InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger of ontpillen? Klachten en symptomen

Zwanger of ontpillen? Klachten en symptomen

Zwanger of ontpillen? Klachten en symptomen Gestopt met de anticonceptiepil omdat je graag zwanger wil worden? Verschillende lichamelijke klachten komen op zetten. Welke klachten zijn dat? Zijn dat ontpil klachten of ben je zwanger? Wat zijn de typische ontpil klachten? Wat zijn de eerste symptomen van een zwangerschap? Welke klachten ontstaan er door de hormoonverandering in je lichaam? Hoe lang duurt het eer je ontpilt bent? Waarom blijft de menstruatie weg terwijl je niet zwanger bent?

Anticonceptiepil

Je bent gestopt met de pil omdat jullie een kinderwens hebben. Door het stoppen met de pil, verandert de hormoonhuishouding in je lichaam. Zeker als je jaren de pil hebt geslikt, kunnen de klachten van deze hormoonveranderingen enorm zijn.

Hormoon klachten

Wat zijn de typische lichamelijke klachten na het stoppen met het gebruik van de pil? Typische hormoonverandering klachten zijn:
  • Gevoelige en pijnlijk borsten,
  • Gevoelige en pijnlijke tepels,
  • Stemmingswisselingen,
  • Onregelmatige menstruatiecyclus,
  • Buikkrampen,
  • Puistjes,
  • Toename van de normale vaginale afscheiding,
  • Misselijkheid, soms met overgeven,
  • Harde ontlasting (obstipatie),
  • Brandend maagzuur,
  • Verandering van de huid: een meer droge huid of meer pigment.

Zwanger worden

Je bent gestopt met de pil omdat je graag zwanger wil worden. Hoe snel kan je zwanger worden na het stoppen met de pil? Na het stoppen met de pil kan het een paar maanden gaan duren eer je hormoonhuishouding zijn eigen ritme terug gevonden heeft. Dan vind ook de eisprong weer plaats. Direct zwanger worden na het stoppen met de pil komt niet vaak voor.

Hoelang

Hoelang duurt de periode van het ontpillen? Houd er rekening mee dat het eerste half jaar na het stoppen met de anticonceptiepil je cyclus (erg) onregelmatig is en kan zijn. De eerste cyclus die terugkomt, kan een lange menstruatiecyclus zijn: een cyclus van 8 weken is een redelijk normaal beeld! Na het eerste half jaar hebben de meeste vrouwen een balans gevonden in hun hormoonhuishouding.

Uit balans

Er zijn echter vrouwen die na een jaar na het stoppen met de pil nog steeds geen regelmatige cyclus hebben, terwijl zij voor ze met de pil begonnen wel een regelmatige cyclus hadden. Als jij na een jaar nog steeds geen normale menstruatiecyclus hebt, mag je naar de huisarts gaan. De meeste huisartsen hanteren een limiet van een jaar.

Symptomen zwangerschap

Wat zijn de symptomen van een zwangerschap nadat je gestopt bent met het slikken van de pil? Hoe herken je een zwangerschap? Symptomen van een zwangerschap zijn:
  • Uitblijven menstruatie,
  • Vaker moeten plassen dan normaal (het is echt opvallend hoe veel vaker je naar de wc moet!)
  • Grotere, vollere en zwaardere borsten: de melkklieren gaan zich ontwikkelen,
  • Moeheid,
  • Misselijkheid en ochtendmisselijkheid, soms met braken,
  • Opgeblazen gevoel in de onderbuik,
  • Obstipatie (harde ontlasting), soms met aambeien,
  • Opgezette enkels,
  • Stemmingswisselingen,
  • Vreemde metaalachtige smaak in de mond,
  • Afkeer van alcohol, koffie en sigaretten,
  • Versterkte reuk,
  • Spataderen,
  • Zwangerschapsstriemen,
  • Rugpijn,
  • Kortademigheid,
  • Slecht slapen.
Vertoon je bovenstaande klachten en symptomen? Dan is het tijd om een zwangerschapstest te gaan doen!

Pijn

Pijn, echte pijn, in de onderrug en/of in de onderbuik terwijl je vermoed dat je zwanger bent, is een zeer goede reden om een afspraak te maken met je huisarts. Pijn is geen goed signaal: het kan gaan om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, of erger, om een miskraam.

