InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Hoe weet ik of ik zwanger ben?

Hoe weet ik of ik zwanger ben?

Hoe weet ik of ik zwanger ben? Hoe weet je of je zwanger bent? In dit artikel lees je de vier belangrijkste symptomen van een prille zwangerschap. Als je niet meer ongesteld wordt, je de hele tijd misselijk bent, erg vermoeid bent en pijnlijke borsten hebt, dan zou het kunnen zijn dat je zwanger bent. Doe voor de zekerheid altijd een zwangerschapstest. En als je last blijft houden van bepaalde klachten, ga dan even naar de huisarts voor controle.

Je wordt niet meer ongesteld

Als je zwanger bent dan blijft de menstruatie uit. Dit is één van de eerste tekenen dat je zwanger zou kunnen zijn. Een groot deel van de vrouwen gebruikt een anticonceptiemiddel zoals de pil. Als je de pil slikt dan heb je geen echte menstruatie meer. De maandelijkse cyclus wordt sterk beïnvloed door de hormonen die vrijkomen in je lichaam na het slikken van de pil. De cyclus wordt in feite stopgezet.

Als je geen anticonceptiemiddelen gebruikt en je bent over tijd, dan kun je het beste een zwangerschapstest doen. Je cyclus kan, naast een zwangerschap, ook fluctueren door wijzigingen in je leefstijl. Een ander eetpatroon of intensief sporten kunnen van invloed zijn op je maandelijkse cyclus. Let hier dus op.

Je bent de hele tijd misselijk

Misselijkheid kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Je kunt door een stevige verkoudheid je ook misselijk voelen. Als je zwanger bent dan kun je in de eerste drie maanden van de zwangerschap last hebben van een misselijk gevoel. Een groot deel van de vrouwen die zwanger zijn hebben hier last van (ongeveer driekwart). De misselijkheid is bij de ene vrouw heftiger dan de andere. Soms heb je de hele dag last van vlagen misselijkheid. De misselijkheid wordt veroorzaakt door een trager werkende maagklep, die tussen de slokdarm en de maag zit. En als je zwanger bent werkt je spijsvertering trager waardoor voedsel langer in je maag blijft zitten.

Je voelt je de hele dag door vermoeid

Als je zwanger bent dan heb je de eerste drie maanden last van vermoeidheid. Dit komt doordat je lichaam zich aan het voorbereiden is op de groei van de baby in je buik. Dit kost extra energie. Na een maandje of drie is je lichaam gewend geraakt aan de nieuwe situatie en heb je weer vol op energie. Als je last hebt van vermoeidheid dan duidt dit nog niet gelijk op een prille zwangerschap. Naast vermoeidheid zul je ook op de andere symptomen moeten letten.

Je borsten doen zeer

Dat je borsten pijnlijk zijn wil niet gelijk duiden op een zwangerschap. Als je borsten nog in de groei zijn, zoals in de pubertijd, dan kan dit pijnlijk zijn. Ook krijgen volwassen vrouwen soms voor en tijdens de menstruatie last van een pijnlijk gevoel in de borsten. Als je zwanger bent kunnen je in je borsten een pijnlijk gevoel krijgen. Dit wordt veroorzaakt door het zwangerschapshormoon HCG. Normaal gesproken verdwijnt dit pijnlijke gevoel na een maandje of twee.

Andere signalen van een zwangerschap

Naast de hiervoor genoemde signalen van een zwangerschap zijn er nog veel meer te noemen. Het is natuurlijk zo dat je hele lichaam zich voorbereid op de zwangerschap. Andere signalen kunnen zijn:
  • veel plassen
  • overmatige aanmaak van speeksel
  • depressieve gevoelens
  • aambeien
  • spataders
  • brandend maagzuur
  • stemmingswisselingen

Ben ik nu zwanger of niet?

Als je twijfelt of je zwanger bent dan kun je het beste een zwangerschapstest kopen. Je kunt natuurlijk afgaan op alle signalen en symptomen van een mogelijke zwangerschap, maar dan weet je het nog niet zeker, door een test te doen wel. Als je last blijft houden van bepaalde klachten dan kun je het beste even naar de huisarts gaan voor controle om er zeker van te zijn dat er niets anders mis is met je lichaam. Het gaat tenslotte om jouw gezondheid!
© 2010 - 2014 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Symptomen van zwangerschapSymptomen van zwangerschapAls je zwanger bent, dan wordt heel je hormoonhuishouding op zijn kop gezet. Het is namelijk best een ingrijpende verand…
Negatieve zwangerschapstest: toch zwanger?Negatieve zwangerschapstest: toch zwanger?Het doen van een zwangerschapstest is voor veel vrouwen een spannende aangelegenheid: zal je wel zwanger zijn of toch ni…
Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?Wanneer je zwangerschapssymptomen en een zwanger gevoel hebt, wil je op een gegeven moment toch graag weten of je al dan…
Een vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstest kan veel oorzaken hebben zoals medicijngebruik, hormonen of zeep.…

Reageer op het artikel "Hoe weet ik of ik zwanger ben?"

