InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Kan ik zwanger zijn?

Kan ik zwanger zijn?

Kan ik zwanger zijn? Seks zonder condoom, de pil vergeten hebben, een gescheurd condoom en de eerste keer seks. Kan je daar zwanger van worden? En kan je zwanger worden van voorvocht? En wanneer de jongen niet klaarkomt, bestaat er dan toch een kans op zwangerschap? Met andere woorden: "kan ik zwanger zijn"?

Kan ik zwanger zijn in de volgende situaties?

Seks zonder condoom

Wanneer je vrijt zonder condoom en geen aanvullende anticonceptiemiddelen gebruikt, kan je zwanger raken. Een condoom vormt namelijk een barrière voor het sperma van de man, waardoor de zaadcellen niet in de vagina terecht kunnen komen maar in het condoom achterblijven.

Seks zonder klaarkomen

Wanneer je onbeschermde seks hebt kan je altijd zwanger raken, of de man of vrouw nu klaarkomt of niet. In het zogenaamde voorvocht dat vrijkomt bij seksuele opwinding kunnen namelijk ook al spermacellen zitten. De kans dat je zwanger raakt is kleiner dan wanneer de man wél klaarkomt, maar is wel degelijk aanwezig.

De eerste keer

Je kan van elke onbeschermde vrijpartij in verwachting raken, dus ook de eerste keer. Het maagdenvlies vormt geen barrière voor spermacellen of iets dergelijks.

Wanneer je twijfelt of je toch zwanger bent, kan je altijd een zwangerschapstest doen

Ongesteld en toch zwanger

Je hoort wel eens verhalen van mensen die ondanks dat zij elke maand netjes ongesteld geworden zijn tóch zwanger bleken te zijn. Dit komt voor, maar is zeer zeldzaam. Het kan echter wel zo zijn dat je de zogenaamde innestelingsbloeding verward met een menstruatie. Sommige vrouwen verliezen wat bloed op het moment dat de bevruchte eicel zich in de baarmoeder innestelt. Bij een innestelingsbloeding heb je doorgaans minder hevig en minder lang bloedverlies.

Pil vergeten

Bij de meeste anticonceptiepillen geldt dat je nog steeds beschermd bent tegen een zwangerschap wanneer je de vergeten pil binnen een bepaalde periode inneemt, doorgaans 48 uur. Dit kan echter per anticonceptiepil verschillen en het is daarom raadzaam te bijsluiter van je anticonceptiepil er op na te slaan.

Afhankelijk van de periode waarin je de pil vergeten bent is de kans op een zwangerschap relatief groter.

Zwangerschapssymptomen

Sommige vrouwen vertonen zwangerschapssymptomen terwijl zij niet zwanger zijn. Dit is niet vreemd, omdat de symptomen die met een zwangerschap gepaard gaan ook bij andere aandoeningen voor kunnen komen. Zo kan je best last van misselijkheid hebben én een opgeblazen buik hebben én vaker moeten plassen zonder zwanger te zijn.

Daarnaast is het zo dat wanneer je er op gaat letten je sneller zwangerschapssymptomen zal ontdekken, terwijl je deze klachten op een ander moment misschien helemaal niet aan een mogelijke zwangerschap gerelateerd zou hebben.

Niet ongesteld geworden

Wanneer je je erge zorgen maakt om een mogelijke zwangerschap kan je menstruatie uitgesteld worden waardoor het lijkt alsof je zwanger bent. Ook andere veroorzakers van stress kunnen je ongesteldheid uitstellen.

Het uitstellen van de menstruatie kan nog diverse andere oorzaken hebben. Zo hebben vrouwen die onlangs bevallen zijn en nog borstvoeding geven doorgaans geen menstruatie. Bepaalde aandoeningen kunnen ook het uitblijven van de menstruatie tot gevolg hebben, bijvoorbeeld anorexia nervosa, een eetstoornis. Tot slot kan ook een onregelmatige menstruatiecyclus je het idee geven dat je erg overtijd en mogelijk zwanger bent.

