InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden na een miskraam

Zwanger worden na een miskraam

Zwanger worden na een miskraam Een miskraam, en nu? Een miskraam ontstaat meestal door een aanlegfout van het vruchtje. Na je miskraam wil je eigenlijk opnieuw zwanger worden. Wat kan je verwachten na een miskraam en het opnieuw zwanger willen worden?

Bloedverlies en miskraam

Een miskraam begint meestal met bloedverlies, maar niet altijd. Soms voelt men eerst krampen voordat het bloedverlies op gang komt. De meeste vrouwen voelen van te voren de zwangerschapsverschijnselen afnemen en weten vaak ook dat het mis is. Hoe dan ook, een miskraam gaat altijd gepaard met bloedverlies. Zolang er geen bloedverlies is opgetreden, is de miskraam ook niet voltooid en kun je niet opnieuw zwanger raken.

Ga in tijden van bloedverlies geen gemeenschap hebben, dit vergroot het risico op infecties.

Opnieuw zwanger worden, wachten of niet?

Wanneer het bloeden helemaal is gestopt, begint je cyclus weer opnieuw. Veel artsen raden aan om een aantal maanden te wachten met het opnieuw zwanger worden, maar de meeste vrouwen hebben daar het geduld niet voor en willen verder. Doe waar jij je goed bij voelt. Als jij zelf de miskraam goed hebt verwerkt en er geen moeite mee hebt om direct weer zwanger te worden, kan dit best.

Het lichaam heeft tijd nodig om te herstellen, in die tijd die nodig is zal je ook niet vruchtbaar zijn. Het lichaam geeft dus zelf aan wanneer je weer zwanger kan worden.

Nieuwe cyclus

Hoe weet je nou wanneer je weer vruchtbaar bent na een miskraam? Tel vanaf de eerste dag van de miskraam-bloeding je nieuwe cyclus. Niet helemaal juist, maar het geeft je wel een houvast. De meeste vrouwen krijgen rond de 20e dag na de miskraam weer een eisprong. Echter, dit kan ook langer duren wanneer het lichaam meer tijd nodig heeft voor herstel. Stress zorgt ervoor dat de eisprong langer op zich laat wachten.

Wil je helemaal zeker weten wanneer je cyclus weer opnieuw begint, wacht dan na de miskraam af tot de eerste nieuwe menstruatie. Vanaf de eerste dag van je echte cyclus kan je weer gaan tellen zoals je voorheen deed. Dan heb je meer zekerheid, maar wachten hierop is niet perse nodig. Het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt!

Angst

Het is logisch dat er een angst blijft na een miskraam, dat het weer gebeurt. Sommige vrouwen hebben inderdaad de pech op twee tot drie miskramen achter elkaar, maar over het algemeen krijgen de meeste vrouwen na een miskraam een gezonde baby. Krijg je drie keer of meer een miskraam achter elkaar ga dan langs de arts. Het kan zijn dat er dan meer aan de hand is.

Laat je niet door angst leiden: angst, en dus ook stress, zorgen er voor dat je moeilijker zwanger wordt. In sommige gevallen wordt angst of stress ook toegeschreven aan een miskraam. Onderzoek heeft uitgewezen dat in geval van stress drie keer meer miskramen voorkomen. Relax dus en laat de natuur zijn gang gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Een (te) vroege eisprong of ovulatieEen (te) vroege eisprong of ovulatieGemiddeld duurt de vrouwelijke cyclus zo'n 28 dagen. Dit zou inhouden dat de eisprong, ook wel ovulatie genoemd, rond da…
Ongesteld maar toch zwangerOngesteld maar toch zwangerHet komt vaker voor dan gedacht wordt: ongesteld zijn oftewel menstrueren terwijl een vrouw zwanger is. Vaak wordt de me…
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…
Ovulatiepijn: informatie en tipsOvulatiepijn: informatie en tipsVrijwel alle vrouwen voelen zich rond en tijdens hun menstruatie minder lekker; ze hebben bijvoorbeeld (in meer of minde…

Reageer op het artikel "Zwanger worden na een miskraam"

