InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap: een ongewenste ervaring?

Zwangerschap: een ongewenste ervaring?

Een zwangerschap kan (on)gepland en (on)gewenst zijn. Maar wat moet je doen als je het niet had voorzien en je niet voor een baby kan of wilt zorgen. Er bestaan diverse mogelijkheden welke hieronder besproken worden.
Een zwangerschap afbreken of een baby afstaan voor adoptie brengt psychische schade met zich mee. Daarom is het ook belangrijk dat de vrouw na een abortus of adoptie goed opgevangen wordt door een maatschappelijk werker, psycholoog of psychiater.

Morning afterpil

Als het condoom gescheurd is, of de pil is niet veilig geweest kan je naar de apotheker om de morning afterpil (MAP). Dit is een eenmalige pil die je zo snel mogelijk na het onveilig vrijen moet innemen. De pil moet je ten laatste 72 uur na de daad innemen. De MAP bevat het hormoon progestageen dat je ook terugvindt in de anticonceptiemiddelen. Deze zorgt ervoor dat de eisprong uitgesteld wordt of zelfs gestopt en dat er geen eitje bevrucht wordt en dat deze zich niet innesteld in het baarmoederslijmvlies.
Eens het bevruchte eicel zich heeft ingenesteld werkt de MAP niet meer. De MAP is geen abortuspil wat sommige vrouwen denken.

Abortuspil

De abortuspil wordt ingenomen als je besluit het kindje niet te houden. De abortuspil is verkrijgbaar in de (abortus)klinieken en krijg je pas na de wettelijke vijf dagen bedenktijd. Door middel van een echoscopie wordt de duur van de zwangerschap bepaald omdat de abortuspil maar tot 49 dagen (vanaf de eerste dag van de menstruatie) zwangerschap ingenomen kan worden.

De abortuspil bestaat uit drie pillen die onder toezicht van de arts wordt ingenomen. Deze zorgen ervoor dat het baarmoederslijmvlies wordt afgebroken. Samen met dit komt ook het bevrucht eitje mee. Na 48uur slik je weer een pil welke ervoor zorgt dat het eitje afkomt en de menstruatie op gang wordt gebracht. Dit kan gepaard gaan met hevige krampen. Nadien moet je terug op controle om te kijken of alles uit de baarmoeder is verdwenen. In sommige gevallen kan een curretage aangewezen zijn.

Abortus

Als de zwangerschap te ver gevorderd is voor de abortuspil kan men overgaan tot abortus. Abortus is mogelijk tot 14 weken vanaf de eerste dag van de menstruatie. In sommige landen kan men zelfs tot later gaan maar dit is af te raden. Als men vreest voor het leven van de moeder of het kind niet levensvatbaar meer is, kan men overgaan tot een vroegtijdige bevalling. Deze wordt dan opgewekt door medicatie.

Als de vrouw voor abortus kiest, gaat ze naar een (abortus)kliniek waar ze een wettelijke bedenktijd heeft van 5 dagen en gesprekken heeft met een psycholoog om na te gaan of de abortus een weloverwogen keuze is. Abortus kan anoniem gebeuren en er bestaan verschillende instanties hiervoor waar men terecht kan met vragen of de keuze. Contacteer voor adressen het beste het FIOM.

Als de abortus plaatsvindt krijgt de vrouw een verdoving op de baarmoedermond, via een zuigslang wordt dan de foetus verwijderd uit de baarmoeder. Dit kan een zeer vervelende ervaring voor de vrouw zijn en ze moet dan ook goed opgevangen worden na de ingreep.

Na twee tot vier weken moet ze terug voor controle bij een arts.

Adoptie

Als je besluit om geen abortus uit te voeren door bepaalde (ethische en godsdienstige) overwegingen kan je beslissen om de baby af te staan voor adoptie. Na de bevalling wordt het kind niet bij de moeder gelegd om het draaglijker te maken. Adoptie is eveneens een zware beslissing en deze neem je niet zomaar, voor meer informatie kan je terecht bij het FIOM.
© 2011 - 2017 Armaris, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ongewenst zwangerDoor falen van anticonceptie en andere redenen kan het voorkomen dat men ongewenst zwanger raakt. Dit is voor velen een…
Abortus - Voor, tijdens en na de behandelingAbortus - Voor, tijdens en na de behandelingWanneer je ongewenst zwanger bent heb je de keuze uit drie opties. Je houd het kindje, je staat het kindje af ter adopti…
Abortus met de abortuspil (RU486)Abortus met de abortuspil (RU486)Een abortus is altijd een aangrijpende ervaring. Gelukkig is er een alternatief voor de gebruikelijke zuigcurettage, de…
Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Veel vrouwen zijn vaak bezorgd over ongewenst zwanger worden. Ook terwijl ze voorbehoedsmiddelen of anticonceptie gebrui…
De abortuspil, RU 486De abortuspil, een methode om een ongewenste zwangerschap te beëindigen. U leest hier hoe de abortuspil, RU 486 genaamd,…
Bronnen en referenties
  • www.sexwoordenboek.nl

Reageer op het artikel "Zwangerschap: een ongewenste ervaring?"

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 08-07-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!