InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)

Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)

Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding) Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eisprong ben je immers het meest vruchtbaar en is de kans op een zwangerschap bij onbeschermd vrijen het grootst. Eén van de manieren waarop je je eisprong en daarmee je meest vruchtbare periode kunt vaststellen is de billingsmethode. Hierbij bestudeer je je vaginale afscheiding, welke onder invloed van de hormonen binnen je menstruatiecyclus verandert.

Vaginale afscheiding

Iedere vrouw kent het: vaginale afscheiding. Vaginale afscheiding, ook wel witte vloed genoemd, is een heel natuurlijk verschijnsel en niets om je zorgen over te maken. De vaginale afscheiding is afkomstig van de wand van de vagina en de baarmoederhals.

Normale vaginale afscheiding

Het is lastig om aan te geven wat normale vaginale afscheiding is. De ene vrouw heeft namelijk meer vaginale afscheiding dan de andere vrouw, en de structuur en kleur kan ook van vrouw tot vrouw verschillen. Gemiddeld genomen heeft een normale vaginale afscheiding echter een doorzichtige tot witachtige kleur en ruikt het enigszins zuurachtig. Wanneer de afscheiding opgedroogd is, heeft het een geelachtige kleur.

Abnormale vaginale afscheiding

Om te kunnen bepalen wanneer je vaginale afscheiding abnormaal is, is het verstandig te weten hoe je afscheiding er normaal gesproken uitziet en ruikt. Zo kun je abnormale veranderingen gemakkelijker opmerken. Veelvoorkomende klachten over vaginale afscheiding zijn:
  • Meer afscheiding dan normaal
  • Brokkelige afscheiding
  • Groengele afscheiding
  • Bloederige afscheiding
  • Sterk ruikende afscheiding

Abnormale afscheiding kan gepaard gaan met klachten als jeuk, roodheid en pijn bij het plassen en vrijen. In dergelijke gevallen is het verstandig een bezoekje aan de huisarts te brengen. Er kan een onschuldige oorzaak aan de abnormale afscheiding ten grondslag liggen, zoals het dragen van synthetisch ondergoed of het wassen van de vagina met zeep, maar er kan ook sprake zijn van een geslachtsziekte. Behandeling is dan noodzakelijk.

Vaginale afscheiding en de menstruatiecyclus

Wanneer je je afscheiding gedurende een aantal weken in de gaten houdt, zul je merken dat je afscheiding door de menstruatiecyclus heen verandert. Het ene moment heb je wat meer afscheiding, het andere moment is je vagina vrij droog. Ook de textuur van je vaginale afscheiding kan van week tot week variëren. Dit hangt in zekere mate samen met je menstruatiecyclus. Vaginale afscheiding wordt namelijk ook beïnvloed door hormonen. Wanneer je zwanger worden wilt kan het bestuderen van je vaginale afscheiding je helpen het moment van je eisprong - je meest vruchtbare moment - in te schatten. Houdt echter in je achterhoofd dat ook je leeftijd en het gebruik van anticonceptiemiddelen de afscheiding kan beïnvloeden.

Billingsmethode: vaststellen van je eisprong met vaginale afscheiding

Je vaginale afscheiding verandert in de loop van je menstruatiecyclus. Vlak na de menstruatie hebben de meeste vrouwen niet veel afscheiding, de vagina kan droog en zelfs wat jeukerig aanvoelen. In het begin van de menstruatiecyclus is de afscheiding troebel met een witgele kleur. Er kunnen ook wat klontjes inzitten. Hoe dichter je in de buurt komt van je eisprong - de periode waarin je vruchtbaar bent - hoe helderder je afscheiding. Het slijm wordt rekbaarder en wanneer je het tussen je vingers (of met een wc-papiertje) vastpakt merk je dat je er een soort 'draden' van kunt trekken. Het inschatten van het moment waarop je je eisprong hebt met behulp van je vaginale afscheiding wordt ook wel de billingsmethode genoemd.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: controle van vaginale afscheidingZwanger worden: controle van vaginale afscheidingWanneer koppels beslissen dat ze voor (nog) een kindje gaan, dan willen ze het liefst meteen zwanger zijn. Jammer genoeg…
Snel zwanger wordenAls je snel zwanger wilt worden dan kun je verschillende manieren gebruiken om te bepalen op welk moment je het meest vr…
Witte afscheiding en zwangerschapWitte afscheiding en zwangerschapWitte afscheiding: hoort dit bij een zwangerschap? Tijdens de zwangerschap komen er verschillende verschijnselen voor di…
Oorzaken van bruine afscheidingOorzaken van bruine afscheidingBruine afscheiding komt redelijk vaak voor. Wanneer u dit voor de eerst keer meemaakt, zal u misschien wel schrikken. In…
Witte vloed bij zwanger, overgang en voorkomenWitte vloed bij zwanger, overgang en voorkomenWitte vloed is een natuurlijke afscheiding van de vagina. In de volksmond wordt witte vloed wel eens aangeduid als een s…
Bronnen en referenties
  • De Grient Dreux, A. (2004) Zwanger raak je niet vanzelf. Uitgeverij Spectrum.
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF15.htm

Reageer op het artikel "Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 18-02-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!