InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Ongewenst zwanger

Ongewenst zwanger

Door falen van anticonceptie en andere redenen kan het voorkomen dat men ongewenst zwanger raakt. Dit is voor velen een grote schok. Een ongewenste zwangerschap eindigt in sommige gevallen in een wel gewenste maar ongeplande zwangerschap en in andere gevallen kiest men voor abortus. Abortusklinieken voeren abortus bij een ongewenste zwangerschap uit.

Ongewenst zwanger

Niemand hoopt dat het haar overkomt: een ongewenste zwangerschap. Maar hoe goed je een zwangerschap ook probeert te voorkomen, er kan altijd iets mis gaan waardoor je tóch zwanger bent geraakt terwijl je dit eigenlijk niet wilt. Een gescheurd condoom, een anticonceptiepil die door medicijngebruik niet volledig werkt, een spiraaltje dat verkeerd geplaatst is... Er zijn tal van mogelijkheden waardoor een ongewenste zwangerschap kan ontstaan.

Van ongewenste zwangerschap naar ongeplande zwangerschap

Wanneer je ongewenst zwanger bent geraakt sta je voor een moeilijke keuze: wil je de ongewenste zwangerschap uitdragen of wil je de zwangerschap af laten breken? Voor een aantal vrouwen is de zwangerschap in eerste instantie een grote schok maar later een grote verrassing. Voor andere vrouwen is een zwangerschap ondenkbaar. Omstandigheden spelen hierbij een grote rol.

Ongewenst zwanger: wat nu?

Wanneer je ongewenst zwanger bent en besloten hebt de zwangerschap niet te willen voldragen kan de vrucht weggehaald worden. Er wordt dan gesproken van een abortus. In Nederland mag een abortus tot 24 weken zwangerschap uitgevoerd worden. Er zijn in Nederland diverse abortusklinieken waar men een abortus uit kan laten voeren, verspreid over het gehele land.

Abortus procedure (verzoek)

Wanneer men abortus wilt laten plegen heeft men doorgaans eerst een gesprek met de arts waarin besproken wordt waarom men abortus wilt laten plegen en hoe het kan dat de anticonceptie gefaald heeft. Vervolgens wordt er een echoscopisch onderzoek gedaan om te kijken hoe ver de zwangerschap precies gevorderd is en eventuele complicaties (zoals een buitenbaarmoederlijke zwangerschap) die problemen kunnen veroorzaken bij de abortus te ontdekken. De vrouw is niet verplicht de echo te bekijken en het beeldscherm kan op verzoek weggedraaid worden. Er wordt eveneens een bloedonderzoek gedaan en een SOA-onderzoek.

Abortus wachttijd

Er bestaat een zogenaamde bedenktijd voor abortus. Abortusklinieken mogen geen abortus uitvoeren binnen vijf dagen nadat een vrouw de abortus met de arts besproken heeft. Er zijn echter uitzonderingen op deze regel in noodsituaties mogelijk. De bedenktijd is niet van toepassing bij de zogenaamde overtijdsbehandelingen, welke uitgevoerd worden tot 16 dagen na de uitgebleven verwachte menstruatie. De bedenktijd is in het leven geroepen om vrouwen de beslissing rustig te laten overdenken omdat de ongewenste zwangerschap een enorme schok kan zijn en men erg impulsief kan reageren.

Kosten abortus in abortusklinieken

Wanneer je in Nederland woont en dit aan kunt tonen worden de kosten van abortus in een van de abortusklinieken vergoed door de AWBZ (algemene wet bijzondere ziektekosten). Neem een uittreksel van het persoonsregister van je gemeente naar de abortuskliniek mee zodat je aan kan tonen dat je in Nederland woont.

Zwijgplicht

Abortusklinieken hebben volledige zwijgplicht en mogen dus niemand vertellen dat je een abortus ondergaan hebt. Let wel, dit geldt enkel wanneer je 16 jaar of ouder bent.