Medicijngebruik

Hoewel veel medicijnen zonder problemen tegelijkertijd met je anticonceptiemiddel gebruikt kunnen worden zijn er ook medicijnen welke de werking van je voorbehoedsmiddel negatief kunnen beïnvloeden. Zo verminderen onder andere antibiotica en sint janskruid de werking van de anticonceptiepil, waardoor je mogelijk minder goed beschermd bent. Wanneer je deze middelen gebruikt of onlangs gebruikt hebt dien je daarom een aanvullend anticonceptiemiddel te gebruiken, bijvoorbeeld een condoom. Lees de bijsluiter van de medcijnen die je gebruikt of wilt gaan gebruiken altijd goed door om te controleren of zij geen wisselwerking vertonen met je anticonceptiemiddel.

Gescheurd condoom

Het kan voorkomen dat een condoom scheurt tijdens de vrijpartij. Dit kan je op het moment zelfs ontdekken of achteraf. Wanneer het condoom gescheurd is bestaat de kans dat er spermacellen (via het sperma of het voorvocht) in de vagina terechtgekomen zijn waardoor er kans op een zwangerschap is. Wanneer je geen aanvullende anticonceptiemiddelen gebruikt is het verstandig een morning after pil te gebruiken.

Voorvocht

Wanneer je je partner afgetrokken hebt en daarna je vagina aanraakt of wanneer je partner jou vingert nadat hij met zijn vingers aan zijn penis gezeten heeft tijdens de vrijpartij kan je zwanger raken. In het voorvocht kunnen zich namelijk al zaadcellen bevinden welke in je vagina terecht kunnen komen.

Seks in stopweek

Wanneer je de pil gebruikt kan je gewoon seks hebben in je stopweek. Ook tijdens je stopweek ben je namelijk beschermd tegen een zwangerschap. Niet elke vrouw vindt het echter fijn om seks tijdens de ongesteldheid te hebben.

Lees verder

© 2010 - 2014 Melod, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kan ik nu zwanger zijn?Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…
Zwanger worden: stoppen met anticonceptieZwanger worden: stoppen met anticonceptieWanneer je zwanger worden wilt, is stoppen met de anticonceptie uiteraard een eerste stap. Met sommige voorbehoedsmiddel…
Morning-after methodenDe beste manier op zwangerschap te voorkomen is de pil en het condoom gecombineerd gebruiken. Zo ben je beschermd tegen…
Wat doet de morning after pilWat doet de morning after pilStel: Je hebt een vaste relatie,je slikt de pil en jullie hebben besloten dat een condoom daarom niet nodig is. Nu blijk…

Reageer op het artikel "Kan ik zwanger zijn?"

Reacties

Anoniempje, 04-11-2013 17:20 #19
Hallo, ik heb donderdag seks gehad & mijn pil vergeten. Ik heb die dan vrijdagmorgen ingenomen. Maar hij is niet klaargekomen in mij. Kan het zijn dat ik zwanger ben?

Anoniem, 22-10-2013 11:28 #18
Dag Esmee,

Vorige week zaterdag (19 oktober) heb ik onveilige seks gehad met m'n vriendin. Haar regels waren op 27 september begonnen. Klaargekomen ben ik zeker niet in haar & ik heb voor de seks nog geplast… Is er een kans dat ze toch zwanger is?

Ik hoop op een geruststellend antwoord…

Anonimus, 30-09-2013 23:50 #17
Hey Esmee Senders, het is al zo'n twee weken geleden dat je dit bericht hebt geplaatst. Ben je zwanger? Of is de menstruatie nog opgekomen? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem, echt exact hoe jij het geformuleerd hebt. Ik ben nu 2 dagen over tijd en ik maak me ernstig zorgen. Vooral ook omdat het nu sinds gister mijn ex betreft. Twee jaar waren we gelukkig, en wanneer we uit elkaar gaan hebben we dit probleem.

