InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Abortus, moord of oplossing?

Abortus, moord of oplossing?

Mensen kijken er tegenwoordig niet meer raar van op als 'dat meisje uit het dorp' verteld dat ze abortus heeft gepleegd. Het paste niet in haar wereldje en ze wou eerst carriére maken. Daarom laat ze het kindje maar gewoon weghalen. Wat is abortus nou precies en welke middelen zijn te gebruiken?

Hoe begon het allemaal?

Eind jaren zestig kwam de abortusvraag onder andere in Nederland sterk op. De mogelijkheid om deze ingreep hier uit te voeren bestond echter nog niet. Bovendien was het verboden en dus strafbaar. Daarom werd er gekeken naar de mogelijkheden in het buitenland. In Amsterdam werd toch, dankzij de grote vraag naar abortus, een stichting opgericht met als doelstelling abortushulpverlening. De stichting kreeg van alle kanten hulp aangeboden. Sinds 1 november 1984 is abortus via de Wet Afbreking Zwangerschap geregeld.

Wat wordt er gedaan?

Tot twaalf weken wordt een zwangerschap beëindigd door middel van een zuigcurettage (f vacuümaspiratie), of een abortuspil. Via de vagina wordt een buisje in de baarmoeder ingebracht. De inhoud van de baarmoeder wordt dan weggehaald. Na twaalf weken wordt de ingreep gecompliceerder. De meeste vrouwen zijn acht weken zwanger, wanneer ze een abortus laten doen.

Risico's

De risico’s die bij een normale bevalling meespelen, zijn veel groter dan de risico’s van een abortus. Het grootste risico is de kans op infectie. Ook bestaat, voornamelijk na een late abortus, het risico van langdurig bloedverlies of heftig navloeien. Soms is er daarom een nabehandeling nodig om weefsel weg te zuigen dat achtergebleven is in de baarmoeder. Het gebeurt soms dat bij de behandeling de baarmoeder beschadigd wordt. Dit kan in een ziekenhuis hersteld worden. Bij een overtijdbehandeling loop je het risico dat de bevruchte eicel wordt gemist. Daarom is het niet verstandig in een heel vroeg stadium abortus te ondergaan.

Feiten en cijfers

Het merendeel van de vrouwen die besluiten tot abortus, is op het moment van de behandeling minder dan acht weken zwanger. 17,5 procent is tussen de acht en dertien weken zwanger en 2,5 procent is meer dan 13 weken zwanger. Er wordt zelden een abortus uitgevoerd als een vrouw langer dan 20 weken zwanger is.

Interessante links

© 2006 - 2017 Sonisch, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Abortus, moord of oplossing?"

Reacties

Andrea, 18-12-2013 06:05 #2
Ligt eraan hoe je het bekijkt.

Anoniem, 01-01-2012 10:21 #1
Geen goed artikel. Je gaat niet in op de vraag ''moord of oplossing?'', je geeft gewoon wat info over abortus.

Infoteur: Sonisch
Gepubliceerd: 31-10-2006
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!