Procedure abortus

Wanneer men voorbij de bedenktijd is kan de abortus uitgevoerd worden. Afhankelijk van de exacte zwangerschapsduur kunnen er diverse methoden gebruikt worden. Over het algemeen geldt dat hoe korter men ongewenst zwanger is, hoe kleiner de kans op complicaties. Een abortus kan zowel met medicijnen opgewekt worden als met behulp van instrumenten in gang gezet worden.

<7 weken zwangerschap

De ongewenste zwangerschap kan zowel instrumenteel als met medicatie afgebroken worden. Medicamenteuze abortus lijkt effectiever te zijn in het afbreken van de ongewenste zwangerschap dan instrumentele abortus.

7 - 15 weken zwangerschap

Wanneer men tussen de 7 en 15 weken ongewenst zwanger is, blijken medicamenteuze en instrumentele abortusbehandelingen beide even effectief.

> 15 weken zwangerschap

Wanneer men meer dan 15 weken ongewenst zwanger is kunnen beide methoden gebruikt worden.
Gerelateerde artikelen
Abortus en alternatievenAbortus; er zijn meer vrouwen die ermee te maken krijgen dan men vaak denkt. Veel mensen zijn uit ptincipe tegen abortus…
Abortus bij jongerenAbortus bij jongerenAls je nog jong bent en je ontdekt dat je ongepland zwanger bent geraakt, staat je wereld op zijn kop. Misschien durf je…
Abortus - Voor, tijdens en na de behandelingAbortus - Voor, tijdens en na de behandelingWanneer je ongewenst zwanger bent heb je de keuze uit drie opties. Je houd het kindje, je staat het kindje af ter adopti…
Abortus, moord of oplossing?Mensen kijken er tegenwoordig niet meer raar van op als 'dat meisje uit het dorp' verteld dat ze abortus heeft gepleegd.…
Zwanger en abortusZwanger en abortusOngewenst zwanger: wat nu? Wanneer een zwangerschap totaal onverwacht komt en niet gewenst is, kan er gekozen worden voo…
Bronnen en referenties
  • http://www.vrouwenarts.nl/pagina/left/verloskunde/zwangerschap/vroege_zwangerschap/ongewenst_zwanger
  • http://www.nvsh.nl/anticonceptie/abortus.htm

Reageer op het artikel "Ongewenst zwanger"

Reacties

Ano, 29-10-2015 16:30 #6
Ik ben 15 maar heb het niet veilig met mijn vriend gedaan & heb hele tijd steken in mijn buik en boven rug. ik moet echt om het uur plassen en zo, maar als ik zwanger ben zal ik het echt niet aan me ouders kunnen zeggen. hoe moet ik dit doen dan?

Roos, 02-04-2015 22:10 #5
Ik heb onveilig seks gehad. En ben nu naar 4 dagen nog niet ongesteld. Ik ben maandag namelijk gestopt met de pil. Mijn ouders kan en wil ik het niet vertellen wat is nu de beste keuze?

Fleur_97, 18-06-2014 02:42 #4
Ik heb kort nadat ik ongesteld ben geweest, seks gehad met mijn vriend, het condoom zat niet goed en is hij dus in mij klaargekomen of net ervoor want ik voelde het sperma er zeg maar uitlopen. Nu, 10 dagen na onze gemeenschap, begin ik steeds meer symptomen te krijgen van een zwangerschap, mijn ouders weten nog niet eens dat ik seks heb met mijn vriend en nu zou ik ze ineens moeten vertellen dat ik zwanger ben. Zeker aangezien ik nog maar 16 ben en hij 15 zouden we het kindje wel weg willen laten halen, maar wat raden jullie nu aan? Ik heb al lange tijd slapeloze nachten terwijl ik toch erg moe ben en misselijk.

