InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Maand 1 van de zwangerschap

Maand 1 van de zwangerschap

Maand 1 van de zwangerschap De eerste 4 weken van de zwangerschap zijn van cruciaal belang. Vaak wordt er aangenomen, dat de zwangerschap al definitief is begonnen. In werkelijkheid is dit niet zo. Het hele proces rondom het zwanger zijn is nog steeds bezig.

Week 1

Hoewel dit de eerste week van de zwangerschap wordt genoemd, ben je eigenlijk nog niet in verwachting. Dit is de week waarin je voor de laatste keer ongesteld bent. In werkelijkheid ben je pas in verwachting na de eisprong. Dat is na ongeveer 14 dagen als de eicel bevrucht wordt. Na de bevruchting duurt een zwangerschap 38 weken. De meeste vrouwen weten echter niet precies wanneer ze bevrucht worden. Medici rekenen daarom de eerste dag van de laatste menstruatie als begin van de zwangerschap. Bij de meeste vrouwen is die datum wel bekend. Bij een cyclus van 28 dagen, tellen medici bij de zwangerschap 40 weken om de tot de uitgerekende datum te komen.

Het baarmoederslijmvlies dat in de vorige cyclus is opgebouwd, laat tijdens de menstruatie los. De baarmoeder bouwt iedere maand, onder invloed van hormonen, een nieuwe slijmlaag op. Deze slijmlaag dient voor de opvang van een eventueel bevruchte eicel. Het slijmvlies wordt afgestoten, wanneer er geen bevruchting plaatsvindt. Dit zie je dus terug als bloedverlies tijdens de menstruatie.

Week 2

In deze rustige week, is de zwangerschap eigenlijk nog niet helemaal begonnen. Er is nog geen sprake van specifieke zwangerschapsklachten. In deze week zal de eisprong plaatsvinden. Er wordt daarom ook geadviseerd om het rustig aan te doen op seksueel gebied. De zaadcellen van een man zijn sterker als hij een paar dagen geen zaadlozing heeft gehad. Het is het beste om de dag voor de eisprong gemeenschap te hebben, om goed zwanger te raken. Bij meer vaginale afscheiding is het een teken dat de eisprong eraan zit te komen. Bij gemeenschap op de dag dat de eisprong plaatsvindt, is de kans groot dat de eicel is afgestorven wanneer de zaadcellen de weg hebben afgelegd naar de eileider. Dit komt omdat zaadcellen slechts 72 uur kunnen overleven en eicel maar 12 tot 24 uur. Zaadcellen doen echter 10 uur over de weg om van de vagina naar de eileider te komen, waar de bevruchting plaatsvindt.

De ovulatie vindt plaats aan het einde van deze week. Dit betekent dat er een eicel uit de eierstok springt. Deze komt in de eileider terecht, waar duizenden zaadcellen zitten te wachten op de eicel. Het lukt maar één zaadcel de eileider te bevruchten. Er vindt na de bevruchting eerst de versmelting plaats van de kerenen van de eicel en zaadcel. Er ontstaat hiedoor een cel die voor de helft uit materiaal van de mama en voor de helft uit het materiaal van de papa bestaat. Na 12 uur gaat de bevruchte eicel voor het eerst delen in 2 cellen, daarna in 4 cellen en zo gaat het verder. Er gaan voor de eicel ongeveer 5 tot 7 dagen over heen om op haar plek in de baarmoeder te komen waar de innesteling werkelijk zal plaatsvinden.