Esmee Sender, 16-09-2013 20:18 #16
Dag, wanneer mijn man op een middag met mij seks heeft gehad zonder condoom en er is aardig wat voorvocht in mij gekomen ( werkelijke ejaculatie niet) en dit was op mijn vruchtbare dagen.volgens mij heb ik mijn eisprong de volgende dag gehad want toen had ik een klont slijm rekbaar geurloos en helder. en ik had de bekende eierstokken krampjes. daarna geen last meer.

Wil even weten hoe groot procentueel onze kansen zijn.
Wij hebben alle goede voorzieningen en vooral liefde voorelkaar en een eventuele zwangerschap maar zijn een stel die telkens roepen… maar dan is het eigenlijk perfecter… gek dat het dan na 5 jaar nog niet perfect is he?… :)

Iedereen verder op dit blog succes gewenst en dat er maar op iedereen hun pad mag komen wat het beste is…

Hoezitdatnou?, 04-09-2013 22:35 #15
Hallo.
Ik ben 29/30 augustus do/vrij ongesteld geworden. Ik slik de pil diane 35. Ik heb zegmaar dinsdag en woensdag onveilig seks gehad. Ik heb een blaasontsteking gehad maar mijn vraag is. Kan ik zwanger zijn nu? Hij is niet klaargekomen in mij maar namelijk ik weet dat je van voorvocht zwanger kan raken. Ik moet vanavond de pil weer slikken maarja als ik zwanger zou kunnen zijn wil ik het houden. Ik wil niet stoppen met de pil nu want ik weet niet of ik zwanger ben ja of nee. Beetje ingewikkeld maar kan de pil diane 35 kwaad als je zwanger bent en je dat nog niet weet? Graag antwoord hierop! Want ik snap er niks van

D. van den Berg, 13-03-2013 09:24 #14
Van voorvocht kan je in principe niet zwanger worden, omdat daar geen sperma inzet. Wel als de man daarvoor klaar is gekomen en er nog spermacellen achter is gebleven. De kans is klein als de man heeft geplast, omdat dit slecht is voor de overleving van de spermacellen.

Anoniem, 05-11-2012 16:29 #13
Kan ik zwanger worden of een bepaalde ziekte krijgen als ik voor de eerste keer seks heb met condoom maar de pil niet neem? zo ja wat zijn de gevolgen?
-een 14 jarig meisje

Anoniem, 27-09-2012 11:32 #12
Hallo ik heb een vraagje aan jullie. Ik heb donderdag me laatste pil ingenomen en vrijdagmiddag met me vriend sex gehad. Maar hij is niet in me klaar gekomen en had het afgemaakt door hem klaar te pijpen. Maar me vraag is kan ik dan als nog zwanger worden? Ik slik me pik altijd in de avond in om 22u. En weet niet hoeveel uur de pil in zijn werk is.
Hoop hier voor een geruststellende antwoord op kan krijgen

Anoniem, 15-08-2012 15:00 #11
Ik en mijn vriend hebben 2 x sex gehad. De 1e x was de 1e week van de zomervakantie. toen is hij in mij klaargekomen. de 2e x dat we sex hadden was ongeveer 3 week geleden. Toen is hij niet klaargekomen. nu heb ik bijna een week last van het gevoel hebben van een zwaare volle buik en hard. Maar mijn buik is niet dik ofzo. en nu ongeveer 4 dagen heb ik steeds hoofdpijn en gevoel hebben van slap zijn enzo. en overal spierpijn hebben. Is het een kans dat ik zwanger ben? Ik hoop het niet! En reageer even snel alsjeblieft want ik ben heel erg bang! :( groetjes een 15 jarig meisje

Yasmine, 03-02-2012 16:46 #10
Mijn vriend en ik hebben gisteren seks gehad met condoom. Hij is daarin klaargekomen en is daarna naar toilet gegaan om te plassen/schoonmaken. Na ongeveer 2 uur gingen we voor de 2e x seks, hij werd stijf door het pijpen maar er zat niet zoveel voorvocht meer in (uitgeput & minder opgewonden door de 1ste x seks). Daarna heeft hij me nog in doggie style genomen ongeveer 10x in & uit. Is er kans dat er spermacellen/voorvocht is, en zoja zou ik hierdoor zwanger kunnen zijn? ik heb rond deze dagen ook mijn ovulatie.