Eefke_1388, 22-05-2013 11:32 #3
Hoi mensen,
voor diegene die ongewenst zwanger zijn hier even een verhaaltje hoe het ook kan:
Ik was ook onverwachts zwanger dus, kende men vriend maar 3 maand, was een beetje anti kinderen ingesteld en eerlijk gezegd was m'n vriend, en dat was beide kanten zo, beetje eerder een flirt, de vrijgezellen die zich amuseerden zeg maar. Maar dan kwam het verdikt: zwanger. Nu tis allemaal zo beetje vlug en raar gegaan. We waren bang, m'n vriend liet de keus aan mij, zat dus niet onder druk. Na 3dagen zwanger te zijn begin je na te denken en te praten. We kwamen tot het gevoel dat een abortus ons mss juist uit elkaar zou kunnen drijven. Ons geflirt was dus plots wel een serieuze zaak. Ik was toen 23 dus nu niet echt een schande (m'n vriend net 20! das een ander paar mouwen voor zo'n jong 'ventje'), ik vertelde het m'n ouders, die waren natuurlijk geschrokken. Toen kwam de vraag en nu? ik vertelde dat ik er aan dacht van te laten weg nemen. Toen zei m'n vader we moeten eens praten… Blijkt daaruit dat m'n ouders door hun ouders rond hun 23ste gedwongen zijn geweest om abortus te plegen en heb het hele verhaal er rond te horen gekregen. m'n vader voelde hem dus schuldig tegenover m'n moeder dat hij zicht niet verzet heeft tegen de wil van zijn ouders. Dus zonder te vragen kwam hij zelf mat allerlei oplossingen, hulp aanbiedingen, mogelijkheden. Kort daarna wist de moeder van m'n vriend het ook. Ok al zeiden we er bij dat we nog niet wisten wat we gingen doen en abortus overwegen… onze ouders waren een rondlopende gazet geworden (en men mochten het niet door vertellen, je kent dat wel) Dat gaf ons dan wel een warm gevoel. Toen zijn we beginnen rekenen en tellen, we hadden nog niet zoveel gespaard. We vonden snel een huisje dat onmiddellijk onze aandacht trok. Nu is onze dochter 10 maand, tis zwaar geweest financieel en zo, maar met afspraken naar elkaar toe kunnen we nog altijd doen wat we graag doen en financieel zijn we stabiel. Kortom, onverwachts zwanger zijn kan ook goed uitdraaien en je hoeft elkaar geen 2 jaar te kennen om een gelukkig gezin te kunnen vormen :-) En we hebben een schat van een dochter! De tranen komen in m'n ogen als ik naar haar kijk en bedenk wat we aant overwegen waren. Ik wil zeker niet zeggen dat abortus een schande is, maar als je ook maar 1 moment twijfelt, dan zeg ik doe het niet, en probeer er anders uit te geraken want het loont de moeite waard :-) gr

Judith, 13-05-2013 20:24 #2
Een kind kan geen kind zijn zonder de toewijding van zijn ouder(s). Een abortus die met een goede rede, zonder twijfel wordt ondergaan zal je niet blijven achtervolgen. Je vergeet het nooit, maar met de wetenschap dat het inderdaad de beste keuze was. Je zult er niet iedere dag aan denken, en je zult niet denken 'wat als'.
Denk inderdaad aan je onschuldige baby… Doe dat nog eens als je bewust kinderen neemt zoveel jaar later, blij met het feit dat je deze kinderen wél alles kan geven wat ze nodig hebben.

José van Brenk, 18-03-2013 09:34 #1
Als je abortus wilt plegen, raad ik je aan eerst eens te verdiepen. Wat je precies gaat doen. Het is niet even wat weefsel weghalen! 10 weken zwanger, je baby is helemaal af, handjes voetjes teentjes alles is compleet. de baby is nu 4.5 cm groot. en weegt 5 gram. Een baby van 24 weken is 32 cm en 560 gram, hoort geluid voelt pijn en kruipt weg als ze de baby willen weghalen. Dieren hebben nog meer rechten als een onschuldige baby. Denk na abortus lost de problemen niet op, maar ze zullen je achtervolgen. Hoe bizar is het in het ene kamertje wordt een baby van 24 vermoord, in een anderkamertje vecht een baby van 25 weken voor zijn leven in de couveuse. en wordt door een heel medisch team in de gaten gehouden. Open u ogen! en laat u geluid horen, roep voor de onschuldige baby's die geen stem krijgen!

Infoteur: Melod
Laatste update: 19-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!