ben? Want ik moet sinds 2 weken heel veel plassen en ik ben erg moe…

Miekje, 08-06-2010 14:18 #16
Ik ben in de eerste week 3 dagen te laat begonnen met mijn pil.
moest op donderdag bginnen maar heb op zaterdagavond m'n eerste pil genomen. en nou heb ik op zondag onbeschermd sex gehad. heb ook geen morning after pil genomen. en sinsdien ben ik vaak misselijk en last van mijn buik
moet pas over 2 weken ongesteld worden. zou ik dan toch zwanger kunnen zijn? want bij mijn eerste zwangerschap was ik ook erg misselijk.

Anoniem, 06-06-2010 09:46 #15
Op Vitaya is er een programma 'I didn't know I was pregnant'.
Het zijn onwaarschijnlijke verhalen over vrouwen die niet weten dat ze zwanger zijn totdat ze aan het bevallen zijn. Ik vroeg me af hoe groot de kans is dat zoiets écht gebeurd?

Ann, 01-06-2010 21:21 #14
Hoi, in mijn 1e en 2e week ben ik 2 keer een pil vergeten. In week 2 heb ik ook sex gehad. Nu heb ik een hele regelmatige cyclus. Normaal gesproken wordt ik 4 dagen voordat ik weer met de pil begin ongesteld. Dit keer had ik een aantal dagen ervoor enorme kramp onder in mijn buik. (nog nooit last van gehad!). Nu was ik afgelopen weekend 2 dagen overtijd en de dag erna kwam er veel minder bloed als normaal. Nu moet ik morgen weer aan de pil beginnen en vandaag ben ik ook maar heel licht ongesteld geweest. Is mijn kans op zwangerschap groot? Of kan ik helemaal niet zwanger zijn omdat ik het toch nog 2 dagen heel heel licht ben geweest? Ik hoop dat u mij antwoord kan geven omdat ik er toch wel heel zenuwachtig van wordt! Groetjes

M., 21-05-2010 15:12 #13
Ik ben de pil de 1e twee dagen vergeten ivm vakantie, daarna heb ik hem wel geslikt. Wist niet dat dit gevaarlijk was. Nu ben ik wel zwanger… Voorzichtig zijn dus!

L., 12-05-2010 16:20 #12
Ik heb zaterdag gelachtsgemeenschap gehad en zondag was mij laatste pil en ik ben nog steeds niet ongesteld geworden kan ik zwanger zijn?

Nour, 26-04-2010 21:14 #11
Ik heb ene man in het buitenland en ben pas begonnen met de pil yaz 24/4, het is ene lichte pil en ben bang dta de kans op zwanger raken groot is

A., 13-04-2010 21:42 #10
Ik heb een vraag. Altijd slik ik heel trouw de pil. Pas ben ik overgestapt op een andere pil en heb het advies van de dokter gevolgd, zodat de pil betrouwbaar zou blijven. Na die strip heb ik besloten de pil door te slikken. Nadat ik 1 dag was begonnen met de nieuwe strip werd ik misselijk en heb na 15 uur overgegeven. Omdat er een regel is dat je binnen 4 uur na het slikken niet mag braken, anders moet je een nieuwe innemen, heb ik dit niet gedaan. Ik zit nu in de laatste week en heb heel soms hele lichte menstruatiepijn, maar ben niet ongesteld. Kan ik zwanger zijn, aangezien ik wel geslachtsgemeenschap heb gehad?
Groeten

B., 11-04-2010 14:46 #9
Hallo, ik heb in de eerste week van mijn nieuwe pil geslachtsgemeenschap met mijn vriend gehad(3 dagen was ik bezig met de nieuwe strip), zonder condoom. Ik heb de pil gewoon geslikt zoals het hoort. Nu moet ik aanstaande vrijdag ongesteld worden, en ben ik bang dat het uitblijft.Ik heb soms een raar gevoel in mijn buik, en weet niet goed wat ik er mee aan moet. Mijn vriend meent dat ik het me alleen inbeeld. Ik weet echter niet goed wat ik moet doen.
Graag zsm reactie! Ik ben bang! Reactie infoteur, 17-04-2010
Hallo B,

Wanneer je de pil elke dag netjes geslikt hebt is er niets om je zorgen over te maken. Wacht rustig af tot het moment van je ongesteldheid. Als je echt niet kan wachten kan het misschien voor je gemoedsrust verstandig zijn een zwangerschapstest te doen. Het is begrijpelijk dat je soms even bang bent voor zwangerschap, dat is iets waar heel veel meiden en vrouwen vooral in het begin mee kampen. Je zult er op den duur aan gewend raken en er meer vertrouwen in krijgen dat de pil erg betrouwbaar is. Hopelijk ben je hiermee een beetje geholpen.