Rianne, 07-12-2011 22:27 #9
Ik kan toch niet zwanger zijn? In augustus onveilig gevreeeen met een man en een paar dagen ervoor mijn pil 1 keer vergeten (derde week). Ik ben tot nu toe altijd ongesteld geweest (maar dat schijnt automatisch door te gaan als je de pil slikt) en heb door de weken heen 3 testen gedaan; allemaal negatief. Waaronder 1 test bij de huisarts (12 weken na het moment van vrijen) met ochtendurine. Toch blijf ik angst houden omdat ik goed ben in het mijzelf aanpraten van irreele gedachten.

Iemand, 24-11-2011 16:17 #8
Ik heb een vraag, ik slik al een paar maanden de pil en zondag heb ik sex gehad zonder condoom. Mijn vriend kwam niet in mij klaar maar nu ben ik dinsdag dus 2 dagen later de pil vergetn, in de 1e week. Ik heb de pil zoals in de bijsluiter stond de dag daarna nog ingenomen samen met die van woensdag. Is er kans dat ik nu zwanger ben? Reactie infoteur, 28-11-2011
Wat staat er in je bijsluiter? Dit verschilt namelijk per pil.

Jennifer, 19-11-2011 01:17 #7
Ik heb een vraagje, deze maandag hadden mijn vriend en ik seks, hij is toen in mij klaargekomen maar we gebruikte geen condoom en pil, pas nadat het was gebeurt lekte zijn sperma er wel wat uit maar nadat allemaal slikte ik de pil maar ik had niet van maandag maar alleen van vrijdag dus heb ik dat ingenomen maar de dag daarna heb ik nieuwe pil gehaald en nu slik ik wel gewoon de pil van dinsdag t/m vrijdag
Is er kans dat ik zwanger ben?

Meid181993, 03-11-2011 15:59 #6
Hallo,

Ik heb een vraagje. Afgelopen nacht heb ik mij mijn vriend in bed gelegen. We wouden niet te ver gaan, gezien onze achtergrond. Nu heeft hij mij gevingerd, en is daarbij met de vinger diep in mijn vagina geweest. Niet met de penis, maar met zijn vinger. Ik heb ondertussen zijn eikel gestimuleerd, waarbij ik iets natigheid voelde. Ook hebben we bovenop elkaar gelegen met de onderbroek nog aan, maar daar bij heeft hij wel langs mijn schaamlippen gestreelt en een paar keer hard gestoten. Kan ik hier zwanger van zijn?

Anonieem, 19-10-2011 19:20 #5
Ik heb een vraagje, ik het een paar dagen geleden voor het eerst seks gehad met een jongen. Dit was zonder condoom maar ik gebruik wel de pil omdat het voor hem ook de eeste keer was en dus geen gevaar voor soa's. Maar hij is in me klaargekomen, moet ik me zorgen maken dat ik zwanger word of maakt het niet uit of een jongen in je klaar komt?
Ik blijf hopen van niet, maar ik moet het even te weten komen! Please help me out!