Reacties

Linda, 30-10-2013 17:19 #11
Hallo,

Ik ben ook gestopt met de pil, wij zijn getrouwd en willen graag een kindje. Echter wacht ik eerst een paar maanden voordat wij stoppen met oefenen en voor het echie gaan. Ik vind het belangrijk om een normaal hormoonmilieu te hebben en wil tevens een paar kilo kwijt, niet omdat ik dik ben, maar om ervoor te zorgen dat ik dit ook niet wordt tijdens de bevalling! Ik zorg er natuurlijk wel voor dat ik een normaal gewicht houd.

Is het verstandig om een paar kilo af te vallen voordat je probeert zwanger te worden? en ook om even tussentijds te wachten en nog niet direct te starten? onze motivatie voor dit laatste is om eerst mijn hormonen weer op peil te brengen.

Ik slik ook alvast foliumzuur, voor het geval dat (kleine kans maar toch), een condoom scheurt en ik eerder zwanger zou raken.

Ik lees graag jullie ervaringen!

Sara, 02-03-2013 19:46 #10
Ik heb al een paar maand last van pijnlijke borsten, ze zijn gegroeid. er komen striemen op, of dit komt door het groeien weet ik niet. daarnaast heb ik sinds laatste week krampen, alsof iets in mijn buik port. steken in mijn lies. ik ben ook sneller moe, krijg een buikje en ben al een paar kg aangekomen. ik kom meestal niet aan, of ik schommel tussen de 50 en 52. nu is het asl gestegen naar 55. ik ben misselijk geweest, maar gelukkig is dit over. ik heb nu een paar weken mijn eetlust terug ik weer normale porties soms meer als ik echt honger heb. het hongergevoel is voortdurend aanwezig. we hebben al een test gedaan, maar die was negatief

heeft iemand een idee?
goretjes sara

Anoniem, 28-02-2013 22:45 #9
Hallo allemaal, ik ben een meisje van 15 en ik ben heel erg bang dat ik zwanger ben, heel veel symptomen heb ik niet, ik kom niet aan, maar ik heb wel het gevoel dat mn buik dikker is, ook ben ik al een paar keer ongesteld geworden. ik zit aan de pil en ik ben hem nooit vergeten, gebruik geen antibiotica, en ik heb nooit over moeten geven en daarna geslachtsgemeenschap gehad. Kan ik zwanger zijn?

Jessica, 14-09-2012 00:08 #8
Ik ben meestal max 3 dagen ongesteld voor ik mijn menstruatie heb maar nu ben ik ongeveer 6 dagen ongesteld. Na een cappuccino drinken werd ik misselijk tot ongeveer na het eten, maar ik moest niet overgeven heb alleen nog wat last van boeren laten. Mijn zwangerschapstest was paar dagen geleden negatief. Zou ik zwanger kunnen zijn?

Francis, 22-06-2012 11:18 #7
Ik voel me nu al een aantal weken misselijk, pijn aan mijn borsten en veel plassen ok ben ik vaak duizelig. Mijn laatste menstruatie was te laat en andets dan normaal. Normaal ben ik ook 5 tot 7 dagen ongesteld deze keer maar 2 dagen. Ik heb een zwangerschaps test gedaan maar die was negatief. Ik ben al naar de dokter geweest maar die weet ook niet echt wat er is. Ok kom ik erg snel bij de laatste tijd terwijl ik bijna niks eet omdat ik het niet binnen kan houden. Nu ben ik toch bang dat ik zwanger ben ondanks dat de test negatief was. Maar hoe vask hoor je dat wel niet en blijkt dat ze nog zwanger zijn. Weet iemand wat ik nog meer kan doen om zeker te weten dat ik niet zwanger ben. Na hoe lang dat je zwanger bent begin je echt een buikje te zien?