Jessyca, 03-04-2010 11:35 #8
Hallo, ehm ik ben met mijn vriend naar bed geweest en ik slik de pil en ik heb gister ochtend gewoon netjes de pil ingenomen want dat doeik iedere ochtend en gister nacht zijn we naar bed gegaan, maar toen is zijn condoom in mij afgegleden dus is hij niet in zijn condoom klaar gekomen maar alsnog in mij!
ik heb vandaag gewoon weer de pil geslikt! Kan ik nu dan zwanger raken als ik de pil gewoon verder slik?
alsjeblieft ik ben bang! geef zo snel mogelijk reactie! Reactie infoteur, 04-04-2010
Hallo Jessyca,

Als je gewoon je pil elke dag hebt geslikt is er niets aan de hand en hoef je je niet druk te maken. Je kunt in principe als je aan de pil bent ook zonder condoom vrijen. Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd.

Anoniem, 19-03-2010 10:59 #7
Ik ben in week 2 ziek geweest had diarree en ongeveer 2 uren nadat ik de pil heb ingenomen begon ik met overgeven. Ik heb verder de hele dag overgegeven ik kon niks binnen houden. Ik heb er toen niet bij stil gestaan dat toen mijn pil waarschijnlijk ook niet meer zou werken omdat ik me meer bezighield met mijn griep. Ik ben vrijdag gestopt met mijn pil toen begon de stop week. Ik hoorde dus maandag met mijn menstruatie te beginnen terwijl dat heel lichtjes woensdag is begonnen maar het was meer bruin oud bloed. Het is nu vrijdag en ik heb nog eigenlijk geen normale menstruatie gehad en ik moet morgen alweer met mijn nieuwe strip beginnen. Heb ik nu de kans dat ik zwanger ben?

Iris, 08-02-2010 21:27 #6
Ik heb hetzelfde probleem als Dani.
Ik ben ook 1 keer de pil vergeten, al 2 of 3 maanden geleden.
Sindsdien gewoon doorgeslikt en in de stoptijd wel ongesteld geworden.
Toch heb ik een raaar gevoel in mijn buik en het idee dat ik dikker wordt.
Heb een test gedaan maar die was negatief.

Kan het alsnog zijn dat ik zwanger ben? En kan ik daar alleen achter komen door naar de dokter te gaan?

Iris, 23-01-2010 13:45 #5
Ik ben in de 1e week 1 pil vergeten en heb in de 7 dagen daar voorafgaand onveilige gemeenschap gehad. ik slik de pil nu gewoon verder volgens schema maar ben te laat voor een moring-afterpil. is de kans nu groot dat ik zwanger ben? Reactie infoteur, 23-01-2010
Hallo Iris,

Wanneer je de pil bent vergeten in week 1 en je hebt in de voorafgaande 7 dagen dagen gemeenschap gehad, dan bestaat de kans dat je zwanger bent.

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd.

Dani, 18-01-2010 18:29 #4
Hallo,

ik ben 2maanden geleden de pil vergeten (ik geloof in week 2 of 3)
nou ben ik gewoon ongesteld geworden, nou begint t me op te vallen dat ik erg moe ben en erg veel naar de wc moet gaan, ook ben ik 3 kilo bij gekomen sindsdien en is het net of mijn gezicht en vinges dikker worden. ik voel me erg opgeblazen vooral in mijn gezicht en buik. nou heb ik vorige week een test gedaan en die was negatief, maar voel me een beetje raar erbij nu. zou het kunnen dat i toch zwanger ben of beeld i me dat in? kan het zjn dat de test te vroeg is geweest of toch niet, is tenslotte toch al 2 maanden geleden dat ik de pil ben vergeten.
oh ja heb al 2 kids van 2 en 4 jaar.
help me kan iemand me een beetje meer hierover vertellen?

Meisje, 10-12-2009 12:33 #3
Dit is de 2de maand dat ik mijn pil slik. Ondertussen heb ik het ongeveer 5x onveilig gedaan met mijn vriend. Nu heb ik last van pijnlijke borsten en af en to buikpijn (zit een beetje tussen misselijk in) maar het niet alleen smorgens of savonds maar ook gewoon overdag en vooral als ik probeer te slapen! Ik ben 15 en mijnvriend 21 en we zitten allebei niet te wachten op een zwangerschap. Ik ben nog nooit mijn pil vergeten en ik en mijn vriend controleren het allebei heel erg. Ik wil niet zwanger zijn en ik ben dan ook bang om een test te doen want dan moet ik 2 weken wachten!
Help me alsjeblieft! Ik ben zo bang dat ik zwanger ben Reactie infoteur, 10-12-2009
Hallo Meisje,

Wanneer je de pil goed hebt ingenomen is het zeer onwaarschijnlijk dat je zwanger bent. Ik snap dat je misschien twijfelt aan de veiligheid van de pil. In het begin is het misschien wat eng om seks te hebben zonder andere voorbehoedsmiddelen.