Reacties

Muizeke, 23-03-2017 16:20 #16
Eindelijk na 4 jaar proberen eindelijk zwanger, inseminatie en ivf mislukten iedere keer. Ik gaf het op in augustus 2016. Ik wou rust iedere keer weer die teleurstelling dat het niet lukte. Ik zakte weg in een depressie. Kon niet meer eten niet meer slapen. Ik liet me helpen. Eindelijk kwam ik erboven op en ging ik verder met de gedachte dat ik nooit een kindje zou krijgen. Plots januari 2017 ik kreeg mijn regels niet meer, ik was de gelukkigste vrouw ter wereld. Eindelijk was het zover, zonder hulp van dokters. Moeder natuur had eindelijk haar werk gedaan nooit had ik dit nog verwacht. Tot 21 maart 2017, dan gebeurde het ik ging naar het ziekenhuis, ik verloor bloed. Na een echo was alle mooie dromen weg, het hartje klopte niet meer. Heb curtage moeten laten doen. Mijn vriend heeft al kinderen uit vorige relatie. Iedereen om me heen mijn zussen. Iedereen heeft al een kindje, voor hun is het gemakkelijk zeggen. Geef het een plaatsje. En ga er terug voor. Weer 4 jaar wachten en al de pijn weer voelen. Ik stop de laatste dagen niet met wenen. Is de ergste pijn die ik tot nu toe al heb gekend. Ik wil zo graag terug zwanger worden. En langs de andere kant ben ik bang dat het weer niet zal lukken. Dat ik weer de ene teleurstelling na de andere zal krijgen. Hoelang kan ik dat nog dragen. Hoe moet ik nu het verlies een plaatsje geven. Ik weet het niet meer en ik kan niet meer.

Soetkin, 29-08-2016 11:57 #15
Ik heb op woensdag 24 augustus 2016 mijn eerste miskraam gehad. Dit was mijn eerste zwangerschap en ik was 8 weken in verwachting. Mijn bloedverlies is heel hard geminderd en zo goed als "gestopt", nu is mijn vraag: wanneer krijg ik mijn eerste maandstonden? En mag ik voor mijn eerste maandstonden terug zwanger worden?

Eveline, 23-10-2015 11:49 #14
Hallo… Ik heb op 10 oktober een miskraam gehad, ik was 4 weken ver. De gyneacoloog zei dat ik direct terug mocht proberen na mijn bloedingen. Nu 2 weken verder voel ik me echt mottig. Kan het zijn dat ik al zo snel terug zwanger ben?

Kathy, 28-03-2015 00:45 #13
Hallo
Ik voel mijn eiersprong niet weet ook niet welk gevoel dat zou moeten zijn 25/09/14 kreeg ik mijn miskraam na 4maand zwangerschap nooit gevonden wat er mis was met haar.
kan iemand mij het gevoel van de sprong uitleggen?

Maria, 05-11-2014 21:33 #12
Hallo allemaal. Ik heb op 6 april een curettage gehad was 10 weken zwanger maar vruchtje 6 weken hartje klopte niet meer.
Ik heb een zoontje van 2 en was bij hem binnen 3 maanden zwanger en bij mijn miskraam binnen 1 maand zwanger toen ik stopte met de pil. Dus heel snel…
Ben nu 7 maanden verder en nog niks heb wel een goede cyclus van 25 dagen precies en voel elke maand mijn eisprong.
Waarom duurt het zo lang kan iemand mij hier antwoord op geven alvast bedankt x

Najat, 08-10-2014 18:34 #11
Hallo, ik heb 30 mei een miskraam gehad in 6+3 is de vruchtje dood en pas bij 10 weken is de vruchtje eruit gekomen en na 26 dagen mijn menstruatie gekrijgen, op 13 september test ik positief na twee dagen op 15 september had ik weer een miskraam. Op 24 september had ik sek gehad en nu voet ik een opgezette buik, jukkende borsten en menstruatie pijn en rug pijn samen met ochtend minlijkheid en vaak plassen. Mijn vraag is kan het wel raak zijn? Bednkt

Marina, 28-02-2014 23:53 #10
Eind augustus 2013 heb ik een miskraam gehad van een tweeling. Was ergens tussen 2 en 3 mnd zwanger. December weer zwanger en opnieuw miskraam gehad maar dit keer in een vroege stadium.