Week 3

Er komen bij een zaadlozing miljoenen zaadcellen vrij. Slechts 10% hiervan bereikt de eileider. 1 Zaadcel lukt het om daadwerkelijk de eicel te bevruchten. Na bevruchting van de eicel, sluit de wand van de eicel zich, zodat andere zaadcellen hier niet meer bij kunnen. Daarom wordt één eicel altijd maar door één zaadcel bevrucht. Bij een ééneiige tweeling, is de eicel ook door één zaadcel bevrucht. Deze eicel splitst zich binnen enkele dagen na de bevruchting in twee identieke cellen. Slechts 30% van de tweelingen betreft een ééneiige tweeling. Tweeeiige tweelingen komen voort uit een dubbele eisprong. Er komt normaal gesproken bij een ovulatie maar één eicel vrij maar in dit geval zijn dit er twee geweest. Wanneer beide eicellen worden bevrucht door twee verschillende zaadcellen, dat is er sprake van een tweeeiige tweeling.

Hoewel je eigenlijk nog niet weet dat je zwanger bent, is het toch aan te raden om alvast foliumzuur te gebruiken. Foliumzuur vermindert het risico op een open rug en andere geboorteafwijkingen. Bij een geplande zwangerschap is het aan te raden om al 4 weken voor de bevruchting met foliumzuur te beginnen en dit vol te houden tot 10 weken zwangerschap. Hoewel je nog niet weet dat je zwanger bent, moet je nu al heel goed zorgen voor je "baby". Let dus goed op met wat je eet, drink geen alcohol en rook niet. Mocht je medicijnen nodig hebben, vertel je huisarts dat je mogelijk zwanger kunt zijn. Juist in de eerste weken, als alles bij je baby wordt aangelegd, is de baby het meest vatbaar voor schadelijke stoffen en kunnen schadelijke stoffen de meeste afwijkingen of een miskraam veroorzaken. Zorg dus goed voor jezelf en je baby.

Week 4

Aan het eind van deze week zal blijken of je zwanger bent, je menstruatie blijft uit. Normaal gesproken kun je het beste om de dag dat je normaal ongesteld zou worden, een zwangerschapstest doen. Deze test meet de hoeveelheid HcG in je urine.
© 2009 - 2014 Laurab84, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…
Zwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn op of boven het 40ste levensjaar van de vrouw: de kansen en percentages, de voor-en nadelen. Vrou…
Zwangerschap en vaccinatie tegen de mexicaanse griepZwangerschap en vaccinatie tegen de mexicaanse griepDe Mexicaanse griep geeft bij zwangere vrouwen toch meer risico op gezondheidsproblemen als eerst gedacht werd. Daarom i…
Bronnen en referenties
  • www.babyopkomst.nl, www.kindjeopkomst.nl, www.babyenzo.nl

Reageer op het artikel "Maand 1 van de zwangerschap"

Reacties

Kyramoermans, 01-01-2014 15:55 #2
Nou een maand geleden ging een jongen van school op mij zitten en een week later kreeg ik kriebels in mij buik. En twee weken later voelde een klein schopje in mijn buik en ik ben nog maar tien en die jongen is nog maar negen. En mijn moeder weet nog niks wat moet ik doen?

Fee, 29-12-2011 22:18 #1
Ik zit met een probleem. Ik ben 17 jaar en sinds 3 a 4 maanden heb ik heel af en toe seks met mijn vriend. Ik ben niet aan de pil maar we doen het wel met een condoom. Maar een paar keer hebben wij het zonder condoom gedaan 'voor het zingen de kerk uitgaan'. Ik weet dat dit risico is op zwangersschap. En daarom ben ik nu ook bang dat ik zwanger ben. Onze laatste seks was ongeveer begin december. En 17 december ben ik ongesteld geworden.

Ik heb een paar symptomen die duiden op zwangersschap. Buikpijn, rommelende darmen, donkerdere tepelhof en sinds donderdag ben ik erg misselijk. Ik heb momenten dat ik moet kokhalzen. Ik heb al 4 negatieve zwangerschapstesten gedaan. De 3e was bij de huisarts. Maar het kan zijn dat ik niet genoeg kcg hormonen in mijn urine heb. Is er kans dat ik zwanger ben?

Infoteur: Laurab84
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!