Je zegt dat je de pil voor het eerst slikt. Wanneer je de eerste pil op de eerste dag van de menstruatie hebt ingenomen ben je meteen beschermd. Wanneer je dit niet hebt gedaan moet je eerst een week wachten voordat je berschermd bent. Maar deze informatie heb je waarschijnlijk ook van je huisarts gekregen, en het staat ook in de bijsluiter.

De anticonceptiepil heeft zelf ook een aantal bijwerkingen. Tussen de vaak voorkomende bijwerkingen zit onder andere ook pijnlijke borsten. Meestal treden deze bijwerkingen op in de eerste maanden dat je de pil slikt. Wanneer je de pil een aantal maanden slikt en je lichaam gewend is aan de dosis hormonen verdwijnen deze bijwerkingen meestal. Het kan dus zijn dat je daar last van hebt.

Waarschijnlijk is er dus niks aan de hand, maar als je blijft last hebben van klachten zoals pijnlijke borsten en buikpijn is het misschien toch verstandig om eens bij je huisarts langs te gaan. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld heftig reageert op de pil die je hebt, of last hebt van iets anders. Wanneer je echt onzeker blijft of je zwanger bent of niet, dan kun je uiteindelijk altijd nog beslissen of je over twee weken even een zwangersschapstest doet. Dit is misschien verstandig voor je eigen gemoedsrust.

Hopelijk heb je hier iets aan gehad, veel succes.

Luz, 01-10-2009 10:40 #2
Ik slik de pil nu pas 3 maanden en weet dat het dan nog niet helemaal betrouwbaar kan zijn. Laatst ben ik in week 2 de pil vergeten, maar heb die nog wel binnen 12 uur geslikt. Ik kreeg toen een kleine onttrekkingsbloeding. Drie dagen later, op de tweede dag van week 3 ben ik de pil echter wel vergeten te slikken en ik heb die dag, en de dag ervoor, gemeenschap gehad met mijn vriend. Ik heb de pil de volgende dag wel geslikt toen ik eraan dacht (binnen de 36 uur dus). Ik heb sinds week 2 al kleine bloedingen, die nog niet gestopt zijn en zo onderhand lijken op een menstruatie, en sinds ik in week 3 de pil vergeten ben en gemeenschap heb gehad(dit was afgelopen weekend), heb ik best wel last van buikpijnen (nu zo'n 5/6 dagen dus). Ik weet wel dat zwangerschap meestal samengaat met misselijkheid enzo, maar ik ben toch een beetje zenuwachtig. Moet ik nu contact opnemen met mijn huisarts of hoef ik me geen zorgen te maken?
Alvast heel erg bedankt, Luz

Esther, 29-05-2009 08:45 #1
Ik slik de pil zoals het hoort, maar ben toch zwanger geworden. Ik graag weten hoe dit kan. Ik heb niet overgegeven en heb ook geen diaree gehad. Ik slik de pil altijd rond 22:30 uur. (voor ik naar bed ga) Ik ben de laatste keer wel ongesteld geweest. Kan iemand mij vertellen waarom dit kan (ik heb een kindje van bijna 2, toen was ik gestopt met de pil, hoe kan het een heletijd wel goed gegaan zijn) Reactie infoteur, 29-05-2009
Hallo Esther,

Zoals in het artikel beschreven bestaat er altijd een kans om zwanger te worden terwijl de pil geslikt wordt. Dit is geen grote kans, zo'n 0,1 - 0,5%. Dit betekent dat 1 tot 5 op de 1000 vrouwen zwanger worden terwijl ze de pil slikken.

Het kan dus zijn dat je zwanger bent geworden terwijl je de pil correct geslikt hebt. Dit komt niet vaak voor en het is geen reden niet op de werking van de pil te vertrouwen. Toch is het te begrijpen dat jouw vertrouwen in de anticonceptiepil waarschijnlijk erg geschaad is. Wanneer je absolute zekerheid wenst is het aan te raden een tweede anticonceptiemiddel te gebruiken, zoals een condoom.

Infoteur: Papillon
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 92
Medische informatie…
Schrijf mee!