InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Abortus en alternatieven

Abortus en alternatieven

Abortus; er zijn meer vrouwen die ermee te maken krijgen dan men vaak denkt. Veel mensen zijn uit ptincipe tegen abortus, terwijl anderen in bepaalde situaties heel goed begrip op kunnen brengen voor de keuze om abortus te laten plegen. Wat is abortus precies en welke alternatieven zijn er wanneer abortus voor jou niet de juiste keuze is, maar je het kind ook niet wilt houden?

Wat is abortus?

Wanneer je als vrouw ongewenst zwanger bent, dan kan je kiezen voor abortus. Je kunt een abortus uit laten voeren tot uiterlijk de 24e week van je zwangerschap. Daarna is het, in Nederland, wettelijk gezien niet meer toegestaan om een abortus uit te laten voeren. Dit komt, omdat de vrucht dan ook levensvatbaar is buiten de baarmoeder. Ons land heeft zeventien abortusklinieken en 108 ziekenhuizen waar vrouwen een abortus kunnen laten uitvoeren.

Afspraak maken met arts

Als je zwanger bent en je overweegt een abortus, dan moet je hiervoor eerst een afspraak maken met een arts. Je kunt dan naar je huisarts toegaan, maar het mag ook een arts zijn van een ziekenhuis of een abortuskliniek. Een vrouw kan een abortus uit laten voeren in een ziekenhuis met een vergunning of een erkende abortuskliniek.

Tot 24 weken

Een abortus kan uiterlijk uitgevoerd worden tot het tijdstip dat de vrucht echt levensvatbaar is buiten de baarmoeder. Volgens de wet is dit 24 weken. Toch houden de meeste artsen 22 weken aan. Dit komt, omdat het ook kan zijn dat een vruchtje sneller groeit dan gemiddeld. Late abortussen, dus een abortus na 24 weken, valt niet meer onder de Wet Afbreking Zwangerschap. Als een vrouw en een arts een abortus pas na deze 24 weken willen uitvoeren, dan moet dit gemeld worden bij een toetsingscommissie.

Overtijdbehandeling

Als je korter dan zestien dagen zwanger bent, dan kan je een overtijdbehandeling laten uitvoeren. Hiervoor is geen bedenktijd nodig. Als je langer dan zestien dagen overtijd bent, dan krijg je wel te maken met een bedenktijd. Deze is doorgaans vijf dagen. De bedenktijd wordt ook wel de beraadtijd genoemd. Deze dagen zijn nodig, zodat een vrouw een weloverwogen beslissing kan nemen waar ze echt achter staat. Een arts is verplicht om een vrouw bedenktijd te geven. Dit is namelijk vastgelegd in de Wet Afbreking Zwangerschap (WAZ).

Gratis

Een vrouw die voor een abortus kiest, hoeft deze niet te betalen. De behandelkosten worden betaald uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Een vrouw die in het buitenland woont, moet de kosten voor de behandeling wel zelf betalen.

Morning-afterpil

Als je onveilig hebt gevreeën en geen anticonceptie gebruikt, dan loop je meer kans op een zwangerschap. Om een zwangerschap te voorkomen kun je de morning-afterpil gebruiken. Deze wordt ook wel de noodpil genoemd. De pil is bedoeld om een zwangerschap te voorkomen. De morning-afterpil kan je tot 72 uur na het seksueel contact gebruiken. Wel is het een aanrader om niet te lang te wachten, maar de pil zo snel mogelijk na de geslachtsgemeenschap te gebruikt. Dan is de morning-afterpil nog het meest betrouwbaarst en effectiefst. De morning-afterpil is zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar. Voor vrouwen tot 21 jaar zit deze pil in het basispakket van de zorgverzekering. Voor vrouwen vanaf 21 jaar kan deze in de aanvullende verzekering zitten, maar dat hoeft niet.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Abortus.nl
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Abortus en alternatieven"

Reactie

Sjoukje Dijkstra, 15-02-2016 22:00 #1
De titel is misleidend. Abortus en alternatieven. Waar zijn de alternatieven? Abortus is niet de enige uitweg. Jammer dat jullie dit wel zo brengen.

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 14-02-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!