Melissa, 23-10-2011 05:03 #6
Ik slik de pil en ben net 1 dag in mijn stopweek maar ik heb sinds 2 weken een raar gevoel in mijn onderbuik net ofdat ik een verstopping heb maar aangezien ik wel gewoon naar de wc ga denk ik toch niet dat dat het geval is. mijn borsten zijn ook al 2 weken heel gevoelig en pijnlijk, ik moet vaak plassen misselijk ben ik niet echt alleen als ik 's ochtends nadat ik uit bed kom niet eet totdat ik dan weer gegeten heb dan is het misselijke gevoel over. ik heb ook al een 2 weken witte afscheiding en dan ook best wel veel normaal heb ik dat 4 dagen voor ik ongesteld moet worden. en tijdens jullie weten wel wat doet het ook al een aantal weken een soort van pijn en dat heb ik normaal nooit! kan iemand misschien raad geven?

Alex, 20-06-2011 00:32 #5
Hallo, mijn vriendin denkt dat ze zwanger is ze heeft alle symptomen maar we hebben al zwangerschapstest gedaan en die zegt dat ze niet zwanger is, maar ze gelooft het nog steeds niet. dus als we de volgende zwangerschapstest doen en het is negatief, en ze geloofd het nog steeds niet, kan je dan naar de dokter voor echo ofso om te checken of ze zwanger is? (wij willen niet zwanger zijn ik ben 18 zij 16, ze zit aan de pil)

Alexia, 15-02-2011 22:22 #4
Ik ben vorig jaar januari gestopt met de pil. Vervolgens had ik gedurende het eerste halfjaar een regelmatige menstruatie. Daarna was ik twee maanden overtijd, gevolgd door een hevige bloeding. Mijn menstruatie daarna was onregelmatig. In januari dit jaar had ik eindelijk mijn normale menstruatiecyclus weer terug. Echter ben ik nu dus weer eens twee dagen overtijd.

Ik heb voornamelijk s'middags een opgeblazen gevoel, veel plassen en het idee dat mijn onderbuik boller is. Bij mijn bovenbuik kan ik niets zien, want deze is sowieso al dikker dan mijn onderbuik.

Kan ik nu zwanger zijn? Of is dit weer valse hoop?

Trudy, 28-10-2010 15:48 #3
Ik zit nu in de 3e week van mijn pilstrip. Een maand geleden ben ik weer begonnen met de pil na een korte stop te hebben gehad. In de 1e week van mijn pil (14 op 15 oktober) hebben mijn man en ik onveilige gemeenschap gehad. De ochtend na het weekend, dus 18 oktober ben ik de MAP gaan halen voor de zekerheid. Twee dagen geleden hebben mijn man en ik weer gemeenschap gehad. Echter nu komt het stomme ervan: toevallig was ik vanmorgen bij een vriendin van ons die gyneacoloog is en ik vertelde zo in het kort het hele verhaal. Zij wees mij er toen op dat mijn pil de hele maand niet veilig is geweest, terwijl mijn apotheker zei dat dit maar 2 weken zo was (omdat ik maar voor een korte periode gstopt was met de pil). Nu beginnen bij mij toch enige twijfels te komen… Zou ik zwanger kunnen zijn of toch niet? Heeft een van jullie hier ervaring mee of een antwoord op?

Jannie, 27-10-2010 15:50 #2
@Bibi
Nadat je gestopt bent met de pil duurt het een tijdje voordat je cyclus weer een normaal ritme heeft. Al die jaren hormonen hebben je cyclus dusdanig beïnvloed dat het even duurt voordat alles weer 'op orde' is in je lichaam. Je kunt aan de vroege kant zijn met de test van vanochtend, na het weekend nog 's testen voor de zekerheid, soms is een zwangerschap niet gelijk zichtbaar met een test.

Succes! :-)

Bibi, 27-10-2010 13:46 #1
Ik zit met het volgende. Ik ben in juli gestopt met de pil marvelon na 15 jaar. Ik ben nu 29 en willen graag een kindje. Ik heb op 19 juli mijn stopweek ongesteldheid gehad. Vervolgens ben ik op 22-08( 35dgn) 1 dag ongesteld geweest. Daarna weer op 19-09 (28dgn) Nu heb ik op 12-10 een korte bloeding gehad het was meer een veeg bloed. WIj hebben rond mijn''vruchtbare periode vanaf 1 okt flink geklust. Nu heb ik al een week last van moeheid, strakke borsten (lijken wel bakstenen als ik er op lig) heel veel pukkels in mijn gezicht en misselijkheid. Ook rommelt er van alles onderin mijn buik. Ik heb vanmorgen een test gedaan met ochtendurine maar die was helaas negatief.
Kan het zijn dat ik te vroeg ben met testen of houdt ik mezelf nu voor de gek? Ik heb eigenlijk geen idee meer…

Infoteur: Jozzie
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!