Tijden allebei m'n zwangerschappen ben ik wel aantal keer geëlektrocuteerd op m'n werk met een voltage van 220 V.Je voelt de stroom door je armen heen gaan en doet echt pijn.
M'n vraag is of mogelijk is dat daardoor miskramen kreeg?!?!? Ben trouwens nog steeds regelmatig geëlektrocuteerd op m'n werk maar ze trekken niet veel van aan.
Wil namelijk graag zwanger worden en ben bang dat misschien dit een probleem oplevert.

Sanna, 12-12-2013 02:05 #9
Hallo,
Ik heb 2 weken geleden een miskraam gehad van een kindje van 16 weken. Ik wist niet dat ik zwanger was en had ook geen zwangerschapssymptomen. K kreeg gewoon mijn periode en zat aan de anticonceptie. K vraag mij nog steeds af hoe het mogelijk is dat ik geen flauw idee had dat ik in verwachting was. Kan het door de anticonceptie komen? Bij mij kwam er op het begin van de miskraam een doorzichtig gekleurd ballonnetje uit. Hebben meer mensen dit gehad? Mijn andere vraag is. Na 2 weken heb ik nog steeds een beetje bloedverlies. En de dokter zei dat het binnen 2 weken moet ophouden. Is dat zo? Zoja kan ik dan ook weer veilige gemeenschap hebben?

Amy, 20-03-2013 13:19 #8
Hallo, ik heb even een vraag precies een jaar geleden heb ik een miskraam gehad met 10 weken bij het ziekenhuis alles na laten kijken maar alles was weg, nu na 1 jaar is mijn menstruatie nog steeds onregelmatig begin na de miskraam ging er om 2 weken overtijd maar nu de laatste 2 keer soms wel 2 maanden overtijd en word ook daardoor niet meer zwanger! Huisarts zegt elke keer dat ik maar moet afwachten maar heb ik nu niet lang genoeg gewacht! Reactie infoteur, 20-03-2013
De eisprong vindt plaats ongeveer 14 dagen vóór de menstruatie. Als jouw cyclus dus twee tot drie maanden duurt, wil dit zeggen dat je een zeer late eisprong hebt. Dit maakt de kans om zwanger te worden veel kleiner. Ik adviseer je om gedurende drie maanden de temperatuurmethode toe te passen, en met deze gegevens naar je (huis)arts te gaan.

Ga naar het volgende artikel voor meer info over de temperatuurmethode:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/61616-zwanger-worden-temperatuurmethode.html

Sabrina, 17-03-2013 22:19 #7
Ik heb vorige maand een miskraam gehad en heb een curettage ondergaan. Ik heb tot nu toe nog geen menstruatie gehad en heb nog steeds onveilig sex. Zou ik ondanks geen menstruatie zwanger kunnen zijn? Reactie infoteur, 19-03-2013
Dat is mogelijk ja, de eisprong vindt namelijk ongeveer 14 dagen voor de menstruatie plaats.

Mélanie, 16-02-2013 21:13 #6
Hey, ik was 7 weken zwanger en ik had miskraam, mijn vraag ik is hoelang moet ik wachten voor ik terug zwanger kan worden? graag een antwoord AUB Reactie infoteur, 17-02-2013
Allereerst sterkte, een miskraam is een heftige gebeurtenis. In principe kan je direct weer zwanger worden, de vraag is echter of je dit zelf wil en ook handig vindt. Meestal wordt er gewacht totdat de eerste menstruatie weer op gang is gekomen.