Wegblijven menstruatie

Welke redenen bestaan er nog meer van het wegblijven van de menstruatie? Je bent niet zwanger en je bent niet gestopt met de pil? Andere redenen waarom de menstruatie wegblijft kunnen zijn:
  • Sinds kort meer dan 4 kilo kwijt tijdens het afvallen,
  • Sinds kort gebruik je (nieuwe) medicijnen,
  • Sinds kort begonnen met (zeer) inspannende lichaamsbeweging (topsport),
  • Door spanning en stress kan je menstruatiecyclus uit balans raken,
  • Afhankelijk van je leeftijd kan het een begin zijn van de menopauze,
  • Sinds kort bevallen van een baby,
  • Je geeft nog borstvoeding.
© 2011 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontpillen: stoppen met de pilAls je stopt met de anticonceptiepil kan het even duren voordat je lichaam zijn eigen hormoon productie weer genormalise…
Symptomen van zwangerschap en eisprong berekenenSymptomen van zwangerschap en eisprong berekenenDe symptomen van een zwangerschap kun je vrij eenvoudig herkennen. Om de kans op een bevruchting te vergroten kun je de…
Zwangerschapstest negatief, menstruatie blijft wegZwangerschapstest negatief, menstruatie blijft wegUitblijven van de menstruatie is normaal gesproken het eerste teken van een zwangerschap. Het gebruik van een zwangersch…
Kans op zwangerschapKans op zwangerschap"Hoelang duurt het voor ik zwanger ben?" is een veelvoorkomende vraag van stellen met een kinderwens. Wanneer je bezig b…

Reageer op het artikel "Zwanger of ontpillen? Klachten en symptomen"

Reacties

Anoniem, 25-01-2014 19:44 #6
Hallo

ik had een vraagje ik ben 2 weken geleden ongesteld geweest, nou dat denk ik, ik had 2 dagen last van bloedverlies dit is minder dan wat ik normaal heb. ik heb toch het gevoel dat ik zwanger ben. heb afgelopen maandag test gedaan maar was negatief, ben vrijdags voor ik ongesteld moest worden bij de dokter geweest en inwendige echo laten maken maar de dokter zei dat er niks was. maar ik vertrouw het niet.

wat moet ik doen?

Anita, 12-12-2013 15:54 #5
Ik ben 27 juli gestopt met de pil, deze slikte ik maar liefst 17 jaar. Ik had gelezen dat zwanger worden meestal minimal een half jaar duurt em aangezien ik al 34 was wilde ik niet te lang wachten met proberen. Al 2 maanden later was ik zwanger! Mijn huisarts zei dat ontpillen een fabeltje is en je juist in de eerste maanden het meeste kans hebt op bevruchting. Dat blijkt bij mij dus te kloppen. Mijn eisprong heb ik mbv ovultietesten gemeten. Succes iedereen!

Anoeska, 09-01-2013 20:35 #4
Ik ben al 8 maanden gestopt met de pil, al 2 maanden niet ongesteld geworden en zwangerschap test blijft maar negatief. Ik snap het helemaal niet meer, me partner ook niet. Ik voel me 's morgens misselijk en geef over en soms last van maagzuur, soms geen eetlust en soms door de dag heen ook een misselijk gevoel.

Anita, 01-10-2012 23:38 #3
Hallo, ik ben ongeveer een half jaar geleden gestopt met de pil. Ik hield de datum bij van wanneer ik ongesteld werd en het was iedere keer op de zelfde datum. Nu had ik vorige maand voor ik ongesteld werd, heel veel pijn in mijn baarmoeder. Ook voelde ik me heel erg duizelig, het leek wel of ik vloog. Normaal zou ik de 13e van de maand dus ongesteld worden, maar de 13e en 14e kreeg ik alleen bruine afscheiding en de 15e begon ik pas echt te bloeden. Ik vond het heel raar, want was een week van te voren dus ook heel erg misselijk en ook duizelig en krampen in mijn baarmoeder. Dit heb ik nooit meegemaakt. Nu vraag ik me dus ook echt af welke datum ik moet aanhouden om mijn cyclus te berekenen of te letten op mijn eisprong, ben helemaal hierdoor de kluts kwijt. Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen hiermee, groetjes

Sigrid, 04-05-2012 19:53 #2
Ik ben 5 maanden geleden gestopt met het gebruik van de pil en ik heb de eerste maand daarna hevige menstruatie gehad en sindsdien niet meer. Ik heb een paar zwagerschapstest gedaan met als resultaat negatief. Ik vind heel erg om in zo'n onzekere situatie te leven. Zie daar de bijwerkingen van de pil. Hoe verder…?

Linneke, 02-03-2012 10:34 #1
Ik gebruik na mijn 1e zwangerschap een mini pil Cerazette. Dat wil zeggen een pil waarbij je een normale eisprong hebt. Nu gebruik ik sinds 6 maanden een lichte combinatiepil. Voor mijn eerste zwangerschap en na vele jaren pilgebruik was er direct regelmaat in mijn periodes 24 tot 27 dagen. Nu blijft mijn menstruatie uit en zwangerschaps testen blijven negatief. Kan het zijn dat ook al gebruik ik de pil slechts 6 maanden dat het ontpillen ineens veel langer duurt?

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!