Anoniemmm, 21-09-2011 15:38 #4
Ik heb een vraagje. Ik heb 14 weken geleden voor het eerst seks gehad met een jongen. Ik maakt me nergens zorgen om want hoewel ik net die week twee keer een pil was vergeten, hebben we ook een condoom gebruikt. De pil ben ik daarna dus gewoon door blijven slikken. Echter m'n buik is de afgelopen maand wat dikker en ik was ook een kilo aangekomen. Ik heb een zwangerschapstest gedaan en deze was negatief. Toch blijf ik me zorgen maken omdat m'n buik met name 's avonds zo opgezet is. Daarnaast sportte ik voor de zomervakantie redelijk veel en in de zomervakantie helemaal niet. Sinds een maand ben ik weer heel actief bezig met sporten (2x 2 uur trainen en zondags toernooi). Zou het anders hier misschien mee te maken kunnen hebben? Want ik zou verwachten dat ik dan af zou vallen, maar dat is niet zo. Als ik op m'n buik duw voel ik ook een wat 'harder blok' zeg maar. Zijn dit gewoon spieren of kan ik toch zwanger zijn? Alvast bedankt voor het antwoord want ik blijf me maar zorgen maken. :( Reactie infoteur, 22-09-2011
Ik vermoed dat je niet zwanger bent omdat je netjes een condoom gebruikt hebt en je onlangs je activiteitsniveau flink aangepast hebt. De meeste mensen die fanatiek sporten komen in het begin juist aan, omdat ze spieren op aan het bouwen zijn en spieren zwaarder zijn dan vet.

Lies, 14-09-2011 14:47 #3
Ik heb voor het eerst seks gehad 2 dagen terug, en ik ben er echt bang voor om zwanger te zijn. het is zonder condoom gebeurd, maar hij is niet in de vagina klaargekomen hij trok het gelijk weg wanneer hij moest klaarkomen, maar kan ik ook door vocht zwanger raken? Reactie infoteur, 21-09-2011
Ja je kan ook zwanger worden van voorvocht. Wanneer je nog eens seks gaat hebben is het dus verstandig een condoom te gebruiken. Je kunt ook aan de pil gaan, maar deze beschermt je niet tegen eventuele geslachtsziektes.

Chantal, 05-09-2011 19:28 #2
Hallo ik heb een vraagje ik ben 6 augustus voor het laatst ongesteld geworden nou heb ik in me vruchtbare periode gevreeen dat was van 15 tot 20 augustus we zijn bezig voor een 2e kindje. dus ben ook niet meer aan de pil. sinds 2 weken 25 augustus heb ik een opgezette buik, misselijk en menstruatie achtige pijn. sinds 3 september verloor ik was bruin bloed dat was zo weer weg.de volgende dag was het weer bruin/roze achtig maar het is heel weinig en alleen een beetje roze achtig bij het afvegen. Heb al een test gedaan maar die was negatief.

M., 08-03-2011 23:22 #1
Mijn vriendin heeft afgelopen week de pil doorgeslikt. Waarbij ze afgelopen zondag haar laatste heeft gehad. Nou is het zo dat ze dinsdag normaal de eerste tekenen van de menstruatie al krijgt. Echter heeft ze deze tot nu niet gehad. Zelf is ze bang dat ze laat is. We hebben namelijk in t weekend verschillende keren gevreeën, onveilig. Ik ben zelf n kerel dus ben geen echte expert op t gebied van de pil. Is er n mogelijkheid dat t uitstellen van de stopweek een wat latere menstruatie veroorzaakt? Zoja, we hoeven ons dan geen zorgen te maken? Zo nee, wat is het advies? (Ik ga er hier bij van uit dat ze de pillen netjes dagelijks of binnen 36u heeft ingenomen.) Reactie infoteur, 09-03-2011
Hallo M.,
wanneer je vriendin gewoon twee volledige pilstrippen gebruikt heeft (dus nu in totaal de pil zes weken geslikt heeft) zonder tussenpauzes is de pil gewoon veilig en is een zwangerschap in principe uitgesloten. Sommige lichamen raken enigszins in de war van het doorslikken van de pil, dus het kan zijn dat haar menstruatiecyclus enigszins in de war is en ze pas later ongesteld wordt.
Ik zou haar menstruatie een week afwachten en dan voor de zekerheid toch even een zwangerschapstest doen. Deze zou je in principe nu ook al kunnen doen, wanneer je sneller zekerheid wilt. Maar in principe is een zwangerschap, op basis van je verhaal, uitgesloten.

Infoteur: Melod
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!