Mij, 05-02-2013 14:25 #5
Ik heb mijn tweelingjongens verloren op 3 jan 2013 (op 19 weken en 4 dagen). Ik heb nu mijn menstruatie van vorige week dinsdag 1 dag gehad en woensdag was er niets en vanaf de donderdag is het dus volle bak, tot op heden nog steeds (5 febr). Natuurlijk wil ik nu zo snel mogelijk terug zwanger worden, is er iemand die ervaring heeft met die ovulatietesten en of die dus ook goed betrouwbaar zijn? Of hoe ik best tel want tot dinsdag was het dus 26 dagen tussen het verliezen van mijn zoontejes en als ik donderdag tel is het 28 dagen. Wat moet ik aanhouden? Ik lees overal vanalles en weet het gewoon niet meer. Ik moet 7 febr (overmorgen dus) naar de gyno terug.

Ik, 01-07-2012 22:42 #4
Hallo,
ik heb een vraagje. 7 mei een curretage gehad, en nu ben ik 25 of 26 mei weer zwanger geraakt, was ook de bedoeling, maar nu vraag ik me af, hoelang ik dan eigenlijk nu zwanger ben, want ik ben niet ongesteld geweest, en de vorige keer dat ik zwanger was, had ik 6 februari een miskraam gehad, en was ik 2 of 3 maart zwanger geraakt, en telde ze er 2 weken bij op, ben ik dan nu eigenlijk 5 weken zwanger, of 7 met 2 weken erop?

ik hoop dat iemand mij een reachtie zou willen doen Reactie infoteur, 26-07-2012
Wanneer je 25 mei zwanger bent geraakt, mag je twee weken bij je zwangerschap optellen, dus begin te tellen vanaf 11 mei.

Roos, 30-05-2012 10:13 #3
Beste Hope, in principe kun je zo'n twee weken nadat de bloeding begon het opnieuw proberen (rond je verwachtte eisprong), maar je kunt ook wachten tot na de volgende keer dat je weer gewoon ongesteld bent geworden. Fysiek gezien kan het meteen weer, het hangt af van je eigen gevoel of je het weer wilt proberen of nog even wilt wachten. Vanaf het moment van de bloeding kun je weer redelijk met je gewone cyclus rekenen. Het kán ook zijn dat (als je toch ongesteld wordt) het dagen of zelfs weken later komt dan normaal. Ik zou rond de periode dat je ongesteld zou worden een keer testen (eventueel met een 'vroege' test) en als de test negatief is, en je niet ongesteld wordt, kun je het na een aantal dagen/week weer proberen.
Sterkte en good luck!

Hope, 25-05-2012 00:59 #2
Ik heb vandaag een miskraam gehad, ik was 4 dagen overtijd. Ik ben er echt kapot van. En vraag me af hoe dit nu verder moet. Kan ik als mijn bloedingen stoppen wederom beginnen met de volgende poging tot zwanger worden? Of is het verstandiger om te wachten tot mijn ongesteldheid? Want stel wij beginnen meteen na de bloedingen weer met proberen, wanneer kan ik dan weten wanneer ik weer overtijd ben? Het is wel zo dat mijn cyclus meestal gelijk is.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Alvast bedankt.

Mjj, 09-11-2011 09:45 #1
Ik heb het afgelopen jaar 3 x een miskraam gehad. Na de 1e miskraam kwam mijn menstruatie na 6 weken, de menstruatie daarna na 8 weken, en de cyclus daarna was ik weer zwanger (eisprong +/- dag 25), dit werd een tweede miskraam en +/- 28 dagen daarna had ik weer een eisprong en was ik weer zwanger. Dit eindigde weer in een miskraam. Dit is nu inmiddels meer dan 9 weken geleden en het lijkt erop dat mijn cyclus niet meer op gang komt. Tot dag 49 heb ik last gehad van misselijkheid en gevoelige borsten dit was op dag 50 voorbij. Op dag 51 en dag 53 verloor ik een beetje roze bloed. Dag 59 had ik een zeurende pijn (soort spierpijn) in mijn onderlichaam. Kan ik zo laat toch nog een eisprong hebben gehad? of is het wachten nu op herstel van mijn hormonen? Reactie infoteur, 20-12-2011
Na drie miskramen achter elkaar kan je door een arts laten onderzoeken waarom je zo vaak een miskraam hebt. Is er iets mis of is het toeval?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 07-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 16
Medische informatie…
Schrijf mee!